Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä RV
#74512
Tande kirjoitti:
Vartiosaaren rakentamissuunnitelmat saivat hyväksyvän sinetin lautakunnalta

http://www.metro.fi/uutiset/a1387811469618


Järki voitti.


Kunhan huomiodaan Vartiosaaren luontoarvot myös, jotka tulevat olemaan yksi ainutlaatuisimmista ulkoilualueista Helsingin uusissa kaupunginosissa mm. Kruunuvuorenrannan jalopuumetsikön huvila-alueen ohella.
Avatar
tekijänä Tande
#78377
Uutiset / Vartiosaaren osayleiskaava päätöksentekoon

Kuva

Uutta Helsinkiä
19. marraskuuta 2015

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee Vartiosaaren osayleiskaavan ehdotusta tiistaina 24. marraskuuta.

Kaavaehdotuksessa esitetään, että Vartiosaaresta rakennetaan tiivis saaristokaupunginosa, johon tulisi asumisen lisäksi virkistyspalveluja kaikille helsinkiläisille. Asuntoja saareen rakennettaisiin 5 000–7 000 asukkaalle.

Vartiosaareen tulisi sekä omistus- että vuokra-asuntoja kerros- ja pientaloissa. Pääosa uudisrakentamisesta sijoittuisi Vartiosaaren keskiosiin maastoa myötäileväksi kukkulakaupungiksi. Rantavyöhykkeen kulttuurihistoriallisesti arvokasta huvila-aluetta täydennettäisiin maltillisesti pientaloilla asuin- ja palvelukäyttöön. Suunnittelun tavoitteena on energiatehokas kaupunkirakenne sekä ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä rakentaminen.

– Rantojen huvilaympäristö, monipuolinen luonto ja meri tekevät Vartiosaaresta ainutlaatuisen asuinalueen, kaupunkisuunnitteluviraston projektipäällikkö Ritva Luoto kertoo.

Ratikalla keskustaan

Vartiosaari yhdistettäisiin Laajasaloon Reposalmen yli rakennettavalla sillalla. Vartiosaaren joukkoliikenne hoidettaisiin raitiovaunuilla, jotka ajaisivat Laajasalon kautta Kruunusiltoja pitkin keskustaan. Lautakunnan aiemman päätöksen mukaisesti kaava sisältää määräyksen, jonka mukaan kerrostalovaltaista asuinrakentamista ei saa aloittaa ennen kuin raitiovaunuyhteydestä on tehty sitova päätös.

Kaavassa on siltayhteys myös Ramsinsalmen yli Vuosaareen, mikä mahdollistaa raitiotien jatkamisen myöhemmin Vuosaareen asti. Sillan kautta kulkisi myös keskustasta Vuosaareen johtava pyöräilybaana. Autoliikennettä Ramsinsalmen sillalle ei tulisi.

Siltojen rakentaminen toisi Vartiosaaren merelliset virkistysalueet nykyistä paremmin kaikkien kaupunkilaisten käyttöön. Saaren ympäri tehtäisiin luonto- ja huvilakulttuurikohteita hyödyntävä rantareitti, ja rantoja avattaisiin julkiseen käyttöön. Alueesta on valmistunut erillinen virkistysalue- ja maisemasuunnitelma.

– Virkistyskäytön lisääntyminen edistäisi Vartiosaaren arvokkaiden huviloiden säilymistä. Huviloiden kehittäminen ja remontointi tulee taloudellisesti mahdolliseksi, kun niillä on riittävästi käyttäjiä, Ritva Luoto sanoo.

Vartiosaari on taloudellisesti ja teknisesti otollinen kohde asuntorakentamiselle. Se on lähellä keskustaa ja valmiin kaupunkirakenteen keskellä eikä saaren maaperä edellytä mittavia esirakennustöitä.

Lopullinen päätös valtuustosta

Kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksynnän jälkeen kaavaehdotuksesta pyydetään lausunnot, ja se tulee nähtäville muistutuksia varten. Lausunnot ja muistutukset käsitellään lautakunnassa keväällä 2016, minkä jälkeen ehdotus etenee kaupunginhallituksen ja -valtuuston päätettäväksi viimeistään syksyllä 2016.

