Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#106534
Kampissa Autotalon ja Baanakuilun välissä oleva hieman epämääräinen alue on muuntunut rakennuskelpoiseksi tontiksi. Se ei ole iso, mutta sijaitsee aivan keskeisellä ja näkyvällä paikalla. Tärkeytensä takia kaupunki käynnisti eilen arkkitehtuurikilpailun alueen suunnittelusta. Kilpaan on kutsuttu neljä toimistoa: ARCO, Opus, JKMM ja PES. Voittaja valitaan ensi huhtikuussa.

Tällä haavaa paikalla on parkkipaikka, jota on käytetty myös mm. läpiajokatuna ja työmaakoppien sijoitteluun. Paikalliset tuntevat paikan Temppeliaukion kirkolle menevien turistibussien pysäköintipaikkana. Se on pitkään ollut paras paikka bongata kiinalaisturistien ryhmiä matkalla pitkin Fredaa kohti Arkadiankatua ja kirkkoa. Saas nähdä, minne nämä bussit siirretään, kun paikan omistavan Lähi-Tapiolan suunnitelmat alkavat toteutua.

Tämä suunnitelma taitaa niitata lopullisesti hylättyjen haaveiden koppaan baanakuilua ympäristöineen visioineen Urbaana-hankkeen. Pidin siitä.

kuva: Helsingin kaupunki/Panu TurunenKuva

Kuva
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#106537
Mukava saada tästä suunnittelukilpailu. Laadukas ehdotus voi tuoda miltei hyödyntämättömälle Autotalon sivustalle miellyttävän oleskelupaikan niin työntekijöille, turisteille kuin asukkaille. Nykyisellään olen huomannut tuossa lähinnä Woltin kuskeja odottelemassa tilauksia tai mielenosoittamassa - ja ehkä tosiaan turisteja harhailemassa.

Mielestäni oli järkevää torpata Urbaana-hanke, joka olisi pilannut Helsingin oman High-Linen, eli Baanan. Silti kannatan kattavan vision toteuttamista alueen tulevaisuudesta, enkä näe kestävänä postimerkkien keräilyä pikkuruisilta palstoilta. Eiköhän seuraavina vuosikymmeninä koko alue Pikkuparlamentista Autotalolle muutu, joten kehitykseen kannattaisi laatia ajoissa yhtenäiset suuntaviivat.
Avatar
tekijänä veka
#106547
Samppa Lajusen luksushotelli The Hotel Maria avataan tänään Krunikassa Mariankadulla. Onpa hieno uutinen. Täytyy tunnustaa, etten ihan jaksanut uskoa hankkeeseen, mutta nyt olen vain iloinen ja helsinkiläisenä vähän ylpeäkin: ajatella, että kotikaupungissani on nyt sitten tällainenkin paikka. Keväämmällä, kun alkuryminä on asettunut ja kelit suotuisammat, yritän mennä kattoterassin ravintolaan haistelemaan tunnelmaa.

Päivän Hesarissa on laaja juttu ja runsaasti kuvia uudesta hotellista. Se on valitettavasti maksumuurin takana, ainakin aluksi. Hotellin kotisivuilla on myös kuvia ja oikein näyttävä introvideo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009886739.html

https://www.hotelmaria.fi/fi/

Kuva
pallo tykkää tästä
tekijänä bonk
#106549
Pyöröovi kirjoitti: 06.12.23 11:09 Mukava saada tästä suunnittelukilpailu. Laadukas ehdotus voi tuoda miltei hyödyntämättömälle Autotalon sivustalle miellyttävän oleskelupaikan niin työntekijöille, turisteille kuin asukkaille. Nykyisellään olen huomannut tuossa lähinnä Woltin kuskeja odottelemassa tilauksia tai mielenosoittamassa - ja ehkä tosiaan turisteja harhailemassa.

