Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107734
AD-museokilpailun ensimmäisen vaiheen valinnoista on noussut melkoinen älämölö. Siihen voi tutustua kaupungin Kerrokantasi-sivuilla, erityisesti ensimmäisenä olevan ehdokkaan eli Tyrskyn kommenteissa. Koska ei ole muuta paikkaa yleiselle kritiikille, enin purnaaminen on laitettu tänne.

Kriitikkojen mielestä jatkoon valituista Tyrsky on "Guggenheim-voittajan vihreä pikkuveli". Kolme kakkoskierrokselle valittua (Kumma, Moby sekä City, Sky and Sea) ovat suljettuja, lähes ikkunattomia valkoisia laatikoita. Viides jatkaja (Tau) on nähtyjen kuvien perusteella amatöörimäinen. Tiivistäen: Ovatko nämä tosiaan viisi parasta AD-museokilvan ehdokasta? Tai näin: Kahdessa isossa kansainvälisessä suunnittelukilpailussa Eteläsatamaan on ehdotettu yhteensä melkein 2350 museorakennusta taidemuseoksi Helsingin hienoimmalle paikalle. Kaiken innostuksen ja vaivannäön jälkeen nämä viisi ovat jäljellä. Ei voi olla totta.

Olen samoilla linjoilla. Tyrsky ei ehkä ole plagiaatti, kuten väitetään, mutta niin lähellä esikuvaansa, että olisi pitänyt jättää valitsematta. Tyrskyn pelastaisi vain se, että myös se on Moreau Kusunokin luomus, mihin en usko.

Kolmesta veistoksellisesta laatikosta olisi pitänyt pystyä valitsemaan yksi tai ehkä kaksi finalistia, jolloin toiselle kierrokselle selvinneiden joukkoon olisi mahtunut myös toisenlaisia suunnitelmia. Usea kriitikko muistuttaa sulkeutuneiden ehdokkaiden olevan kilpailijoiden saamien suunnitteluohjeiden vastaisia: “The building design should be attractive when approached from every direction, and closed facades should be kept to a minimum.”

Tau on pääkuvassa niin epätarkasti esitetty, että siitä ei saa selvää. Se on muita matalampi, eikä sen mitoista ole tietoja. Kuten kerrotaan, tuomaristolla on ollut käytössään kaikista ehdokkaista muitakin kuvia kuin esillä olevat viisi. Tässä tapauksessa asemapiirroksesta ja leikkauskuvasta näkisi, minkä kokoinen rakennus on. Mahtuuko se edes tontille eli kilpailualueelle?

Yksi fiksu kirjoittaja muistuttaa, että lopulta voittajaksi valitaan vain yksi suunnitelma, joka sitten toteutetaan. Käyty keskustelu ja kritiikki unohtuvat ajan oloon, ja Helsinki saa haluamansa museorakennuksen, jonka kanssa kaupunkilaiset oppivat elämään.

Ja onhan jäljellä vielä kisan toinen kierros. Valitut viisi toimistoa pääsevät nyt tarkentamaan ehdotuksiaan. Toivottavasti muokatuista suunnitelmista tuodaan toukokuun jälkeen nähtäväksi enemmän kuvia ja tietoja kuin nyt. Mielipiteiden kyseleminen näin vajavaisen kuvaston perusteella on ajanhukkaa.

96 TyrskyKuva
96 TyrskyKuva

351 KummaKuva
351 KummaKuva

486 MobyKuva
486 MobyKuva

545 TauKuva
545 TauKuva

616 City, Sky and SeaKuva
616 City, Sky and SeaKuva
TurkuCubed peukutti tätä
Avatar
tekijänä veka
#107740
Vielä yksi setti kuvia, museorakennus meren suunnasta.
PS. Kun kysyttiin: olen rajannut ja terävöittänyt kuvia, jotta pääkohde erottuisi selvemmin kuin originaaleissa.

96 TyrskyKuva
351 KummaKuva
486 MobyKuva
545 TauKuva
616 City, Sky and SeaKuva
hmikko, JamoL peukutti tätä
Avatar
tekijänä veka
#107764
AD-museon jatkoon päässeiden suunnitelmien kommentointi kaupungin Kerrokantasi-sivuilla on joutunut aika kummallisen hyökkäyksen kohteeksi. Se on jatkunut jo viikkoja: itseään toistavia kommentteja on julkaistu ainakin englanniksi, ranskaksi ja suomeksi kaikissa ketjuissa yhteensä ehkä jo muutama sata. Hassuimpia ovat ilmeisesti saman kirjoittajan jatkokommentit omiin mielipiteisiinsä. Vielä ihmeellisempää on uhkailu asianajajalla.

