Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107686
^Hieno löytö! Tuosta uskomattomasta suurkilpailusta (1. palkinto 160.000 euroa sen ajan rahaa) on tosiaan vasta vajaat 20 vuotta. Se oli sitä aikaa, jolloin demarit olivat vielä Helsingin kaupunkisuunnittelun puikoissa, ja kokoomus ja vihreät pikemminkin jarruttelivat kaikkein hurjimpia visioita. Kapellimestarina demareissa toimi tahtopoliitikko Pekka Korpinen, kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja aikanaan.

Löysin suosikkikirjoittajani Ilpo Aarnialan- aka. Hullu arkkitehti - myöhemmin laatiman mainion blogikirjoituksen Korpisen ihmeellisestä kilpailusta (linkki alla). Nuo voittotyön vaaleanpunaiset tekosaaret ovat sen mukaan kelluvia ja ankkuroitu olevien saarten rantaveteen. Kulku saariin hoidettaisiin mm. pohjaa pitkin tunneleissa kulkevan raideliikenteen avulla. Ovatkohan Helsingin nykyisissä kaavoissa yhä kummittelevat muutamat kelluvat tekosaaret jonkinlaisia jäänteitä Korpisen ajoilta?

https://hulluarkkitehti.fi/2014/11/03/k ... -helsinki/
tekijänä hmikko
#107689
Pyöröovi kirjoitti: 15.12.24 20:52 ^Kiitos korjauksesta. Olisi kieltämättä kiinnostavaa tutustua, mitä mieltä vihreät olivat suunnitelmasta aikanaan. Jotkin tahot sitä ainakin ovat ajaneet, ja käsittääkseni nykyinen Ikea-malli muokkautui vasta vuosien saatossa. Ainakaan lopputulema ei näytä alla olevalta alkuperäiseltä havainnekuvalta:
Tuossa varhaisessa havainekuvassa on Länsiväylän päällä pitkä pätkä betonikantta ja siinä osin puistoa. Kun tuommoisia näkyy kuvissa, niin voi aika suurella varmuudella todeta, että ei tule toteutumaan. Betonikansi on sen verran kallista rakentaa, että vastineeksi halutaan vähintään kerrosneliöitä. Kaavoitusprosessiin päätyneessä versiossa kansi typistyi Ikean kokoiseksi pätkäksi metroaseman kohdalle.

Tästä keskustelusta ja Sinnemäen avauksesta tulee mieleen, että Länsimetron ykkösvaiheen valmistumisesta on nyt ilmeisesti sen verran aikaa, että asiaa voidaan arvioida uusiksi "tämän päivän" näkövinkkelistä. Metroaseman hinta oli luokkaa 60-100 miljoonaa silloin kun se valmistui - en tiedä, onko Koivusaaren aseman hintaa laskettu erikseen muusta metrohankkeesta. Sille rahalle piti saada vastinetta, eli asemalle käyttäjiä. Nyt ollaan oltu monta vuotta ilman, jolloin asia ei tunnu enää kiirelliseltä ja siitä ollaan ehkä valmiimpia tinkimään.
Pyöröovi tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107695
Koivusaaren isoin ongelma on oikeastaan koko ajan ollut moottoritie ja sen valtavan kokoinen liittymä, tätäkin keskustelua kun katsoo pari sivua (ja seitsemän vuotta) taaksepäin, vihreät yritti palauttaa kaavan valmisteluun jotta liittymästä olisi saatu järjellisemmän kokoinen. Pienen saaren läpi kulkeva moottoritie tekee hommasta todella huonosti kannattavaa, kun se syö liittymineen ja suoja-alueineen käytännössä kaiken nykyisen maan ja työntää asumisen kauas merelle. Moottoritien kylkeen on sitten kaavoitettu melumuuriksi toimistoja, ja noilla sijainneilla ei toimistot menesty.

