Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä MindW
#53675
Havainnekuvat metroaseman ympäristön suunnitelmista. Kaikkia olemassaolevia rakennuksia ei ole merkitty olemassaoleviksi. Lisäksi ilmakuva on vanha, tyhjille tonteille on noussut rakennuksia etenkin kuvan alaosassa.
Kuva
Kuva
tekijänä HCB
#53689
Tuo Herttoniemen suunnitelma näyttää ihan hyvältä, mutta toivoisin sinne lisää taloja, varsinkin metroradan varrelle. Lisäksi autotalojen alue Roihupellolla on inhan matala ja vanhanaikainen. Jotakin täydentävää saisi sinnekin rakentaa. Juuri tuo Siilitien alue metroradan varrella on kaikista epäurbaanein Helsingissä.
tekijänä harvimuuko
#53703
Jarza kirjoitti:Eikös sitä myös joku aika sitten uutisoitu, että joku ruotsalainen konserni muuttaisi Herttoniemessä jonkun teollisuusalueen asuinalueeksi?
Niin, ja se teollisuusalue ei ole ihan pieni. Kyseessä on noin neliökilometrin laajuinen, melko tehottomassa käytössä oleva alue. Kun itse olen muutaman kerran pyöräillyt alueen ohi, niin muutamia autokauppoja lukuunottamatta rakennukset olivat pimeinä. Jotain pikkuyrityksiä niissä rakennuksissa näytti kyllä toimivan, mutta mielestäni rakennukset olivat aivan turhan isoja niin pienille yrityksille.

Nyt alueen kaakkoiskulman kortteli on saatu siihen käyttöön kuin pitääkin, mutta sama pitää tehdä kaikille muillekin kortteleille. Yrityksistä suuri osa voi varmasti siirtyä tilalle tulevien asuinrakennusten kivijalkaan. Sama koskee Roihupeltoa.
Avatar
tekijänä MindW
#54155
Siilitien ympäristön tiivistämisen suunnittelu on alkanut. Kaavaluonnoksen mukaan kirjasto ja entinen seurakuntatalo puretaan. Kuvassa näkyvä huoltoasema on jo purettu. Vähän tehokkaampaa rakentamista olisin toivonut, ollaan kuitenkin metroaseman lähistöllä. Toki massoittelu sopii ympäröivään metsälähiöön. Siilitietä vastaan olevien pistetalojen kerroslukua olisi ainakin varaa tarkistaa ylöspäin. Suuren rakennusalan takia ne näyttävät nyt lähinnä kömpelöiltä.
Kuva
Kuva
Kaavaluonnos
Kaavaluonnoksen selostus
Aineisto
tekijänä harvimuuko
#54189
MindW kirjoitti: Kuva
Ihan hienosti kaavoitettu kortteli. Itse tosin olisin kaavoittanut tuohon kunnon umpikorttelin eli lamellit ympyröivät korttelin ainakon lähes kokonaan. Aukon pelastus- ja huoltoajoneuvoille jättäisin tuohon lounaiseen terävään kulmaan, siihen kun olisi niin vaikea suunnitella asuihnuoneita.

Pysäköinnin keskittäisin yhteen massiiviseen parkkitaloon korttelin pohjoiskulmaan. Käytännön syistä laitos voisi sopia myös itäiseen kulmaan (Siinä matka parkkipaikalle olisi keskimäärin lyhyempi), mutta toisaalta jos tulee Siilitietä pitkin idästä niin kuin suurin osa kys. korttelikompleksiin tulijoista varmaan tulee, saattaa ensimmäisenä näkyvä harmaa parkkilaitos vähän hätkähdyttää.

Kettukujan, -tien ja Siilitien väliin jäävä kolmio edustaa tehottonta maankäyttöä. Hyvä että se korvataan liikenneympyrällä.