Päätöksentekoon tuleva kaavaehdotus on pääosin saman sisältöinen kuin lautakunnan viime keväänä hyväksymä kaavaluonnos. Joitakin huvila-alueen ja sen lähellä olevien asuinkorttelien määräyksiä on tarkennettu mielipiteiden johdosta. Lisäksi kaavaa on tarkennettu mm. energiatehokkuutta, hulevesiä ja lepakoita koskevien määräysten osalta, ja baanayhteys on siirretty virkistysalueelta kokoojakadun varteen.

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti Helsingin uuden yleiskaavan käsittelyn yhteydessä 10. marraskuuta, että Vartiosaaren tulevat ratkaisut päätetään osayleiskaavassa.

http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset ... ksentekoon
Avatar
tekijänä Tande
#78668

Tänään 20:54

Helsinki haluaa Vartiosaareen sillan ja tuhansia asukkaita - ”suunnitelma tuhoaa keskeiset osat saaresta”

Helsingissä alkaa pian kiivas väittely, jossa vastakkain ovat luonto ja asuinrakentaminen. Väittelyn aiheuttaa Itä-Helsingissä sijaitsevan virkistysalueen, Vartiosaaren, rakentamisaikeet.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston mielestä nykyisin virkistyskäytössä olevaan saareen pitäisi rakentaa asuntoja 5000–7000:lle ja työpaikkoja noin 500 ihmiselle. Nykyisin saaressa asuu vuoden ympäri noin 20 asukasta.

Vartiosaaren säilyttämistä virkistysalueena kannattavien mielestä suunnitelma pilaisi saaren luonnon täysin.

”Vartiosaari on luonnoltaan ja rakennushistorialtaan ainutlaatuinen paikka. Tämä on muun muassa ykkösluokan lepakkoaluetta. Tällaista kokonaisuutta ei ole Suomessa muualla”, sanoo Vartiosaaressa asuva Vartiosaari-seuran puheenjohtaja Ulla Rahola.

Rahola ei ole näkemyksensä kanssa yksin.

Saaren jättämistä virkistysalueeksi vaaditaan muun muassa kuntalaisaloitteessa, jonka oli allekirjoittanut tiistai-iltaan mennessä yli 300 ihmistä. Aloite on julkaistu viikko sitten.

”Vartiosaaren pelastamista” vaaditaan myös Facebook-ryhmässä, joka oli kerännyt tiistai-iltaan mennessä lähes 2 700 tykkäystä. Tykkääjien joukossa on useita helsinkiläisiä poliitikkoja.

Saaren säilyttämisen puolesta vetoaa myös muun muassa elokuvaohjaaja Aku Louhimiehen tähdittämä mainoskampanja.

Saaren rakentamissuunnitelmien poliittinen käsittely alkoi tiistaina, kun kaupunkisuunnittelulautakunta sai Vartiosaarta koskevan osayleiskaavaesityksen eteensä. Lautakunta ei kuitenkaan vielä tiistaina antanut asiasta näkemystään.

Lautakuntaa johtavalla Risto Rautavalla (kok) on asiasta kuitenkin jo selvä mielipide: saari pitää rakentaa asunnoiksi.

”Sinne tuleva asukasmäärä vastaa meidän vuosittaista asuntotuotantotavoitettamme”, Rautava sanoo.

”Eivät alueen luontoarvot tästä mihinkään tuhoudu. Sinne jää luontovirkistysalueita 40 prosenttia. Tämä tulee nyt paremmin muiden saavutettavaksi, kun sinne saadaan siltayhteydet”, Rautava jatkaa.

Rautavan arvio on, että jos kaupunginvaltuusto hyväksyy aikanaan Vartiosaaren osayleiskaavan, aluetta voitaisiin päästä rakentamaan 2020-luvun alussa.

Silta ja saaren läpi kulkeva raitioyhteys on osasyy sille, miksi rakentamista vastustetaan.

