Mikä on Taloforum?

tekijänä albertobroccoli
#53816
Janne76 kirjoitti:Voi kun pääsis joskus Lontooseen


No mene hyvä ihminen.
Lento kestää 2 tuntia ja maksaa sen 80 euroa.
Ei voi olla ylivoimaista vaikka olisi opiskelija tai työtönkin.
tekijänä albertobroccoli
#65647
Tuoretta pullaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pinnacle EDELLEEN työn alla, tai siis on-hold...

Kuva

Kuva
Bedfordin "idyllisiä" elementtirötisköjä

Kuva
Bedfordin skyline ;)
Viimeksi muokannut albertobroccoli, 11.03.14 11:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Pyöröovi
#96630
Henkan edellisen sivun mainion kuvapläjäyksen jälkeen on ehtinyt tapahtua monenmoista Lontoossa, siis poliittisten kiemuroiden lisäksikin. Torneja kohoaa melkoisen hallitsemattomalla tahdilla Thamesin rannoille monista suunnitelmista huolimatta, eikä näky etenkään lännessä Westminsteristä etelään ole erityisen miellyttävä. Tässä postauksessa kuitenkin keskityn Canary Wharfiin, joka on hitaasti siirtymässä massiivisten sijoitusasuntotornien rakenteluun, vaikka finanssikeskus jatkaa alueen hallintaa vielä pitkään tulevaisuuteen. Mukana myös pientä seikkailua Lontoon idän ja lännen yhdistävän Crossrail-linjan asemarakennuksessa. Jännittävä tosin aika kylmäävä paikka siis kyseessä!

Syksyn alun lauttaretkeltä napattu kuva näyttää alueen nykyisen ulkokuoren. Aluetta dominoi nykyisin kolmiorunkoinen jättiasuintorni, joka pyrkii maksimoimaan näkymät kohti Cityä. Kilpailijat eivät ole kuitenkaan kaukana perässä.
Kuva

Katutasossa vanhemmat pankkitornit erottuvat edelleen komeina maamerkkeinä, joiden vieressä isoinkin mies muuttuu mitättömiksi mikrotalouden numeroiksi.
Kuva

Edellisen kuvan ottopaikan vieressä eli tässä kuvassa toisella puolella kanaalia erottuvat vanhat jäännökset alkuperäisestä Canary Wharfista, telakka-alueesta, jonka aika kukisti ja vei massatyöttömyyteen. Nykyinen Canary Wharf pyrkii työntämään samaista työttömyyttä pois pohjoiseen pitämällä yllä niemen katkaisevaa suurta moottoritietä ja kanaalien verkostoa.
Kuva

Kanaaliin upotettuna löytyy myös avaruusaluksen muotoinen Crossrail-asema, joka tulee käyttöön sitten kun linja joskus valmistuu Länsimetron tapaan.
Kuva

Sisällä asemassa pääsee kuitenkin vierailemaan, mikä osoittautui retken antoisimmaksi osaksi.
Kuva

Kuva

Hämmästyttävän suuri kattopuutarha sisältää varmaankin puolet koko Canary Wharfin kasvikunnasta.
Kuva

Puutarhasta oli myös hienot näkymät ulos.
Kuva

Torontolaisten arkkitehtien alkuperäinen masterplan erottuu vielä monessa paikkaa Canarya, vaikka uudet tornit sekoittavat pakkaa.
Kuva

Kuva

Itään on rakentumassa uusi osa Canary Wharfia, Wood Wharf, joka olisi suunnitelmien mukaan ihmisläheisempää aluetta. Saa nähdä miten moinen voi onnistua... Paljon on ainakin tekeillä.
Kuva

Jatkossa Canary Wharf ja City todennäköisesti alkavat rakentua yhteen. Linjaus näyttäisi ainakin selvältä ja uudet suunnitelmat vaativat Lontoota nimenomaan tiivistämään ilman levittäytymistä.
Kuva

