Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#32465
Jape kirjoitti:Berliinissäkin on vanhoja kortteleita kortteli korttelin perään kun lähtee sivummalle. Tuhotuiksi päätyivät luonnollisesti pääkadut ja -aukiot. Toisaalta juuri rikkonaisuus ja häröys - se, ettei jokainen kaupunginosa tai katu ole ennalta-arvattava tekee Berliinistä omalla tavallaan niin hienon. Joku tykkää, toinen ei.
Tuota, Berliinin pommitukset eivät painottuneet pääkaduille, vaan satojatuhansia pommeja kylvettiin vain "keskustaan". Tuho on ollut melkoista ja vanhoja taloja on pystyssä vain siellä-täällä. "Korttelia korttelin perään" löytyy ainoastaan muutamista sivummalla sijaitsevista kaupunginosista, eikä niistäkään paljoa. Valitettava tosi asia. :(
Janne_H kirjoitti:Tosiaan, muutama päivä tuon kokoluokan kaupungissa on aivan liian lyhyt aika. Berliinissä kyllä pitää käydä vierailemassa pidemmällä aikavarauksella.


Kiva kuulla, että olet tätä mieltä. Berliini on valtava kaupunki ja sille ei parane antaa tuomiota yhden vuorokauden perusteella. Kuvasi olivat (kahta lukuunottamatta) hyvin pieneltä sivummalla sijaitsevalta keskustan läheiseltä alueelta, eivätkä tosiaan mitään parhaimpia/kiintoisimpia nurkkia.

Pariisia ja Berliiniä ei voi verrata, sillä kaupungit ovat hyvin erilaisia, minkä lisäksi historia on kohdellut niitä täysin eri tavalla. Ranskanleipien pikaisen antautumisen takia kaupunkia ei paljoja pommiteltu. Ilman II. maailmansotaa Berliini olisi ihan yhtä kaunis, jopa kauniimpi(?), miinus Eiffel torni.
Janne_H kirjoitti:Ei me pyöritty koskaan pahimpaan ruuhka-aikaan. Mutta kaikenkaikkaan huomasi, että Saksa oli autojen maa. Yllättävän toimivaa. Olen kokenut pahempia ruuhkia Länsiväylällä, Kehä l:llä ja Turun moottoritiellä.
Berliinin suuri plussa on, että kaupungin liikenneverkko (julkiset+tiet) ovat erittäin hyvin suunniteltu ja erittäin leveät. Suuret liikennemäärät mahtuvat siten kaupunkiin loistavasti ja ruuhkattomasti. Berliinissä tosiaan erittäin harvoin tapaa ruuhkaa, mikä on loistosuoritus suurkaupungin infrastruktuurilta.
#32466
Klazu kirjoitti:Pariisia ja Berliiniä ei voi verrata, sillä kaupungit ovat hyvin erilaisia, minkä lisäksi historia on kohdellut niitä täysin eri tavalla. Ranskanleipien pikaisen antautumisen takia kaupunkia ei paljoja pommiteltu.
Tämä nyt on melkoisen off-topicia, mutta toinen syy on se, että käskyistä huolimatta kaupunkia ei tuhottu sodan loppuvaiheessa. Mielestäni tärkeä asia, jota harvoin tuodaan esiin.
#32473
Klazu kirjoitti:Pariisia ja Berliiniä ei voi verrata, sillä kaupungit ovat hyvin erilaisia, minkä lisäksi historia on kohdellut niitä täysin eri tavalla. Ranskanleipien pikaisen antautumisen takia kaupunkia ei paljoja pommiteltu. Ilman II. maailmansotaa Berliini olisi ihan yhtä kaunis, jopa kauniimpi(?), miinus Eiffel torni.
Yhdenlaisen vastauksen tähän antaa Suomen Kansakoulun maantiedon kirja vuodelta 1931 (tehty korjauksia ja painettu 1942):

Kuva


Kirja kuvaa näitä kaupunkeja seuraavalla tavalla:


Berliini. Saksan valtakunnan pääkaupunki. 4 1/4 miljoonaa asukasta.
Berliinin asukkaista on suurin osa tehdastyöväestöä, sillä siellä on tehtaita enemmän kuin missään muussa kaupungissa Euroopan mannermaalla. Berliini on komea, mutta yksitoikkoinen kaupunki. Kaduilla on vilkas liikenne.