Kriittisiä puheenvuoroja on julkaistu sekalaisella valikoimalla nimimerkkejä, mutta nyt on alkanut vaikuttaa siltä, että kaikkien takana on ehkä vain yksi turhautunut kriitikko ystävineen. Muutama ihmettelijä on jo kysellyt, onko asialla kenties botti tai tekoäly. Suomenkieliset mielipiteet ovat kuitenkin niin kehnoa konekääntäjän luomaa kökkösuomea, että tekoäly pystyisi jo paljon parempaan. Ihmeellinen juttu kaikkiaan. Onneksi kommentointi päättyy jo parin viikon kuluttua.

Tilanteen rauhoittamiseksi AD-museon sivuilla julkaistiin viikko sitten järjestäjän vastauksia esitettyyn kritiikkiin. Yksi ihmetyksen aihe on ollut, miksi jatkoon päässeistä ehdotuksista ei ole julkaistu kaikkia 12 sivua vaan vain viisi ensimmäistä. Vastauksen mukaan on haluttu, että toisessa vaiheessa työryhmät keskittyisivät oman ehdotuksensa kehittämiseen eivätkä etsimään vaikutteita muista ehdotuksista. Lisäksi luvataan, että kaikki ensimmäisen vaiheen 624 työtä julkaistaan kokonaisuudessaan, kun kilpailu on päättynyt.

https://kerrokantasi.hel.fi/ad-museo?headless=false

https://www.admuseo.fi/eng-articles/fur ... and-design
JamoL peukutti tätä
Avatar
tekijänä veka
#108288
Arkkitehtuuri- ja designmuseon suunnittelukilpailun viiden finalistin kehitetyt ehdotukset on julkaistu. Toisin kuin kilpailun 1. vaiheessa, ehdotuksista nähdään koko aineisto. Kansalaisilla on nyt mahdollisuus kommentoida ehdotuksia Kerrokantasi-palvelussa heinäkuun loppuun asti. Kilpailun voittaja julkistetaan syyskuussa.

https://kerrokantasi.hel.fi/ad-museo2025

City, Sky and SeaKuva
KummaKuva
MobyKuva
TauKuva
TyrskyKuva
CalvinDeHaan, Jary, hmikko ja 1 muuta peukutti tätä
tekijänä bonk
#108292
Vaikka 'City, Sky and Sea' ja 'tyrsky' on ihan näyttäviä, oma suosikki on 'Kumma'.

Tosta alkukuvasta en yhtään lämmennyt. Mutta kun katoin 'Kumman' aineistoa, toi loivasti vinokulman toisto alko lämpenemään mulle. Ulkoa ja sisätlä löytyy tosi jänniä kohtia missä toi vinokulma toimii tosi hyvin. Ehdottomasti mun Suosikki!
Avatar
tekijänä veka
#108293
Kaksi settiä lisää kuvia rakennuksen ulkopuolelta. Rajasin kuvia, jotta taiteelliseen maisemaan naamioituva rakennus näkyisi selvemmin. Ilmakuvia myös terävöitin hieman samasta syystä. Originaalien värivirheitä ja kehnoa teknistä laatu en ole korjannut.

Ilmakuvat

City, Sky and SeaKuva
KummaKuva
MobyKuva
TauKuva
TyrskyKuva

Näkymät Laivasillankadun ja Tähtitorninmäen puolelta

City, Sky and SeaKuva
KummaKuva
MobyKuva
TauKuva
TyrskyKuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#108294
Sääli, että City, Sky and the Sea on ainoa ehdotus, joka on ottanut kunnolla huomioon näkymät Tähtitorninmäeltä ja jatkuvuuden suunniteltujen toimistokortteleiden kanssa. Kuten jo aiemmassa vaiheessa kommentoin, pidän suuresti rakennuksen sisällä olevasta aukiosta, jonne aukeavat sisäänkäynnit neljästä eri suunnasta. Wow-arkkitehtuurin sijaan ehdotuksessa on panostettu rauhalliseen ja helposti lähestyttävään tunnelmaan.

