Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#85635
Yliskylän ja muiden vanhempien alueiden tiivistämiselle oma ketju, kun sielläkin alkanee tapahtua kun siltayhteys on päätetty.

Lautakunnan listalla on Laajasalon ostoskeskuksen alue. Tämä saattais olla ensimmäisenä toteutuva bulevardisoinniksi laskettava pätkä. Koko kaavamuutosalueen tehokkuus 0,61 ja asuinkorttelialueiden pelkästään 1,97.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veka tykkäsi tästä
tekijänä sekovene
#85639
Joopa joo. Aivan liian vähän kerrosneliömetrejä pukkaa tähänkin kaavaan. Tuosta bulevardista kun näyttää tulevan aivan jäätävän leveä, niin vähän korkeampaa voisi varmaan kokeilla. Tiedä sitten miten nimbyt ja parkkinormi siihen suhtautuisivat.
Avatar
tekijänä veka
#85641
Kun kyseessä on eräänlainen pilottihanke, tähän tullaan varmaan satsaamaan voimavaroja kunnolla. Täytyy paneutua suunnitelmaan ajan kanssa, nyt vain pari hajahuomiota.

Laajasalontie pysynee selvänä pääväylänä, jota autoileva kansanosa edelleen käyttää. Talorivit ovat nyt aika tiukasti siinä kiinni, kuten bulevardilla on tarkoitus. Kai nuokin asunnot menevät kaupaksi, kun kaikki nykyään kelpaa. Joutuu kuitenkin ihmettelemään, miksi talot ovat kadun laidalla suojaamassa uutta matalaa ostaria ja sen parkkitaloa eikä toisinpäin.

Itse ostari on linjakkaan näköinen ja varmaan roima parannus nykyiseen, mutta miksi se on noin matala, vaikka päälle olisi voinut rakentaa lisää taloa muuhun käyttöön, autoparkiksi, asunnoille jne? Turhan varovaisesti ollaan liikkeellä tällä kohtaa. Jos tehdään noin, miksi kadunlaidan talot ovat matalia, kun varjostusongelmaa ei ole ostarin ansiosta? Valtavaa tuhlausta.

Laajasalontiellä kiitää ratikka. Meneekö se Hertsikaan tai sitäkin pidemmälle vai onko tuo Kruunusiltalinjaa? Kuinkahan käy liityntäbussien?
tekijänä hmikko
#85642
veka kirjoitti:Itse ostari on linjakkaan näköinen


Käsittääkseni viitesuunnitelma, eli saattaa tulla jotain tuon kaltaista.

veka kirjoitti:Laajasalontiellä kiitää ratikka. Meneekö se Hertsikaan tai sitäkin pidemmälle vai onko tuo Kruunusiltalinjaa? Kuinkahan käy liityntäbussien?


Tuo on reittiä Kruunusillat-Yliskylä-Vartiosaari. Yliskylään asti rata on päätetty rakentaa, ja Vartiosaaren kaavoittaminen meni myös valtuustossa läpi yleiskaavan ohella. Raitiotie on asetettu Vartiosaaren rakentamisen ehdoksi. Saa nähdä, miten sitä lupausta noudatetaan. Vartiosaaren matkustajat parantavat Kruunusiltojen kannattavuuslaskelmaa, eli teoreettisella tasolla pitäis olla kannustin. Silta lienee kyllä rakennettu ja toiminnassa ennen kuin Vartiosaaressa tapahtuu juuri mitään.

Metron liityntäbussit kulkee tietysti edelleen. Ratikka vaikuttanee Laajasalon linjastoon, en tiedä miten.
tekijänä pallo
#85651
Klazu kirjoitti:Mitä? Ei vakio yksittäistä matalaa tornitaloa? Joko se trendi meni ohitse? Miten ihmiset löytävät paikalle ilman maamerkkiä?


