Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä random
#106246
veka kirjoitti: 05.09.23 09:47 Hieno uudistus. Tuo 2.10. aloittava rengaslinja 8T+1T tarkoittaa Jätkän asukkaiden kannalta sitä, että viikonloppuisin pääsee ratikalla Hietalahden torin, Bulevardin ja Stockan pysäkeille. Upea juttu myös monen muun käyttäjäryhmän kannalta: laivamatkustajat tietysti sekä mm. Punavuoresta ja Ullanlinnasta Jätkän urheilupaikoille harkkoihin tulevat junnut. En itsekään ymmärrä, miksi tämä kaivattu yhteys rajoitetaan vain viikonloppuun. Onko pulaa kalustosta vai kuljettajista?
Tuossa linjassa on ainakin ongelmana että T2:n pysäkillä on vain yhdet kiskot. Eli jos 8 tulee ruuhkien takia myöhässä päättärille, niin ei pääse heti lähtemään 1:nä eteenpäin, kun 9 on ehtinyt eteen. joutuu siis lähtemään vasta kun 9/7 lähtee ja on jo heti myöhässä. Sama vastakkaiseen suuntaan. Eli linjojen kyky tasata aikaa huononee. Olisiko tämä asia mitä jotenkin kokeillaan ensin viikonloppuvuoroilla.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106248
Aikataulukartta antaa tosiaan aihetta kritiikkiin. Helppohan katsomosta on huudella, voisi ajatella, mutta huutelen vähän kumminkin. Hyvinä aikoina (matalien korkojen aikaan) olisi pitänyt kaikin keinoin edistää vapaarahoitteisia hankkeita, vaikka siinä olisivat muut kärsineet. Huonoina aikoina (nyt) voitaisiin sitten satsata erilaisiin tuettuihin Hitas-, Haso-, ARA- yms. hankkeisiin, joissa rahoitus ei ole samanlainen pullonkaula. Tämä on vanhaa viisautta ja osaamista eikä vaadi mitään korkeampaa ymmärrystä.


Kuva
tekijänä JTunkki
#106251
random kirjoitti: 19.09.23 16:37
veka kirjoitti: 05.09.23 09:47 Hieno uudistus. Tuo 2.10. aloittava rengaslinja 8T+1T tarkoittaa Jätkän asukkaiden kannalta sitä, että viikonloppuisin pääsee ratikalla Hietalahden torin, Bulevardin ja Stockan pysäkeille. Upea juttu myös monen muun käyttäjäryhmän kannalta: laivamatkustajat tietysti sekä mm. Punavuoresta ja Ullanlinnasta Jätkän urheilupaikoille harkkoihin tulevat junnut. En itsekään ymmärrä, miksi tämä kaivattu yhteys rajoitetaan vain viikonloppuun. Onko pulaa kalustosta vai kuljettajista?
Tuossa linjassa on ainakin ongelmana että T2:n pysäkillä on vain yhdet kiskot. Eli jos 8 tulee ruuhkien takia myöhässä päättärille, niin ei pääse heti lähtemään 1:nä eteenpäin, kun 9 on ehtinyt eteen. joutuu siis lähtemään vasta kun 9/7 lähtee ja on jo heti myöhässä. Sama vastakkaiseen suuntaan. Eli linjojen kyky tasata aikaa huononee. Olisiko tämä asia mitä jotenkin kokeillaan ensin viikonloppuvuoroilla.
T2 on Tyynenmerenkadulta saapuessa yksi sivulaituri ja kolmas raide ennen varsinaista pysäkkialuetta, jossa voi tarvittaessa tasata aikaa. Toiseen suuntaan tätä ei tosiaan ole.
random tykkää tästä
tekijänä random
#106254
Kjk kirjoitti: 19.09.23 21:55 Näemmä kaikki muut hankkeet ovatkin sitten siirtyneet ensi vuodelle ilman tarkempia aloitusaikatauluja.
Vähän tuota karttaa tutkailin ja aika moni projekti tosiaan siirtyi ensi vuodelle - niin kuin on ollut tapana. Mutta mikähän alkaa edes vuonna 2024? Vähän omia veikkauksiani.

Palvelukorttelien eteläinen kortteli tosiaa nytkähti eteenpäin ja nyt YIT:nkin on pakko laittaa grydnikohteensa aluille viimeistään ensi vuonna. YIT yritää varman viivyttää viimeiseen asti, mutta n. 2025 syksyllä pitäisi viimeistään varmaan saada pihakansi vedeneristetyä, joten silloin pitää olla talot jo aika pitkälle pystyssä. Samlasta ei ole varattu vielä asuntoakaan ja tuosta toisesta ei ole edes myyntiesitettä.