Tyrsky vaikuttaa parantuneen jonkin verran sitten viime näkemän, jolloin ehdotus taisi muistuttaa enemmän Espoon keskustaan suunniteltua Espoolaistentaloa. Nyt ehdotus on edestä päin hyvin ilmeikäs ja näyttävä. Valitettavasti rakennus näyttää etelästä päin katsottuna kokoelmalta laatikoita, jotka eivät millään lailla mukaile katua ja jalankulkuyhteyksiä. Minulta tällainen ratkaisu ei saa pisteitä.

Kumma taas on huomattavasti tasapainoisempi ehdotus kuin Tyrsky. Tyyli vain on vähän turhan vanhanaikaista modernismia, mieleen tulee jo hiukan Finlandia-talo. Mielikuvaa ei auta, että havainnekuvakin näytetään mustavalkoisena.

Onkohan Moby JKMM:n ehdotus? Aika samantyylisiä suoria linjoja ja ikkunoita on mukana joka tapauksessa. Seinämät ovat makuuni liian karut, vaikka varmaan tämä on ihan käyttökelpoinen museo. Jotain uuttakin tyyliä toivoisi tähän maahan.

Tau vaikuttaa hyvin pienen porukan työltä, jonka ehdotus on hiukan hosumalla tehty. Katolle on heitetty suunnattomasti ihmisiä, ja mukana on outoja piirustuksia rakennuksen muunneltavuudesta. Outoa, että tämä pääsi kaikista mukana olleista finaaliin.
Avatar
tekijänä veka
#108312
Museoehdokkaista arvoituksellisin on alusta alkaen ollut Tau, josta kilpailun 1. vaiheessa julkaistiin niin vähän aineistoa, että oli mahdotonta edes ymmärtää, miksi se on päässyt jatkoon. Kritiikissä sitä pilkattiin jopa amatöörimäiseksi, opinnäytetyöksi yms. Vähissä kuvissa Tau loisti pimeään aikaan simppelinä laatikon muotoisena lyhtynä, josta ei oikein saanut edes selvää kuvien huonon laadun takia.

Nyt kilpailun 2. vaiheessa nähdään kaikki 12 isoa planssia, joita on voitu työstää kevään aikana. Lisäksi kilpailijoilla on nyt mahdollisuus avata suunnittelun tavoitteita ja kehittymistä yms. vapaamuotoisemman vihkon (booklet) avulla. Taulla tämäkin esittely on selvästi suppein. Se ei kuitenkaan ole rajoittanut ajatuksen kiitoa. Heti esittelyn 1. kappale ottaa mittaa lukijasta:

This architecture and design museum project for Helsinki is based on a clear and legible structure and tectonics, perceived as its conceptual matrix, stemming from a theoretical approach that seeks « necessary forms » as opposed to contemporary formalism. This structural rigour defines its sober and anti-iconic form and aesthetics, whose beauty stems from the precision of its construction and the workmanship of the materials.
Akateemista koulutusta saaneena olen tottunut kahlaamaan hankaliakin tekstejä, mutta Taun esittelyssä putosin muutaman kerran kyydistä täysin. Tämä ei ole mikään opinnäytteen johdanto, vaan manifesti, intohimoinen pamfletti puhtaan ja yksinkertaisen arkkitehtuurin puolesta: Back to the Basics, vähemmän on enemmän. Nyt esitystä soimataan Kerrokantasi-sivuilla teoreettiseksi harjoitelmaksi tai vielä pahemmin: "high flying concept and architectural jargon", "philosophical mumbo-jumbo".

Muutama havainto: Ylempien kerrosten "marmoriset" ulkoseinät ovat lasia. Kahden lasi-seinän välissä näkyy ristikkomainen kantava metallirakenne. Siellä on myös valaisimia, joilla saadaan jopa rakennus loistamaan lyhdyn lailla pimeässä ym. Onkohan tämmöisestä seinärakenteesta kokemuksia jossain, varsinkin talvella? En haluaisi AD-museosta tulevan uutta Kiasmaa.

Tekijöiden filosofian mukaisesti näyttelytilat ovat ikään kuin yhtä tilaa, jossa kävijät voivat kuljeksia vapaasti, ei käytäviä eikä suunniteltuja reittejä. Tai kuten Tau-väki muotoilee fiinimmin:

Each movement becomes a gesture, a sensory and perceptive experience, where one inhabits the space rather than passing through it. The fluid, obstacle-free architecture promotes a silent spatial continuity: each step becomes an act of architecture at the service of the works, with the space acting as a direct interface between the body and the idea.
Eli Matti Nykästä mukaellen: tässä museossa jokainen askel on steppi. - Muutamissa kilpailutöissä rakennuksen sisällä on näyttäviä auloja, portaikkoja ja kulkuväyliä. Taussa ne on minimoitu, mikä on minusta hyvä asia. Tilaa on muutenkin käytettävissä niukasti. Alla olevassa kuvassa näkyvät hyvin Taun keskeiset elementit: lasinen ulkoseinä, väljät näyttelytilat ja minimalistinen portaikko.

