Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#91839
Clepe kirjoitti:Parempi olisi ollut rakentaa ne vanhat rakennukset takaisin tai edes tehdä yksi keltainen rapattu rakennus sen keltaisen tilalle ja punatiilisen puntatiilisen tilalle. Ehdotuksen pintamateriaali on alueelle täysin vieras ja sopimaton.

Pintamateriaalin ja värin pitäisi minustakin seurata alueella vanhastaan olevia, kun Kaartin tapaiseen kaupunginosaan rakennetaan uutta. Myös talon hahmon tulisi kunnioittaa ympärillä olevia. Noilla kulmilla esim. harjakatto on niin vallitseva muoto, että uudet tasakattoiset erottuvat joukosta ikävästi. Faban alkupäässä tasakattoisia ovat uusimmat eli Alkon talo torin kulmalla ja Supo-talon alta poistuva keltainen Revell-Castrenin tönö. Nyt olisi ollut mahdollisuus korjata aikaisemmin tehty virhe ja palata harjakattoon.

Mielestäni hyvä konsti arvioida talon onnistuneisuutta on yrittää miettiä, paraneeko ympäristön tunnelma sen ansiosta. Tässä tapauksessa ajattelen lähes kauhulla, että vanhaa Helsinkiä ruvettaisiin laajemminkin täyttämään Supo-arkkitehtuurilla. Jos tuollaisia taloja laitetaan vierekkäin muutaman korttelin verran, alueen tunnelmaa ei voi ainakaan kotoisaksi ja kutsuvaksi kehua. Nyt jo yksi Supo-talo saa ainakin itseni miettimään, pitäisikö tuolla päin liikkuessa käyttää jotain toista katua.

Jossain muualla, vaikka parhaillaan rakentuvassa Pasilassa, Supo-talo olisi ehkä kotonaan. Hengenheimolaisia löytyisi läheltä.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#91843
Lähtökohtaisesti voisi varmaan todeta, että suojelupoliisin talo ei koskaan ole mikään hyvä lisä katukuvaan. Tuossakin arvostelupöytäkirjassa pohditaan josko ikkunoiden tuominen alle kahden metrin korkeuteen (kuten ehdotuksissa on tehty) on ylipäätään mahdollista, vai pitäisikö nämä ikkunat korvata "valeikkunoilla", jotka ovat oikeasti betonia. Myös julkinen, rajoitetun kokoinen aulatila herättää kysymyksen onko kyse liian avoimesta tilasta.

Kyllähän se nyt olisi ihan absurdia rakentaa umpinainen kulissi jollain empire-pastissityylillä.

Avointa ja aktiivista katukuvaa on aika vaikea tehdä, jos lähtökohtana on se, että talon läheisyydessä ei miellään saisi olla ulkopuolisia...
tekijänä Pyöröovi
#91844
veka kirjoitti:Mielestäni hyvä konsti arvioida talon onnistuneisuutta on yrittää miettiä, paraneeko ympäristön tunnelma sen ansiosta. Tässä tapauksessa ajattelen lähes kauhulla, että kaupunkia ruvettaisiin laajemminkin täyttämään Supo-arkkitehtuurilla. Jos tuollaisia taloja laitetaan vierekkäin muutaman korttelin verran, alueen tunnelmaa ei voi ainakaan kotoisaksi ja kutsuvaksi kehua. Nyt jo yksi Supo-talo saa ainakin itseni miettimään, pitäisikö tuolla päin liikkuessa käyttää jotain toista katua.

Jossain muualla, vaikka parhaillaan rakentuvassa Pasilassa, Supo-talo olisi ehkä kotonaan. Hengenheimolaisia löytyisi läheltä.

Eikö argumentointisi ole hieman ristiriidassa? Et halua samankaltaisia rakennuksia montaa vierekkäin, mutta samaan hengenvetoon korostat, että Supon kaltainen tyyli sopisi Pasilaan muiden vastaavien joukkoon. Mielestäni on ongelmallista ylipäänsä, jos vanhojen empire-tyylin rakennusten viereen on Clepen sanoin "sopimatonta" yrittää tuoda vähän uudenlaista väriskaalaa. Nähdäkseni suunniteltu rakennus ei ole mitenkään silmiinpistävä, vaan pikemminkin korostaa varovaisuudellaan entisestään Kasarmitorin puoleista siipeä.

