Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#85826
Klazu kirjoitti:Nyt pitää Sanni-tytön ja kavereiden löytää uusi kohde upottaa veronmaksajien rahaa


Valtionosuuksien suhteen tuo lieni pelkkää suunsoittoa molemmilta. Sanni oli oikeassa, että kulttuuriministeri päättää, mutta Guggenheim ei todennäköisesti olisi edes ehtinyt hakemaan valtionosuutta hänen kaudellaan (tuen saamiseksi pitää lain mukaan olla omaa kokoelmatoimintaa sun muuta), eikä Sanni olisi voinut seuraavan hallituksen puolesta luvata. Mut eiköhän kohteita löydy, tamperelaisia jäähalleja ja sensemmoisia.
Avatar
tekijänä veka
#85848
Toivotaaan, ettei tämä päätös täysin lannista ideanikkareita, jotka vielä haaveilevat Eteläsataman alueen kehittämisestä. Muussa tapauksessa saamme katsella sitä konttien ja rekkanuppien täyttämää parkkipaikkaa vielä pitkään.

Alan kyllä vähän menettää uskoani Helsingin kykyyn tehdä päätöksiä näin vaativassa paikassa. Kun jotain ehdotetaan, kaikilla on hetimiten mielipiteet valmiina ja omia parempia ehdotuksia. Näin päädytään väistämättä umpikujaan. Tällä vuosituhannella tuon lahden rannoille on tarjottu mm. designin ja arkkitehtuurin ARMI-museota, sveitsiläisten tähtiarkkitehtien suunnittelemaa hotellia ja Guggenheimia. Eivät kelvanneet.

Mielessä on myös koko alueen kansainvälinen Kirjava satama -ideakilpailu, joka sentään sai aikaan hyvän keskustalun ja erinomaisia suunnitelmia. Onkohan niistäkään enää mitään jäljellä. Ja sitten vielä viime vuonna järjestetty 'varjo-Guggenheim', myös kansainvälinen Next Helsinki -ideakilpailu, joka niinikään tuotti parisataa ehdotusta. Huomasiko joku?

Läpi ovat menneet maailmanpyörä ja se valtava Allas-niminen ravintolamaailma, joka ensi keväänä kasvaa vissiin ainakin Euroopan suurimmaksi kaljaterassiksi. Jostain syystä näistä ei ole virinnyt sen kummempaa julkista keskustalua. Kun Altaalle myönnettyä miljoonan euron lainaa käsiteltiin valtuustossa, keskustelua käytiin lainan riskeistä.
Viimeksi muokannut veka, 01.12.16 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iggy.P tykkäsi tästä
#85849
Kyllähän eteläsataman suunnittelu tyssäsi nimenomaan Guggenheimiin, ei kaupunkiin. Vaikea tehdä suunnittelua, kun merkittävä osa suunnittelualueesta on varattu toiselle suunnitelmalle.

Eiköhän KSV kaiva vanhat paperit naftaliinista aika pian sen jälkeen, kun tonttivaraus nyt hankkeen kaaduttua raukeaa.

Katajanokan rannan "väliaikaiset" rakennelmat saattavat tulevaisuudessa olla Guggenheim-sähellyksen surullisin lopputulos. Kuuden vuoden mittainen limbo alueen kehityksessä on antanut tilaa kaikenlaisille virityksille, ja vaikka allas konseptina on tosi hieno (oli hieno kokemus käydä uimassa lämpimässä vedessä kuulaana talviaamuna keskellä Helsinkiä), niin kyllähän sen toteutuksen detaljiikka ja laatutaso on aika surkeaa.

Toisaalta kuuden vuoden aikana YIMBY-liikkeestä on noussut merkittävä vaikutusvoima, ja kaikenlainen kaupunkikulttuuri on monipuolistunut, eli luultavasti myös Eteläsataman suunnittelun lopputulos on tänään parempi kuin silloin.
Tande tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#85851
Jestas sentään, onpas virkistävä ehdotus tältä Tolkulta.

Laita, hmikko, idean isänä käyntiin tuo Länsisatama-ketju. Kyllä sinne sisältöä saadaan.
Avatar
tekijänä Jary
#85852
hmikko kirjoitti:Keskustelulle vois olla tästä eteenpäin Eteläsatama-ketju tms., kun Guggenheim tuli nyt vissiin käsitellyksi. (Tosin niinhän sitä luultiin viimeksikin.)


Kannatetaan.
Aamen

Kuva
tekijänä Kazaam
#86142
HS.fi 17.12.2016 kirjoitti:
Kokoomuksen Eero Lehti haluaisi Guggenheimin Helsinki-Vantaalle – aamukoneella Suomeen ja loungen sijaan museoon


Guggenheim ehti olla mullan alla kaksi viikkoa ja pari päivää, kun taidemuseosta tuli uusi ehdotus.

Kansanedustaja ja Keravan kaupunginvaltuutettu Eero Lehti (kok) haluaisi Guggenheimin taidemuseon Helsinki-Vantaan lentoaseman yhteyteen.

”Matkustaja tulisi aamukoneella Helsinkiin ja käyttäisi loungessa tavallisesti vietettävän ajan tutustumalla Guggenheimin museoon.”

Taidemuseo houkuttelisi Lehden mukaan Kaukoitään matkaavia.

”Euroopasta tai jopa Yhdysvalloista Aasiaan Euroopan kautta suuntaavalla liikenteellä olisi uusi syy valita Helsinki vaihtopaikaksi.”

Lehti sanoo, että aikoo ehdottaa asiaa kehysriihen yhteydessä. Hän kertoo ottaneensa asian myös puheeksi Vantaan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Antti Lindtmanin (sd) kanssa.

