Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä TurkuCubed
#107535
Paljon riippuu myös käytettyjen materiaalien laadusta. Tuossa puhutaan sivertävistä ja vihertävistä sävyistä, jos ne toteutetaan laadukaasti ja sävyeron todella huomaa vähän kauempaakin, niin lopputulos voi olla oikenkin miellyttävä. Mutta varmasti on osin kyse myös siitä että näin arvokkaalla paikalla sen enempää arkkitehdilla kuin kaavoittajallakaan ei ole uskallusta esittää mitään näyttävämpiä värejä, sen pelossa että siitä joku voisi mielensä pahoittaa. Ja kuten Pyöröovi sanoi niin varmasti on vastareaktiota menneiden vuosien räikeillekkin väreille.

Ps. offtopick mutta jos halutaan suomalaisesta harmaudesta puhua, niin alla Finnairin uudistettu matkustamo Embraer-koneissa.

Kuva
tekijänä hmikko
#107541
Pyöröovi kirjoitti: 05.11.24 14:09 Ihan vastikäänkin Hesari vieraili Kivistössä miltei pilkkaamassa yltiöinnokasta värisuunnittelua, joten nykyinen varovaisuus on ihan ymmärrettävissä.
Omaan silmääni noissa takavuosien väripläjäyksissä vika ei niinkään ole väripaletti, vaan se, että tetriskuviot ja muut julkisivujen yksityiskohdat ovat vaan rumia. Tosin sanoen, samoilla väreillä olisi mielestäni voinut tehdä ihan tyylikästäkin, ainakin monissa tapauksissa, mutta saatiin halvalla toteutettu sysiruma tetris. Niitä on esim. Kivistön Colosseum-korttelissa. Toki paikoin on puhtaasti väreissä ja materiaaleissakin on huteja, esim. epätasaisesti harmaantuvaa puuta äklöjen perusvärien kaverina jne.

Eteläsatamassa mittapuu on ilmeisesti Pohjois-Esplanadin historiallisten rakennusten julkisivurivi. Siinä on vaaleankeltaista, vaaleansinistä, gammelrosaa, Ruotsin suurlähetystön punertavaan ruskeaa, jonka mallina oli kuninkaanlinna Tukholmassa. Harmaita luonnonkiven sävyjä ja Aallon marmorinen sokerinpala. Mielestäni ihan kiva paletti, jota ilmeisesti tuossa hotelliehdotuksessa oli jossain määrin käytettykin, mutta kuten totesin, yksityiskohdat ja materiaalit ratkaisevat. Ruman saa helpostikin vaikka miten varovaisista väreistä. Ja toisaalta, jos tarkemmin katsoo vaikka Pariisin hienoina pidettyjä alueita bulevardien varsilla, siellä on korttelikaupalla samoja vaalean ruskean sävyisiä kivimateriaaleja. En ole nähnyt suurta valitusta tylsyydestä tai monotonisuudesta. Rakennuksissa riittää hienoja yksityiskohtia vaikka kivi on samaa.
Krio, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107573
Poliitikot haluavat aidat pois Makasiini­rannasta: ”Ihmisten pitää päästä veden ääreen”

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010839137.html
Makasiinirannan ja Olympiarannan asemakaavan poliittinen käsittely alkaa huomenna kymp-lautakunnan kokouksessa (ellei jää uudestaan pöydälle). Hesari julkaisi jo tänään hyvän jutun aiheesta haastateltuaan johtavia kuntapoliitikkoja. He ovat huomanneet, että Helsingin Satama on kaavan toteutuessa kaappaamassa itselleen suurimman osan rannasta risteilyliikenteen aidatuksi turvatoimialueeksi. Kaupunkilaisten virkistyskäyttöön yms. jäisi vain lyhyt pätkä rantaa AD-museon ja pohjoisimman toimistotalon kohdalla. Nyt poliitikot (Rautava, Sinnemäki ja Heinäluoma) haluavat tähän muutoksen. Vihdoin, sanoisin.

Täytyy kyllä ihmetellä, miksi tämän hoksaaminen kesti näin kauan. Yhdessäkään havainnekuvassa tätä aidattua rantakaistaletta ei näy, mutta suunnitelmissa se on ollut jo pitkään. Viime huhtikuussa Makasiinirannan suunnitelma oli viimeksi lausuntokierroksella ja kommentoitavana nykyisen kaltaisena. Silloin siitä vaihdettiin ajatuksia myös täällä Taloforumissa.

