Mikä on Taloforum?

tekijänä late-
#1531
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalla torstaina Kruunuvuorenrannan osayleiskaavan suunnitteluohjelma.

Laajasalon nimbyasteesta kertoo hyvin seuraava lainaus: "Suunnittelusta tähän asti saaduista mielipiteistä, joita ei aiemmin ole tuotu lautakunnan tietoon, 90 kpl, on laadittu erillinen raportti, joka on jaettu listan liitteenä. Raportissa on myös kaupunkisuunnitteluviraston vastineet mielipiteisiin.".

Raportissa määritellään periaatteet osayleiskaavaluonnoksen laatimiseksi. Luonnos olisi kierroksella vuoden päästä ja varsinainen osayleiskaavaehdotus puolestaan vuoden 2007 aikana. Asemakaavoihin päästäisiin 2008. Valitukset voivat tietysti vaikuttaa paljon ja niitä lienee odotettavissa.
tekijänä Jape
#1537
Itse asiassa olen ihmetellyt, kuinka ihmeessä noin täydellisellä paikalla sijaitseva alue on jätetty kokonaan rakentamatta, kun taas kymmenien kilometrien päässä sijaitsevat savipellot ovat jo aikoja sitten täyttyneet taloista. Nimbyismistä tuskin koskaan päästään eroon, mutta mielestäni heidän vaikutusvaltaansa pitäisi vaikka KSV:n toimesta vähentää, jotta kaupunki oikeasti kehittyisi joskus muualtakin kuin sieltä Kehä III:sen ulkopuoleisilta pelloilta.

Mikäli joskus tuota aluetta päästään rakentamaan, uskon, että siitä saattaa tulla yksi Helsingin (ellei koko Suomen) viihtyisimmistä alueista, varsinkin jos arkkitehtuuriratkaisuissa onnistutaan. Alueen merenläheisyys, upeat maisemat ja mäkisyys saattaisivat tehdä alueesta todella epä-suomalaisen, ja jos toinen metrolinja Laajasalosta keskustan kautta Pasilaan joskus saadaan rakennettua ei aluelaisilla olisi liikenneyhteyksissäkään valittamista. Meren alla kiitävällä metrolla matka keskustaan taittuisi varmaan alle kymmenessä minuutissa, nyt Laajasalosta täytyy kikkailla bussien ja metrojen kanssa, niin että lopullisesti matka keskustaan vie melkein tunnin..
tekijänä Jape
#1618
KSV on päivittänyt Kruunuvuorenrannan tietoja. Sivuilla on nyt jo suhteellisen kattava kokelma Kruunuvuorenranta-materiaalia.

Kuva
Tässä asemakaavasuunnitelmaa. Rantaviivaa säästellään edelleenkin siis melko paljon. Ei näytä kuitenkaan mielestäni pahalta, vaikkakin meren läheisyyttä ja maisemallisuutta voitaisikin käyttää enemmän hyväksi.
Viimeksi muokannut Jape, 20.01.07 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä late-
#1624
Jape kirjoitti:KSV on päivittänyt Kruunuvuorenrannan tietoja.


Ei ole päivittänyt helmikuun jälkeen. Liittämäsi karttakin on hieman vanhentunut. Yllä linkkaamaltani sivulta löytyy osayleiskaavaluonnoksen selostuksesta uudempi. Molemmat ovat toki vain mittakaavatarkasteluja koska osayleiskaavassa vasta määrätään eri alueiden käyttötarkoitukset ja kokonaismitoitukset.
tekijänä Jape
#10027
No nyt on oikeasti tullut uutta (17.1.2007), eli herätellään hieman tätäkin ketjua.

Kuvia klikkaamalla aukeaa sitten isoina (© KSV):

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Täytyy sanoa, että tykkään. Lienevätkö nuo kuitenkin vielä niitä alustavia suunnitelmia, joissa pelkästään talojen sijoittelu ja mittakaava on varmaa? Siinäkin tapauksessa näyttää kyllä lupaavalta. Tuollaisia tiiviitä matalia alueita raitiovaunuyhteydellä varustettuna Suomi tarvitsee. Ja peukut on tietysti pidettävä pystyssä, että talot rakennetaan laadukkaasti, mielellään paikallaan muurattavina. Uutta Ruoholahtimokaa ei saa tapahtua.

Tässä vielä kaksi eri vaihtoehtoa raitiovaunuyhteydeksi.

