- 19.03.25 20:01
^En oikein ymmärrä Koljosen vuodatusta. Siinähän lähinnä lämmitetään uusiksi (ei kannattava, ei poista ruuhkia, ei edellytys keskustan kehittämiselle, ei satamatunnelia ollenkaan, Vuosaari-vaihtoehto) neljä vuotta sitten käytyä keskustelua, joka huipentui valtuuston isoon päätökseen helmikuussa 2021. Sen ytimessä oli Eteläsataman kehittäminen monin tavoin ja yhtenä osana kaiken Tallinnan-liikenteen siirtäminen Jätkäsaareen ja satamatunnelin suunnitteleminen. Myös demarit kannattivat suunnitelmaa Jotain jäi ilmeisesti hampaankoloon, kun vielä pitää tähän palata.
Sen jälkeen avoinna on ollut tunnelin suunnitteleminen linjauksineen. Lautakunnassa nyt hyväksytty A-linjauksen mukainen asemakaavaehdotus oli poliittinen päätös, joka voitti jollain tapaa vielä mukana olleen D-vaihtoehdon, ei sen kummempaa. Jätkäsaarelaisena olen tietysti tähän tyytyväinen. Tuoreimman arvion mukaan A-tunneli saadaan rakennetuksi kymmenen vuotta nopeammin kuin D-tunneli.
Salmisaaren maankäytöstä Koljonen sanoo, että "Nyt valittu A-linjausvaihtoehto tekee mahdottomaksi kehittää Salmisaarta Keilaniemeä haastavana työpaikkakeskittymänä". Mitä ihmettä. Olen itse ymmärtänyt tämän ihan toisinpäin: A-linjaus lukitsee Länsiväylän nykyiselle paikalleen, ja sen takia Salmisaarta voidaan kehittää vain työpaikkakeskittymänä. D-linjaus olisi ehkä mahdollistanut motarin siirtämisen toiseen paikkaan ja muuttamisen kaduksi sekä asuinrakentamisen Salmisaaren alueelle.
Lapinlahti-konflikti on hyvin erikoinen ja äänekäs soppa, jota olen seurannut hämmästellen. Viime kesän laskennassa alueelta ei löytynyt yhtään liito-oravaa, mutta otuksen aikaisemmin käyttämiä puita tietysti säilytetään mahdollisimman huolellisesti.
Kirvelilattakoi on ymmärtääkseni kasviharrastajan puistoon joskus istuttaman mukulakirvelin mukana paikalle kulkeutunut pikkuinen koiperhonen, joka on Suomessa hyvin harvinainen, koska se ei pärjää ilman isäntäkasviaan, ja siksi uhanalainen. Sitä ei kuitenkaan ole rauhoitettu, joten tunnelityömaan alle osuvat mukulakirvelit perhosineen voidaan siirtoistuttaa puistossa toiseen paikkaan, siemenistä kasvattamisen lisäksi.
Myös "rakastetun puiston" silpominen on ollut näkyvästi esillä. Havainnekuvasta voi katsoa, kuinka pahasti puistoa turmellaan. Tunnelin suuaukon kohdalla on nykyisin parkkipaikka. Koljonen itsekin myöntää, että "luontoarvoja A-linjaus ei suuresti vie, mutta symboliarvo tullee olemaan suuri".
Vihreiden vaalitaktiikasta kirjoitin vain siksi, että sitä kysyttiin ("Miten niin Vihreiden pelikirjan mukaan").