Mielestäni oli järkevää torpata Urbaana-hanke, joka olisi pilannut Helsingin oman High-Linen, eli Baanan. Silti kannatan kattavan vision toteuttamista alueen tulevaisuudesta, enkä näe kestävänä postimerkkien keräilyä pikkuruisilta palstoilta. Eiköhän seuraavina vuosikymmeninä koko alue Pikkuparlamentista Autotalolle muutu, joten kehitykseen kannattaisi laatia ajoissa yhtenäiset suuntaviivat.
Olisi jo aika siirtää eteläisen rautatiekadun liikenne pohjoisen puolelle ja rauhoittaa koko eteläinen rautatiekatu kävelykaduksi.
Autoliikenteen kannalta pohjoinen rautatiekatu on suora linja musiikkitalolta aina hietsun hautausmaalle. Sille autoliikenteen keskittäminen helpottaisi niin monta risteystä sekä autoilijoille että kävelijöille. Varsinkin ekäintieteellisen museon edustan risteys on erittäin sekava kaikille kulkumuodoille! Myös muissa kohdissa kävelijä joutuu ylittämään kaksi ajorataa, jotka ovat miltein aina eri rytmissä
tiiliskivi, Keano, Pyöröovi ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106578
Kampin valtavan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentaminen alkaa heti vuodenvaihteen jälkeen, kertoo sijoittajatiedotteessaan YIT, joka toimii hankkeen pääurakoitsijana. Rakentaminen kestää neljä vuotta, eli valmista pitäisi olla 2027 lopulla. Rakennuksessa on kahdeksan kerrosta maan päällä ja kaksi kerrosta maan alla.

Tuoreimmissa havainnekuvissa rakennus näyttää lähinnä valkoiselta, ilman varhaisempia kuvia vaivannutta haamuefektiä. Hyvä niin, komea talo.

https://www.yitgroup.com/fi/news-reposi ... elsingissa

kuva: PES ArkkitehditKuva
Avatar
tekijänä veka
#106585
^Olen niitä onnekkaita, jotka ehtivät käydä ravintola Kaisaniemessä ennen sen sulkemista 2019 konkurssin jälkeen. Tavattoman tunnelmallinen paikka, ja sen päästäminen hunningolle ja tuhotöiden kohteeksi on paikan omistaneelta Helsingin kaupungilta aivan käsittämätön teko.

Engelin piirtämän ravintolan lähes 200 vuotta sitten perustanut Kaisa eli Catharina ”Cajsa” Wahllund (1771–1843) oli aikansa voimanainen ja yrittäjä. Hänen mukaansa sai nimen ensin ravintola, sitten koko puisto (ent. Seurapuisto ja Yleinen kävelypuisto) ja lopulta aluekin (Kaisaniemi) sekä Kaisaniemenkatu, kasvitieteellinen puutarha, säähavaintoasema (Helsinki-Kaisaniemi) ym. Rappiolle päässeen ravintolarakennuksen osti kaupungilta huutokaupassa porvoolainen restaurointimaalarimestari Airi Kallio, oman aikamme voimanainen ja ravintolayrittäjäkin. Hesari julkaisi viime tammikuussa hienon jutun hänestä ja missiostaan "Kajsan Helmen" palauttamisessa vuoden 1929 mukaiseen asuun:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009304075.html

Aamiainen Kaisaniemen ravintolassa, kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Nils Jakob Wasastjerna 1914Kuva
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106685
Kasarmitorille tulevan liikerakennuksen kaavaehdotus on nähtävänä kommentointia varten. Se korvaa nykyisen matalan rakennuksen (S-Market, Posti ym.). Uudisrakennuksessa on maan päällä yksi kerros nykyistä enemmän ja maan alla kaksi kerrosta (marketti ja pysäköintihalli). Kahteen ylimpään kerrokseen tulee toimistotiloja. Kaavaehdotus on nähtävänä 16.2. saakka.

En pidä tästä. Olkoon vaikka kuinka uljasta nykyarkkitehtuuria, uusi rakennus muuttaa koko toriaukion tunnelman aivan toiseksi. Se ei yritäkään sopeutua ympäristöönsä ja kunnioittaa vanhoja naapureitaan. Olisi edes tyytynyt edeltäjänsä mittoihin, mutta ei: ahneus iski ja maan päälle jopa laitettiin yksi kerros lisää. Jossain sivistysmaan kaupungissa tontilla aikaisemmin sijainnut komea ja persoonallinen Kaartinhalli (1906-1958), jugendhelmi vailla vertaa, olisi palautettu näköisrakennuksena vanhalle paikalleen. Nyt oli tilaisuus, mutta se menetettiin.

