Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#25316
Pilsudskin aukion historia - hirmuvaltaa ja epäonnistunutta rakennussuojelua

Perinteisesti Varsovan keskeisin aukio on historian kuluessa ollut Pilsudskin aukio. Nykyisin tuo paikka on vähintään mitäänsanomaton entiseen verrattuna ja joiltakin osin suorastaan ruma. Aukiolla on kuitenkin vielä sanansa sanottavana ja tulevaisuudessa sen laidalle kohoaa uudelleen rekonstruoituja historiallisia rakennuksia, kuten kaksi palatsia, joista ketjussa on jo kerrottu.

Mutta eipä siinä vielä kaikki. Että tämän puolalaisille tärkeän paikan olemus avautuu, täytyy tutustua hieman paikan historiaan.

Saksilaisen palatsin jäännöksissä sijaitsee tuntemattoman sotilaan hauta, jota vartioi yötä päivää sotilaat. Tänne puolalaiset kokoontuivat juhlimaan itsenäisyyttään 1991.
Kuva


Tässä aukio ennen Ensimmäistä maailmansotaa. Keskellä näkyy Venäläisten rakentama kirkko, joka oli osa laajaa venäläistämispyrkimystä, jolla yritettiin tukahduttaa puolalaisten kansallismielisyyttä. Puolalaiset purkivat kirkon itsenäistyttyään 1920-luvulla. Huomion arvoista on esimerkiksi se että vastaavanlainen venäläiskirkko purettiin myös keskustasta nykyisen kulttuuri- ja tiedepalatsin tontilta. "Sattumalta" Stalin rakennutti pilvenpiirtäjänsä samalle paikalle, symboloimaan venäläisten ja puolalaisten "ystävyyttä".
Kuva


Kuten tunnettua Puolan itsenäisyys loppui sillä kertaa saksalaismiehitykseen 1939. Pilsudskin aukio muuttui Adolf Hitler Platziksi.
Kuva


Kuva


1960-luvun pahin arkkitehtuuriskandaali tapahtui myös tämän aukion laidalla kun sodassa palanut Kronenbergin palatsi purettiin suojeluhankkeesta huolimatta vuonna 1960. Rakennus olisi ollut hyvinkin kunnostettavissa koska jyhkeät seinät olivat pystyssä ja melko hyvässä kunnossa.
Kuva


1970-luvulla ruotsalainen Skanska-rakennusyhtiö rakensi paikalle tämän hotellin. Sitä pidetään erityisen epäonnistuneena.
Kuva


Tässä vielä tuo purettu palatsi viimeisinä hetkinään 1960.
Kuva

:smt006
#25715
Varsova on muuttunut valtavasti, ja se muuttuu edelleenkin, nopeammin kuin kenties mikään muu EU:n suurkaupunki. Uusinta uutta ovat lukuisat toimisto- ja hotellipilvenpiirtäjät, mutta myös sodassa tuhoutuneita historiallisia kohteita rakennetaan uudestaan koko ajan.

Alan asiantuntijoiden mukaan Varsovan vetovoima on kasvussa. Nuorison trendikärkkyjien mielestä Varsovan karhea imago on kohta muodikkaampi kuin Prahan söpö charmi.

-Tapani Kärkkäinen - matkakirjan tekijä-


Kuva
#27723
Varsovan erityispiirteet hyvin oivaltava matkailumainos:

Kuva

Varsovassa ovat keskenään sulassa sovussa niin kaunis, toisen maalilmasodan jälkeen kokonaan uudestaan rakennettu Vanhakaupunki kuin sosialismin ajan muistotkin. Hyvänä esimerkkinä kaupungin maamerkki, korkeuksiin kohoava Kulttuuri- ja tiedepalatsi. Varsova on myös kauniin vihreä kaupunki. Puistot levittäytyvät leveiden katujen väliin muodostaen vihreitä keitaita suurkaupungin vilinän keskelle. Moderni liikekeskusta muuttuu koko ajan. Uusia lasisia pilvenpiirtäjiä ja suuria kauppakeskuksia rakennetaan ja kaupungin aikaisemmin ehkä hieman nuhruinen yleisilme on vain kaukainen muisto.

http://www.okmatkat.fi/page.php?page_id=159
#28227
Valta on katoavaista...


