Makasiinirannan asemakaava otettiin eilisessä lautakunnan kokouksessa lopulta käsittelyyn ja päättäjät ryhtyivät viimein hoitamaan työtään ja päättämään. Isossa rytäkässä kaavasuunnitelmaan tehtiin yhdeksän muutosta, joista ainakin kaksi on erittäin suuria. Ja mikä ehkä tärkeintä, kaikki muutokset tehtiin yksimielisesti. Yksituumaisuus kertoo muille, kenen hyppysissä tahtipuikko kaupungissa on.
Merkittävin muutos taitaa olla päätös supistaa Helsingin Sataman käyttöön varatun aidatun rantakaistaleen koko mahdollisimman pieneksi:
”Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että laadukkaan rantarakentamisen edellytyksenä on, että Eteläsataman alueen ranta on avointa tilaa. Siksi lautakunta edellyttää suunnittelun seuraavassa vaiheessa, että yhteistyössä Sataman kanssa arvioidaan alueella sijaitsevien risteilypaikkojen tarkoituksenmukaisuus tavoitteena lopputulos, jossa tällä kaava-alueella ei sijaitse risteilijäpaikkoja eikä satama-aluetta siten tarvitse aidata. Toissijaisena vaihtoehtona edellytetään järjestelyjä, joissa aidattu alue sijaitsisi Satamatalon ja Olympiaterminaalin edustalla ja alue olisi aidattu vain silloin, kun paikalla on risteilijä.”
Toinen suuri muutos koskee rannan rakennusten korkeutta ja kattomuotoja:
"Lautakunta toteaa, että alueen suunnittelusta järjestetyn kilpailun voittanut ehdotus Saaret on monella tavalla erinomainen. Näkymät rakennusten välistä ja muodostuvat kaupunkitilat ovat erityisen hyviä.
Samalla lautakunta toteaa, että rannan rakennusten korkeuden voimakas rajoittaminen ja koko rakennusmassan tasainen korkeus ei ole mereltä päin muodostuvan näkymän kannalta arkkitehtonisesti kiinnostavin mahdollinen. Samalla kun on tärkeä kiinnittyä alueen keskeisiin näkymäpisteisiin lautakunta edellyttää jatkosuunnittelussa tutkittavan mahdollisuutta suunnitella rakennuksista vaihtelevan korkuisia ja osin maltillisesti korkeampia kuin ne tämänhetkisessä luonnoksessa ovat. Tämä rakennusmassan vaihtelevuus ja mahdollinen kattomuotojen erilaisuus auttaisi tekemään syntyvästä uudesta kerrostumassa mielenkiintoisen tavalla, joka antaisi aiheen olla ylpeä myös 2020-luvun kerroksesta tässä arvokkaassa, vuosisatojen aikana syntyneessä rakennetussa ympäristössä."
Kolmaskin päätös saattaa ajan oloon osoittautua hyvin merkittäväksi, varsinkin jos sen ansiosta alueelle tulee myös asuinrakentamista:
”Kaupunkiympäristölautakunta korostaa koko Eteläsataman alueen merkitystä Helsingin ydinkeskustan elinvoimalle. Siksi lautakunta katsoo, että osana suunnittelualueella sijaitsevaa Olympiaterminaalin ja Ehrenströmintien kansirakenteen alueen maankäyttöpotentiaalia selvitetään jatkotyönä. Alueella voi sijaita sekoittunutta kaupunkirakennetta, mukaan lukien asumista sekä palveluita."
Lisäksi lautakunta päätti hoputtaa suunnittelijoita ja toivottavasti myös itseään:
"Lautakunta korostaa alueen onnistuneen ja ripeän toteutuksen merkitystä keskustan elinvoimalle, viihtyvyydelle ja kokemuksellisuudelle. Näin ollen lautakunta painottaa, että Sataman tarpeet huomioiden aikataulutuksessa tulee pyrkiä alueen mahdollisimman nopeaan toteutuksen aloitukseen ja läpiviemiseen kokonaisuudessaan."
Erinomaisia päätöksiä. Kaiken tämän olisi ehkä voinut esittää jo viime keväänä, kun hanke oli esillä lautakunnassa, mutta hyvä näinkin.
https://paatokset.hel.fi/fi/paattajat/k ... tostiedote