Mikä on Taloforum?

tekijänä hmikko
#88689
Tästä on ollut Talossa keskustelua ennenkin, mutta laitan oman ketjun. Helsinki suunnittelee Herttoniemen ja Myllypuron väliin Karhunkaatajantien alueelle 150 000 kerrosneliön ja 3500 uuden asukkaan aluetta Raide-Jokerin pysäkin ympärille. Lautakunta pisti eilen kaavan pöydälle, ilmeisesti koska iso asia haluttiin lykätä uudelle lautakunnalle.

Pikaisesti kaavaluonnoksen tilastotiedoista ynnäten koko kaava-alueen teho 0,53 ja asuinrakennusten ja asuinkerrostalojen korttelialan teho 1,62. LKH-ryhmässä ihmeteltiin viisikerroksisia parkkitaloja ratikkapysäkkiä vastapäätä. Kalliotakin tuolla olisi parkkiluolan louhimiseen, mutta pysäköintitalossa on tietysti se hyvä puoli, että sen voi purkaa ja tontin muuttaa toiseen tarkoitukseen jos parkkipaikoille ei jonain päivänä ole tarvetta.

Hankekortti

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä sekovene
#88707
Tuolta alueelta on muuten aivan järkyttävän huonot säteittäiset yhteydet. Lähimmille metroasemille (Siilitie, Itäkeskus ja Myllypuro) on linnuntietä noin 1,5 kilometriä ja välissä on varastohallialuetta, metrovarikkoa ja suurta eritasoliittymää. Vaikka onkin raidejokerin vartta, niin tuskin tuosta kovin suosittua aluetta tulee. Siinä mielessä ymmärrän kaavan vaatimattomat teholukemat.
tekijänä pallo
#88719
Eikös raide-jokeri juuri paranna yhteyksiä metroon? Kaupungissa, joka rakentuu kehittäin ja säteittäin jää väkisin joitain alueita heikommille yhteyksille, mutta toisaalta näissä on sitten muita etuja, kuten vaikkapa pienempi tiemelu.
tekijänä hmikko
#88721
pallo kirjoitti:Eikös raide-jokeri juuri paranna yhteyksiä metroon?


Juuri tuossa kohtaa se ei juuri lämmitä, kun Raide-Jokeri menee Itäkeskukseen, joka on ratikan reittiä 2,4 km päässä, josta matkasta suuri osa on väärään suuntaan keskustaan päin menevien kannalta. Luontevin liityntä olisi kai Viikintien kautta Siilitien asemalle, jos Viikintien liittymä olisi risteys ja sieltä pääsisi asemalle, eikä tuo nykyinen moottoritieviritys. Tuohon lienee tulossa jonain päivänä muutos, mutta ei varmaan kovin pian, kun bulevardisointi on tuossa metroradasta johtuen joka tapauksessa hankalaa.
tekijänä hmikko
#95830
Tää on lautakunnan listalla tänään lausuntokierrosten ynnä muiden jälkeen. Kaavassa ei näy mitoituksen tai rakennusten sijoituksen suhteen juuri muutoksia. Metsän/kallion vierestä on vähän niistetty ja lisätty vastaavat kerrosneliöt Viilarintien varteen. Kauppamyllyntien vieressä oleva avokortteli (yllä vanhassa havainnekuvassa itäisimmät kerrostalot) on laitettu kaavoituksen kakkosvaiheeseen, eli se ei ole mukana tämän kaavan alueessa. Linkin päässä tälle päivälle päivätty kaavaselostus.

Osa 7-kerroksisista asuintaloista on määrätty kaavassa puurakenteisiksi, ja yksikerroksisiin talousrakennuksiin ym. on määrätty viherkatto. Lisäksi hulevesiä on määrätty viivyttämään tietyn viherkertoimen mukaan, mikä luemma voi johtaa siihen, että viherkattoja pitää rakentaa myös asuintaloihin. Kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT esitti lausunnossaan kaavamääräyksiä puurakenteista ja viherkatoista poistettavaksi, ihan kunnon grynderin tapaan.

Ite en ollut tajunnut, että tuolla on vieläkin jäljellä pätkä metron vanhaa yhdysrataa, osa kalliotunnelissa ja osa taivaan alla Viilarintien vieressä (StreetView). HKL luemma kutsuu sitä metron 'koetusradaksi' ja pyysi säilyttämään sen, mikä myös toteutuu. Kiinteistövirasto puolestaan lausui, että ko. kaistaleelle pitäisi etsiä muita käyttötarkoituksia. Ts. kaupungin kassassa kerrosneliöt Viilarintien varrella olisivat parempia kuin 'koetusrata'.
sekovene tykkäsi tästä