https://kartta.hel.fi/?sukkaId=2020-010234

Kuva

Kuva
apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#106686
Vaikka en näe kalliin jugend-rakennelman palauttamista tarpeellisena, ihmettelen päätymistä yhtä lisäkerrosta lukuunottamatta samaan muotoon kuin purettavassa rakennuksessa. Itsekseni olen pohtinut kiinnostavaa vaihtoehtoa, jossa tontti olisi jaettu kahteen hieman korkeampaan rakennukseen, joiden väliin olisi saanut miellyttävää terassitilaa. Aikaisempaa rakennuskantaa on kovin rasittava purkaa, jos tarjolla ei ole oikeasti uutta ehdotusta.
Avatar
tekijänä Krio
#106688
Entinen ei ollut kaunis, mutta sillä sentään oli kaverina se se julmetun ruma, nyt jo purettu palikka. Tuo on turhan massiivinen ja perusbulkkia, miksei voitu tehdä kepeämää ja kuten Pyöröovi sanoi niin terassitilaa sisältävää ratkaisua? Sen sijaan saatiin taas yksi suomalaisen arkkitehtuurin helmi, oikea uuden aallon mestariteos jolle itse pyhä lehmäkin olisi kateellinen.
Avatar
tekijänä veka
#106696
^Taas kerran haaveilen, että nimeni oli Herlin, Kamprad tai Rausing. Olisin epäröimättä ostanut Kasarmitorin purettavan rakennuksen tontin oikeuksineen ja palauttanut siihen Selim A. Lindqvistin suunnitteleman jugend-kauppahallin vuodelta 1906. Rakkaudesta Helsinkiin, maksoi mitä maksoi.

Rahaa olisi palanut roimasti, kun "saavutettua etua" eli rakennusoikeutta olisi jäänyt käyttämättä, vaikka maan alle olisi tehty marketti ja parkkihalli. Olisin siis menettänyt ne kaksi ylintä toimistokerrosta. Mutta kuka niitä kaipaa? Tekevätkö ne Kasarmitorista ja Helsingistä paremman paikan? Uusvanhan Kaartin hallin katolla olisi jopa se terassitila, jota edellä haikailtiin.

Löysin legendaarisen Suomen maisemien valokuvaajan I. K. Inhan Helsinki-kuvien joukosta kolme kuvaa Kaartin hallista vuodelta 1908. Itselleni ne kertovat, että ainakin Helsingin kantakaupunkia voitaisiin kehittää myös toisin kuin nykyisin tehdään. Jokaisen kantakaupunkiin kaavaillun uudisrakennuksen kohdalla tulisi vastata ensimmäiseksi kysymykseen, tekeekö rakennus Helsingistä kauniimman ja paremman paikan elää. Vasta sitten olisi taloudellisten reunaehtojen ja elämän realiteettien vuoro. Ajankohtaisia esimerkkejä ovat Kaartin hallin lisäksi mm. Elielinaukio, Eteläsataman Makasiiniranta ja Mannerheimintien toimistorakennus Ylioppilastaloa vastapäätä.

En kuvittelekaan, että hätähuutoni saisi aikaan jonkin muutoksen suunnitelmaan. Mutta ehkä tästä jää jonkinlainen jälki yhteiseen muistiin eli nettiin. Kun nyt rakennettavaa toimistohallia ryhdytään purkamaan kenties 50 vuoden kuluttua, oman aikansa Kamprad tai Herlin ehkä hoksaa tämän ja ryhtyy toimiin.

Kuvat: I. K. Inha 1908 / Suomen valokuvataiteen museo / FinnaKuva

Kuva

Kasarmikadulta Kaartin hallin katolle johtava portaikkoKuva
apollonkatu, zeizei, Biosphere ja 4 muuta tykkää tästä
tekijänä hmikko
#106698
veka kirjoitti: 26.01.24 17:11 Uudisrakennuksessa on maan päällä yksi kerros nykyistä enemmän
Nähdäkseni Kasarmikadun puolella kaksi, ja kerroskorkeutta myös enemmän kuin vanhassa.

uusi rakennus muuttaa koko toriaukion tunnelman aivan toiseksi.
No juu. Uudisrakennus peittää Kasarmikadun toisella puolella olevien rakennusten julksivut näkymästä suurelta osalta toria. Fabianinkadun uudisrakennuksen ja tuon jälkeen näkökentässä on enemmän 2010/20-lukua kuin vanhaa.
MindW, apollonkatu tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106699
^Joo. Lisäkerroksia katutasokerroksen päälle tulee siis kaksi. Ne toimistokerrokset. Mun moka. Sori siitä.
  • 1
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205