...alla piirroskuva Varsovasta sen loiston päiviltä; kerran sekin oli suurvallan vahva keskus.



Kuva


Puolan kuningaskunnan ja Liettuan suurruhtinaskunnan vuosina 1569–1795 muodostama valtioliitto oli aikansa suurvalta.

Kuva

Tietoa valtioliitosta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Puola-Liettua
tekijänä 123...
#28228
Mielestäni on harmillista että Puolan rajoja siirrettiin WW 2. jälkeen neuvostoliiton toimesta. Saksalta otettiin idästä 120 tuhatta neliökilometriä maata "hyvityksenä" Puolalle, kun siltä otettiin idästä 180 tuhatta neliökilometriä ja annettiin nykyiselle Ukrainalle. Nämä entiset rajat soveltuisivat erittäin hyvin nykyiseen tilanteeseen, mielestäni jopa paremmin.
#28248
123... kirjoitti:Mielestäni on harmillista että Puolan rajoja siirrettiin WW 2. jälkeen neuvostoliiton toimesta. Saksalta otettiin idästä 120 tuhatta neliökilometriä maata "hyvityksenä" Puolalle, kun siltä otettiin idästä 180 tuhatta neliökilometriä ja annettiin nykyiselle Ukrainalle. Nämä entiset rajat soveltuisivat erittäin hyvin nykyiseen tilanteeseen, mielestäni jopa paremmin.
Miksi ajattelet että vanhat rajat olisivat paremmat nykyiselle Puolalle?

Rajojen siirto oli kyllä todella mielivaltainen teko. Maa hyppäsi melkoisen loikan länteenpäin:
Kuva

En tunne tapahtuman käytännön seurauksia kovinkaan hyvin, mutta lienee selvää että ne ovat olleet melkoiset, koska niin moni suuri kaupunkikin muutti eri valtioon. Stalinin politiikka on surullisen tunnettu suurista väestönsiirroista.
Arkkitehtuurin kannalta mielenkiintoinen kysymys on se kuinka Gdanskin (Danzig) ja Wroclawin (Breslau) kaupungit olisi jälleenrakennettu jos ne olisivat saaneet jäädä Saksalle?

Puolan alaisuudessa kaupungit kunnostettiin vanhaa kunnioittaen, minkä seurauksena molemmat kaupungit ovat vanhojen rakennusten osalta upeita. Saksalaiset tuskin olisivat toimineet näin ainakaan niin laajassa mittakaavassa kuin puolalaisten alaisuudessa tapahtui.
#28261
Mielestäni on harmillista että Puolan rajoja siirrettiin WW 2. jälkeen neuvostoliiton toimesta. Saksalta otettiin idästä 120 tuhatta neliökilometriä maata "hyvityksenä" Puolalle, kun siltä otettiin idästä 180 tuhatta neliökilometriä ja annettiin nykyiselle Ukrainalle. Nämä entiset rajat soveltuisivat erittäin hyvin nykyiseen tilanteeseen, mielestäni jopa paremmin.
Olen samaa mieltä. Stalinin oikkujen takia kymmenet miljoonat ihmiset joutuivat muuttamaan kotiseuduiltaan, missä heidän esi-isänsä olivat asuneet satoja vuosia. Saksa ja Neuvostoliitto päättivät jakaa Euroopan ja siinä samalla Puolan. Tästä alkoi toinen maailmansota, jonka Saksa hävisi ja Neuvostoliitto voitti. Sitten tämä toinen sotaan syyllinen maa otti sodan jälkeen itselleen melkein samat alueet, joista se oli natsien kanssa sopinut, länsiliittoutuneiden hyväksynnällä.
Arkkitehtuurin kannalta mielenkiintoinen kysymys on se kuinka Gdanskin (Danzig) ja Wroclawin (Breslau) kaupungit olisi jälleenrakennettu jos ne olisivat saaneet jäädä Saksalle?
Jos ne olisivat päätyneet DDR:lle, niin luultavasti samalla tavalla kuin Leipzig, Dresden, Magdeburg, Rostock jne. Ei DDR:ssä sentään kaikkea vanhaa hävitetty. Toisaalta ei historiallisten rakennusten arvostus Puolassakaan mitään aivan esimerkillistä ole ollut.