”Raitioyhteys tuhoaa keskeiset osat tästä saaresta. Molempiin päihin tulevat sillat voivat myös johtaa siihen, että tästä tulee läpikulkupaikka”, Vartiosaari-seuran Rahola sanoo.

”Saari on säilynyt jonkinlaisena aikakapselina. Tunnelma on pysähtynyt 1950-luvulle, se johtuu siitä, ettei tänne ole päässyt kuin vesiteitse.”

Kokoomus on pyrkinyt syksyn aikana linkittämään Vartiosaaren rakentamista Helsingin keskustasta Kruunuvuorenrantaan kulkevien Kruunusiltojen rakentamiseen.

Myös Rautavan mielestä Vartiosaaren asuinrakentaminen parantaisi siltahankkeen kannattavuutta selvästi.

”Saaren rakentaminen toisi sillalle 14 prosenttia enemmän käyttäjiä. On selvää, että Vartiosaaren rakentaminen tekisi myös sillasta taloudellisesti kannattavamman”, Rautava sanoo.

Joonas Laitinen
Toimittaja
Metro

http://www.metro.fi/uutiset/a1387815474852


Aika negatiivissävyinen juttu Metrolta. Itse kannatan Vartiosaaren rakentamista.
tekijänä hmikko
#78672
Kokoomuspäättäjien asenne raitiotietä kohtaan kuulostaa siltä, että raitiotie ja Kruunusillat todellakin on sovittu. Jokunen kuukausi sitten kun virkamiehet esittivät liikennehankkeiden priorisoinnissa Raide-Jokerin lykkäämistä, Kruunuvuoren raitiotie oli merkitty listalla välttämättömäksi ja siksi ennen Raide-Jokeria toteutettavaksi. Näitä tapauksia aiemmissa keskusteluissa Kokoomuksesta on aina ruvennut kuulumaan puhetta autokaistoista tai sillan lykkäämisestä hamaan tulevaisuuteen. Todella positiivista kehitystä, sanoisin. Vartiosaaren vähäautoisuudella voi olla jopa jonkunlainen mahdollisuus toteutua.
Avatar
tekijänä veka
#78705
Kun puuroja ja vellejä ryhdytään sekoittamaan oikein kunnolla, mielipiteitä riittää ja niiden tarkoituksesta on vaikea saada selvää. Itse pitäisin Vartiosaaren ja saaristoratikan eri koreissa.

Mittasin ratikkamatkan pituudeksi Vartiosaaresta Hesan keskustaan pyöresti kymmenen kilometriä. Mahtaako ratikka selvitä taipaleesta 40 minuutissa? Eihän tuollaisella voida joukkoliikennettä hoitaa. Ratikkalinja näyttäisi yleiskaavaehdotuksen mukaan jatkavan vielä Vuosaaren, mistä olisi ehkä tunnin ajomatka keskustaan tätä reittiä.

So what, jos rahaa riittää. Kiva on kivaa. Näköjään tässä kuitenkin asetetaan vastakkain kamppailemaan niukoista resurssista saaristoratikka ja Raide-Jokeri. Jos tätä valintaa joudutaan tekemään, kannatan kyllä jälkimmäistä.

Eväät on ainakin valmiina mahtavaan keskusteluun, jossa tunteita ei piilotella. Lepakkokortti vilahti jo. Liito-oravien papanoita varmaan jo etsiskellään, ja espoolaisilta voisi lainata tai vuokrata muutaman meriuposkuoriaisen.
tekijänä hmikko
#78707
veka kirjoitti:Kun puuroja ja vellejä ryhdytään sekoittamaan oikein kunnolla, mielipiteitä riittää ja niiden tarkoituksesta on vaikea saada selvää. Itse pitäisin Vartiosaaren ja saaristoratikan eri koreissa.


Vihreät ovat asettaneet Vartiosaaren kaavoituksen ehdoksi raitiotien toteuttamisen, ja tämä lisäys meni läpi kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksessä aikanaan. Oletettavasti puolue pitää siitä kiinni. Noin yleisemminkin, joukkoliikennettä ei kyllä mitenkään voi pitää erillään uuden asuinalueen suunnittelusta. Se aika, että tehdään metsälähiö ja sitten heitetään perään bussilinja, on mennyt jo jokin aika sitten.

veka kirjoitti:Mittasin ratikkamatkan pituudeksi Vartiosaaresta Hesan keskustaan pyöresti kymmenen kilometriä. Mahtaako ratikka selvitä taipaleesta 40 minuutissa? Eihän tuollaisella voida joukkoliikennettä hoitaa.