Entä voisiko Saarninpuistoon sijoittaa muutakin kuin puita? Pelkkä puu- ja polkurykelmä on vähän ideaton.
Avatar
tekijänä RV
#54193
Jälleen samaa veisua. Umpikortteli ei juurikaan sopisi alueen ihan hienoon 50-luvun rakennuskannan sommitteluun.
tekijänä sekovene
#54197
RV kirjoitti:Jälleen samaa veisua. Umpikortteli ei juurikaan sopisi alueen ihan hienoon 50-luvun rakennuskannan sommitteluun.
Hahhah, just joo. Miksi tämä "sopivuus" tulee esille vain silloin, kun sillä perustellaan tehotonta "sommittelua"? Johtunee siitä, että koko argumentti on typerä ja tehottomia kerrostalokortteleita voi puolustella vain typerillä argumenteilla. Tuleeko tuollaista sopivuusongelmaa edes vastaan kadulla kävellessä? Ainahan maisemat johonkin suuntaan muuttuvat. Toki ilmakuvia katsellessa mullakin tulee se tunne, että Helsingin ruutukaava-alue ei "sovi" tähän ympäröivään syöpään kauhean hyvin ja kenties se pitäisi purkaa. Tilalle voisi rakentaa esimerkiksi eritasoramppeja, koska ne "sopivat" pääkaupunkiseudun "kaupunki"kuvaan paljon paremmin. Ja tuolle tontille "sopisi" kerrostaloja paremmin joku teollisuusrakennus tai parkkipaikka. Tosin tällä sopivuuslogiikalla kaikki kantakaupungin umpikortteleita ympäröivät lamelli- ja pistetalot olisi pitänyt rakentaa umpikortteleina. Se "sopisi" kyllä mulle ihan hyvin, mutta ei nyt ihan sellaisellekaan ole tarvetta.

Voisi tuon kaava-alueen vähän tehokkaaminkin käyttää.

edit: "lisää" heittomerkkejä
tekijänä cobaink
#54198
Ihan hyvää täydennystä.Lisää samanlaista.Siilitiellä toden totta riittää täydennysvaraa.Chill.
Avatar
tekijänä Clepe
#54199
RV kirjoitti:Jälleen samaa veisua. Umpikortteli ei juurikaan sopisi alueen ihan hienoon 50-luvun rakennuskannan sommitteluun.
Pidät massiivisista rakenteista, mutta umpikortteleista et, ihan vain periaatteesta?
RV kirjoitti:Itsekin pidän tiilimuureista ja Kalasataman massiivisten talojen "muurimaisuudesta".
RV kirjoitti:Itseäni miellyttää todella paljon kuvien mukainen "pohjoismainen" ja massiivinen arkkitehtuuri, joka puuttuu eteläisemmän Euroopan ruskeahkoista ja "hauraan" näköisistä kaupungeista.
Avatar
tekijänä RV
#54203
Clepe kirjoitti:
RV kirjoitti:Jälleen samaa veisua. Umpikortteli ei juurikaan sopisi alueen ihan hienoon 50-luvun rakennuskannan sommitteluun.
Pidät massiivisista rakenteista, mutta umpikortteleista et, ihan vain periaatteesta?
RV kirjoitti:Itsekin pidän tiilimuureista ja Kalasataman massiivisten talojen "muurimaisuudesta".
RV kirjoitti:Itseäni miellyttää todella paljon kuvien mukainen "pohjoismainen" ja massiivinen arkkitehtuuri, joka puuttuu eteläisemmän Euroopan ruskeahkoista ja "hauraan" näköisistä kaupungeista.
En pidä umpikorttelia esteettisesti sopivana alueelle enkä sijainnin perusteella (etäisyys kantakaupungista) tarpeellisenakaan. Se on varsin syrjässä näkyvyydeltä, jolloin se ei kaipaa massiivisia rakennuksia muuta kuin pistetaloina ottaen huomioon rakennuskannan, Minun Mielestäni. Samaten voin väittää, että paikalle vaaditaan umpikorttelia periaatteesta.

