Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä hylje
#107913
Kjk kirjoitti:En ymmärrä miten metro Vuosaaren satamaan olisi kannattava millään tavalla? Olematon liikenne suurimman osan ajasta. Vähän ristiriitaisia kommentteja.
Onneks sua ei tarvi ylipuhua. Kunhan järjetön satamatunneli jäisi edes ikuiseen byrokratiapurgatorioon.
Skapadapuipui tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#107938
Satamatunnelin asemakaavaehdotus linjausvaihtoehdon A mukaisena hyväksyttiin äsken lautakunnassa odotetusti oikeiston ja yhden demarin äänin 7-6. Tämän jälkeen se asetetaan nähtäville.

Häviö tietysti harmittaa, mutta mielestäni Vihreiden vaalioperaatio tunnelin avulla onnistui kuitenkin erinomaisesti. Viime viikkoina satamatunneli on ollut Helsingissä kuntavaalien puheenaiheista selvästi eniten esillä, erittäin taitavaa toimintaa. Esim. tuore Helsingin Uutisten juttu aiheesta puhuu "Kuohuttavasta autotunnelisaagasta".
TurskaT, Kjk tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107940
On jotenkin kauhean surullista, miten autoinfran rakentamisesta on tullut kokoomukselle ja ilmeisesti myös osalle demareista identiteettipoliittinen asia. Edes tunnelin yhteiskuntataloudellisten hyötyjen selvittämistä ei haluta tehdä, koska pelätään että tunneli osoittautuisi vielä epäiltyä huonommaksi investoinniksi, ja samaan aikaan haluttaisiin pitää kiinni "talouspuolueen" imagosta.
JamoL tykkäsi tästä
tekijänä random
#107942
Vekalla tuntuu jotenkin nyt menevän tämä asia poliitttiseksi mittelöksi vihreiden kanssa. Itse en ole mitenkään politttinen henkilö, niin en osaa sanoa mikä on kenenkäkin vaalitaktiikka, ja onko se hyvää vai huonoa. Ajatellen asiaa lähinnä faktapohjalta ja siltä pohjalta mieletäni parhaan yhteenvedon asiasta pistää SDP:n Olli-Pekka Koljonen facebookissa:

https://www.facebook.com/ollipekkakoljo ... SsZQbpu5Pl

Itse olen valmis tuolta pohjalta rakentamaan omaa näkemystä aiheesta.
Avatar
tekijänä veka
#107946
^En oikein ymmärrä Koljosen vuodatusta. Siinähän lähinnä lämmitetään uusiksi (ei kannattava, ei poista ruuhkia, ei edellytys keskustan kehittämiselle, ei satamatunnelia ollenkaan, Vuosaari-vaihtoehto) neljä vuotta sitten käytyä keskustelua, joka huipentui valtuuston isoon päätökseen helmikuussa 2021. Sen ytimessä oli Eteläsataman kehittäminen monin tavoin ja yhtenä osana kaiken Tallinnan-liikenteen siirtäminen Jätkäsaareen ja satamatunnelin suunnitteleminen. Myös demarit kannattivat suunnitelmaa Jotain jäi ilmeisesti hampaankoloon, kun vielä pitää tähän palata.

Sen jälkeen avoinna on ollut tunnelin suunnitteleminen linjauksineen. Lautakunnassa nyt hyväksytty A-linjauksen mukainen asemakaavaehdotus oli poliittinen päätös, joka voitti jollain tapaa vielä mukana olleen D-vaihtoehdon, ei sen kummempaa. Jätkäsaarelaisena olen tietysti tähän tyytyväinen. Tuoreimman arvion mukaan A-tunneli saadaan rakennetuksi kymmenen vuotta nopeammin kuin D-tunneli.

Salmisaaren maankäytöstä Koljonen sanoo, että "Nyt valittu A-linjausvaihtoehto tekee mahdottomaksi kehittää Salmisaarta Keilaniemeä haastavana työpaikkakeskittymänä". Mitä ihmettä. Olen itse ymmärtänyt tämän ihan toisinpäin: A-linjaus lukitsee Länsiväylän nykyiselle paikalleen, ja sen takia Salmisaarta voidaan kehittää vain työpaikkakeskittymänä. D-linjaus olisi ehkä mahdollistanut motarin siirtämisen toiseen paikkaan ja muuttamisen kaduksi sekä asuinrakentamisen Salmisaaren alueelle.

Lapinlahti-konflikti on hyvin erikoinen ja äänekäs soppa, jota olen seurannut hämmästellen. Viime kesän laskennassa alueelta ei löytynyt yhtään liito-oravaa, mutta otuksen aikaisemmin käyttämiä puita tietysti säilytetään mahdollisimman huolellisesti.

Kirvelilattakoi on ymmärtääkseni kasviharrastajan puistoon joskus istuttaman mukulakirvelin mukana paikalle kulkeutunut pikkuinen koiperhonen, joka on Suomessa hyvin harvinainen, koska se ei pärjää ilman isäntäkasviaan, ja siksi uhanalainen. Sitä ei kuitenkaan ole rauhoitettu, joten tunnelityömaan alle osuvat mukulakirvelit perhosineen voidaan siirtoistuttaa puistossa toiseen paikkaan, siemenistä kasvattamisen lisäksi.

Myös "rakastetun puiston" silpominen on ollut näkyvästi esillä. Havainnekuvasta voi katsoa, kuinka pahasti puistoa turmellaan. Tunnelin suuaukon kohdalla on nykyisin parkkipaikka. Koljonen itsekin myöntää, että "luontoarvoja A-linjaus ei suuresti vie, mutta symboliarvo tullee olemaan suuri".

