Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä arkkinikkari
#90854
Perusongelma tuota tehdessä oli siinä, että kilpailualue oli rajattu todella kapeaksi, ja bulevardin reunasta n. puolet (eli eteläosa) oli valmiiksi kaavoitettua, ja ohjeistuksena oli että ei kaavoiteta uudestaan. Pohjoisosassa taas bulevardin reunavyöhykkeellä oli suojeltu rakennus, eli käytännössä tilaa itse bulevardin reunojen suunnittelulle oli hyvin rajallisesti, varsinkin kun myös bulevardin poikkileikkaus tuli annettuna.

Kuva

Tuossa kuvana kilpailun lähtötiedot; ei siinä oikein jäänyt tilaa tehdä isompaa bulevardisuunnitelmaa. Ohjelma ohjasi todella vahvasti juuri tuon poukaman kehittämiseen, ja esimerkiksi täyttömaata ohjattiin tekemään parinkymmenen metrin verran.
Pyöröovi, Clepe tykkää tästä
tekijänä Sam33
#90862
Urban Renaissance of Laajasalo on kyllä toteuttamiskelpoisista ehdotuksista kaikkein paras, pari muutakin hyvää, mutta en usko että kovin erikoisiin vesiratkaisuihin lähdetään eli kaikki saariviritelmät eivät tule toteutumaan.

Toki jo Laajasalolaiset kommentoineet, kuinka hienoin ja tärkein virkistymispaikka viedään.
Avatar
tekijänä MindW
#91773
Viimeksi muokannut MindW, 07.12.17 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä veka
#91779
Voittoehdotuksessa on mm. erittäin komean tuntuinen puinen laiturialue ja siihen liittyvä rantaraitti, joka näyttäisi jatkuvan etelämmäksi kävelysiltana ruovikossa ja vetten päällä ainakin osittain. Kuvassa sen kerrotaan olevan paalujen varassa, mutta kelluvat betoniponttoonit voisi olla paikoin sopivampi vaihtoehto. Toivottavasti ainakaan tätä hienoa yksityiskohtaa ei halpuuteta pois. Jos toteutus onnistuu, tämän takia Laajasaloon kannattaa tulla katsomaan paikkoja ulkomailta asti. Suomessahan on maailmanluokan laituriosaamista (Marinetek). Yksi näyteikkuna on jo Keilaniemessä, tämä olisi toisenlainen ja vielä kiinnostavampi.

Kuva
Avatar
tekijänä MindW
#92173
Koirasaarentien–Ilomäentien alueiden asemakaavan muutoksen valmisteluaineisto. Tuntuu vähän näpertelyltä ilman kunnollista kokonaisnäkemystä. Paikoitellen hyvä, kuten Koirasaarentien keskivaiheilla, mutta Koirasaarentien länsipäässä jätetään alueelle pysäköintikenttä. Ilomäentien alue lähes pelkkää sotkua mm. yksittäisiä pistetaloja puistossa.
Kuva
Kuva
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#92174
MindW kirjoitti: Tuntuu vähän näpertelyltä ilman kunnollista kokonaisnäkemystä.
Tuo on aika väistämätöntä, kun metsälähiön idealla rakennettua aluetta ruvetaan tiivistämään urbaanimpaan suuntaan ilman purkamista. Jäljelle jää uusien talojen ripotteleminen katujen varsille minne mahtuu. Koirasaarentie näyttäis tuossa olevan siitä kiitollinen kohde, että tien varressa on nykyisellään niin paljon pöpelikköä, että siihen on mahdollista rakentaa aika paljon uutta katutilan reunaa muodostamaan.

Jotenkin toivois, että ainakin muutamassa taktisessa paikassa selvitettäis purkamisen mahdollisuutta, jos sillä saatais esimerkiksi järkeistettyä katuverkkoa ja muodostettua parempia kortteleita. Ja siis sillä ajatuksella, että Yliskylän keskustassa voitaisiin lähiön luonnetta oikeasti muuttaa. Isosaarentien alueen 300 metriä pitkät lamellitalot metsässä taasen ovat vissiin Olli Kivisen keskeisiä saavutuksia, joihin ei parane koskea. Varmaan ovatkin metsälähiöiden parhaimmistoa.
tekijänä Biosphere
#93580
Tämä projekti herättää saarelaisissa närää, sillä Reposalmen rannan hienojen rantametsiköiden pelätään jäävän jyrän alle. Näköjään tuo projekti sijoittuu kuitenkin aika kauas rannasta ja tuossa nimenomaisessa kohdassa taitaa nykyään olla lähinnä koirapuisto ja nuorta ryteikköä. Havainnekuvien perusteella ihan tyylikäs proggis.
tekijänä bonk
#93581
Taloon suunnitellaan rakennettavaksi 80 neliöisiä neliöitä. Onko se vaan minä vai kuulostaako tosi ahtaalta koppiratkaisulta?
tekijänä hmikko
#95951
Kaupunki aloittaa Jollaksen tiivistämisen. Väljänä sen on tarkoitus pysyä, mutta lääniä on paljon, ja se on tulevaisuudessa kohtuullisen matkan päässä ratikkapysäkistä. Hankekorttiin on linkattu suunnitteluperiaatteet ja karttakysely.

