Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

hmikko kirjoitti: 30.11.19 16:59
Tande kirjoitti: 30.11.19 16:50 rohkeana ratkaisuna
Tuossa kyllä mitään arkkitehtonista rohkeutta ole, rakennuttaja vaan yrittää saada hankkeen plussalle, eli muut kerrosneliöt kattamaan areenan tappiot.
Siis siitä olen samaa mieltä, ettei Gardenia voi sanoa miksikään arkkitehtooniseksi merkkipaaluksi, mitä vartavasten saavuttaisiin ihailemaan.

Itse olen nimenomaan ollut innoissani hankkeen rohkeasta mittakaavasta. Vuosikymmenet helsinkiläistä kaupunkisuunnittelua on vaivannut jonkinlainen pienuuden itseisarvostaminen. Siis kerrosneliöitä on tietty joka vuosi kohonnut tyydyttävä määrä, mutta lopputulos on ollut lähinnä puistomaista lähiötä, kaupunkikylää. Pysähtyneisyyden vaaliminen on korostunut ennenkaikkea kantakaupungissa.

Mitään erityisiä intohimoja minulla ei ole itse areenaa kohtaan ja ehkä jopa mieluummin sijoittaisin ko. alueelle niin tehokkaasti, kuin normit sallivat, mieluummin useammasta kuin yhdestä rakennusmassasta koostuvan asuin-toimitilakompleksin. -Eräänlaisen linkin Keski-Pasilan ja "vanhan" kantakaupungin välille. Olympiastadion on aikansa merkkirakennus, muttei kuitenkaan mielestäni tarvitse ylimitoitettua suojavyöhykettä.
Askel eteenpäin.
Töölön jättiareena etenee myötätuulessa, hankkeella poliitikkojen enemmistön tuki

Valtuusto voi päästä päättämään HIFK:n areenakorttelista jo ensi vuoden alussa.

Kuva

Marja Salomaa HS
Julkaistu: 17.12. 18:45

LIIKUNNAN, asumisen ja toimitilojen mittava rakennushanke Helsinki Garden etenee Helsingin päätöksenteossa.

Kaupunki­ympäristölautakunta lähetti Garden-hankkeen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. On mahdollista, että valtuusto pääsee laittamaan sinettinsä asemakaavamuutokselle ensi vuoden alussa.

Helsingin isot poliittiset ryhmät olivat hankkeen kannalla. Lautakunnan kokouksessa kaavamuutosta vastustivat vasemmistoliiton edustajat.

URHEILUSEURA HIFK:n areenakortteliin Helsingin jäähallin viereen on tulossa 60 000 neliötä maanpäällistä rakentamista ja maan alle 96 800 neliötä.

Tapahtuma-areenaan on määrä mahtua 10 500 istumapaikkaa ja yli sata aitiota. Se korvaisi jääurheilussa vieressä seisovan Helsingin jäähallin, josta on hahmoteltu tiloja muulle liikunnalle.

Uusia asuntoja on syntymässä noin 400 ihmiselle, hotellihuoneita yhteensä 450, toimistotiloja noin 18 000 neliötä ja kaupallisia tiloja 24 000 neliötä.

Viime vaiheessa rakennushankkeesta leikattiin pois rakennusoikeutta 15 000 neliötä. Se tarkoittaa, että kaupunki saa tontinmyyntituloja 20 miljoonaa euroa vähemmän eli 65 miljoonaa euroa.

Helsinki Gardenin yksityisen investoinnin suuruudeksi on arvioitu 700–800 miljoonaa euroa.

Helsinki Garden on syntynyt jääkiekkoseura Helsingin IFK:n aloitteesta. Hankkeen rahoittajat ovat Projekti GH:n mukaan suomalaisia kiinteistösijoittamista harjoittavia instituutioita.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006346500.html
Jos jotain, niin toivoisin hankkeen "typistämistä" harkittavan vielä kerran. Lähitienoolla on rikkoutumassa 200 metriä ja tien toiselle puolelle on tulossa uusi massiivinen sairaalakompleksi, joten mikään "dinosaurus" ei kyseessä olisi, vaikka kerrosnelijöitä hilattaisiin vielä ylöspäin. 20 miljoonan euron vähennys tontinmyyntituloihin ei ole ihan pieni summa ja näin taantuman kynnyksellä toivottaisin kaikki yksityiset investoinnit tervetulleeksi pääkaupunkiin. Vähemmän ei aina ole enemmän.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18