Kaikista surkein kohtalo oli kuitenkin Königsbergillä, josta tuli Kaliningrad. Sodan tuhot olivat pahoja, mutta ne olisi ollut mahdollista korjata, vrt. esim. München ja monet muut Saksan kaupungit. Neuvostoliitto taas päätti pistää kaiken matalaksi. Kyllä pistää vihaksi kun näitä kuvia katselee. :evil:

http://canitz.org/?p=35
#28263
Kiitokset tuosta Königsberg-linkistä ja hyvästä kirjoituksesta!

Königsbergin tarina on todella surullinen. Olin nähnyt sieltä jo aiemmin vanhoja kuvia joiden perusteella saattoi kauhistella kaupungin tuhoa, mutta en tiennyt että kaupunki oli noin suuri. Menetys on paljon pahempi kuin olin kuvitellutkaan. Todella järkyttävä.

Ratkaisevinta tuossa lienee ollut se että kaupungin omistus siirtyi kansalle joka ei ollut sitä koskaan omistanut, vaikka venäläisiä kauppiaita siellä varmaankin on historian saatossa toiminut. Omia kaupunkejaan venäläiset kohtelivat paremmin. Königsberg oli valtavaa tuhoa Neuvostoliitossa aiheuttaneen vihollismaan entinen kaupunki.

Tämän takia en vertaisi Königsbergin kohtaloa Müncheniin, ja muistutan siitä, että Münchenin jälleenrakennus on läntisessä Saksassa poikkeus. Eikä Münchenissäkään pyritty yhtä ehjään lopputulokseen kuin monissa Puolan kaupungeissa.

Myös Puolassa toteutetussa jälleenrakentamisessa on kiistattomasti pahoja ongelmia, kuten 1800-luvun lopun uusrenessanssitalojen raiskaus, ja kommunistisen ideologian tuominen jopa keskiaikaisten rakennusten koristeisiin, mutta täytyy huomioida varsinkin noiden uusrenessanssitalojen osalta myös se, ettei niitä arvostettu juuri missään maassa ennenkuin vasta 1900-luvun loppupuolella.

Varsinkin Varsovassa vanhaa arkkitehtuuria ihastellessa kannattaa edellä mainittujen asioiden lisäksi olla tietoinen siitä, että joillakin alueilla (kuten Nowy Swiatilla) sodan jälkeen rakennetut sosialistista realismia edustavat rakennukset sulautuvat usein vanhojen rakennusten joukkoon niin ettei sitä tahdo edes erottaa. Eli näkymät ovat monessakin paikassa kyllä ehjät ja hienot, mutta eivät välttämättä aidon historialliset. Tietynlaista historiallista kiinnostavuutta siinäkin tietenkin on, mutta ei voi kuin ihmetellä kuinka vanhaan jämähtäneitä arkkitehtuurin osalta molemmat Euroopan suuret diktatuurit Saksa ja Neuvostoliitto olivat noina vuosikymmeninä. Italiassa oltiin tässä suhteessa ajanmukaisempia.
#28273
Münchenin jälleenrakennus on läntisessä Saksassa poikkeus. Eikä Münchenissäkään pyritty yhtä ehjään lopputulokseen kuin monissa Puolan kaupungeissa.
Tämä on totta, valitettavasti. Münchenin jälleenrakennus osoittaa kuitenkin sen, että pahojakin tuhoja kärsineen kaupungin entinen ilme voidaan palauttaa melko hyvin. Oikeastaan kaikissa muissa saksalaisissa suurkaupungeissa toimittiin toisin. Berliini näistä pahimpana esimerkkinä. Ilmeisesti Puolassa rakennettiin elementtitaloja ensisijaisesti lähiöihin ja kaupunkien keskustat säästyivät paremmin. Onneksi sentään Saksassa pienemmistä kaupungeista löytyy vielä vanhaa yhtenäistä rakennuskantaa. Esim. Goslar ja Quedlinburg ovat UNESCO:n maailmanperintölistalla, mutta eivät ainakaan Suomessa kovin tunnettuja paikkoja.