Kuva


Pariisi Pääkaupunki, esikaupunkeineen noin 5 milj. as.
Se on Ranskan muotiteollisuuden keskus. Tehdaskaupungilta se ei sentään näytä. Se on kaunis kaupunki. Monelta pyöreältä aukealta lähtevät kadut säteiden tavoin. Ne ovat leveitä puurivien reunustamia pääkatuja, bulevardeja. Syrjäkadut saattavat olla hyvinkin kapeita ja mutkaisia. Suuria vanhoja rakennuksia ja kauniita kirkkoja on paljon. Pariisin kuuluisassa yliopistossa opiskelee paljon ulkomaalaisia tiedemiehiä ja sen taideakatemiassa taiteilijoita. Sitä paitsi Pariisi on maailman suosituin matkailijain käyntipaikka.
Sen lähellä on eräs esikaupunki, Versailles, jossa on loistava entisten kuninkaitten linna puistoineen. Versaillesissa tehtiin rauha maailmansodan jälkeen

Kuva


Kirjan objektiivisuudesta saa käsitystä mm.näistä seuraavista kohdista.


Puola:
Kuva


Japani:
Kuva

(!)
#57869
Laitanpa tähän ketjuun omat kuvanikin tämän kesän lomareissulta, koska uusien ketjujen tekeminen samasta aiheesta... no, olen kokeillut.

Heinäkuussa olimme kaveriporukalla kiertämässä keskistä ja eteläistä Eurooppaa ja reitti kulki seuraavien maiden kautta: Saksa - Ranska - Sveitsi - Liechtenstein - Sveitsi - Itävalta - Italia - Slovenia - Kroatia - Bosnia ja Hertsegovina - Kroatia - Bosnia ja Hertsegovina - Kroatia - Slovenia - Itävalta - Saksa. Kilometrejä mittariin kertyi 4551.

Jos ei jaksa odotella sitä, että kuvat latautuvat, voi kaikki kuvat katsella Flickristä.

Hahnin lentokentältä otettiin vuokra-auto alle ja ensiksi ajettiin parkkitaloon Strasbourgiin. Strasbourgissa oli myös ratikka, modernia arkkitehtuuria ja katedraali.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Baselissa (hotelli oli kaksi korttelia Ranskan puolella) satoi, sielläkin oli ratikka, Gehryä, ja oudohko leikkipuisto.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Zürichissä tehtiin pikapysähdys, mukavan oloinen kaupunki, vaikka sielläkin satoi.

Kuva
Kuva

Matkalla Zürichistä Savogniin oli tunneleita, alpeilla kun ollaan. Pysähdyttiin myös katselemaan maisemia.

Kuva
Kuva

Pysähdyimme myös Vaduzissa, Liechtensteinin pääkaupungissa, sielläkin satoi ja eksyimme vuorille etsiessämme ruhtinaan palatsia.

Kuva
Kuva

Savognin on laskettelukeskus ja siitä syystä kesällä hieman hiljaisempi. Hiihtohissit kuitenkin toimivat kesäisinkin ja niillä pääsee katselemaan vaikka lehmiä 2000+ metriin.

Kuva
Kuva
Kuva

Savognista lähtiessämme ylitimme yhden vuoristosolan, Flüelan ja tekoaltaan takia veden saartaman kirkontornin Reschenseellä. Kirkontorni oli hieman pettymys, koska kuvittelin sen olevan oikeasti keskellä järveä mutta se olikin suojattuna järvestä erotetussa altaassa. Ehkä se muuten huuhtoutuisi tiehensä jonain päivänä.

Kuva

Kuva

Sitten vuorossa olikin eniten odottamani kohde, Stelvion sola, joka on tällä hetkellä Top Gearin mielestä toiseksi paras autoilutie Euroopassa. Itse ajoin ylös ensiksi kuvissa näkyvän itäisen nousun, joka oli pelkkää ratin kääntämistä eikä siinä siksi päässyt oikein kunnolla ajamaan, pieni pettymys siis. Läntinen nousu on varmaan se miksi solaa pidetään niin sopivana autoiluun.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten oltiinkin Italiassa, Comojärvellä, ensiksi Bellagiossa sitten Comossa. Osa näistäkin kuvista on liikkuvasta autosta. Siinäkin on omat haasteensa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Matkalla Veronaan oli mielenkiintoisen näköinen jätteidenpolttolaitoksen savupiippu ja itse Veronassa vanhakaupunki ja katutaiteilijoita sekä lemmenlukkoja taiteilijoiden ulottumattomissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen Venetsiaa käytiin vielä Gardajärvellä uimassa ja sotkemassa rantaravintolan pöytäliinat.