Kuva

Kuva

Siltaa on ilmeisesti enää turha toivoa, ettei Suomen kansallismaisema (tai tarjouksen tehneen elementtivalimon talous) pilaannu. Vaikka kaupunkilaiset pakotettaisiinkin merenalaiseen kilometrin pituiseen betonitunneliin, niin ilmeisesti on vain tyydyttävä siihen mitä saa.

En myöskään ymmärrä, miksi sitä jo nyt täytyy "metrona" lähteä suunnittelemaan. Ellei sinne jotain Vuosaaren kokoista megalähiötä lähdetä tekemään, niin ratikalla pitäisi kyllä pärjätä todella hyvin, jos se vain suunnitellaan oikein (muun liikenteen aiheuttaman häiriön minimoiminen). Tuntuu, että Suomessa ei viitsitä suunnitella tämän hetken tarpeisiin mitään kunnolla, kun aina varaudutaan siihen, että joskus kolmen vuosikymmenen kuluttua voidaan sitten rykäistä joku megaprojekti käyntiin metroineen päivineen. Monet nyt toteutettavatkin projektit juontavat juurensa jonnekin 70-luvulle, kun silloin niitä ei saatu tehtyä.

Mutta sanotaan jotain kivaakin. Itse en aikaisemmin tuohon toiseen vaihtoehtoon ole törmännyt. Näyttää oikeastaan mielenkiintoiselta ratkaisulta ja maisemallisesti tuo olisi varmasti aivan upea linja. Ratikan mahduttaminen Tervasaareen lienee kuitenkin melkoinen homma.

Positiivinen yllätys oli myös se, että ratikkalinja haarautetaan Laajasalon puolella, ja toista selvästi suunnitellaan jatkettavaksi jo-rakennetuille alueille. Kosteimmissa unissahan se voisi jatkua peräti metrosta sivuun jääneeseen Roihuvuoreen.
Viimeksi muokannut Jape, 27.01.07 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Klazu
#10036
Ihan hienon erilaista ja TIIVISTÄ! Voi tulla ihan kivakin kokonaisuus.

Minua kummastuttaa kanssa, miksi sinne pitää metroa vääntää tai ainakin miksi se tehdään noin pitkän veden ylityksen/alituksen kautta eikä tuosta olemassa olevasta linjasta tuon yhden saaren (huono Helsinki-tietämys) kohdalta. :?:
tekijänä Joka
#10186
*Laahustaa nolona sisälle*
Miten tämäkin meni ohi.

Tässä kuitenkin 2 kuvaa joita ei olla tässä threadissä vielä nähty.

Kuva
Näkymä koirasaareen.

Kuva
Uimaranta

[copy paste]
Minun mielipiteeni tästä, kuten jo muualla olen todennut, on että kaupunkikuvallisesti näyttäisi olevan tulossa ihan mukiinmenevä alue, tosin saisi olla vielä urbaanisempi minun makuun. Näyttäisi tulevan vielä pari mid/high-rise, myös.

Mutta tuo liikennesuunnitelma menee vähän hassusti, tässä kun on Helsingillä ainutlaatuinen tilaisuus rakentaa kilometrin pituinen silta symbooliksi "merelliselle Helsingille", Katajanokan ja Kruunuvuorenrannan väliin. Nyt kun löytyy vain Kulosaaren-sillan tyyppisiä siltoja. Tosin tuo (HS:n mukaan todennäköisin) suunnitelma joka menee Kalasataman ja Korkeasaaren kautta tuo aivan uusia mahdollisuuksia Kalasatamaan ja Korkeasaaren.
Avatar
tekijänä zeizei
#22225
Lähes kahden vuoden hiljaiselon jälkeen tämä projekti on taas nytkähtänyt eteenpäin! Boldasin pari hupaisaa sanontaa. Sama käsite löytyy kuvasta :D

Ja parantaa muuten huomattavasti Helsingin skylineä mereltä päin. Tukholmaan laivalla mennessä on aina hienoa mennä katselemaan kaupunkia kannelle. Kaupungissa on myös hieno liikkua rannoilla, kun hienoa ja tiivistä rakentamista löytyy paljon.

Helsingin Kruunuvuorenrantaan nousee urbaani saaristokaupunki

Helsinki aloittaa kolmannen merellisen kaupunginosan, Kruunuvuorenrannan, rakentamisen ensi vuosikymmenen alkupuolella. Alueesta tulee rauhallinen, luonnonläheinen perheiden paratiisi lähelle keskustaa.

Uudesta saaristohenkisestä kaupunginosasta kehkeytyy myös kaikkien helsinkiläisten virkistyspaikka Suomenlinnan ja Pihlajasaaren tapaan, koska matka on lyhyt ja helppo.