Hankekortti
Suunnitteluperiaatteet kirjoitti: VISIO JA TAVOITTEET

1. JOLLAKSEN IMAGO VUONNA 2050
• Vehreä ja merellinen kaupunginosa: linkki itäiseen saaristoon
• Kerroksellinen kaupunkikuva: huvila-asutusta ja modernia arkkitehtuuria
• Vetovoimaiset virkistysalueet: koko Laajasalon vihreä keidas

2. KAUPUNGIN STRATEGISET TAVOITTEET
• Asuntotuotannon edistäminen
• Liikkumisen sujuvuus ja kestävät kulkumuodot
• Elävät, omaleimaiset ja turvalliset kaupunginosat
• Merellisen potentiaalin hyödyntäminen ja rantareitin kehittäminen

[...]

2. MITOITUS
• Vuonna 2050 Jollaksessa voi olla n. 3000 – 9000 uutta asukasta
• Tutkitaan tarkoituksenmukainen rakentamisen määrä - alustava uusi
laskennallinen kerrosala n. 140 000 k-m2 – 390 000 k-m2
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#95952
Saas nähdä kuinka onnistuu. Nelivetojarrutus tulee varmaan olemaan päättäväistä.
Avatar
tekijänä Urbaani
#95957
Joo lienee Westendin jälkeen haastavimpia paikkoja! :) Kaupungin kannattanee ensiksi laittaa vireille "överikaava", eli vaikka tornitaloja koko Jollaksentie täyteen, niin nimbyt voivat olla tyytyväisiä, mikäli saavat supistettua suunnitelmia normikerrostaloiksi ja "townhouseiksi". Vaikka mitään allekirjoittaneen unelmakaupunkia tuskin tulee, lienee kuitenkin parempi sijoittaa potentiaaliset asukkaat tänne, kuin vaikka Östersundomiin.

9000 uutta asukasta Jollaksen kokoisella alueella on jo sen verran tiivistä, että jopa ratikkayhteys voi olla kannattava. Ja toivottavasti tähän myös pyritään. Helsinki voisi hyvin ottaa tavoitteeksi, että Laajasalon asukasluku olisi 50 000 vuonna 2040.
Avatar
tekijänä Eeros
#95963
Tande kirjoitti:Joo lienee Westendin jälkeen haastavimpia paikkoja! :) Kaupungin kannattanee ensiksi laittaa vireille "överikaava", eli vaikka tornitaloja koko Jollaksentie täyteen, niin nimbyt voivat olla tyytyväisiä, mikäli saavat supistettua suunnitelmia normikerrostaloiksi ja "townhouseiksi". Vaikka mitään allekirjoittaneen unelmakaupunkia tuskin tulee, lienee kuitenkin parempi sijoittaa potentiaaliset asukkaat tänne, kuin vaikka Östersundomiin.

9000 uutta asukasta Jollaksen kokoisella alueella on jo sen verran tiivistä, että jopa ratikkayhteys voi olla kannattava. Ja toivottavasti tähän myös pyritään. Helsinki voisi hyvin ottaa tavoitteeksi, että Laajasalon asukasluku olisi 50 000 vuonna 2040.
Ei Stadin viimeisille isoille saarille, joilla vielä ainutlaatuista (ilman lainausmerkkejä) luontoa on, kaivatakaan mitään tanden tai bönden "unelmakaupunkia". Niitä voisitte väsätä vaikka jonnekin Järvenpäähän tai Keravalle. Nämä rannat ovat aivan liian arvokkaita tuollaiseen roskaan. Sinnemäki -aika tuhoaa sellaista, mitä ei enää takaisin saada.
Korkeampia rakennuksia jo "lanatuille" alueille, kuten satamat sekä ratapihat.
Perusteita hienon merenrantaluonnon säilyttämiseen on enemmän kuin noiden slummien rakentamiseen. Toteuttakoon lahjattomia unelmiaan jossain sisämaan lepikoissa.
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#95964
Poistin kaksoiskappaleviestin.
Viimeksi muokannut Eeros, 19.10.18 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.