Lähinnä minua häiritsee katukuvassa ihmisen mittakaavan täydellinen unohtuminen. Tuon seinän viertä on kyllä varmasti jatkossa todella tylsä kävellä, vaikka ei se nykyäänkään mitenkään miellyttävää ole ollut.
tekijänä hmikko
#91848
veka kirjoitti:Porthania lienee suojeltu, joten kovin kummoista pintaremonttia ei voine tehdä. Sisällä en ole käynyt opiskeluaikojen jälkeen, joten siitä en osaa sanoa mitään.


Porthania on luemma peruskorjattu 2007. En muista, mitä julkisivulle silloin tehtiin. Samaisen Aarne Ervin suunnittelemissa Turun yliopiston rakennuksissa samalta aikakaudelta julkisivuelementtien laattakerros piikattiin pois ja uusittiin peruskorjauksessa vuosituhannen taitteessa. Ei ollut ihan kevyt pintaremontti se. Tähän mennessä julkisivut ovat tietty ehtineet nuhjaantua uudestaan sekä Turussa että Helsingisssä.
Avatar
tekijänä veka
#91850
Pyöröovi kirjoitti:Eikö argumentointisi ole hieman ristiriidassa? Et halua samankaltaisia rakennuksia montaa vierekkäin, mutta samaan hengenvetoon korostat, että Supon kaltainen tyyli sopisi Pasilaan muiden vastaavien joukkoon.

Näin varmaan on. Olen oikeastaan jo luopunut toivosta, että uuteen Pasilaan saataisiin inhimillistä ja kotoisen tuntuista ympäristöä. Sen takia tämä Supo-talokin sujahtaisi siellä joukkoon suurempaa huomiota herättämättä. Nyt joutuu vain iloitsemaan havainnosta, että talo sentään olemuksellaan kertoo hyvin asioista seinien sisäpuolella. Mitään kovin kivaa tuon näköisessä talossa ei voi tapahtua. Sopivin paikka Supolle olisi varmaan maan alla, kallion sisällä. Ehkä seuraavalla kierroksella, jolloin autoista ehkä on jo päästy, Jätkän parkkiluolan voi osoittaa Supon käyttöön, jos se enää sinne mahtuu.
Avatar
tekijänä Tande
#91853
Tämä tyyli on ainakin minun mieleen. Joskin vaatimuksella, että ikkunat ovat oikeasti isoja, mikä suomalaisessa nykyrakentamisessa on harvinaista.
tekijänä shameinyou
#91863
arkkinikkari kirjoitti:Supon talon kanssa samaan arkkitehtuurigenreen kuuluu Lahdelma Mahlamäen piirustuspöydällä oleva Kaupunkiympäristötalo Kalasatamassa.


Munkin mielestä noi Kalasataman rakennukset näyttää ihan hyvältä. Erikoismaininta ja lisäpisteitä kaarevista katutason ikkunoista ja niiden yläpuolisesta tiilinladonnasta, tosin saa nähdä poistetaanko tämäkin "tuhlaus" jatkosuunnittelussa?

Mutta eikö tämä samalla juuri kuvasta sen ongelman? Kalasatamaan joutomaalle/miten sattuu rakennettuun teollisuusmiljööseen ja kasarmitorille Engelin kortteliin tehdään saman genren rakennukset?!

Eikö sen kohta valmistuvan kasarmitorin karun bulkkitoimiston kanssa aikanaan väitetty ihan samaa? Että on ympäristöönsä sopiva jne? Ei meinaan todellakaan ole. Miksei näissä vaan voida rehellisesti sanoa jotain tyyliin "suunnittelun prioriteetti oli mahdollisimman halpa, käyttäen kuitenkin laadukkaita moderneja materiaaleja". Vai onko näillä alan ihmisillä oikeasti niin vilkas mielikuvitus että uskovat tähän ja niin kukkiva runosuoni että pystyvät naama suorana perustelemaan sen?

Eipä sillä ole väliä. Kyllä mä väitän että jos ympäristöön sopeutumisen näkemiseen tarvitsee alan tutkinnon ja perustelut niin silloin se tönö ei oikeasti ympäristöönsä sovi.
veka, JamoL tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#91864
Ehkä jonkin kaaren yläpuolelle voisi isoin kirjaimin laittaa paikan nimen, ettei mene sekaisin Pasilan kanssa. Tai Seinäjoen. Arvelen että tämän näköistä maisemaa alkaa kohta tupsahtaa aika moniin Suomen kaupunkeihin, kun sen on huomattu pärjäävän kilpailuissa ja kelpaavan asiakkaille. Eikä siinä mitään, vaikka köyhää onkin. Eihän tunnelmaltaan tuommoiseen paikkaan ole pakko muuttaa asumaan tai edes mennä käymään, jos ei tykkää. Sitä kuitenkin vastustan loppuun asti, että Helsingin vanhaan keskustaankin nämä muotioikkujen kopionikkarit ovat tunkemassa tuotoksiaan. Ja vielä kehuskelevat päälle.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#91865
veka kirjoitti:Ehkä jonkin kaaren yläpuolelle voisi isoin kirjaimin laittaa paikan nimen, ettei mene sekaisin Pasilan kanssa. Tai Seinäjoen.