Vihreiden vaalitaktiikasta kirjoitin vain siksi, että sitä kysyttiin ("Miten niin Vihreiden pelikirjan mukaan").
Fyrr3, TurskaT, Kjk tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#107985
HS: Kuvat näyttävät: Helsinki purkaa kuuluisan arkkitehdin luomusta Länsisatamassa

Länsisataman vanhaa T1-terminaalia puretaan uuden tieltä Helsingin Jätkäsaaressa. Tiilirakennuksen suunnitteli ”lippakioskien isä”, arkkitehti Gunnar Taucher.
Arvio uuden terminaalin valmistumisesta on näköjään laitettu vuodelle 2032. Ken tietää. Suunnitelmassa tunnelin suu on terminaalikompleksissa, eli poliittisia epävarmuustekijöitä ainakin on.
Kervolainen tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#107987
^Aikansa kutakin. Vieressä ovat onneksi oikeasti kuuluisan arkkitehdin eli Lars Sonckin suunnittelemat rantamakasiinit, joille valitettavasti ei ole vielä keksitty fiksua käyttöä. Ehkä sitten, kun uusi terminaali T1 valmistuu ja rekat ym. saadaan tunneliin, jolloin tunnelmat noilla kulmilla paranevat.

Gunnar Taucher ei siis ole kovin kuuluisa arkkitehti, vaikka Hesari niin kertoo. Hän sai kuitenkin paljon töitä, koska oli kaupunginarkkitehti, joka viran puolesta toteutti kaupungin omia hankkeita. Taucherin tunnetuimpia töitä ovat varmaan vanhat keltaiset lippa- ja lankarullakioskit, joihin todella sopii liittää nykyään lähes joka paikkaan heitetty "rakastettu".

Taucher on suunnitellut myös mm. komean punatiilisen Kampin sähköaseman eli Sähkötalon ns. vanhan puolen, jonka kylkeen liimautui myöhemmin jonkun A. Aallon suunnittelema moderni toimistosiipi. Olen aika tykännyt kovasti juuri tästä vanhasta ilmeikkäästä sähköaseman talosta ja erityisesti sen Kampintorin puoleisesta julkisivusta. Sen upeutta ei edes Aalto ole kyennyt nujertamaan.
apollonkatu tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä veka
#108017
Jätkäsaaren uimaranta ja ulkoliikunta-alue Ahdinaltaalla ovat etenemässä kohti toteutusta. Suunnitelmaa käsitellään lautakunnassa huomenna tiistaina. Aikataulusta kerrotaan, että tavoitteena on aloittaa rakentaminen vuonna 2027 eli jo kahden vuoden kuluttua.

Kuva
TurskaT, Kervolainen tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#108039
^ Kun tuo kaavaehdotus oli esillä ekan kerran joku vuosi sitten, ihmettelin täällä, että miten noille tonteille saa mahtumaan rungon syvyyden puolesta tolkullisen toimistorakennuksen. Arkkinikkari taisi veikata, että ratkaisu on samankaltainen kuin sillan toisessa päässä Kai Wartiaisen suunnittelemissa 'satamanosturitaloissa'. Mikä oli näköjään todistettava.
tekijänä random
#108060
Kjk kirjoitti: 11.04.25 18:10 Päivitetty aikataulu. Nähtäväksi jää. Epävarmuudet niin suuria taloudessa.
Kiertotalouskorttelin tontille oli nyt jotain YIT:n tavaraa tuotu, josko jo lähtisi. Muista voisi ajatella että nuo ATT:n kohteet koulun vieressä ehkä lähtisi, jos ei tänä vuonna niin sitten ensi vuonna. Samla ja Föli ehkä nyt, kun nosturikin on jo paikalla, eikä parkkihallia voi varmaan puoliksi paljaana pitää kovin pitkään. Bunkkerikin varmaan saadaan lähtemään, tukea on ollut poliittisen kentän kaikilta laidoilta. Muut ovat tosiaan ihan auki eikä noiden ulkopuolelta varmaan valmista nähdä tällä vuosikymmenellä.
Kjk tykkäsi tästä
tekijänä Kjk
#108062
Joo, kiertotalouskorttelissa tosiaan jotain liikettä. Ilmeisesti ainakin toinen kohde lähtemässä käytiin?

Samlan kohdalla yit kertoo sivuillaan, että ennakkomyyntiin loppuvuodesta 2025. Föli ei ole missään sivuilla vielä edes "suunnitteilla" tms. Ihmettelen vähän mitä sen kanssa oikein touhutaan. Nosturi tosiaan seisonut tyhjänpanttina jo joitakin kuukausia, eli luulisi jotain tapahtuvan.

Att tonteille oli urakkahaku päällä. Katselin, että alustavasti aikataulu olisi loppusyksyyn mennessä. "Rakennustyön arvioitu alkamisajankohta on 09-10/2025."

Hartela ainakin mainostaa toimistotorni Arnaa vielä "valmis 2027". Aika kiire tulee aloittaa.

WasaGroupin Kirjo on laitettu valmistumaan 2028. Jos uimarantaa ja ympäristöä meinataan alkaa rakentamaan 2027, niin luulisi, että rannassa kiinni oleva Kirjokin pitäisi alkaa rakentumaan suunnilleen samoihin aikoihin?
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144