Kun en osaa paremmin sanoa, siteeraan omaa kirjoitustani (24.4.24): ”Onhan tämä jotain ihan muuta kuin tähän asti on esitetty. Isossa kuvassahan idea on ollut siirtää Tallinnan-liikenne kokonaan Länsisatamaan ja Ruotsin-liikenne kokonaan Katajanokalle, jolloin Makasiiniranta ja Olympiaranta vapautuvat kaupunkilaisten ja turistien virkistyskäyttöön. Nyt satama onkin jäämässä raskaasti myös Makasiinirannan puolelle. Se rakentaa itselleen uuden vähän pienemmän terminaalirakennuksen ja uuden vähän pienemmän aidatun turvatoimialueen rantaan. Olen pettynyt.”

Nyt odotan jo huomista kokousta hyvin toiveikkaana.

Kuva
tiiliskivi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107574
Makasiinirannan asemakaava jäi jälleen pöydälle lautakunnan kokouksessa tänään. Vaikka poliitikot ovat nyt havahtuneet ja kauhistelevat aidatun turvatoimialueen kokoa rannassa, asiaan liittyy painavia perusteluita myös Sataman toiveiden puolesta. Siksi on vain hyvä, että otetaan kunnollinen aikalisä.

Itämerelläkin kaupungit taistelevat kansainvälisen risteilyliikenteen satamavalinnoista ihan tosissaan. Helsingin osakkeet tässä kisassa paranevat huomattavasti, jos tarjolla on noin maailman hienoin laivapaikka kauniin kaupungin keskustassa. Vaihtoehtona on paikka Hernesaaren rannassa tällä haavaa hiekkakasojen vieressä. Hernesaari valmistuu edustuskuntoon ehkä vasta 2050, eikä se silloinkaan pärjää Olympialaiturille.

Mutta täytyykö aidatun rannan olla niin pitkä kuin nyt esitetään? Vai tuleeko Satama toimeen vain yhdellä ison laivan paraatipaikalla? Onpa hyvä, että asia neuvotellaan nyt selväksi.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107575
Maailmalla aidataan satamia myös siirrettävillä aidoilla silloin kun aitausta vaativa alus satamaan tulee. Ei pitäisi olla mahdotonta Helsingissäkään, mutta satama nyt ei ole tunnettu mitenkään erityisen luovana ajattelijana. Ja sen aitauksen ei tosiaan tarvitse mikään mahdottoman laaja olla, riittää että laivasta ei pääse maihin ilman valvontaa. Käytännössä siirrettävä karsina voisi olla hyvinkin pieni.
Avatar
tekijänä veka
#107592
Makasiinirannan asemakaava otettiin eilisessä lautakunnan kokouksessa lopulta käsittelyyn ja päättäjät ryhtyivät viimein hoitamaan työtään ja päättämään. Isossa rytäkässä kaavasuunnitelmaan tehtiin yhdeksän muutosta, joista ainakin kaksi on erittäin suuria. Ja mikä ehkä tärkeintä, kaikki muutokset tehtiin yksimielisesti. Yksituumaisuus kertoo muille, kenen hyppysissä tahtipuikko kaupungissa on.

Merkittävin muutos taitaa olla päätös supistaa Helsingin Sataman käyttöön varatun aidatun rantakaistaleen koko mahdollisimman pieneksi:

”Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että laadukkaan rantarakentamisen edellytyksenä on, että Eteläsataman alueen ranta on avointa tilaa. Siksi lautakunta edellyttää suunnittelun seuraavassa vaiheessa, että yhteistyössä Sataman kanssa arvioidaan alueella sijaitsevien risteilypaikkojen tarkoituksenmukaisuus tavoitteena lopputulos, jossa tällä kaava-alueella ei sijaitse risteilijäpaikkoja eikä satama-aluetta siten tarvitse aidata. Toissijaisena vaihtoehtona edellytetään järjestelyjä, joissa aidattu alue sijaitsisi Satamatalon ja Olympiaterminaalin edustalla ja alue olisi aidattu vain silloin, kun paikalla on risteilijä.”

Toinen suuri muutos koskee rannan rakennusten korkeutta ja kattomuotoja:

"Lautakunta toteaa, että alueen suunnittelusta järjestetyn kilpailun voittanut ehdotus Saaret on monella tavalla erinomainen. Näkymät rakennusten välistä ja muodostuvat kaupunkitilat ovat erityisen hyviä.

