Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä xoop
#56823
Jim kirjoitti:Toisaalta kilpailun havainnekuvien ja kilpailuselosteen perusteella kevyenliikenteen kulkua sillalla ei ole juurikaan suojattu suomalaisen ilmaston erityispiirteiltä, varsinkaan talviaikaan. Tiedä sitten olisiko sillan höyhenenkevyt estetiikka kärsinyt liikaa, tai olisiko kustannusarvio kasvanut merkittävästi kevyenliikenteenväylän paremmalla suojaamisella.
Jos näin on ja toteutusvaiheessakaan tähän ei kiinnitetä huomiota, niin kyseessä on taas oikein megaluokan hölmöily.
Avatar
tekijänä Kantti
#56825
Komea silta kaikkiaan! Sama pyörä- ja jalankulkuliikenteen suojattomuus pisti silmään myös. Karu viima käy syksyllä ja talvella tuossa aavalla selällä.
Mutta hieno silta.
tekijänä cobaink
#56837
Suojaisemmalta pyöräväylältä tuo minusta näyttää (vaikka parin metrin läpinäkyvien suojapleksien kera), kuin Länsiväylä tahi Kulosaaren silta. Silloilla joskus tuulee. Varmaan siltasuunnittelijatkin ovat tietoisia tästä. Toivottavasti tuo rakennetaan, ja juuri havainnekuvien mukaisena siroversiona.
tekijänä harvimuuko
#56872
Sillan tuulisuutta tulin itsekin ajatelleeksi. Ei kai lasiseinämien asentaminen sillan molemmille puolille tule kovin kalliiksi? Tuli mieleen tuosta sillan "mastosta", että voisiko sen huipulle pistää näköalatasanteen? Olisi nimittäin aika hulppeat näköalat.

Silti mietityttää, tuleekohan tätä kauan jauhettua suoraa yhteyttä Laajasalon ja keskustan välille koskaan. Näillä projekteilla kun on taipumuksena, että budjetti ja aikataulu kerrotaan aina kolmella :roll:
tekijänä pallo
#69832
Mitenkäs projekti etenee? Onko minkäänlaista rakennustoimintaa käynnissä? Joko kaupunki on järkiintynyt ja rakentaa toisen metrolinjan ratikkahaihattelun sijaan?
tekijänä hmikko
#72465
Kruunuvuoren asemakaava lautakunnan listalla. Kyseessä siis sillan kupeessa oleva osa Kruunuvuorenrannasta. Uusia asukkaita 1600 ja kerrosneliöitä asumiseen 64 000. Maat omistaa Aarne Aarnion kuolinpesä (viheralueeksi jäävä osa pohjoisessa), Skanska (osti Shellin öljysataman) ja pieneltä osin Helsingin kaupunki. Kuolinpesä halusi nettoamistarkoituksessa asumista omistamalleen alueelle, mutta ei vissiin saanut.

Soininvaara kritisoi blogissaan alustavasti ennen kokousta pääkadun näkymää turhan lähiömäiseksi.

Kaavan ja muutoksen selostus

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä hmikko
#72466
Siltaa koskevista muista päätöksistä sanotaan tuon asemakaavan selostuksessa näin:
Selostus kirjoitti:Kaupunginhallitus päätti antaa 16.9.2013 10 vuoden investointisuunnitelman valmisteluun seuraavat jatkosuunnitteluohjeet: Tavoitteena on, että aloitetaan Kruunuvuoren siltaratkaisun toteuttaminen vuonna 2017.

Uudenmaan ympäristökeskus päätti 24.6.2009, että hankkeeseen tulee soveltaa tarveharkintaista ympäristövaikutusten arviointimenettelyä (YVA). Laajasalon raideliikenteen vaihtoehtojen ympäristövaikutusten arviointityö aloitettiin vuonna 2010 ja työ päättyi 3.9.2014, kun yhteysviranomainen antoi arviointiselostuksesta kaupunkisuunnitteluvirastolle lausuntonsa.

Sillan mahdollistava asemakaava on hyväksytty kaupunkisuunnittelulautakunnassa 11.11.2014.
Vuoden 2012 investointisuunnitelmassa sillan rakentamisen aloitus on laitettu vuodelle 2016. Nää investointisuunnitelmat ovat aina olleet tämmöistä viitteellistä taikinaa, jota vatkataan tarpeen mukaan.
Avatar
tekijänä RV
#72469
Olen kyllä sitä mieltä, että silta (jonka kalleudesta ei täällä metron ja autoliikenteen projektien tapaan ollenkaan nurista!!) joka on kehitteillä vain kevyeelle liikenteelle ja raitiovaunuille tullaan tulevaisuudessa huomaamaan valtavaksi virheinvestoinniksi. Järkevää olisi ollut pistää U-linja takavuosien mapeista takaisin esiin ja vetää sillan kautta, jos ei autokaistoja, niin edes metro, joka näin tekisi U-linjan tai ainakin sen yhden haaran rakentamisen välttämättömäksi - Laajasalon metroahan ollaan yleisesti viime vuosina pidetty toisen metrolinjan olennaisena osana. Onhan tietenkin mahdollista tulevaisuudessa myös korvata tuon sillan raitiovaunut metrolla, mutta se onkin sitten tämän päivän möhläysten korjaamista. Eli ei mitään uutta.
tekijänä sekovene
#72473
Kallis se siltakin on ja siksi tämä asemakaavaluonnoskin on ihan käsittämätöntä lähiörakentamista: korttelitehokkuudet ovat luokkaa 1, vaikka kyse on alueesta, jonka saavutettavuuteen investoidaan 200 miljoonaa euroa. Haakoninlahden kaavoissa korttelit olivat sentään yli kakkosen tehokkuudella.

Anyways, en kyllä tajua, miksi sillalle (joka on kehitteillä vain joukko- ja kevyelle liikenteelle!!!1111) pitäisi välttämättä saada autokaistat, mutta viisi kertaa kalliimpi metrotunneli olisi sitten ihan ok pyhittää vain joukkoiiikenteelle. Onko siinä joku psykologinen juttu, että kun se silta kerta näkyy, niin autoilijalle tulee paha mieli, kun siinä ei mene motaria vaikka teoriassa voisi mennä? Tosin voisihan metrotunnelissakin yhtä hyvin mennä motari. Yhyy, miksi metrotunneli rakennetaan vain joukkoliikennettä varten?

Mitä metrosiltaan tulee, niin miksei sillalle voisi metronkin laittaa. Laajasalon päässä tämä metro voisi hyvin liikkua katuverkossa, koska liikennettä ei ole paljon ja tällöin ei tarvitse rakentaa megakalliita maanalaisia asemia. Lisäksi laajasalolaisten palvelutaso paranee, kun pysäkkejä voi tehdä enemmän ja parempiin paikkoihin. Tämän mahdollistamiseksi sivukiskovirroitus pitää tosin vaihtaa johdinlankoihin. Kaupungin päässä metrorata voisi yhtyä Helsingin raitiotieverkostoon, jos maanalaisiin ratkaisuihin ei haluta mennä. Ja vaikka Laajasalon metro kulkisi keskutassa maan alla, kannattaa se silti yhdistää raitiotieverkostoon, jotta sille ei tarvitse rakentaa erillistä huoltovarikkoa. Tämän vuoksi Laajasalon metro kannattaa ehdottomasti toteuttaa 1000 mm raideleveydellä. Hyvä RV, alat vihdoin tajuta!
tekijänä hmikko
#72475
sekovene kirjoitti:Kallis se siltakin on ja siksi tämä asemakaavaluonnoskin on ihan käsittämätöntä lähiörakentamista: korttelitehokkuudet ovat luokkaa 1, vaikka kyse on alueesta, jonka saavutettavuuteen investoidaan 200 miljoonaa euroa.
Musta tuntuu, että lautakunta saatta tuohon puuttuakin. Itseäni tuossa häiritsee erityisesti Horisontti-nimisen kadunpätkän ja Koirasaarentien risteys, joka näyttäis olevan jonkunlainen aukio, johon yhdeltä suunnalta sojottaa townhouse-rivin pääty. Näyttää todella epämääräiseltä. Horisontin sijoittamiseen tolleen lienee joku tekninen syy, joka ei mulle tuosta valkene.
tekijänä pallo
#72480
Hyvä että tuonne jätetään noin paljon metsää, sitä kun ei Suomessa ole koskaan riittävästi. Ja samalla saadaan pidettyä Pääkaupungin asuntojen hintataso kohdillaan kun riittävää uudisrakentamista ei voida tehdä.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#72484
Itse veikkaisin että suurin osa metsästä johtuu ihan yksinkertaisesti siitä, että maasto on tuolla oikeasti aika haastavaa. Kovin korkean vuoren päälle kun ei yksinkertaisesti saa sellaista tietä, jota pystyy järkevästi huoltamaan ja jolla pystyy järkevästi kulkemaan.
tekijänä sekovene
#72494
Selostuksen mukaan alueella on myös arvokkaita lintu- ja lepakkoalueita, lehmusmetsiä, erämaalampia, soita ja zen zemmoista =D. Oli miten oli, niin kyllä tässä suurin ongelma on se, että noissa rakennettavissa kortteleissa on enimmäkseen 3-4 kerrosta ja talot ripoteltu hujan hajan. Syntyykö noiden talojen välissä oleviin kolmionmuotoisiin "puistoihin" oikeasti mitään muuta kuin hukkatilaa?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12