Sivu 5/5

Re: Hernesaari

Lähetetty: 29.04.21 15:15
Kirjoittaja hmikko

Re: Hernesaari

Lähetetty: 29.04.21 16:26
Kirjoittaja veka
Sitaatti HS:n kirjoituksesta:
Helsingin hallinto-oikeus on kumonnut Hernesaaren asemakaavan, koska esitettyjen selvitysten perusteella liikenteen toimivuudesta ei ollut takeita, oikeus tiedottaa.
En usko, että tämä hidastaa projektia, vaiikka jutun mukaan kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho sellaista ennustaa. Voi olla hyväkin, että liikennesuunnitelmat ja -laskelmat käydään läpi uudestaan. Sen verran on taas ehtinyt tapahtua Hernesaaren ja Länsiväylän välissä viime aikoina: koko Tallinnan-liikenne Jätkäsaareen, autotunneli Jätkästä Länärille, risteilylaivoja myös Eteläsatamaan jne.

Re: Hernesaari

Lähetetty: 03.05.21 10:00
Kirjoittaja veka
^Kävin katsomassa paikkaa tämän uuden käänteen valossa. Ajatushan on ollut, että Hernesaaresta tulisi 'autoton' eli vähäautoinen kaupunginosa, mikä pyritään varmistamaan kaavamääräyksin. Parkkipaikkoja tehdään asuintalojen yhteyteen vain jos niitä haluavat ovat valmiit niistä erikseen maksamaan. Jos parkkipaikkoja ei sitten ole, alueelle muuttaa etupäässä autottomia. Jotenkin näin on visioitu ymmärtääkseni. Mutta entäs jos visio ei toimikaan? Alueen noin ainoa katuyhteys muualle on suoraan sanottuna paikalliskadun tasoa.

Re: Hernesaari

Lähetetty: 03.05.21 10:15
Kirjoittaja arkkinikkari
Suunnitelman skenaariolaskelmassa on oletettu, että autoja olisi saman verran kuin kantakaupungissa keskimäärin, jolloin liikenne ei olisi mitenkään erityisen paljon ongelmallisempi kuin keskustassa muutenkaan.

Toki pysäköintipaikoille olisi järkevintä laittaa aina kaavoihin maksimimäärä minimin (tai tyhjän) sijaan; pysäköintipaikat aiheuttavat ulkoishaittaa lisääntyvän liikenteen muodossa, ja juuri ulkoishaittojen hallintaan perustuu kaavoituksen perimmäinen oikeutus ja tarkoitus. Valitettavasti poliittisesti maksimimäärä ei taida olla realismia, niin vakuuttuneita kokoomuksessa ollaan autoilun autuaaksi (ja porvariksi) tekevästä vaikutuksesta.