Nykyisellä kaavalla ei ole mikään pakottava kiire, koska se on taloudellisesti hyvin huonosti kannattava, eikä ympäristön kannaltakaan ihan tätä päivää. Kyllä Koivusaari tullaan rakentamaan ja meritäyttöjä tekemään, mutta voi olla että ei nykyisessä muodossa. Toki uusi osayleiskaava ja sen pohjalta asemakaava vaatisi taas vähintään vuosikymmenen verran valmistelutyötä, ellei uudesta alueidenkäyttölaista saada selvitysvelvollisuuksien kannalta nykyistä järkevämpää. Kokoomuksella (erityisesti Espoon kokoomuksella) on tietysti vahva tahtotila betonoida Länsiväylä moottoritieksi tästä iäisyyteen, mutta järkevää maankäyttöä se ei ole.
Avatar
tekijänä veka
#107709
Päivän Hesari tietää kertoa, että Koivusaari poreilee yhä myös poliitikkojen suunnalla. Kokoomuksen Katri Penttinen on kerännyt valtuustosta jo 27 allekirjoitusta aloitteeseensa kaavatyön aloittamisesta uudestaan. Se tarkoittaa, että aloite tulee aikanaan valtuuston käsiteltäväksi. Vihreät puolestaan kipuilevat Otso Kivekkään johdolla edelleen Koivusaarta halkovasta motarista ja erityisesti ison tilan vievästä uudesta Koivusaaren liittymästä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010905436.html
tekijänä hmikko
#107720
^Itse jo odottelinkin tuommoista ilmoitusta, ja melkein kirjoitin edelliseen kommenttiin, että nämä viivästykset lienevät ajaneet Ikean konseptien ohi. Tietääkseni firma ei ole suuremmin lanseerannut tavarataloja keskustapaikoilla muuallakaan näinä vuosina, kun Koivusaarta on odoteltu. Tarkoitan siis tavallisesta laatikkomyymälästä (halpa tontti, lääniä parkkipaikalle) poikkeavaa konseptia.
Avatar
tekijänä Eeros
#107721
No voi voi... Meniks "Koiviksen suureelliset kehittämisfantasiat" nyt sivuitse suikin? Voi että nyt harmittaa -*nyyh*.
Kauan ja hartaasti odotettu "saaren tilalle outo avaruusasema" ei ehkä toteudukaan?
Jotkut jopa ovat asiasta iloisia?
Avatar
tekijänä veka
#108018
Katri Penttisen (kok) ym. valtuustoaloite Koivusaaren asemakaavan käsittelemisestä uudestaan on huomisen kymp-lautakunnan kokouksen poliittisesti kuumin asia, Aloitteen on allekirjoittanut 27 valtuutettua tai varavaltuutettua eri puolueista. He esittävät "että Koivusaaren asemakaava otetaan uuteen käsittelyyn siten, että arvioinnissa selvitetään vaihtoehdot meritäyttöjen vähentämiseksi, otetaan huomioon suuren väestömäärän terveyteen ja viihtyvyyteen kohdistuvat ympäristövaikutukset ja että Länsiväylää koskeva ristiriita ratkaistaan."

Koivusaaren rantavesiä ruopattaisiin peräti 27 hehtaarin alueelta, ja ruoppaukset ja merentäytöt kestäisivät vuosia. Länsiväylää koskeva ristiriita tarkoittaa, että asemakaavassa Länsiväylä on moottoritie, mutta osayleiskaavan suunnitteluperiaatteissa se linjatttiin katumaiseksi ratkaisuksi.

Allekirjoittaneita on eniten eli 7 vihreistä. Tunnettuja nimiä ovat mm. Otso Kivekäs, Amanda Pasanen ja Pekka Sauri. Kokoomuksen 6 allekirjoittajasta tunnettuja valtuutettuja ovat mm. Juha Hakola ja Atte Kaleva. Vasemmistoliiton allekirjoittajia ovat mm. Mia Haglund ja Tuomas Nevanlinna. Demareita allekirjoittaneista on vain yksi, varavaltuutettu Marika Koski. Rkp vastusti Koivusaaren asemakaavaa jo siitä päätettäessä valtuustossa 2021.