Rothenburg ob der Tauber
http://www.terjenet.com/2004%20-%20Germ ... enburg.jpg

Regensburg
http://www.evaa2007-regensburg.com/imag ... nsburg.jpg

Goslar
http://departuresandarrivals.files.word ... goslar.jpg

Quedlinburg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ermany.jpg

Bamberg
http://www.unesco.de/typo3temp/pics/e090bcf912.jpg

Würzburg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Dom_R1.jpg
#28274
Noissa Saksan pikkukaupungeissa olisi todella mukava matkustella kun olisi vain joskus niin paljon aikaa että voisi viipyä matkalla pidempään. Ei oikein nykyisessä elämäntilanteessa vaan tahdo onnistua, mutta ehkä joskus myöhemmin.

Laitan tähän alle vielä pari kuvaa jälleenrakennusteemaan liittyen. Mainitsemani Nowy Swiat (uusi maailma) kadun muutos näyttää käytännössä tältä:

Kuva

Kuva

Ennen sotaa kadun ilme koostui vanhoista ilmeisesti ennen hissin keksimistä rakennetuista kaksi ja kolme kerroksisista kaupunkitaloista, ja korkeammista kertaustyylejä edustavista rakennuksista. Jälleenrakennettaessa kertaustyylit katosivat, ja tilalle tuli sosialistista realismia edustavia klassistisia taloja. Katu on siis sekoitus 1700-1800 lukujen rakennuksia ja 1900-luvun puolenvälin sosialistiklassismia. Niitä on vaikea erottaa toisistaan. Tykkään itse enemmän tuosta vanhasta näkymästä.
#29274
Hieman juttua Varsovan liikenneinfrasta...

...joka on sekin jatkuvassa kehityksen tilassa, kuten kaupunki suurelta osin muutenkin. Viime aikoina eniten on puhuttanut metron laajennus jota ollaan juuri käynnistelemässä. Aiemmin toteutetuista hankkeista merkittävimpiä ovat jo 1930-luvulla rakennettu keskustan alittava rautatietunneli (päärautatieasemalla ei ole lainkaan maanpäällisiä raiteita), ja 1950-luvulla valmistunut niin sanottu W-Z-väylä (ja siihen kuuluva tunneli), jota pitkin auto- ja raitioliikenne alittavat vanhankaupungin edustalla olevan kuninkaanaukion.

Havainnollistavia kuvia:

W-Z-väylän tunneli vasta valmistuneena 1950-luvulla.
Kuva


Sama nykyisin. Rakennusrivissä oikeanpuolimmaisena näkyvän rakennuksen sisältä kulkee Pietarin ja Moskovan metroista tutut rullaportaat tunneliin. Varsova sai ne lahjoituksena Neuvostoliitosta.
Kuva


Keskustan alittava rautatietunneli.
Kuva


Rajun näköinen keskusrautatieasema sosialismin ajalta.
Kuva



Metrokartta. Sininen osuus on jo olemassa - punaisen rakentaminen on alkamassa.
Kuva


