Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Juhani Olento
#73067
stadi kirjoitti: Laajasalon "keskustasta" näyttäisi reittioppaan mukaan menevän n. 25-35 minuuttia ydinkeskustaan bussi-Herttoniemi-metro -yhdistelmällä, eli ei matka-aika mahdoton ole, mutta enpä toisaalta huippunopeaksikaan kutsuisi.
Reittiopas onkin aika pessimistinen noissa matka-aika-arvioissa. Nyrkkisääntönä Yliskylässä, ja siis vielä ostaria lähempänä siltaa, asuneena pidin, että 25 minuutissa bussiin astumisesta pääsee aina rautatieasemalle, usein muutaman minuutin nopeamminkin. Mutta tuskin kukaan yhteyttä huippunopeaksi kutsuisi...
stadi kirjoitti: Kruunuvuorensillan kautta arvioisin oheisen kartan matka-aikojen perusteella, että matka ostoskeskuksen korvilta Stadin ydinkeskustaan kestäisi 15-20 minuuttia, eli kyllä "keskustassa" ja Yliskylässä asuvienkin osalta matka-ajat nopeutuisivat merkittävähkösti.
Keskimäärin viidessä minuutissa ostarilta Kruunuvuoreen? Se taas vaikuttaa minusta ainakin tulevaisuudessa epärealistiselta. Matkan varrella tulee asumaan paljon ihmisiä, jotka haluavat hypätä matkalta kyytiin. Siinä menee oma aikansa.

Mutta yhtä kaikki, kuten aikaisemmin sanoin, Kruunuvuoren silta on järkevä projekti ja Laajasalossa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia. Minulle Laajasalo on ollut erinomainen kompromissi lyhyehkön matka-ajan ja viihtyisän elinymäristön välillä. Plus sitten se, että Laajassalossa on ollut sitä vaikeasti määriteltävää, mutta ah niin ihanaa "tuotteistamattomuutta". Toivon että se säilyisi edes joiltain osin.
Avatar
tekijänä Urbaani
#73068
Juhani Olento kirjoitti: Reittiopas onkin aika pessimistinen noissa matka-aika-arvioissa. Nyrkkisääntönä Yliskylässä, ja siis vielä ostaria lähempänä siltaa, asuneena pidin, että 25 minuutissa bussiin astumisesta pääsee aina rautatieasemalle, usein muutaman minuutin nopeamminkin. Mutta tuskin kukaan yhteyttä huippunopeaksi kutsuisi...
On tuo kuitenkin siihen nähden hidasta kyytiä, että Keravalta, joka sijaitsee huomattavasti kauempana, pääsee junalla 23-minuutissa.
Avatar
tekijänä Clepe
#74890
Koirasaarentie:
Kuva

"Ratikkapysäkki":
Kuva


Gunillantie:
Kuva
Kuva

Alue lounaasta katsoen:
Kuva

Koirasaarentie Gunillantieltä nähtynä:
Kuva


Gunillantie:
Kuva


15 minuuttia vesiteitse, onko usko siltaan mennyt?
Kuva


Gunillantie:
Kuva


Gunillantie: piha ja pyöreä spiraalipysäköintitalo
Kuva


Kruunuvuorenrantaa: joskus havainnekuvien päälleliimatut ilmahärvelit toteutuvat, tosin toistaiseksi ilman rakennuksia
Kuva


Kruunuvuorenranta on vielä aikamoista kuumaisemaa:
Kuva


Koirasaaren kärki on toistaiseksi aidattu:
Kuva
tekijänä Kala29
#76219
Moi, onko kenelläkään uusia kuva/tilannepäivityksiä Kruunuvuorenrannasta, miten siellä rakenataminen edistynyt ja miltä näyttää nyt Gunillankallion seutu ja valmistuvat talot?
Avatar
tekijänä RV
#76230
Toivon, että ainakin jonkin verran noita rantakallioita (ja jugendhuvilat + lehmusmetsät, kuten aiemmin sanoin ja taitavat säilyäkin) jätetään, eikä Laajasalosta tule hirveää liikenteellistä sumppua Niemen tapaan, mikä riippuu pitkälti Hertsikan liikenneratkaisujen toteutumisaikataulusta...

Vähemmän noita helvetin Leinelä-matalia steriilivalkoisia ikkunakikkailutaloja ihan oikeasti!

Myös edes ostari/lähiökapakka, jos edes ne saisi, tarvitaan. Muuten alueesta tulee yhtä kuollut nukkumalähiö kuin Viikki/Latokartano, joissa ei tätä monen vihaamaa ostaria ole (toki on pari kauppaa), mutta varsinaista "keskusta" ei ole ja kaupunginosa on täysin kuollut 9-18.
Avatar
tekijänä hylje
#77432
Noni, asuntopula ratkaistu. Siihenhän riittäisi varmaan kerran vuodessa pidettävä arvonta, jossa päävoittona on yksi (1) kohtuuhintainen asunto.
tekijänä hmikko
#77565
Helsingin energiayhtiö Helen suosittelee kaupunginhallitukselle hajautettua tuotantoa uuden suurvoimalan asemesta, mikä mahdollistaisi Hanasaaren voimalasta luopumisen: Helsingin kivihiilikasat jäävät historiaan – Hanasaareen uusi asuinalue jo 2020-luvulla (HS).