Kuva
tekijänä hmikko
#108316
^ En ole kommentoinut ehdotuksia, kun en ole jaksanut perehtyä kunnolla, ja julkisivurendereiden perusteella kommentoiminen on suht turhaa. Mutta kumminnii...

Tekijät sanovat Taun olevan anti-ikoninen. Siihen voi yhtyä. Kuvista tulee mieleen aika vahvasti 60-luvun modernismi, esim. Arno Ruusuvuoren suunnittelemat Roihuvuoren koulu ja alun perin painotaloksi tehty WeeGee. Enpä nyt varsinaisesti haluasi Tau-laatikkoa Eteläsatamaan.

Tyrsky on omaan silmääni mennyt selvästi huonompaan suuntaan kakkoskierroksella. Julkisivusta Kauppahallia kohti on tullut tuommoinen outo lättänä. Toivottavasti ei valita.

Moby muistuttaa useaakin 2000-luvun kulttuurirakennusta maailmalla, ja kuten todettua, JKMM:n rakennuksia Suomessa. Jossain muussa yhteydessä voisin olla tämän tyylilajin kannattaja. Esim. JKMM:n kirjastot Turussa ja Seinäjoella ovat onnistuneita. Noissa kuvissa Moby on minusta orvon näköinen, ja karu julkisivu ei ole missään yhteydessä naapureihinsa.

Tämmöinen eliminaatio jättää jäljelle Kumman ja City, Sky and Sea:n. Kumman julkisivujen muotokieli on "jotain muuta", mutta omaan silmääni ei välttämättä huonolla tavalla. City, Sky and Sea neutraalimpi. Tuo mieleen teltan ja paviljongin, ja ainakin kuvissa tuo näyttää istuvan ympäristöönsä.

Olin pari viikkoa sitten Barcelonassa, ja siellä tuli käytyä useammassa modernistisessa museossa. Fundacio Juan Miro teki vaikutuksen. Rakennus on vuodelta 1975 ja sen on suunnitellut Miron ystävä Josep Lluís Sert. Tilat on osin suunniteltu tiettyjä Miron teoksia varten, ja sijainti on puistossa Montjuic-vuorella, eli sikäli täysin eri tapaus kuin yleiskäyttöinen museo keskellä kylää.

Barcelonan design-museon nykyinen rakennus avattiin 2014. Suunnittelija paikallinen Oriol Bohigas, joka osallistui laajemminkin Barcelonan uudistamiseen. Rakennus sijaitsee Glories-aukiolla, joka on kokonaan 2000-luvulla uusiksi rakennettua aluetta. Vieressä mm. Jean Nouvelin suunnittelema Torre Glories ja kaupunkipuisto. Museorakennus on ulkoa Star Warsin Sandcrawlerin mallinen törötin. Voisin sanoa rumilukseksi. Näyttelyt olivat kyllä hienoja, ja sisätilat avarat. Sen todella huomasi, että kerrosneliöistä ei oltu juustohöylätty. Jos Tau-ehdotuksessa on pyritty välttämään ylimääräisiä portaikkoja ja kulkuväyliä, niin Barcelonan Design-museo on siltä osin jonkunlainen antiteesi. Korkeassa rakennuksessa oli portaikkoa, liukuportaita, näkymiä ja lentokenttäterminaalin kokoinen sisääntuloaula. Nyt kun asiaa ajattelen, niin Taun suunnittelijoiden kanssa on suht helppo olla samaa mieltä. Tuossa Barcelonan museossa oli välillä olo kuin tavaratalon liukuportaissa osastoa etsiessä.
veka peukutti tätä
Avatar
tekijänä veka
#108323
Toinen pääjoukosta erottuva ehdotus on Tyrsky. Sitä pilkattiin kilpailun 1. vaiheessa mm. Guggenheimin vihreäksi pikkuveljeksi. Nyt katon ja seinien väri on vaaleanharmaa, jossa on vain häivähdys vihreää ja sinistä. Isompi muutos on katon muoto: kahden lohkon katot on käännetty toisin päin ja liitetty naapuriin, jolloin kattopinnasta on tullut yhtenäisempi ja varmaan helpompi rakentaa. Lättänä on minustakin hyvä sana kuvaamaan uutta Tyrskyä. Vanha muoto oli selvästi tyylikkäämpi.