Tällä hetkellä Yliskylä-Rautatientori metroliityntänä Herttoniemen kautta 30 minuuttia. Sanoisin, ettei Vartiosaari-Rautatientori ratikalla Kruunuvuoren sillan kautta ainakaan hitaampi olisi kuin metroliityntä.

veka kirjoitti:Ratikkalinja näyttäisi yleiskaavaehdotuksen mukaan jatkavan vielä Vuosaaren, mistä olisi ehkä tunnin ajomatka keskustaan tätä reittiä.


Tämän idea kai on, että Vuosaaresta ja Itäkeskuksesta tulee vastaisuudessa kaupunkia ja jonkunlaisia keskuksia itsessään, mm. sen ansiosta, että niihin pääsee Laajasalosta ja Vartiosaaresta helposti. Reitillä Vuosaari-Kaivokatu metro on tietysti nopeampi.
tekijänä Sam33
#78708
Mahtaako ratikka selvitä taipaleesta 40 minuutissa?


Matka-aika keskustasta Yliskylään (eli käytännössä kohtaan, josta Vartiosaaren silta alkaisi) kestää 25 minuuttia ainakin esitteen mukaan. Vartiosaari parilla asemalla tuskin tuohon tuo lisää kuin 5-10 minuuttia maksimissaan. Eli vielä ihan siedettävä matka-aika ja vielä parempi, jos matka suuntautuu Hakaniemeen tai Kalasatamaan.

Helsingissä kyllä vastustetaan kaikkien viheralueiden muutoksia viimeiseen valitusmahdollisuuteen asti, mutta toivottavasti nykyiset suunnitelmat pysyvät.
Avatar
tekijänä veka
#78715
Uutisistahan on toki selvinnyt, että Case Vartiosaari + saaristoratikka on jo sovittu. Minusta sopimus on hyvä etenkin vihreille. Näköalasillat Laajasaloon ovat nyt mukavassa myötätuulessa, vaikka Vartiosaari siirrettäisiinkin varmaanhyvämuttamyöhemmin-mappiin.

Olen itsekin vankka sopimiskulttuurin kannattaja. Monipuoluejärjestelmässä se on osoittautunut parhaaksi tavaksi viedä asioita eteenpäin. Oivallinen esimerkki on tasavallan edellinen hallitus, joka ei kyennyt sopimaan oikein mistään, ja jälki oli sen mukainen. Nykyinen hallitus puolestaan on ihan toista maata (maakuntahallinto + soten yksityistyminen ym.).

En vain oikein pidä tästä koplauksesta. Jo sillat Laajasaloon ovat turkasen kallis homma. Niiden jalkoihin näyttäisi olevan jäämässä Raide-Jokeri, jota itse pidän selvästi arvokkaampana joukkoliikennehankkeena.

Ihan kiva, jos Vartiosaareen pääsee joskus ratikalla puolessa tunnissa tai vähän yli. Lähden varmaan itsekin suhailemaan.

Edit: Laajalahti korjattu Laajasaloksi.
Viimeksi muokannut veka, 26.11.15 00:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä sekovene
#78717
Minä en ole kovin innoissani tuosta Vartiosaaren rakentamisesta. Ei ne luontoarvot niinkään, mutta suunnitelmat menevät "lisää lähiötä Helsinkiin" -kategoriaan ja koko homma tulee muutenkin turhan kalliiksi vaivaisen 7000 asukkaan tähden.