Samalla lautakunta toteaa, että rannan rakennusten korkeuden voimakas rajoittaminen ja koko rakennusmassan tasainen korkeus ei ole mereltä päin muodostuvan näkymän kannalta arkkitehtonisesti kiinnostavin mahdollinen. Samalla kun on tärkeä kiinnittyä alueen keskeisiin näkymäpisteisiin lautakunta edellyttää jatkosuunnittelussa tutkittavan mahdollisuutta suunnitella rakennuksista vaihtelevan korkuisia ja osin maltillisesti korkeampia kuin ne tämänhetkisessä luonnoksessa ovat. Tämä rakennusmassan vaihtelevuus ja mahdollinen kattomuotojen erilaisuus auttaisi tekemään syntyvästä uudesta kerrostumassa mielenkiintoisen tavalla, joka antaisi aiheen olla ylpeä myös 2020-luvun kerroksesta tässä arvokkaassa, vuosisatojen aikana syntyneessä rakennetussa ympäristössä."

Kolmaskin päätös saattaa ajan oloon osoittautua hyvin merkittäväksi, varsinkin jos sen ansiosta alueelle tulee myös asuinrakentamista:

”Kaupunkiympäristölautakunta korostaa koko Eteläsataman alueen merkitystä Helsingin ydinkeskustan elinvoimalle. Siksi lautakunta katsoo, että osana suunnittelualueella sijaitsevaa Olympiaterminaalin ja Ehrenströmintien kansirakenteen alueen maankäyttöpotentiaalia selvitetään jatkotyönä. Alueella voi sijaita sekoittunutta kaupunkirakennetta, mukaan lukien asumista sekä palveluita."

Lisäksi lautakunta päätti hoputtaa suunnittelijoita ja toivottavasti myös itseään:

"Lautakunta korostaa alueen onnistuneen ja ripeän toteutuksen merkitystä keskustan elinvoimalle, viihtyvyydelle ja kokemuksellisuudelle. Näin ollen lautakunta painottaa, että Sataman tarpeet huomioiden aikataulutuksessa tulee pyrkiä alueen mahdollisimman nopeaan toteutuksen aloitukseen ja läpiviemiseen kokonaisuudessaan."

Erinomaisia päätöksiä. Kaiken tämän olisi ehkä voinut esittää jo viime keväänä, kun hanke oli esillä lautakunnassa, mutta hyvä näinkin.

https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/k ... tostiedote

Kuva
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107625
AD-museon suunnittelukilpailun online-galleria on suljettu, tuosta vain ja etukäteen ilmoittamatta. Ehdokkaita ei siis enää pääse tutkimaan. Tämä vissiin ennakoi kisan ensimmäisen vaiheen päättymistä ja jatkoon selvinneiden 3-5 ehdotuksen valintaa. Aikataulun mukaan sen pitäisi tapahtua nyt joulukuussa. Tarkempaa aikaa ei ole kerrottu. Olen yrittänyt vähän kysellä, mutta suut ovat nyt supussa, vaikka joku tietäisikin jotain. Odotellaan.

En ymmärrä gallerian sulkemista. Kun jatkoon pääsevät ovat pian tiedossa, niitä olisi mukava verrata omiin suosikkeihin. Toivottavasti galleria avataan uudestaan myöhemmin.

Itse en edes ehtinyt kahlata ihan kaikkia ehdotuksia läpi kuin vilkaisemalla. Tähän mennessä olen löytänyt jo melkein 40 kiinnostavaa ehdotusta, mutta urakka osoittautui liian suureksi. Lopulta oli edettävä lähinnä tunteella: Pois kaikki mustat ja muutkin tummanpuhuvat, pois myös möhkälemäiset, sulkeutuneet ja puiden taakse piilotetut. Sivuun myös kaikki, joiden ulkotilaa hallitsevat kookkaat portaikot jne. Tavoitteena oli ehtiä tutkailemaan suosikeista myös sisätiloja, mutta haaveeksi jäi. Ei käy yhtään kateeksi valinnan tekeviä, valtava urakka. Toivottavasti jatkoon pääsee mahdollisimman monta laadukasta ehdotusta, siis viisi. Jos jollain konstilla voidaan valita enemmän, olen tyytyväinen.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20