Mikä on Taloforum?

tekijänä harvimuuko
#58349
Tänään on Vartiosaari-päivä eli saareen pääsee ilmaiseksi veneellä klo 11-16.

Olen ollut kerran aikaisemminkin kyseisessä tapahtumassa, taisi olla kolme vuotta sitten. Silloin Vartiosaaren rakentamisesta ei puhuttu mitään, toisaalta asia ei ollut silloin yhtä ajankohtainen. Odotan, että tällä kertaa aihe otetaan esiin.

Olen ideoinut joitakin Vartiosaaren rakennussuunnitelmia ja ehkä jollekin hintelälle ysikymppiselle mummolle voisin ehkä niistä kertoakin, mutta en parikymppiselle 195-senttiselle bodarille. Pelkään saavani nyrkistä naamaan.

Useimmat vastustavat siltaa Vartiosaareen vedoten siihen, että silloin saareen pääsisi asiatonta porukkaa sotkemaan ja ilkivaltailemaan. Siinä tapauksessa olisi mielestäni loogista, että nämä samat henkilöt kannattavat 10 metriä korkeaa sähköistettyä piikkilanka-aitaa erottamaan Kivinokka Herttoniemestä.
tekijänä cobaink
#62465
Oho, Vartiosaareen esitetään asuntoja 5000-7000 asukkaalle. Raitiolinjaa :smt023
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto esittää, että Vartiosaareen rakennetaan asuntoja 5 000–7 000 asukkaalle. Linjaus sisältyy Vartiosaaren suunnitteluperiaatteisiin, jotka ohjaavat alueen osayleiskaavan jatkosuunnittelua. Kaupunkisuunnittelulautakunta ottaa kantaa suunnitteluperiaatteisiin 19. marraskuuta.

Suunnitteluperiaatteissa Vartiosaaresta esitetään tiivisti rakennettua saaristokaupunginosaa, johon tulisi asumisen lisäksi kaikkia helsinkiläisiä palvelevia virkistystoimintoja. Saaren merkittävä kulttuuriympäristö ja tärkeimmät luontoarvot voidaan säilyttää rakentamisesta huolimatta.

Vartiosaareen rakennettaisiin kerros- ja pientaloja yhteensä 250 000–350 000 kerrosneliömetriä. Alueelle tulisi monipuolisesti erityyppisiä asuinalueita, joilla on sekä omistus- että vuokra-asuntoja. Pääosa uudisrakentamisesta sijoittuisi Vartiosaaren keskiosiin maastoa myötäileväksi kukkulakaupungiksi.

Vartiosaari yhdistettäisiin Laajasaloon Reposalmen yli rakennettavalla sillalla. Vartiosaaresta rakennettaisiin lisäksi jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu silta Vuosaaren Ramsinniemeen. Esitetty asukasmäärä mahdollistaa Vartiosaaren joukkoliikenteen hoitamisen raitiovaunuilla, jotka ajaisivat Laajasalon kautta Kruunusiltoja pitkin keskustaan. Vartiosaaren halki on suunniteltu kulkevaksi Vuosaaresta keskustaan johtava laadukas pyörätie, baana.

Siltojen rakentaminen toisi Vartiosaaren nykyistä paremmin kaikkien kaupunkilaisten virkistyskäyttöön. Saaren ympäri tehtäisiin luonto- ja huvilakulttuurikohteita hyödyntävä rantareitti ja rantoja avattaisiin julkiseen käyttöön.

Vartiosaari on taloudellisesti ja teknisesti otollinen kohde asuntorakentamiselle. Se on lähellä keskustaa ja valmiin kaupunkirakenteen keskellä eikä saaren maaperä edellytä mittavia esirakennustöitä. Sen sijainti tukee pyrkimystä ekologiseen, tiiviiseen kaupunkirakenteeseen.

Kaupunkisuunnitteluvirasto päätyi esittämään Vartiosaareen tiivistä rakentamista arvioimalla vaihtoehtoisten maankäyttösuunnitelmien vaikutuksia. Virasto laati aiemmin kolme maankäyttövaihtoehtoa, joista yksi painottuu virkistykseen ja kaksi asumiseen. Vaihtoehtojen vaikutuksia on arvioitu mm. sen mukaan, miten ne toteuttavat Helsingin strategiaohjelmaa. Alustavasti on arvioitu myös ympäristö- ja taloudellisia vaikutuksia.

Kaupunkilaisilta saadun palautteen perusteella vaikutuksia arvioitiin myös nykytilanteen säilyttämisestä sekä sillattomasta, lossiliikenteeseen perustuvasta virkistysvaihtoehdosta ja Vartiosaari-seuran esittämästä vaihtoehdosta. Vartiosaari-seuran vaihtoehto vastaa nykytilanteen säilyttämisestä pienin lisäpalveluin. Lisäksi arviointiin otettiin mukaan viranomaiskeskusteluissa esiin noussut erittäin tiivis vaihtoehto, jossa saarelle tulisi 7 000–9 000 asukasta.