En mieltymyksistäsi tiedä, mutta 50-luvun arkkitehtuuri on yleisestikin pidettyä ja Siilitien alueella mun mielestä todella mukavan näköistä kokonaisuutta, jota olisi sääli pilata ympäristöön sopimattomalla rakentamisella. Umpikorttelia voi ja tulee laittaa Hertsikan keskustaan.
tekijänä pallo
#54207
Muistelen kuulleeni jonkun ruotsalaisen rakennusfirman suurehkosta rakennusprojektista jossainpäin Herttoniemeä, olisko siitä jotain infoa?
tekijänä sekovene
#54286
RV kirjoitti:En pidä umpikorttelia esteettisesti sopivana alueelle enkä sijainnin perusteella (etäisyys kantakaupungista) tarpeellisenakaan. Se on varsin syrjässä näkyvyydeltä, jolloin se ei kaipaa massiivisia rakennuksia muuta kuin pistetaloina ottaen huomioon rakennuskannan, Minun Mielestäni. Samaten voin väittää, että paikalle vaaditaan umpikorttelia periaatteesta.
Mä en kyllä ymmärrä sun (enkä Helsingin kaupungin) logiikkaa. Haluat raskasraiteita, jotka jatkuvat kauas kantakaupungista mutta sitten et halua tiivistä rakentamista edes asemien ympärille, jolloin kyseiset raiteet jäävät melkoisiksi turhakkeiksi. Taitaa siellä auton ratin takana unohtua, että metromatkustelussa ei ole paljon mieltä jos asemalle on ensin talsittava kilometri räntäsateessa tai käytettävä kolme kertaa tunnissa kulkevia liityntäbusseja. Sinähän sanoit joskus, ettet käytä busseja ideologista syistä. Heh.

Ja etäisyys kantakaupungista, wat? Tuossa on kaksi pysäkkiä välissä ennen Kalasatamaa. Östersundomiin ei tällä logiikalla kannata rakentaa mitään ja se on kyllä ihan totta. Mutta kun sinne on pakko rakentaa, jos näitä nykyisiä alueita ei tiivistetä kunnolla.

Umpikorttelin "esteettinen sopivuus" lienee joku vitsi. Samalta se lamellitalokin näyttää kadun varrelta katsottuna. Oikea syy tehdä tälläistä kurapaskaa löytyy tuosta havainnekuvastakin: pysäköintitasot on saatava mahtumaan johonkin päin tonttia.
tekijänä frank_hki
#54289
Olen RV:n kanssa samaa mieltä siitä, että ei tuolle paikalle mitään umpikorttelia tulisikaan rakentaa. Vanha (Länsi-) Herttoniemi on tyylillisesti ja ajallisesti melko hyvä kokonaisuus ja säilyttäisin alueen hengen. Suht tehokkaaltahan tuo kortteli tuossakin näyttää, pistetaloista suurin osa 7 kerroksisia ja Kettutien varressa 5 kerroksista kadunmukaista rakennuskantaa.

Tietenkin metron varrella tehokkuus on plussaa, mutta isompana ongelmana Siilitie - Herttoniemi -alueella näkisin kyllä Hertsikan teollisuusalueen, joka voisi muuttaa jonnekin muualle viemästä asuintonttimaata läheltä kantakaupunkia hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelta.
sekovene kirjoitti: Umpikorttelin "esteettinen sopivuus" lienee joku vitsi. Samalta se lamellitalokin näyttää kadun varrelta katsottuna. Oikea syy tehdä tälläistä kurapaskaa löytyy tuosta havainnekuvastakin: pysäköintitasot on saatava mahtumaan johonkin päin tonttia.
En kyllä usko että tuo on syynä. Eikä se nyt aivan samalta näytä tuohon ympäristöön nähden. Säästän oman "kurapaskani" havainnekuviin. Lupaan käyttää tätä upeaa termiä yhdenkin sauman tai lasikuutioparvekkeen nähdessäni, mutta muuten tuo nyt on vähän liitoiteltua.
tekijänä sekovene
#54290
frank_hki kirjoitti:En kyllä usko että tuo on syynä.
Tämä on inside scoop.
frank_hki kirjoitti:Eikä se nyt aivan samalta näytä tuohon ympäristöön nähden.
No ei näytäkään, mutta ei se muutos kovin suuri ole suuntaan tai toiseen. Ihan yhtä lailla joku "urbaani" parkkikenttäkin pistää silmään ja niitähän tuolla riittää. En voi ideologisista syistä sallia tälläistä pelleilyä "tonttipulasta" kärsivällä kaupunkiseudulla.
Avatar
tekijänä RV
#54291
Umpikorttelin havitteleminen tuohon nyt vain osoittaisi heikkoa makua. Tuskinpa tehokkuus kamalasti kärsii muutaman metrin väleistä taloissa. Puistomaisuus tulee myös säilyttää.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21