Mikä on Taloforum?

Amos Rexin avajaiset lähestyvät, h-hetki kuun lopussa. Kumpareisiin pääse jo käsiksi. Kuvan postasi Jukka Suomela LKH-ryhmään.

Kuva

https://amosrex.fi/

Amos Rexin ensimmäisestä näyttelystä vastaa taiteilijaryhmä teamLab

teamLab (perustettu 2001) on Tokiossa toimiva, noin 500 jäsenestä muodostuva monialainen taiteilijaryhmä. Taiteilijoista, koodareista, tietokoneanimaattoreista, matemaatikoista, arkkitehdeistä, graafisista suunnittelijoista sekä kirjailijoista koostuvan ryhmän yhteisenä tavoitteena on ”uudelleenmääritellä todellisuus”.

[...]
Tämä on siis fantastisen upea hanke, parasta suomalaista osaamista. 'Väliaikainen' Lasipalatsi on monen suosikkirakennuksia koko Helsingissä, minunkin, eikä vain tarunhohteisen Rex-leffateatterin takia. Uuden taidemuseon ansiosta se nousee kansallisaarteiden sarjaan.
Pyöröovi tykkäsi tästä
Noh, minä en pidä Lasipalatsia juuri minään ja olisi ollut parempi että tilalle olisi tullut ympäröivän kaupunkiympäristön tehokkuudella uusia hienompia taloja. Alue on Suomen keskeisin ja siellä voisi olla vielä tehokkaampaakin.

On tuo kellarimuseo kuitenkin parempi kuin ei mitään. Hyvä että tehtiin edes jotain.
Omat fiilikseni Lasipalatsia kohtaan ovat aina olleet vähän kaksijakoiset. Olen aina pitänyt rakennuksen vähäeleisestä "Streamline Moderne"-tyylistä ja nyt hohtavan valkoisena rempan jälkeen, näyttää palatsi ihan oikeasti hienolta. Yhtäältä kuitenkin en vaan saa pois mielestäni ajatusta, entä jos paikalla olisikin huomattavasti tehokkaampi rakennus/kortteli. -Tontti kun on, arvokkaimpia ja keskeisimpiä koko maassa. Kaksi kerrosta on aika vähän miljoonakaupungin ydinkeskustassa.

Joskus olen myös kaavaillut mielessäni tehokasta "laajennusosaa" Lasipalatsille. -Berliinin tyyliin:

Kuva

Kuva

Tällä toteutuksella Lasipalatsi (Sekä Lasipalatsinaukion terassit) saisi jäädä nykyiselleen, mutta tonttitehokkuus kohoaisi merkittävästi. ~14-kerroksinen uudisrakennus ei mielestäni olisi paikalle ollenkaan liian korkea, vaan pikemminkin kävisi hienoa dialogia muiden alueen massiivisten rakennusten (Postitalo, Sokos, Kampin Keskus, Forum, Hotelli Presidentti...), sekä myös Hotelli Tornin kanssa.
apollonkatu tykkäsi tästä
hylje kirjoitti:Noh, minä en pidä Lasipalatsia juuri minään ja olisi ollut parempi että tilalle olisi tullut ympäröivän kaupunkiympäristön tehokkuudella uusia hienompia taloja. Alue on Suomen keskeisin ja siellä voisi olla vielä tehokkaampaakin.

On tuo kellarimuseo kuitenkin parempi kuin ei mitään. Hyvä että tehtiin edes jotain.

Niin, Alvar Aallon kynästä tullusta ripulia, jolle Otaniemessä vedettäisiin käteen, vaikka rakennus olisi umpihomeessa eikä sitä saisi purkaa.
Lasipalatsi on mielestäni Helsingin kauneimpia rakennuksia. Yksityiskohdat ovat Suomen rakennuskannassa hämmästyttävän nokkelia ja saavat katselijan rintaan vapautuneen olon vieressä nousevien monumenttien jälkeen. Harvinaista kyllä, kompleksi on hyvin tasapainoinen joka suunnasta ja sen pihalla on ollut mukava liikkua jo ennen museon saapumista. Kuten veka, olen seurannut AA:n projektia suurella ilolla, sillä se hyödyntää oivasti vanhaa suunnittelua tuoden kuitenkin uuden vuosituhannen aatteita mukanaan.

Suhtaudunkin kovin varoen edellisten keskustelijoiden muutosideoihin. Tehokasta laajennusta umpikorttelin muotoon voisi kyllä harkita esimerkiksi yhdistämällä kasarmin historiallisen talousrakennuksen Lasipalatsin, mutta sinällään paikalle on turha haikailla mielestäni mitään uutta jättikauppakeskusta - niitä riittää ympärillä aivan riittämiin. Lasipalatsin etu on juuri sen siroudessa ja tyylikkyydessä, ja Tanden ehdottamat tornilaajennukset todennäköisesti laimentaisivat sen leikkisää luonnetta. Paljon ongelmallisempi ja tehottomampi ympäristö on naapurissa Narinkkatorilla, mutta ei siitä tässä ketjussa sen enempää.
Krio tykkäsi tästä