Kaupunki, tai ainakin kaupunkisuunnittelun jotkut tahot ovat siis pitäneet voimalan lopettamista Kruunusiltojen toteuttamisen ehtona, vaikka hiilikuljetukset olisi mitä ilmeisimmin kyllä mahdollista järjestää myös siinä tilanteessa, että sillat on rakennettu. Nyt näyttää siltä, että hiililaivaukset loppuvat, mutta muuten (bio)polttoaineralli muihin laitoksiin lisääntyy jonkun verran. Kaikki arvioidut vaihtoehdot (Hanasaaren ja Salmisaaren nykyisten laitosten remppaaminen, Vuosaaren uusi suurlaitos, hajautettu tuotanto) ovat Helenin rahallisen tuloksen kannalta nykysysteemiä huonompia. Kyse on energia- ja päästöpolitiikasta. Hiilen polttamista on päätetty ajaa alas.
Avatar
tekijänä Janne_H
#77569
hmikko kirjoitti:
Kaupunki, tai ainakin kaupunkisuunnittelun jotkut tahot ovat siis pitäneet voimalan lopettamista Kruunusiltojen toteuttamisen ehtona, vaikka hiilikuljetukset olisi mitä ilmeisimmin kyllä mahdollista järjestää myös siinä tilanteessa, että sillat on rakennettu.
Salmisaaren voimalaan hiili kuskataan maanalaista liukuhihnaa pitkin HTC Ruoholahden ja Crusellinsillan tuntumasta. :smt024
Avatar
tekijänä Urbaani
#78645
23.11.2015 - 18.15 Puheenaihe

Kruunuvuorenrannassa asutaan jo – "Aika paljon haastavampaa kuin osasin odottaa"

Kuva

Kruunuvuorenrannan Gunillankallio on yhtä suurta työmaata. Kuorma-autot ajavat edestakaisin, nostokurjet pyörivät ja työmiehet kurkistelevat kerrostalojen vielä lasittomista ikkunoista.

Kaiken keskellä kuitenkin asutaan jo.

Heidi Tetteh muutti puolisonsa sekä 2- ja 8-vuotiaiden lastensa kanssa lokakuussa alueen ensimmäiseen kerrostaloon.

– Muutimme tänne Herttoniemenrannasta. Vuokrataso on hieman edullisempi ja oli kiva päästä uuteen taloon asumaan, perustelee Tetteh.

Uuden kaupunginosan suunnitelmat tekivät myös vaikutuksen.

– Tämä tulee olemaan ihana, merellinen ja luonnonläheinen paikka.

Suunniteltu siltayhteys Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin on Tettehille tärkeä. Jos se rakennetaan, matka-aika keskustaan kutistuu 20 minuuttiin.

– Tällä hetkellä työmatka Espoon Keilaniemeen kestää toista tuntia.

Elämä vasta rakennettavalla alueella vaatii muutenkin kärsivällisyyttä.

– Lapsiperheelle tämä on aika paljon haastavampaa kuin mitä osasin odottaa.

Melu, työmaaliikenne ja pyhäisinkin jatkuva rakentaminen käyvät hermoille. Riittävää katuvalaistusta ei ole.

– Jalankulkijoille ei ole järjestetty turvallista kulkua. Ajotiestä on erotettu kapea väylä betoniporsailla, joita siirrellään koko ajan. Rattaiden kanssa liikkuminen on aika stressaavaa.

Alkuhankaluuksista huolimatta Kruunuvuorenrannasta on tulossa Tettehin perheelle näillä näkymin pitkäaikainen koti.

Perheen toive toteutui, ja he saivat liki sadan neliön asumisoikeusasunnon vuoden kuluttua valmistuvasta Helsingin asumisoikeus Oy:n (HASO) talosta.


Helsingin nuorin kaupunginosa

Sijaitsee Laajasalon länsiosassa, entisen öljysataman seudulla.

Alueelle suunniteltu asuntoja 11 000:lle.

Tavoitteena, että 40 prosenttia kovan rahan, 40 hitas- tai asumisoikeusasuntoja ja 20 ARA-vuokra-asuntoja.

Raitiotie- ja kevyen liikenteen silta suunniteltu Kruunuvuorenranta–Korkeasaari–Kalasatama.

Sieltä silta jatkuisi Hakaniemeen tai Kruununhakaan. Päätöstä rakentamisesta ei ole tehty.

Kaupunginhallitus käsittelee hanketta ensi vuonna. Sillat voivat valmistua aikaisintaan 2023.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... in-odottaa
Kymmenkunta vuotta saadaan siltoja vielä odottaa...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12