Tuohan kuulostaisi juuri siltä, että se sopisi kuin nenä päähän Engelin empiretyylin kanssa. Engelhän toimi virkansa puolesta koko suuriruhtinaskunnan yliarkkitehtinä, ja samaa empiretyyliä löytyy Helsingistä Kärsämäelle. Puhumattakaan muiden aikalaisten arkkitehtien töistä Pietarista Berliinin kautta Yhdysvaltoihin. Jopa poliittinen, "kansallista identiteettiä" korostava jugend on läpeensä kansainvälinen tyyli, sen lisäksi että se näyttää täsmälleen samalta kaikissa Suomen vähänkään suuremmista kaupungeista.
Avatar
tekijänä -A-
#91868
Aika hassua - varsinkin tässä kontekstissa - verrata Engeliin, jonka suunnittelemat rakennukset ovat ympäri Suomen paikkakuntiensa tunnetuimpia rakennuksia, koko kaupungin symboleita :)
tekijänä hmikko
#91869
-A- kirjoitti:Aika hassua - varsinkin tässä kontekstissa - verrata Engeliin, jonka suunnittelemat rakennukset ovat ympäri Suomen paikkakuntiensa tunnetuimpia rakennuksia, koko kaupungin symboleita :)


Pointti oli, että uusklassismin ideaan kuuluu ihan eksplisiittisesti se, että kauneusihanne on yleismaailmallinen (nimellisesti antiikista nostettu) ja tyyli sama kaikille. Ts. uusklassismi näyttää samalta Pietarissa, Berliinissä, Helsingissä ja Oulussa, vaikka Oulussa tms. sen ajan pylväiköt saattavat olla kustannussyistä puuta kiven sijaan. Tässä on selvä ero esim. suomalaiseen kansallisromanttiseen jugendin vaiheeseen, joka ainakin väitti edustavansa paikallisuutta (ja arkkinikkari tuossa ilmeisesti väittää, että ei onnistunut).

Samaten modernismin "international style", siis esim. Mies van der Rohen lasilaatikot ja niiden loputtomat seuraajat, pyrki alunperin olemaan yleismaailmallinen tyyli, ja aika pitkälle sellaiseksi päätyikin.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#91875
Siis kyllähän suomalaisessa jugendissa on suomalaisia kuva-aiheita, eli kuusenhavuja ja karhuja ja väinämöisiä, mutta taustalla oleva ideologia ja rakennusten perushahmo ovat täysin kansainvälisiä. Mikä ei sinänsä ole mikään ihme, Suomessa kun ei kauheasti ole kotiperäisiä esimerkkejä keskiaikaisesta kansanrakentamisesta jota kansainvälinen arkkitehtuuri- ja taideliike ihannoi. Mutta kyllä vaikkapa Brysselissä oleva Stoclet Palace tai vaikkapa Lontoon lähistöltä löytyvä "Punainen talo" Sopisivat ihan hyvin Eiraan kotimaisten jugendtalojen seuraan, eikä kukaan huomaisi eroa.

Ja ironista kyllä, eurooppalaista keskiaikaa ihannoiva liike oli isolta osaltaan japanilaisen tuontitaiteen innoittamaa...

Arkkitehtuuri on aina ollut kansainvälistä.
tekijänä Xerdoz
#91990
arkkinikkari kirjoitti:Rautatieasemalle tulee hotelli, josta on kaikessa hiljaisuudessa järjestetty arkkitehtuurikilpailu. Voittaja on nyt julkaistu:


Lisää kuvia voittajatoimisto Futudesigning sivuilla: http://futudesign.com/fdwp/scandic-rail ... ion-hotel/

Kuva



Voin jo nähdä upeat elementtisaumat tuossa seinässä. Tai ehkä vedetään yllärivetona vanha kunnon aaltopelti seinään. Saadaan sitä todellista 70-luvun tunnelmaa.
Krio tykkäsi tästä
  • 1
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154