Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Klazu
#79272
Ruhrgebiet eli suomeksi Ruhrin alue on Euroopan suurimpia metropolialueita ja määrittelytavasta riippuen 5-12 miljoonan asukkaan koti. Alueella sijaitsee lukuisia suurkaupunkeja joille on täällä jo omia ketjujaan, mutta luon nyt myös ketjun tämän valtavan alueen pienemmille kaupungeille, joissa tuli myös reissattua runsaasti.

Ensiksi kuvia Bochumin ja Oberhausenin suurista ostosparatiiseista.

Kuva

Alueen suurin ostoskeskus on Bochumin itälaidalla sijaitseva Ruhr Park, joka Autobaanojen risteyksessä sijaitseva ostoshelvetti.
Kuva

Kuva

Amerikkalaistyylistä kauppakeskussuunnittelua edustaa puolestaan Oberhausenissa sijaitseva uudenaikaisempi CentrO.
Kuva

Kuva

Kuva

Loput kuvat löytyvät täältä.
Avatar
tekijänä Klazu
#82281
115-vuotias Wuppertaler Schwebebahn on oikea saksalaisen insinööritaidon taidonnäyte.

Futuristinen kohorata vuonna 1913.
Kuva

Schwebebahn on Wuppertalin paikallisliikenteen tärkeimpiä komponentteja.
Kuva

Suurin osa ratalinjauksesta seurailee Wupper-jokea.
Kuva

Schwebebahnilla matkustaa vuosittain yli 25 miljoonaa matkustajaa.
Kuva

Loput kuvat löytyvät täältä.
Avatar
tekijänä veka
#82302
Tuo Schwebebahn on kyllä aika uskomattoman näköinen viritys. Tulee jotenkin mieleen isojen poikien Meccano.

En ole ennen nähnyt tuollaista "kiskobussia", joka matkaa kiskon alapuolella. Minkähän takia moiseen ratkaisuun on päädytty? Kiskon päällä kulkevia on varmaan paljon enemmän. Kävin juuri Miamissa, missä Downtownin joukkoliikenteen tärkeä osa on ilmainen "Metromover". Kätevän tuntuinen härveli, kun ei jumiudu alla olevan katuverkon ruuhkiin ja liikennevaloihin.

Kanavan (joen) rannalla elävien täytyy jollain kummalla tavalla arvostaa perinteistä kulkupeliään, kun sitä ei ole haluttu siirtää toisaalle tuommoisesta paikasta.
tekijänä Pyöröovi
#82305
Kai se kulkee kiskon alapuolella ihan tyylikkyyden vuoksi. Mielestäni tuo rata on huomattavasti ilmavampi ja miellyttävämpi katsoa kuin tavalliset kiskon päällä kulkevat radat. Itse hieman vierastan ylipäänsä kyseisiä ratoja, sillä ne varastavat katukuvan täysin metallikiskoillaan. Osoitus siitä, kun käytännöllisyys päästetään ajamaan kaiken muun edelle.

Toki Ruhrgebiet ja esimerkiksi Chicago ovat päässeet radoillaan niin legendaariseen maineeseen, että niitä on vaikea kuvitella ilmankaan. Ja voin myöntää nauttineeni myös Tokion tehokkaasta Yamanote Linesta hyvin paljon.
Avatar
tekijänä Klazu
#82307
Schwebebahn on tosiaan uniikki järjestelmä, eikä vastaavaa ole rakennettu muualle. Wikipedian mukaan tarkoituksena oli myydä ideaa muun muassa Berliiniin, mutta vain Wuppertalissa päädyttiin rakentamaan sellainen. Tässä on hyvä ymmärtää Wuppertalin maantiedettä eli kyseessä on ahtaiden kukkuloiden laaksossa kulkevan joen varrelle rakentunut nauhakaupunki, jossa kaikki tila oli jo rakennettu täyteen kun junaratoja alettiin rakentaa. Joen yläpuolella oli kuitenkin ilmatilaa vapaana, joten valinta oli selvä.

Kunnioitusta herättävää on että tämä järjestelmä on toiminut vuodesta 1901 saakka ja pääosin moitteetta. Kyseessä ei ole ollut varmaankaan helppo rakennusprojekti, mutta onneksi päätyivät rakentamaan radan sen verran korkealle, että myös myöhemmin tullut autoliikenne mahtuu siltojen kohdalla sen ali. Ja kulkeepa rata paikoin myös kaupungin katujen yllä, talojen keskellä!

Ruhrin alueella on muuten myös kaksi muuta kohorataa, joissa vaunut roikkuvat radasta. Dortmundin yliopistolla on täysautomaattinen H-Bahn järjestelmä ja myös Düsseldorfin lentokentällä tällainen yhdistää kentän juna-asemaan. Kaikki kolme on tullut kokeiltua ja ovat näppäriä! Wuppertalin systeemi ei ole automatisoitu.

Miamin Metromoverilla tuli ajeltua itsekin muutama viikko takaperin ja kyseessä on tosiaan erilaisesta kohoradasta. Järjestelmä on sangen näppärä, mutta asemat ovat todella lähekkäin ja vaunut liikkuvat todella hitaasti. Hienoa on kuitenkin, että kyseessä on täysin ilmaisesta järjestelmästä joka poistaa tarvetta siirtää autoa keskustan paikkojen välillä. Sen kuin pysäköit jonnekin ja matkaat lopun matkan Metromoverilla. :)