[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
hylje kirjoitti: ↑18.02.23 13:55 Itäkeskuksen ongelma on se, ettei Helsinki oikein tiedä mitä se haluaa. Erityisesti ristiriita on jättimäisen moottoriväyläkanjonin (Kehä I ja Itäväylä) ja viihtyisän asuin- ja palveluympäristön päinvastaiset tarpeet. Ei ihme, että asuntorakentaminen on hitaahkoa ja wow-kärkihankkeet jäävät unelmiksi.Vaihdan tänne Itäkeskus-ketjuun. Kuten ketjusta näkyy, kaupunki on kyllä laatinut Itäkeskusta varten vision jos toisenkin ja pitänyt suunnittelukilpailuja. Moottoriteiden/katujen muuttamista tavallisiksi kaduiksi ei ole esitetty, se lienee kilpailussa ollut ennalta annettu reunaehto. Jalankulkuympäristön ankeuden tietysti näkee sokea Reettakin, ja ratkaisuna siihen on esitetty kansirakennelmia. Kannet vaan ovat kalliita, ja olen koko ajan epäillyt niiden toteutumista. Vastaavia suunnitelmia on kariutunut muuallakin, ja taloudellisesti helpompinakin aikoina. Esim. Herttoniemessä.
Alueella silloin tällöin välttämättömiä kaupallisia tarpeita jalan toimittaen arvosteluni on, että 1/5 ala-arvoisen huonoa jalankulkuympäristöä. Parannusehdotus: Integroidaan jättimoottoriväylät ihan tavalliseen katuverkkoon, joka tehdään viihtyisäksi ja helposti ylitettäväksi myös jalankulkijan näkökulmasta.
Uutta kerrosalaa on 119 500 k-m², josta liike-, toimisto- ja palvelutiloja on 5 300 k-m², ja yleisten rakennusten kerrosalaa on 1 800 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 2 700 asukasta.