Valitettavasti Katri Penttisen ym. aloite ei ehdi nousta näiden kuntavaalien keskusteluun.

https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... aaaf7b100a
tekijänä hmikko
#108021
^ Vastaava kuvio Salmisaaren rakentamisen suhteen. Senkin osalta pitäisi tosissaan päättää, muutetaanko Länsiväylä kaduksi, ja tämän pitäisi olla vaakakupissa kun satamatunnelista päätetään.
Avatar
tekijänä veka
#108024
^Satamatunnelista päätettäessä suurin meteli kohdistettiin Lapinlahden puiston luontoarvoihin, koska ne ovat vaalityössä hyödyllisiä. Todellisuudessa kyse oli ja on Länsiväylästä. Voittaneessa vaakakupissa oli A-linjaus, joka on kymmenen vuotta nopeampi toteuttaa, mutta lopettanee haaveilun Länsiväylän muuttamisesta joskus kaduksi. Salmisaarta tullaan sen takia kehittämään työpaikka-alueena. Toisessa vaakakupissa oli D-linjaus, joka olisi ehkä tarjonnut mahdollisuuden siirtää Länsiväylä Salmisaaressa lännemmäksi ja muuttaa se kaduksi. Tällöin Salmisaarta olisi ehkä voitu kehittää asuinalueena. D-tunneli valmistuisi kymmenen vuotta hitaammin.

Itse en arvosta Länsiväylää niin paljon, että antaisin sen ratkaista tässä yhtään mitään. Tunneli tarvitaan mahdollisimman nopeasti. Todella fiksu oli päätös irrottaa tunneliratkaisu samaan aikaan esillä olleesta Länsiväylän osayleiskaavasta, joka liitti sen isompaan peliin. Tunnelista oli päätettävä nyt, eikä voitu jäädä odottamaan Länsiväylään liittyviä kiistelyitä Lauttasaaressa ja Koivusaaressa. Niille ei loppua näy.
Kervolainen tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#108029
Lausunto Koivusaaren asemakaavan uudelleen arviointia koskevasta valtuustoaloitteesta pantiin eilen odotetusti pöydälle lautakunnan kokouksessa. Siihen palataan vasta vaalien jälkeen.
Avatar
tekijänä veka
#108069
TADAA!
Tämä on nyt kuulkaas erittäin hieno välipäätös Koivusaaren loputtomiin jatkuneessa saagassa. Lautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Katri Penttisen ym. valtuustoaloitteesta:

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että Koivusaaren osayleiskaava ja sen pohjalta laadittu asemakaava ovat lähtökohdiltaan ja periaatteiltaan vanhentuneita ja tulisi ottaa uuteen arviointiin. Osayleiskaavan idea perustuu 2008 järjestettyyn ideakilpailuun, eivätkä tuonaikaiset ajatukset luonnon, liikenteen tai asukkaiden huomioimisesta enää vastaa tämän päivän tilannetta. Toteutuksen viipyminen pitkien oikeuskäsittelyjen johdosta korostaa suunnitelman vanhentumista erityisesti.

Lautakunta palauttaa aloitelausunnon valmisteluun siten, että lähtökohdaksi otetaan Koivusaaren osayleiskaavan arvioiminen uudestaan Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan yhteydessä tavoitteena ratkaista maankäyttö perustuen vähäisempään merentäyttöön ja huomioiden suunnitteluperiaatepäätökset. Ratkaisut asemakaavasta tekee seuraava valtuusto kaupunkistrategian tai yleiskaavan toteuttamisohjelman yhteydessä.
Eli suomeksi sanottuna: Koivusaaren asemakaava siirrettiin kohti romukoppaa, ja lautakunnan lausunto palautettiin kirjoitettavaksi uusiksi tavoitteena mm. vähäisempi ruoppaaminen ja merentäyttö. Äänet jakautuivat palautuksen puolesta 8-5. Palauttamista vastusti kolme kokoomuslaista ja kaksi demaria.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15