Tilasto metron matkustajamääristä.
Kuva
#29282
Iggy.P kirjoitti:Puolan alaisuudessa kaupungit kunnostettiin vanhaa kunnioittaen, minkä seurauksena molemmat kaupungit ovat vanhojen rakennusten osalta upeita. Saksalaiset tuskin olisivat toimineet näin ainakaan niin laajassa mittakaavassa kuin puolalaisten alaisuudessa tapahtui.
Kunnioittaen ja kunnioittaen.. suhteellistahan tuo. Varsovan jälleenrakennustöitä varten muista historiallisista kaupungeista purettiin vanhoja rakennuskokonaisuuksia kymmenien miljoonien tiilien edestä, esimerkiksi Saksalta saadusta Breslausta (eli nykyisestä Wroclawista) revittiin lähes koko kaupungin itäosa Varsovan rakennustarvikkeeksi. Jotkin sleesialaiset kirkot tai luostarit menettivät käytännössä interiöörinsä, ja saman alueen kirjastojen ja museoiden aarteet kuljetetttiin nekin pois Varsovaan.

Wroclawistakin saatiin aikaan melkoisen sieluton kaupunki, kun jokaikinen vähänkin saksalainen muistomerkki, monumentti tai kirjoitus poistettiin katukuvasta. Liian "preussilainen" arkkitehtuuri tai saksalaiset hautausmaat saivat nekin kadota. Toki ymmärrän, että on jokseenkin kyseenalaista tänä päivänä tuomiota tuonaikaisia tekoja, mutta tuollainen historian väkivaltainen deletoiminen ei kyllä tee hyvää millekään kaupungille...

Enkä tässä halua kiistää puolalaisten jälleenrakennustöiden ansioita, onhan Puolan vanhat kaupungit aivan toisella tapaa "vanhoja" kuin esimerkiksi nyt juuri nyky-Saksassa.
#29286
La_Resistance kirjoitti:Kunnioittaen ja kunnioittaen.. suhteellistahan tuo...

...Wroclawistakin saatiin aikaan melkoisen sieluton kaupunki, kun jokaikinen vähänkin saksalainen muistomerkki, monumentti tai kirjoitus poistettiin katukuvasta. Liian "preussilainen" arkkitehtuuri tai saksalaiset hautausmaat saivat nekin kadota. Toki ymmärrän, että on jokseenkin kyseenalaista tänä päivänä tuomiota tuonaikaisia tekoja, mutta tuollainen historian väkivaltainen deletoiminen ei kyllä tee hyvää millekään kaupungille...
Saksalaismiehityksen vastareaktiona nuo toimet ovat sittenkin melko lieviä, ja vähintäänkin ymmärrettäviä, kun muistaa millaisella asenteella saksalaiset tulivat Puolaan; slaavilaiset kansat olivat taikauskoisessa natsi-ideologiassa eläimiäkin alempiarvoisia "ali-ihmisiä" - siis jonkinlaisia hyönteisiä, ja heitä kohdeltiin sen mukaisesti: miehitys oli alun alkaenkin nöyryyttämään pyrkivää.

Tehtyjä toimenpiteitä arvostellessa täytyy myös muistaa että jälleenrakennus toteutettiin aikana jolloin Puola oli tuhottu lähes maantasalle, ja köyhyys oli nykyajan mittapuulla sanoinkuvaamatonta.

Tämän päivän Wroclawille, ja puolalaisten sen eteen tekemälle työlle, voi jokainen antaa itse arvonsa. Sieluton tai ei, niin mielenkiintoinen nähtävyys ja suosittu turistikaupunki se joka tapauksessa on - ja kuten jo edellä on mainittu - se on aivan upeasti entistetty historiallinen kokonaisuus.

Minun Puolani-sivuston tekijä Tapani Kärkkäinen kuvaa käyntiään 2000-luvun Wroclawissa näin:

"Oderin rannalla tunsin olevani Hitlerin ja Stalinin pirstoman Keski-Euroopan raunioilla. Joskus rauniot tuntuivat vielä lähes savuavan; niin monta konekiväärisarjan puhkomaa seinää, vanhaa saksankielistä mainostekstiä ja tyhjää tonttia Wroclawin sivukatujen varsilta yhä edelleen saattaa löytää.