Kun Kruununvuorenranta liitetään kantakaupunkiin sillalla, keskustaan pääsee raitiovaunulla 20 minuutissa, arvioi projektijohtaja Jari Tirkkonen Helsingin kaupungilta.

Entisen öljysataman tilalle rakennetaan kaupunkipientaloja ja kerrostaloja 10 000 asukkaalle. Siellä asuu vuoteen 2030 mennessä saman verran väkeä kuin nyt Kampissa.

"Asuntojen kirjosta halutaan niin leveä, että asukkailla on mahdollisuus valita monenlaisia vaihtoehtoja. Vajaa kolmannes niistä on erilaisia pientaloja, kaupunkimaisista rivitaloista kelluviin asuntoihin ja kaikkea sitä väliltä", kuvaa arkkitehti Riitta Jalkanen kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Uutta ilmettä etsitään myös kerrostaloihin. Tarjolle on tulossa niin yhden porrashuoneen rakennuksia, kolmikerroksisia kaupunkivilloja, tähdenmuotoisia rakennuksia kuin 6–7-kerroksisia tornitaloja.

Rantaviivaa alueelle kertyy kuusi kilometriä. Komealta rantaraitilta avautuu upeita maisemia Suomenlinnaan ja Vasikkasaareen. Vallipuistoon jätetään muistoksi öljysäiliöitä. Myös muualla säilytetään vanhoja laiturirakenteita.

Alueen puhdistamiseen velvoitetut öljy-yhtiöt ovat jo alkaneet puhdistaa maaperää. Niiden on määrä jättää alue vuoden 2010 loppuun mennessä.

Kuva

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Hel ... 5241853884
Avatar
tekijänä grendy
#22226
Nyt kyllä laski Helsingin pisteet silmissä kun isoon pääkaupunkiimme meinataan rakentaa lähelle keskustaa 6-7 kerroksisia tornitaloja!! Toi kuvakin on ehkä koomisin ikinä...
Avatar
tekijänä 16valve
#22234
Heh, on se kyllä kumma että jotkut toimittajat näkevät 6-7 krs. kerrostalon "tornitalona". Toinen jonkun sortin moka on mielestäni jättää öljysäiliöitä eteläisen saaren Vallipuistoon. Juuri nehän sinne Ruotsinlaivalle näkyisivät.
No any way rantabulevardit on aina jees. Ja muutamat umpikorttelit. Kunpa muukin Suomi oppisi rakentamaan umpikortteleita, eikä aina vaan pelkkiä pistetaloja!
Avatar
tekijänä pks
#22238
Luulen että öljysäiliöitä ei olla jättämässä öljyn säilytyksen vuoksi vaan jonkin sortin muistumaksi alueen historiasta. Myös Herttoniemenrannassa, joka on Kruununuorenrannan tapaan ollut aiemmin öljysatama, on säilytetty osa vanhan öljysäiliön suojaseinämää ja osa järeästä öljytankkereiden laiturista historiallisina tilataideteoksina.

Tykkään kyllä näistä suunnitelmista kovasti, enkä olisi kaivannut alueelle yhtään korkeampaa rakentamista. Alue rakennetaan varsin tiiviisti, enkä usko rakennustehokkuuden jäävän missään tapauksessa jälkeen korkeammin ja harvemmin rakennetuista vanhemmista metsälähiöistä. Myös raitiovaunu sopii alueelle mainiosti, toivon kovasti että se jää pysyväksi liikennemuodoksi alueella, eikä sitä korvata myöhemminkään metrolla.

Se täytynee hyväksyä, että mediassa käytetään sanoja tornitalo ja pistetalo synonyymeinä, tokkopa tuo on niin vakavaa.
Avatar
tekijänä Krio
#22250
Päätin kommentoida tätä:

alue on ihan hyvä, ehkä liian pieni. Toivottavasti umpikortteleihin saadaan kivijalkakauppoja. Niissä on vain sitä jotain. Sitten kaipaan "toria" tai aukiota alueelle, johon maanalainen voisi tulevaisuudessa pysähtyä, koska eihän Laajasalon metroa ole koskaan haudattu?
Alueen "tornit" ovat naurettavia. Tuolla määritelmällä jopa Suonenjoella on tätä nykyään tornitalo keskustassa :D pari kerrosta niihin lisää, eivät ole torneja, mutta siluetti paranee kummasti. Sitten jonkinlainen korkea monumentti olisi varsin näpsäkkä, jos sporasillasta tehdään naurettava maantiesilta ilman korkeita pyloneita. Kuten Portsmouthissa se purjeen muotoinen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10