Puolueista kokoomus on ymmärtääkseni linjannut, että Kruunusiltojen kannattavuus riippuu olennaisesti siitä gryndataanko Vartiosaari. Mutta kaiken järjen mukaan nettotulos olisi jokseenkin sama, jos Kruunuvuorenrannan kaavoja vähän viilattaisiin ja lisättäisiin nuo 300 000 kerrosneliömetriä sinne. Se ei olisi temppu eikä mikään, jos tahtoa löytyisi. Sitä paitsi Kruunuvuorenkaupungista tulisi parempi asuinalue kuin nyt suunnitellusta Kruunuvuorenlähiöstä. Eli lopulta tässä on taas kyse siitä, että Helsinki rakentaa mieluummin kaksi aluetta väljästi kuin yhden tiiviisti. Sitten ihmetellään "tonttipulaa" ja halutaan rakentaa huumorilähiö johonkin vitun Östersundomiin jne.

veka kirjoitti:En vain oikein pidä tästä koplauksesta. Jo sillat Laajalahteen ovat turkasen kallis homma. Niiden jalkoihin näyttäisi olevan jäämässä Raide-Jokeri, jota itse pidän selvästi arvokkaampana joukkoliikennehankkeena.


No turkasen kallis ja turkasen kallis. Kruunuvuorenrantaan tulee yhteensä noin 500 000 k-m² rakentamista, joten jos raitiotie nostaa tonttien arvoa 200 €/k-m², niin siinä on jo puolet koko hankkeen hinnasta kuitattu arvonnousulla. Ja tässä ei ole edes otettu huomioon Laajasalon täydennysrakentamista eikä sitä, että tuo on liikennehankkeeksi oikeasti todella hyödyllinen, koska se lyhentää about kaikkia länteen suuntautuvia matkoja 10-15 minuutilla. Tietenkin helpoin tapa tehdä sillasta varmasti kannattava olisi kaavoittaa Kruunuvuorenrantaan kaupunkia lähiön sijaan, eli ehkä joku 300 000 k-m² lisää.
Avatar
tekijänä Clepe
#78722
Käsittääkseni vihreät laittoivat Kruunuvuoren sillat ja saaristoratikan Vartiosaaren rakentamisen ehdoksi, kun taas kokoomus laittoi Vartiosaaren gryndaamisen ratikkahankkeiden ehdoksi. Vaikea tuosta on enää pyristellä pois. Tosin harmi jos tämä vaikuttaa jokerin toteutumiseen.
Avatar
tekijänä hylje
#78723
veka kirjoitti:Mittasin ratikkamatkan pituudeksi Vartiosaaresta Hesan keskustaan pyöresti kymmenen kilometriä. Mahtaako ratikka selvitä taipaleesta 40 minuutissa?


Laajasaloon on tiedossa esikaupunkiratikkaa, jonka vertailukohtana on pikemminkin metro kuin keskustaratikat. Ei se ihan täysiverinen metrorata ole, mutta aika lähelle pääsee tasoratkaisuillakin.
tekijänä sekovene
#78724
Clepe kirjoitti:Käsittääkseni vihreät laittoivat Kruunuvuoren sillat ja saaristoratikan Vartiosaaren rakentamisen ehdoksi, kun taas kokoomus laittoi Vartiosaaren gryndaamisen ratikkahankkeiden ehdoksi. Vaikea tuosta on enää pyristellä pois. Tosin harmi jos tämä vaikuttaa jokerin toteutumiseen.


Jos olisin Vihreät, niin puukottaisin Kokoomusta selkään heti kun Kruunusillat on rakennettu. Ihan ensiksi vaatisin selvityksen Vartiosaaren vaihtoehtoisista liikennejärjestelyistä (köysirata, sukellusvene, ihmiskatapultti yms.).
tekijänä Pyöröovi
#78727
veka kirjoitti:Olen itsekin vankka sopimiskulttuurin kannattaja. Monipuoluejärjestelmässä se on osoittautunut parhaaksi tavaksi viedä asioita eteenpäin. Oivallinen esimerkki on tasavallan edellinen hallitus, joka ei kyennyt sopimaan oikein mistään, ja jälki oli sen mukainen. Nykyinen hallitus puolestaan on ihan toista maata (maakuntahallinto + soten yksityistyminen ym.).