Eei.. Eikä kämpät edes mene kiinalaisille sijoittajille.
Avatar
tekijänä RV
#85761
Miksi Laajasalontie pitää downshiftaaa ts. viherkielellä "bulevardisoida"? Asukkaat käsittääkseni vastustaa tätä. Uusi Linnanrakentajantie tulossa, vieläpä mottiin, kun muuta reittiä ei autolla pääse keskustaan - kansan "ohjaamista" käyttämään ratikkaa = seisarin SKDL-politiikka anyone? Hertsikassa on "hyviä" kokemuksia bulevardista. Vähintään Laajasalontie tulisi laajentaa kuusikaistaiseksi. Tosin kaipaan sitä vanhaa suunnitelmaa, jossa pikaratikka kulkee pikatien ajoratojen keskellä. Toimivan tien romuttaminen - missä järki? Voin sanoa, että tällaisen "bulevardin" varrella asuminen muutaman ympärivuorokautisen bussilinjan + ratikan varrella on painajaista, hyvä kun saa unta nykyisellä paperiseinärakentamisella.
tekijänä hmikko
#85827
Kaava meni näemmä tiistaina lautakunnasta läpi ehdotuksen mukaan viikon pöytäämisen jälkeen. Ei vaikuta tästä bulevardista syntyvän sen kummempaa riitaa. Samassa kokouksessa pantiin pöydälle Yleiskaavan toteuttamisohjelman luonnos, jossa Laajasalon bulevardi on näemmä merkitty pilottikohteeksi.
Avatar
tekijänä RV
#85843
hmikko kirjoitti:Kaava meni näemmä tiistaina lautakunnasta läpi ehdotuksen mukaan viikon pöytäämisen jälkeen. Ei vaikuta tästä bulevardista syntyvän sen kummempaa riitaa. Samassa kokouksessa pantiin pöydälle Yleiskaavan toteuttamisohjelman luonnos, jossa Laajasalon bulevardi on näemmä merkitty pilottikohteeksi.


No eihän siitä tietenkään syntynyt riitaa kun Talin golf-kenttä saatiin pidettyä.

Mistä lähtien käytäntönä muuten oikein on ollut kutsua tavallisia meluisia katuja "bulevardeiksi"?

Hirveä sumppu tuo tulee olemaan. Asunnot joudutaan pitämään halpoina kun valtamuuttajaryhmä lienee Kallion vuokrien kallistumisen johdosta ratikkaparatiisiin muuttavia hipstereitä.
Avatar
tekijänä veka
#85845
Joopa. Osmo Soininvaara vähän harmitteli matalaa ostaria: "Se vähän risoo, ettei kauppakeskuksen päälle saada rakennetuksi, mutta ei kuulemma ollut saatu onnistumaan." Mutta ei se mitään, läpi vaan.

Minusta suunnitelma on todella vaatimaton, "Parempi sitten säästää motareiden varret tuleville sukupolville kuin tuhlata nyt rakentamalla lisää Espoota Helsinkiin", kuten joku jo ehti tiivistää.
Avatar
tekijänä veka
#86401
Marssijärjestys tuntuu jotenkin kummalliselta. Tässä puuhataan vähän suuremman luokan ideakilpailua, ja kuitenkin alueen ydin eli ostarin seutu on jo asemakaavavaiheessa.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#90847
Ehdotuksia voi käydä katsomassa myös tulostettuina Laiturilla, jossa on esillä kaikki kuvat eikä pelkästään valikoidut havainnekuvat. Noin yleisesti ottaen en ymmärrä, kuinka nykyään voi olla niin vaikeaa laittaa kaikkea kilpailumateriaalia nettiin; joku muutama sata megatavua enemmän dataa nettisivuilla ei pitäisi tuntua missään.
tekijänä Pyöröovi
#90853
Minua ihmetytti monissa näistä bulevardin kehittämisen jääminen aivan sivurooliin. Sen sijaan lukuisat ehdotukset keskittyivät täysin rannan poukamiin ja Laajasalon "ainutlaatuisen" luonnon turvaamiseen. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä nykyistä tarkempia pohdintoja bulevardin tarkasta toteutuksesta, mutta nyt joutui tyytymään suurilla pensseleillä maalailuun. Toki muutamia kivoja poikkeuksia oli.