Mailapelitorni ei varmasti lähde tänä vuonna. Jos ei tähän mennessä ole rahaa saatu kerättyä, niin ei sitä tänä syksynä tai ensivuonnakaan mistään lähde tulemaan. Saman voi sanoa hotellihankkeille. Tuo palvelukorttelien pohjoiskorttelin hotellitalo on jo alusta asti piirretty siten että voidaan jättää hamaan tulevaisuuteen. Taisi olla siihen piirretty vaan jotta kilpailuehdot kaupungin suuntaan täyttyivät. Laptin kortteli jää varmasti vielä 2024 rakentamatta, omistusasuntojen kysyntä kun on nyt aika nollissa.

SRV yrittää varmasti pyrisetellä kuudetta vuotta eroon kannattamattomasta Bunkkerihankkeesta. Aloitusta ei tarvitse jännittää, niin kuin ei ole tarvinnut 2018 kesän jälkeen. Jännitys keskittyy lähinnä siihen saadaanko peli lopullisesti poikki ja saako SRV pyristeltyä sopimissakostaan irti.

Asuntoreformikorttelille ja kiertotalouskorttelille on jo rakentajat valittu, joten käyntiin lähtö riippuu varmaan siitä onko kortteleissa omistusasuntoja. Jos on niin varmaan seisovat ensi vuodea, jos ei niin ties vaikka lähtisivätkin.

Varmempia aloittajia ovat ATT:n korttelit. Helsinki varmaan voi rakentaa vaikka HITASta tässä tilanteessa. Helsingillä kun on kykyä pitää vaikka asuntoja tyhjillään. Ja on varma vastikkeen maksaja jos sillä jaa asuntoja myymättä.
tekijänä Kjk
#106258
Kiertotalouskortteliin tulee sivuston mukaan "esteettömiä seniorivuokra-asuntoja, asumisoikeusasuntoja sekä liiketiloja".

Luulisi siis, että tässä tilanteessa tuollainen hanke etenee kyllä. Rakennusyhtiölle juuri se mitä yrittävät edistää, eli urakoita, joissa ei omaa tuotantoa (riskiä).

Voi kyllä olla tosiaan, että kovan rahan omistuskohteita ei ainakaan alkuvuonna 2024 käynnisty vielä montaa. Loppuvuotta kohden toivottavasti takalukko jo aukeisi. Aika paljon riippuu nyt inflaatiosta. Todella turhauttavaa asukkaille nämä jatkuvat vastoinkäymiset.
Avatar
tekijänä veka
#106261
random kirjoitti: 21.09.23 09:37 Palvelukorttelien eteläinen kortteli tosiaa nytkähti eteenpäin ja nyt YIT:nkin on pakko laittaa grydnikohteensa aluille viimeistään ensi vuonna. YIT yritää varman viivyttää viimeiseen asti, mutta n. 2025 syksyllä pitäisi viimeistään varmaan saada pihakansi vedeneristetyä, joten silloin pitää olla talot jo aika pitkälle pystyssä. Samlasta ei ole varattu vielä asuntoakaan ja tuosta toisesta ei ole edes myyntiesitettä.
Samlan tilanne ei liene näin synkkä. Talohan ehti jo aloittaa ennakkomarkkinoinnin ja keräsi varauksia, kunnes koko korttelin rakentaminen tyssäsi naapuritalon ARA-hämminkeihin. Nyt kun niistä on onneksi päästy, myös Samla voi edetä. Vanhoista varauksista osa näyttää yhä olevan jäljellä.

Olen jollain YIT:n postituslistalla, ja pari viikkoa sitten YIT tiedotti:
"Meillä on hyviä uutisia! Jätkäsaareen tulevan Helsingin Samlan rakentaminen ja asuntojen myynti alkavat näillä näkymin loppuvuonna. Muut rakennustyöt korttelissa alkavat jo syyskuun aikana, kun ulkopuolisista tekijöistä johtuneet rakentamisen esteet ovat nyt poistuneet."

"Hyvät uutiset jatkuvat, sillä olemme tarkistaneet kaikkien Samlan asuntojen hintoja alaspäin. Uudet hinnat on jo julkaistu nettisivuillemme, ja ne koskevat sekä jo tehtyjä että uusia varauksia."
Fyrr3 tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106262
Hyvien uutisten (Samlan lisäksi YIT:n Seaside Keilaniemessä) innostamana aloin funtsia rakennusmarkkinoiden tilannetta. Onko YIT seonnut, kun se aloittaa uusia asuntokohteita samaan aikaan kun monet muut painavat jarrua syvemmälle?