”Hän sanoi, että ei ole ajatellut asiaa näin etukäteen, ja että täytyy pohtia.”

Guggenheim Helsinki pääsi täpärästi marraskuussa kaupunginvaltuustoon, joka torppasi taidemuseon rakentamisen Helsinkiin äänin 53–32. Tätä on pidetty loppuna kuuden vuoden kamppailulle museosta.

Lehden mukaan Helsinki-Vantaalle ei tarvitsisi rakentaa kookasta ”wau-arkkitehtuuria”. Toisin kuin Eteläsatamaan suunniteltuun museoon, Helsinki-Vantaalle tultaisiin ennemmin taidemuseon kokoelman kuin rakennuksen arkkitehtuurin takia.

Valtio omistaa 55,8 prosenttia Finnairin osakkeista, eli enemmistön.

”Luulen että matkustajamäärien kasvulla on riittävä vaikutus, jotta pääomakustannukset ja muut kustannukset tulisi katettua Finnairin tuloksen ja liikenteen kautta.”

Nykyiset Guggenheim-museot ovat Bilbaossa, New Yorkissa ja Venetsiassa.

Uskotko, että Guggenheimia kiinnostaa taidemuseo Helsinki-Vantaan lentokentän yhteydessä?

”Se on heidän asiansa, sitä en pysty sanomaan. He ovat olleet Suomesta kiinnostuneita ilmeisesti risteilyalusliikenteen johdosta. Sitä on vain kolme neljä kuukautta, lennot kulkevat vuoden ympäri.”

Lehti viittaa kesällä Suomessa käyviin suuriin risteilyaluksiin.

Hän sanoo keskustelleensa asiasta lento- ja matkailualan edustajien kanssa.

”Olen keskustellut neljän, viiden henkilön kanssa ja kaikki sanoivat, että hemmetin hyvä ajatus.”


Tästä tuskin kuullaan enää lisää, mutta melko koomistahan se olisi jos asiaa lähdettäisiin virallisesti pohtimaan.
Avatar
tekijänä Clepe
#86143
Mitäs jos Keravalle rakennettaisiin Ideapark ja siihen yhteyteen se Guggenheim?
tekijänä hmikko
#86164
Clepe kirjoitti:Mitäs jos Keravalle rakennettaisiin Ideapark ja siihen yhteyteen se Guggenheim?


Olet nyt ymmärtänyt väärin. Tärkeintä on aasialainen lentoturisti. Sibelius-monumentti tulee siirtää lentokentän transit-alueelle ensi tilassa, ja Tuomiokirkosta tehdä sinne vähintään kopio, jos alkuperäisen siirtäminen ei onnistu.
Klazu, Clepe tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Tande
#86167
Suomessa kyllä edelleen pahasti aliarvioidaan aasialaisten matkailijoiden potentiaali. Mikä sitten lieneekin syynä tähän... Tukholma, Oslo ja Kööpenhamina nauravat matkalla pankkiin.

Tietty Suomessa turisteihin suhtaudutaan muutenkin hyvin irrationaalisesti. Muistan parin vuoden takaa erään uutisjutun, missä lappeenrantalaiset valittivat, kun kaupungissa käy niin paljon venäläisiä ostosmatkailijoita. Hei C'mon... :)
Avatar
tekijänä Klazu
#86168
Kazaam kirjoitti:Lehti sanoo, että aikoo ehdottaa asiaa kehysriihen yhteydessä.


Tähän tiivistyy jälleen kaikki oleellinen: julkisella rahalla. On se vaan KUMMA, että Guggenheim on aivan käsittämätön kultamuna sen rakentavalle, mutta silti yksityiset sijoittavat karttavat sitä silti kuin ruttoa. On se kumma.

Minustakin tässä on silti kyseessä hyvästä ideasta, mutta miksi rajata taideaarteiden näyttö vain lounge-tiloihin? Parempi idea on ripustaa näyttelyesineet lentokentän saniteettitiloihin pisuaarien yläpuolelle, jolloin Guggenheim olisi oikeassa elementissään. Ei kyllä löytyisi vastaavaa mistään muualta maailmassa!
tekijänä hmikko
#86172
Tande kirjoitti:Muistan parin vuoden takaa erään uutisjutun, missä lappeenrantalaiset valittivat, kun kaupungissa käy niin paljon venäläisiä ostosmatkailijoita. Hei C'mon... :)


Eipä tuo ole mitenkään suomalainen tai lappeenrantalainen erikoisuus. Monessakin Euroopan kaupungissa alkuasukkaat valittavat ylenmääräisestä turismista, viimeksi näkyvimpiä lienevät Barcelona ja Berliini. Minusta ihan ymmärrettävää, jos turistit alkavat olla paikoitellen enemmistönä ja vuokrat nousevat tolkuttomiksi Airbnb:n sun muiden takia. Tietty Lappeenranta on hyvin kaukana tästä ja sijaitsee niin korvessa, että turistit voi tarvittaessa keskittää outlettiin pellolle jos muuten ahistaa.

Itse pidän lentokenttä-Guggenheimia aivan pöljänä ideana, enkä usko, että G-säätiö lähtisi semmoiseen missään tapauksessa. Eipä edellä mainittujen Köpiksen, Oslon ja Tukholmankaan vetonaulat ole lentokenttiä. Guggenheimhan tavallaan kokeili vähän vastaavaa näyttelytilaa Las Vegasissa, ja se loppui aika lyhyeen, kun näyttelyt olivat jotain klassisia moottoripyöriä yms. (jonkun johtokunnan jäsenen harrastus).
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23