Kuva
Tässä yhteydessä on mainittava myös Kiasma, joka valmistui 1998. Sen julkisivun tärkein materiaali on sinkkipelti, kuten Tyrskyssäkin. Kiasman korjaaminen käynnistyi jo ennen kuin rakennus oli edes 10-vuotias. Varsinainen peruskorjaus alkoi vuoden 2020 lopulla. Rempan hinnaksi budjetoitiin ensin 19,5 miljoonaa, mutta 2022 keväällä lasku oli kasvanut jo 28,4 miljoonaan. Isoin löytämäni luku on Kauppalehdestä, joka päätyi ynnäilyssään runsaaseen 40 miljoonaan.

Syitä moiseen fiaskoon on mietitty: Tähtiarkkitehdin hankalat materiaalivalinnat ja rakennetekniikka. Lasirakentaminen ja ominaisuuksiltaan erilaisten materiaalien yhteensovittaminen ei Suomessa ollut hallinnassa. Kehno rakentamisen laatu simppeleissäkin työvaiheissa (jopa kosteuseristys oli viallinen). Suomalainen kilpailutussysteemi, joka suosii urakoissa hintaa, ei laatua. Mutta jos vaatimaton laatu on usein uhkaamassa toteutusta, sen kanssa on vain opittava elämään ja käytettävä tuttuja materiaaleja ja yksinkertaisia rakenneratkaisuja.

Kiasman korjaamiseen on siis uponnut jo enemmän euroja kuin rakentamiseen. Senaatti-kiinteistöt kustansi remontin, ja valtiolla on tunnetusti pitkä piikki kun se avataan. Etelärannan AD-museolla ei liene samaa selkänojaa, jolloin on pyrittävä suosimaan sellaisia rakenteita ja materiaaleja, jotka ovat rakentajilla varmasti hallinnassa. Tärkein julkisivumateriaali on Tyrskyssäkin siis sinkkipelti. Hankalia laajoja kaarevia pintoja on jälleen luvassa, jos Tyrsky valitaan.

Kuva
Aaltopelti on Suomessa suosittu katto- ja seinämateriaali mm. varastohalleissa yms. ja saumattu sinkitty pelti vaativienkin kohteiden katoissa. Tyrskyn sinkkipelti on laadukkaampi ja etenkin pitkäikäisempi (jos ei käy kuin Kiasmalle) materiaali kuin tavallinen sinkitty pelti. Yhtä kaikki, en vain pysty näkemään Helsingin paraatipaikalla AD-museota, jota peittää harmaa aaltopelti. Yksi Kiasma riittää, ja Tyrsky olisi vielä peltisemmän näköinen. Tyrskyn sisätiloista löytyy kivojakin juttuja, mutta en jaksanut enää paneutua niihin, kun tuskastuin jo rakennuksen peltiseen olemukseen.
Jary, tiiliskivi peukutti tätä
tekijänä slette
#108330
Toivoisi, että harmaiden laatikoiden aika olisi vähitellen ohi, ja tuohon tehtäisiin mieluummin jotain klassisen koristeellista ja ympäristöönsä sopivaa arkkitehtuuria. Vaikkapa sellaista kuin mitä viereiset Eteläranta 2:n ja Eteläranta 4:n talot edustavat.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#108331
Minulla on vielä parempi idea. Kaupunki voi varata tontin saman tien seuraavaksi 50 vuodeksi toistuvia suunnittelukilpailuja varten, jotta kaupunkilaiset pääsevät nauttimaan parkkipaikoistaan vielä jatkossa. Emmehän me missään tapauksessa halua oikeasti mitään museota, vaan tärkeintä on päästä moittimaan uusia ideoita ja aloittaa jälleen alusta.
Avatar
tekijänä Jary
#108334
Pyöröovi kirjoitti: 27.06.25 10:42 Emmehän me missään tapauksessa halua oikeasti mitään museota, vaan tärkeintä on päästä moittimaan uusia ideoita ja aloittaa jälleen alusta.
Mitä uusia ideoita?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22