Suunnitteluperiaatteiden pohjalta laaditaan osayleiskaavan luonnos vuoden 2014 aikana. Tavoitteena on, että luonnos esitellään kaupunkisuunnittelulautakunnalle vuoden 2015 alussa, ja luonnoksen pohjalta laadittu osayleiskaavaehdotus vuoden 2015 lopussa. Lopullisen päätöksen osayleiskaavasta tekee kaupunginvaltuusto.

http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/vartiosaari_suunnitteluperiaatteet
http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/P__t_ksenteko/Asiakirja?ls=11&doc=Ksv_2013-11-19_Kslk_31_El
tekijänä Kazaam
#62470
Laitetaan nyt vielä tännekin tämä havainnekuva suunnitteluperiaatteista:

Kuva

Oppikirjaesimerkki tyypillisestä metsälähiöstä, mutta (kirjaimellisesti) omalla saarellaan. Tuntuu kyllä, että tässä mennään taas sieltä, missä aita on matalin. Lähempänä keskustaa ja jo olemassa olevan kaupunkirakenteen alueella löytyy hurjasti rakentamispotentiaalia. Kai se on vaan kaupungin silmissä helpompaa ja kannattavampaa pykätä uusi asuinalue johonkin kauas. Tästä ainakin tällaisena tullee vain parempituloisten asuinalue.

Enkä myöskään voi henkilökohtaisesti ymmärtää, miksi rannoille asti rakentaminen on niin kauhean suuri mörkö. Se, jos mikä tekee kaupungista suuremman ja mielenkiintoisemman oloisen. Miltä Eteläsatama tai Hakaniemi näyttäisivät jos mereltä päin katsottuna kaikki peittyisi puiden taakse? Kaikki tuntuu olevan tähän mennessä suunniteltu siten, ettei oikein mistään lähialueelta näe, että saarella on asutusta.

Itse ennemmin näkisin Kivinokan rakennettavan ja Laajasalon mittavan täydennysrakentamisen, kuin Vartiosaarelle tehtävän mitään tällaista.
tekijänä cobaink
#62471
^Ei toi nyt niin kaukana ole. Ratikan ansiosta taitaa matka-ajallisesti olla lähempänä keskustaa kuin Arabianranta.?
Toivottavasti lautakunta käskee lisäämään tehokkuutta! Kruunuvuorenranta ja Laajasalon (laaja) täydennysrakentaminen tähän toki päälle, että saadaan katkeamatonta kaupunkirakennetta.
tekijänä Lurkkeri
#62476
En tiedä, onko Vartiosaari luontoarvoiltaan täysin ainutlaatuinen, mutta hieno se on, ja tällä hetkellä lähes luonnontilassa. Olen käynyt saarella kerran. Siellä on metsää, komeita kallioita, viljelypalstoja, mökkejä ja joitakin hienoja huviloita.

Kannatan sillan rakentamista ja saaren ottamista asuin- ja virkistyskäyttöön. Olisi kuitenkin hyvä, että suunnittelussa otettaisiin huomioon paikan henki, eikä saarta rakennettaisi täyteen sieluttomia kolosseja. Parhaiten sinne sopisivat pienkerrostalot, townhouset ja pientalot. On hyvä lähtökohta, että saaren merkittävä kulttuuriympäristö ja tärkeimmät luontoarvot pyritään säilyttämään.
tekijänä cobaink
#62482
Tuolta `Osayleiskaavan suunnitteluohjelmasta´ löytyi yksi selkeä peruste rakentamiselle.
Vartiosaaren sijainti lähellä Helsingin keskustaa ja valmiin kaupunkirakenteen keskellä antaa
asuinrakentamiselle edulliset kaupunkitaloudelliset lähtökohdat. Perustamisolosuhteiltaan
ongelmaton, meluton ja saasteeton Vartiosaari on moniin muihin aluerakentamiskohteisiin
verrattuna helposti ja nopeasti saatavissa rakentamiskelpoiseksi ja kaavoitettavissa asuin käyttöön.

Ja selventävä kartta. Mahtava pöyräreitti :)
Kuva
tekijänä Jape
#62488
Kuva

Onpas tässä hyödynnetty ansiokkaasti alueen merellisyyttä... not.

Ymmärrän toki, että luonnonmukaisilla rannoilla on omat arvonsa, mutta rajansa hysteerisellä asutuksen piilottamisellakin. Mitään 5-kerroksista umpikorttelimassaa en minäkään tuonne olisi laittamassa, mutta jotain tämän mittakaavan rantarakentamista esim? Jos vaikkapa jomman kumman puolen saarta (pohjoinen/etelä) rakentaisi rantaan asti ja toisen jättäisi luonnonmukaiseksi? Vai onko siellä jotain yksityisomisteisia huviloita ympäröivine hehtaaritontteineen, joilla firman x henkilökunta käy kerran pari vuodessa kokoustamassa ja saunomassa?