Nyt aletaan olla tilanteessa, jossa ei ainoastaan taistella olemassaolosta vaan myös jaetaan tulevaisuuden markkinaosuuksia. Firmoilla, jotka haluavat ja voivat yhä rakentaa, on uusia asuntoja tarjolla kun taantuma hellittää ja markkinat vähitellen elpyvät. Isot ruotsalaiset rakennusyritykset näemmä pyrkivät toimimaan tällä tavalla. Suomalaisista ainakin YIT haluaa pysyä mukana. Tuettu tuotanto auttaa myös pienempiä asuntorakentajia pysymään hengissä, mutta vapaarahoitteisten puolella tilanne on toinen.

Lisäksi isot ja vakavaraiset toimijat voivat kehnompinakin aikoina pitää kiinni verkostoistaan ja hyvistä työntekijöistään. Nyt on hyvä hetki myös pestata taitaviksi tiedettyjä osaajia, kun heitä vapautuu muista yrityksistä.
Fyrr3 tykkää tästä
tekijänä random
#106267
Kjk kirjoitti: 22.09.23 19:29 Luulisi siis, että tässä tilanteessa tuollainen hanke etenee kyllä. Rakennusyhtiölle juuri se mitä yrittävät edistää, eli urakoita, joissa ei omaa tuotantoa (riskiä).
Joo näin luulisi, mutta jostain syystä se kuitenkin siirtyi tältä vuodelta seuraavalle. Onko syy jokin sellainen että asia korjaantuu ensi vuonna, toivotaan.

Mielenkiintoista tuossa kartassa muuten on vielä kaupungin puisto ja katuhankkeissa. Hyväntoivonpuistoa pitäisi jatkaa pohjoispäästä ja uimarannan kohtaaa aletaan tekemään Ahdinaltaalla. Varmaan eivät vielä ihan hiekkarantaa tee tässä vaiheessa, mutta voisikohan tuon jo ajaella merkitsevät että uimarantaa oikasti tuohon tulee. Vähän kun taas viime vuonna olivat kommentit varovaisia.
tekijänä Kjk
#106275
Alkuperäisesdti tiedotteessa aloitusajankohta oli "vuodenvaihteessa", joten varsinaisesti ei välttämättä myöhästy. YIT: llä aika monta rautaa tulessa Jätkäsaaressa, voi olla kalustoa siirrellään tontilta toiselle. Vaikea sanoa. Mutta voisin kuvitella, että tuo hanke saadaan kyllä liikkeelle suunnilleen aikataulussa.
tiiliskivi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106276
Hyväntoivonpuiston eteläosa syyskuussa. Joku voisi ajatella, että näin valtavan urakan toteuttaminen sujuu parhaiten isolla pensselillä, mutta kaupunki on onneksi ajatellut toisin. Puistosuunnitelmassa on loputtomasti kauniita ratkaisuja ja tarkkaan mietittyjä pieniäkin yksityiskohtia. Jopa pikkuinen puron tapainen on nikkaroitu paikalle. En muista, että missään, ainakaan Suomessa, olisi aikaisemmin edes tavoiteltu näin huoliteltua ja upeaa kaupunkipuistoa. Jätkäsaaren viheralueiden suunnittelijat ja toteuttajat ovat aikaisemminkin tehneet toinen toistaan hienompia puistoja kustannuksia kaihtamatta, mutta Hyväntoivonpuiston eteläosassa he ovat pistäneet vielä paremmaksi. Puistosta on tulossa todellinen aarre, Helsingin helmi. Tätä rataa Jätkäsaarta kehtaa pian esitellä yhtenä Helsingin upeimmista paikoista.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Biosphere, apollonkatu, OssiS ja 10 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106279
Tälläistä on mahdollista saada, kun tehdään vähemmän mutta parempaa. Helsingissä käytetään hurjasti rahaa viheralueisiin, mutta viheralueita on vielä enemmän. Joten suurin osa jää epämääräisen nurtsin ja lähimetsän tasolle.

Mutta sit jos aiotaan tehdä parempia puistoja, niin tulee kauhea huuto kun lähimetsiä taas tuhotaan. No niin pitääkin tuhota, se kuuluu asiaan. Tämän takia meillä ei ole kivoja asioita.
  • 1
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128