En oikein ymmärrä, mitä haet takaa. Edellinenhän hallitus yritti jopa kuuden puolueen voimin sopia uudistuksista, mikä lopulta vei mahdottoman suorituksen hautaan saakka. Minun on siis pakko olettaa, että koetat olla ironinen. On kuitenkin hankalaa ilkkua Suomen sopimuskulttuuria, kun sen avulla on viety Suomi muiden hyvinvointivaltioiden joukkoon. 70-luvun Korpilammen henki suorastaan lujitti puolueet samanlaiseen kehitysuskoon, minkä vuoksi laman hajottama uusi poliittinen kenttä ei ole enää osannut uusiutua. Mielestäni koneistossa ennemminkin on vikaa kuin itse sopimisessa, sillä tuskin kukaan tänne diktatuuriakaan haluaa. Eikä mikään muuten ole vielä varmistanut, että sote tosiaan toteutuu, vaan ennemminkin hallitus on osoittautunut repeileväksi jo puolen vuoden olemassaolon jälkeen.

Sitten pois täydellisestä off-topicista aihetta sivuavaan osuuteen ;).
sekovene kirjoitti:Puolueista kokoomus on ymmärtääkseni linjannut, että Kruunusiltojen kannattavuus riippuu olennaisesti siitä gryndataanko Vartiosaari. Mutta kaiken järjen mukaan nettotulos olisi jokseenkin sama, jos Kruunuvuorenrannan kaavoja vähän viilattaisiin ja lisättäisiin nuo 300 000 kerrosneliömetriä sinne. Se ei olisi temppu eikä mikään, jos tahtoa löytyisi. Sitä paitsi Kruunuvuorenkaupungista tulisi parempi asuinalue kuin nyt suunnitellusta Kruunuvuorenlähiöstä.

Ei varmaan olisi "temppu eikä mikään", jos olisimme jossain muualla kuin Suomessa. Kun Kruunuvuorenrantaan rakentaminen jo nykyisellään on monen metsäintoilijan mielestä kauheaa, voin vain kuvitella mekkalaa, joka syntyisi oikeasti kaupunkimaisista rakenteista. Nythän rakennuttajat koettavat mainostaakin aluetta "Helsingin helmenä" luonnon keskellä ikään kuin kompromissina valittajille...
tekijänä sekovene
#78728
Pyöröovi kirjoitti:
sekovene kirjoitti:Puolueista kokoomus on ymmärtääkseni linjannut, että Kruunusiltojen kannattavuus riippuu olennaisesti siitä gryndataanko Vartiosaari. Mutta kaiken järjen mukaan nettotulos olisi jokseenkin sama, jos Kruunuvuorenrannan kaavoja vähän viilattaisiin ja lisättäisiin nuo 300 000 kerrosneliömetriä sinne. Se ei olisi temppu eikä mikään, jos tahtoa löytyisi. Sitä paitsi Kruunuvuorenkaupungista tulisi parempi asuinalue kuin nyt suunnitellusta Kruunuvuorenlähiöstä.

Ei varmaan olisi "temppu eikä mikään", jos olisimme jossain muualla kuin Suomessa. Kun Kruunuvuorenrantaan rakentaminen jo nykyisellään on monen metsäintoilijan mielestä kauheaa, voin vain kuvitella mekkalaa, joka syntyisi oikeasti kaupunkimaisista rakenteista. Nythän rakennuttajat koettavat mainostaakin aluetta "Helsingin helmenä" luonnon keskellä ikään kuin kompromissina valittajille...


Tottahan se on, että Suomessa lähiörakentaminen on standardi.

Jos metsäintoilijoilta kysyttäisiin, että tehdäänkö kaksi väljää lähiöitä, joista toinen Kruunuvuorenrantaan ja toinen Vartiosaareen, vai tehdäänkö mieluummin Kruunuvuorenranta 2.0, jossa asuinkorttelien korttelitehokkuudet on nostettu kakkosesta kolmoseen, niin luulenpa, että he valitsisivat jälkimmäisen. Mutta ei metsäintoilijoilta mitään kysytä, vaan tärkein kriteeri suunnittelussa on edelleenkin pysäköintipaikkojen riittävyys.

Tämä on toki enää pelkkää jossittelua jossittelun ilosta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7