Kuva

Kuva

Venetsiassa on kanavia ja vanhoja taloja kuten kaikki varmaan tietää mutta myös Calatravaa ja katutaidetta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lämpimästä Venetsiasta ajettiin Slovenian kautta vieläkin lämpimämpään Kroatiaan, jossa ensiksi pysähdyttiin Rijekassa. Ensimmäistä kertaa mentiin rannallekin lojumaan.

Kuva

Yksi matkaseurueen jäsen halusi kuvata vesiputouksia, joten niitä käytiin katsomassa Plitvička jezeran kansallispuistossa. Vesiputouksien lisäksi puistossa oli kirkasta vettä ja turisteja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten oltiikin Tisnossa, jossa oli vieläkin kuumempi, kansallispuistossa sentään satoi vettä välillä. Tisnossa juotiin kaamean makuista Moro-punkkua ja tehtiin päivämatka Zadariin, jossa sielläkin oli vanhakaupunki mutta myös roomalaisia raunioita. Zadarista tultaessa pysähdyttiin kuvailemaan auringonlaskua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tisnosta matkattiin BosniaHertsegovinan kautta Dubrovnikiin. Sielläkin on vanhakaupunki, jota kuitenkin ympäröi kunnon kokoiset muurit, joille pääsee vielä kävelemäänkin. Dubrovnikissa on kuulemma kuvattu jotain TV-sarjaakin. Lisäksi siellä oli matkan toinen vessa, josta oli ihan hyvät näköalat.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Lähes jokaisessa vierailemassamme kaupungissa oli vanhakaupunki, niin myös Splitissä. Splitissä siellä oli myös roomalaisaikainen Diocletianuksen palatsi ja sen kellarit.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten ollaankin jo Grazissa, Itävallassa. Sielläkin on ratikka ja lisäksi osattu sekoittaa uutta ja vanhaa arkkitehtuuria. Sekä kebab! Viimeisessä kuvassa oleva Murinsel on siis keinotekoinen saari, jossa on ravintola ja leikkipaikka.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Salzburgissa pysähdyttiin syömään.

Kuva

München, olympiastadion ja BMW Welt.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva

Kuva

Matkalla Frankfurtiin kävin Audi-museossa Ingolstadtissa samalla kun muut olivat ostoksilla tai nukkumassa autossa.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja lopuksi Frankfurt, Commerzbank, Euroopan Keskuspankin uusi päämaja jne.

Kuva

Kuva
Kuva

Kuva

Kuva

Tältä auto näyttää kun sillä ajaa reilut kaksi viikkoa ympäri Eurooppaa.

Kuva
#57889
Vuoret, you gotta love them. Harmi että näyttää olleen Alpeilla sangen sateista. Näyttää olleen aika autoilupainotteinen loma jos kahdessa viikossa on noin monen kiintoisan kohteen kautta tullut mentyä. Eipä silti, samanmittainen reissu edessä itselläkin tässä parin viikon päästä. :roll:

Henkalla aina kiintoisan erilaisia näkökulmia ja arkkitehtuurisia yksityiskohtia. Kiitos kuvista.
#57891
Kiva kierros henkalla!

Stelvion solan serpentiini näyttää vaikuttavalta, tie antaa hyvän vertailukohdan vuorten mahtaville ulottuvuuksille ja etäisyyksille.
#57911
Kantti kirjoitti:Kiva kierros henkalla!

Stelvion solan serpentiini näyttää vaikuttavalta, tie antaa hyvän vertailukohdan vuorten mahtaville ulottuvuuksille ja etäisyyksille.
Se oli kyllä vaikuttava.
Klazu kirjoitti:Vuoret, you gotta love them. Harmi että näyttää olleen Alpeilla sangen sateista. Näyttää olleen aika autoilupainotteinen loma jos kahdessa viikossa on noin monen kiintoisan kohteen kautta tullut mentyä. Eipä silti, samanmittainen reissu edessä itselläkin tässä parin viikon päästä. :roll:

Henkalla aina kiintoisan erilaisia näkökulmia ja arkkitehtuurisia yksityiskohtia. Kiitos kuvista.
Reissu oli hieman liian autoilupainotteinen, myönnetään. Mutta ehkä se näin ensimmäisellä kerralla on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, osaa sitten suunnitella seuraavat reissut paremmin.
#65689
henkka kirjoitti: Tältä auto näyttää kun sillä ajaa reilut kaksi viikkoa ympäri Eurooppaa.

Kuva
Joo... auto kuin auto näyttää suunnilleen samalta, kun pesun jälkeen sillä ajaa reilun tunnin Suomessa heinä-elokuussa jossain muualla, kuin kaupunkialueilla. :brushteeth: