Eteläsataman suunnittelussa ei nyt aikailla. Länsirannan eli "Makasiinirannan ja Olympiarannan" asemakaavan suunnitteluperiaatteet ovat nähtävillä 12.2. saakka tulevaa suunnittelukilpailua enteillen. Kannattaa tutustua aineistoon. Pari huomiota.
"Toiminnallisuus on koko rannan ydin. Rannan tulee palvella ja houkutella ihmisiä – konseptin tulee tuottaa elämää ja yhteys mereen." Tämän olisi voinut nostaa vieläkin selvemmin suunnittelun ohjenuoraksi. Monumenttimainen rakentaminen ei ole tärkeintä.
"Pyöräilyn nopea parannettu reitti kulkee jatkossakin Etelärannan, Laivasillankadun ja Eh-renströmintien varrella, jolloin laiturialue rauhoittuu hitaammalle liikkumiselle ja rannan toiminnoille. Kaupunki suunnittelee Olympiaterminaalilta alkavan Laivasillankadun kapean jal-kakäytävän leventämistä 6 metrillä, jolloin jalankululle ja pyöräilylle saadaan noin 10 metrin tila." Hyvä hyvä. Nykyinen kapea jalkakäytävä on aika kauhea. Sen voisi ongelmitta leventää heti väliaikaisestikin. Kukaan ei menettäisi.
"Vanhan ratakuilun mahdollistama yhteys ranta-alueelta Armi Ratian puistoon tutkitaan osana kokonaisuutta." Kuinkahan moni helsinkiläinen tietää, missä on Armi Ratian puisto? Se on aivan alueen eteläpäässä ikään kuin hyllyllä katutason yläpuolella. Siellä kulkevat lähinnä koiranulkoiluttajat, sillä sieltä ei ole kunnon kulkuyhteyttä yläpuolellaan olevaan Kaivopuistoon (Myllytielle ja Kalliolinnantielle). Taloyhtiöt ovat sulkeneet tonttinsa aidoin. AR:n puiston reunalla ja ehkä allakin on vanhan Katajanokalle asti menneen satamaradan viimeisiä jäänteitä, muutama kymmenen metriä kuilua ja entiseltä varikolta näyttävä maanalainen tila.
"Tähtitorninvuoren siluetti nousee jatkossakin rakennusmassojen kattolinjan yläpuolelle." Itsestään selvää. Tänne ei siis kannata ehdotella tornitaloja tms.
https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2020-013893
Armi Ratian puisto, jonka kaupungin puoleisella reunalla on vanhan satamaradan rakenteita. Kuvat viime elokuulta.