Laajasalon pikaratikan päätepysäkki tulee Jätkäsaareen, kuten tiedetään. Jo pari vuotta sitten kerrottiin, että perinneratikoita pidempi pikaratikka ei tule mahtumaan nykyisen ratikan pysäkeille, vaan pysäkkejä on pidennettävä ja siirrettävä. Nyt kerrotaan, mitä tämä tulee tarkoittamaan käytännössä ja mitkä ovat vaihtoehdot.
Nykyisin Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välissä on neljä pysäkkiä: Länsilinkki, Ruoholahden villat, Kampintori ja Simonkatu. Välipysäkkien määrä tulee supistumaan kolmeen tai kahteen. Selvin tapaus on Simonkadun pysäkki, jota ei voi pidentää, vaan ehdotuksen mukaan se yhdistetään Kampintorin pysäkkiin. Uuden pitkän pysäkin paikka on Urho Kekkosen kadulla.
Myöskään Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkkejä ei voida pidentää nykyisillä paikoilla. Tähän on tarjolla kaksi vaihtoehtoa:
- Siirtäminen: Länsilinkin pysäkki siirtyisi lännemmäksi, lähelle Ruoholahdenkadun risteystä. Ruoholahden villojen pysäkki siirtyisi pohjoisemmaksi Abrahaminkadun ja Albertinkadun väliselle pitkälle suoralle.
- Yhdistäminen: Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkit yhdistetään. Uuden pitkän pysäkin paikka olisi Ruoholahdenkadulla Hietalahdenkadun ja Köydenpunojankadun välissä.
Siirtäminen-vaihtoehto tarkoittaisi lisäksi, että Ruoholahdenkatu suljettaisiin autoliikenteeltä länteen kohti Porkkalankatua uuden ratikkapysäkin kohdalla, ja autot kiertäisivät Albertinkadun ja Lönnrotinkadun kautta.
Mielestäni Ruoholahdenkadun sulkeminen on huono vaihtoehto. Ruoholahdenkatu on poistuvan liikenteen kokoojakatu, ja tämän liikenteen koukkaaminen Lönkan ym. kautta lisäisi liikennettä asuinalueella, joka on pyritty rauhoittamaan autoliikenteeltä. Jäljelle jäisi siis Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkkien yhdistäminen, jolloin Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välissä olisi vain kaksi pysäkkiä.
Jätkäsaaren muusta ratikkaliikenteestä ei nyt kerrota. Toiveissa on ollut ja suunnitelmiakin nähty, että Jätkäsaaresta menisi ratikka keskustaan myös Bulevardin kautta muinakin aikoina kuin viikonloppuisin. Ja tietysti, että tällä reitillä pysäkki- ja vuorovälit voisivat säilyä tutun lyhyinä. Pikaratikan pysäkkisuunnitelmasta voi esittää mielipiteensä Kerro kantasi -sivuilla 25.9. saakka.
https://kerrokantasi.hel.fi/lansisataman-pikaraitiotie