Ajatukset rauniokaupungista kaikkosivat kuitenkin heti, kun astuin pois sivukaduilta. Tämän päivän Wroclaw on oikeasti suurkaupunki, ja sen vanha iso tori raatihuoneineen on elävän kaupungin keskus. Uusi aika on saanut wroclawilaiset huomaamaan, että heiltä on lyhyempi matka Berliiniin kuin Puolan napana itseään pitävään Varsovaan."


Wroclaw (Breslau)
Kuva


Kuva

http://www.saunalahti.fi/tapank/breslau.html
#29316
Vanha raatihuone

Alunperin Jablonowskin aatelispalatsiksi rakennettu Varsovan vanha raatihuone (uusi raatihuone on Pankkiaukiolla) tuhoutui lukemattomien muiden rakennusten tavoin vuosina 1939-1945 käydyssä sodassa. Jäljelle jäänyt raunio olisi ollut vielä jotakuinkin korjattavissa, mutta se kuitenkin purettiin ja raatihuoneen toiminnot siirrettiin muualle. Rakennuksen tontti oli vuosikymmeniä rakentamattomana kunnes 1990-luvun lopulla Vanha raatihuone rekonstruoitiin entiselle paikalleen vanhan mallin mukaisesti. Vanhaa siinä on tosin vain julkisivu - itse rakennus on muuten täysin moderni.

En tiedä millaista keskustelua uudelleenrakentamisesta mahdollisesti käytiin, mutta luulisin vanhan kuosin palauttamisen perusteena olleen alueen suuren merkityksen: tontti sijaitsee nk. teatteriaukion laidalla vastapäätä "Suurta Teatteria". Rakennukset ovat perinteisesti muodostaneet yhdessä kaupungin yhden parhaiten tunnetuista näkymistä.

Kuva

Toiselta puolelta:
Kuva


Vanha kuva. Kuvatekstistä päätellen rakennuskokonaisuuteen on sisältynyt myös hotelli.
Kuva

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1
#29833
...Kansallisteatterin ja Filharmonian rakennukset...

...joiden molempien historia pitää sisällään suuria muutoksia. Vaikka ensinäkemältä sitä ei uskoisikaan, niin kummassakin tapauksessa rakennukset ovat kokeneet yhtä suuren muutoksen kuin Varsova kaupunkina muutenkin. Aivan alkuperäistä vanhaa on molemmissa jäljellä enää vain hyvin vähän.

Se etteivät ne ole kadonneet aivan tyystin, johtuu siitä, että niiden molempien merkitys on kaupungille erityisen suuri. Kuten alla olevista kuvista voi hyvin päätellä, rakennukset on rakennettu aikanaan suurkaupungin keskeisiksi edustusrakennuksiksi. Kansallisteatteri sijaitsee edellisessä postauksessa esiteltyä vanhaa raatihuonetta vastapäätä, ja Filharmonia Jasna-kadulla Varsovan "vanhassa cityssä", eli sotaa edeltävän ajan ydinkeskustassa.

Alunperin 1825-1833 rakennettu Kansallisteatteri vanhassa kuvassa. Taustalla näkyvää rakennusta ei enää nykyisin ole.
Kuva

Nykyisin vain julkisivu on historiallisessa asussaan. Muuten koko rakennus on vuosina 1951-65 toteutettua sosialistista arkkitehtuuria.
Kuva


Filharmonian uusrenessanssirakennus vuodelta 1901.
Kuva

Sama hieman toisesta kulmasta nähtynä.
Kuva


Rakennus koki suuren muodonmuutoksen sodan jälkeen varsovalaisten kovasta kritiikistä huolimatta. Nykyisin rakennus näyttää tältä.
Kuva

:smt006