Nykyisellään Thamesin ranta-alueet uinuvat vielä pienoisessa rauhassa. Tuli jopa Pikku-Huopalahti mieleen, mutta paineet muutokselle ovat kovat.
Kuva
veka, hmikko, Biosphere ja 2 muut tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#96631
Päivän knoppitieto: itse opin joku vuosi sitten Kanarian-matkalla, että Canary Wharfin nimi todellakin johtuu Kanariansaarista. Purjelaiva-aikakaudella Atlantin ylitys sujui helpoimmin tasaisten länsituulten vyöhykkeellä etelässä, mistä jatkettiin pohjoiseen Eurooppaan. Brittiläisillä kauppiailla oli palatsinsa Las Palmasin satamassa Gran Canarialla, minne Amerikan-laivat saapuivat, ja tavara jatkoi sitten Canary Wharfiin.
Avatar
tekijänä veka
#96633
Mielenkiintoista nähdä näistäkin kuvista, että Lontoossa yhä rakennetaan myös valtavia bisnes-torneja. Ehkä ne on laitettu käyntiin sen verran aikaisemmin, ettei vielä ollut hajuakaan brexitin aiheuttamasta firmojen pakenemisesta mantereelle. Sijoitusasuntojen puolella en osaa yhtään sanoa, miten brexit vaikuttaa karkuteillä olevan harmaan rahan markkinoihin. Lontoohan on tähän saakka ollut hyvä osoite ostella luksuskämppiä vaikka ei edes niihin muuttaisi, siinä missä Manhattan, Vancouver ja mitä niitä onkaan. Ensi tiistain jälkeen olemme vissiin taas viisaampia tässäkin asiassa.
tekijänä Pyöröovi
#96634
Paljon tosiaan riippuu ensi tiistaista. Brexitiä nimenomaan kampanjoitiin laajalti ajatuksella, että Britanniasta voisi tulla Euroopan Singapore, joka imee sijoituksia ympäri maailmaa. Tietty Britannian talouden kasvu oli ennen Brexit-äänestystä OECD-maiden huipulla, joten kasvun hiipuminen on tähän mennessä ollut ennemmin suhteellisen heikkoa kuin mitenkään katastrofaalista. Jos diiliä ei tule ollenkaan, talouden uskotaan taasen kulkevan finanssikriisiä rajumpaan kaaokseen, kun jok'ikinen sopimus pitäisi rakentaa alusta ilman järkevää varoaikaa.

Toisena ilmiönä Lontoo on täyttynyt viime vuodet teknologiajättien konttoreista. Apple, Google ja Facebook ovat melkoisen ongelmallisia kaupungille, jonka keskustasta tyhjää maaperää on yksinkertaisesti vaikea haalia kaikille kiinnostuneille osapuolille samalla pitäen kiinni rohkeista kasvulupauksista. Canary Wharf pyrkii olemaan juuri yksi alueista, jonne vastaavia toimistoja toivottaisiin ensisijaisesti, sillä mitään varsinaista kulttuurihistoriallisesti suojeltavaa identiteettiä ei ainakaan vielä ole päässyt muodostumaan.
tekijänä hmikko
#96636
Pyöröovi kirjoitti:Toisena ilmiönä Lontoo on täyttynyt viime vuodet teknologiajättien konttoreista. Apple, Google ja Facebook ovat melkoisen ongelmallisia kaupungille, jonka keskustasta tyhjää maaperää on yksinkertaisesti vaikea haalia kaikille kiinnostuneille osapuolille samalla pitäen kiinni rohkeista kasvulupauksista.


Toisaalta luulis, että ainakin noilla mainituilla jäteillä on varaa tarvittaessa ostaa naapurit ulos. Semmoisessa tilanteessa tietysti startupit ovat hankalammassa saumassa, jos tulevat hinnoitelluksi ulos kaupungista. Perinteisen mallinen Piilaakso-ilmiö perustui siihen, että alueella oli huippuyliopisto (Stanford) ja sen ympärillä rutkasti Yhdysvaltojen puolusministeriön panostusta, osaavaa työvoimaa, ja halpoja tiloja yrittäjille. Tunnetusti moni jätti aloitti autotallista.

Itselle tuli noista Canary Wharfin kuvista mieleen, että miten mahtaa Docklands Light Railway (DLR) sietää kasvua? Käsittääkseni sen junayksiköiden koko on aika rajallinen, ja siellä on täyttä jo nykyisellään, ihan perskohtaisen havainnonkin mukaan.
tekijänä Pyöröovi
#96639
hmikko kirjoitti:Toisaalta luulis, että ainakin noilla mainituilla jäteillä on varaa tarvittaessa ostaa naapurit ulos. Semmoisessa tilanteessa tietysti startupit ovat hankalammassa saumassa, jos tulevat hinnoitelluksi ulos kaupungista. Perinteisen mallinen Piilaakso-ilmiö perustui siihen, että alueella oli huippuyliopisto (Stanford) ja sen ympärillä rutkasti Yhdysvaltojen puolusministeriön panostusta, osaavaa työvoimaa, ja halpoja tiloja yrittäjille. Tunnetusti moni jätti aloitti autotallista.

Niin siis jäteillä ei ole mitään vaikeuksia ostaa tontteja, jos he saavat ostopuuhiinsa vain luvat. Samoin kuin Helsinki ja muut Euroopan pääkaupungit, Lontoo kamppailee lisätäkseen asuntotuotantoaan ja parantaakseen alueidensa viihtyisyyttä. Siinä taistossa lähinnä isoimmat saavat osansa ja tosiaan autotalleista voi vain unelmoida.

hmikko kirjoitti:Itselle tuli noista Canary Wharfin kuvista mieleen, että miten mahtaa Docklands Light Railway (DLR) sietää kasvua? Käsittääkseni sen junayksiköiden koko on aika rajallinen, ja siellä on täyttä jo nykyisellään, ihan perskohtaisen havainnonkin mukaan.

Lontoohan on aina jäljessä suunnittelussaan, joten sinällään ongelmia aika varmasti vielä tulee. Crossrail on itsessään ratkaisu, joka olisi pitänyt saada vuosikymmeniä sitten kaupungin yhdistämiseksi lännestä itään. Täyttä oikeastaan on ihan kaikkialla...