Jostain syystä näyttää olevan hirveän vaikea toteuttaa uusia alueita samalla tavalla, jolla Helsingin kaikista suosituimmat ja kalleimmat alueet on toteutettu.

Pidän kyllä aivan mielettömästi ideasta lähteä ydistämään Vuosaarta Laajasalon kautta kantakaupunkiin tuolla tavalla, kevyen liikenteen väylillä varsinkin. Itse asiassa aikoja sitten Vuosaaressa asuessani haaveilin jostain tuollaisesta. Poistaisi valtavasti Vuosaaren (ja laajemmin koko idän) lähiömäisyyttä ja eristyneisyyden vaikutelmaa, ettei kantakaupunkiin tarvitse aina mennä Itäväylän käytävää pitkin.
Avatar
tekijänä Jim
#62489
Enpä tiedä kuinka paljon tuo Vartiosaaren kautta Vuosaareen kulkeminen helpottaisi pyöräilyn tilannetta. Matka Sörnäisistä Vuosaareen pysyisi matkallisesti lähes samana. Ainoa etu olisi Itäväylän mukaisen pyörätien mutkittelun poistuminen. Toisaalta tuleehan sitä mutkittelua varmasti myös Laajasalon läpiajossa. :roll:

Kuva

vs.

matka yht. 12km. Reitti haettu reittioppaasta, kevyen liikenteen väylien painotuksella.
Kuva

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tuleeko Sompasaaren kärjestä siltayhteyttä Tervasaareen? Tuollaisen yhteyden avulla Vartiosaaren reitti olisi jo erittäin käyttökelpoinen.
tekijänä cobaink
#62490
Jim kirjoitti:Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tuleeko Sompasaaren kärjestä siltayhteyttä Tervasaareen? Tuollaisen yhteyden avulla Vartiosaaren reitti olisi jo erittäin käyttökelpoinen.

Kyllähän se jo pelkästään Kalasatamankin takia kannattaa, pitää rakentaa.
http://www.hel.fi/hel2/ksv/liitteet/2013_kaavakuvat/0950_1_havainnekuva.pdf

Itäväylän pyörätie on täysperseestä. Tämä uusi olisi saaristobaana ;)
Avatar
tekijänä Clepe
#62491
Jim kirjoitti:Onko kenelläkään tarkempaa tietoa tuleeko Sompasaaren kärjestä siltayhteyttä Tervasaareen? Tuollaisen yhteyden avulla Vartiosaaren reitti olisi jo erittäin käyttökelpoinen.
Kruunuvuorenrannan ratikkalle ollaan rakentamassa siltaa tuolle välille, jos siis hanke toteutuu.
tekijänä hmikko
#62495
Jape kirjoitti: Mitään 5-kerroksista umpikorttelimassaa en minäkään tuonne olisi laittamassa,


Semmoista pitäisi tuossa kartassa mielestäni laittaa Yliskylään, mutta vähän epäilen, että tiivistäminen ei ihan siihen tyyliin onnistu.
Avatar
tekijänä RV
#62509
Miksi kaiken pitää olla yhtä tehokasta kuin kantakaupungissa? Hienoa, että rakentaminen on keskitetty ja rantametsiköt jätetty rauhaan. Kaipa tuonne sillalle autoliikenteellekin tulee tilaa? Pyöräilyyn on täysin typerää hassata miljoonia, kun Vuokin ja keskustan välillä on jo metro, ja kiireellisempiä hankkeita löytyy vaikka millä mitalla.
tekijänä Joggeri
#62512
RV kirjoitti:Miksi kaiken pitää olla yhtä tehokasta kuin kantakaupungissa? Hienoa, että rakentaminen on keskitetty ja rantametsiköt jätetty rauhaan. Kaipa tuonne sillalle autoliikenteellekin tulee tilaa? Pyöräilyyn on täysin typerää hassata miljoonia, kun Vuokin ja keskustan välillä on jo metro, ja kiireellisempiä hankkeita löytyy vaikka millä mitalla.

Mäkin puollan sitä ajatusta että osa rakennuksista näkyisi jollakin puolella rannalla. Tuntuu hölmöltä että rakennukset tarvitsee piilottaa totaalisesti. Pidän metsästä, mutta tuollainen kiven ja kannon taakse sijoittaminen on outoa.

Pyöräilyä harrastetaan muistakin syistä kuin keskustan suuntaan liikkumiseen. Vaikkapa muuten vaan taikka kuntoilun vuoksi. Pyörätiet parantavat alueen viihtyisyyttä ainakin niiden mielestä jotka tulevat sitä käyttämään. Ei se paljon ole sulta pois jos laitetaan muutama miljoona pyörätiehen. Kun kerrotaan sama raha kymmenellä, voisi sillä saada moottoritielle yhden rampin. Pyörätietä sillä saa pitkän pätkän.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7