- 05.10.16 14:43
#84838
Jeejee. Tyypit dissaa muiden asiantuntemusta, ja pullistelee omallaan. Ja hehkuttaa jonku kymmenen vuotta käytössä olleen konetyypin bongausta. Huh, eräät korpisuomalaisuuden piirteet näyttää säilyneen hyvin, vuosikausien matkailusta huolimatta.
Faktahan on, että uusin ja kiinnostavin matkustajakone on tällä hetkellä A350XWB. A380 on toki suurin, uutisarvoa sillä on kuitenkin enää jossain periferioissa. Väittäisin, että matkustajakokemuksen (kabiinin) näkökulmasta A350XWB on myös reittikoneista hienoin - toki lentoyhtiöstä riippuen. Todettakoon, että tyypin käyttöönotto on onnistunut HUOMATTAVASTI B787 Dreamlinerin lanseerausta paremmin. Dreamlinerin lanseeraukseenhan liittyi ikäviä lentokieltoja ja muita teknisiä vaikeuksia. B777 on muuten konetyyppinä jo kaksikymmentä vuotta vanha - missä olit kun se aloitti liikennöinnin 1995?
Sattumoisin Finnair oli aivan ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön A350XWB-konetta noin vuosi sitten, mukavaa (vancouverilaisten kannalta) että konetyypillä ollaan aloittamassa liikennettä sinnekin ihan pian. Niin se saapuu kehitys Vancouveriinkin!
Sekin on fakta, että Finnair (Helsinki-Vantaa) on ku*isessa kilpailutilanteessa Euroopan muiden Aasian-liikenteen hubien kanssa. Muilla on taustallaan ja vahvuutenaan pitkät perinteet, mutta ihan huonosti ei ole Finnairkaan pärjännyt: mielenkiintoista on kuitenkin että suurin kasvu (20%) tulee tällä hetkellä Pohjois-Amerikan reiteiltä. Aasian liikenteen käyttöaste onkin jo n. 90%, joten sieltä kasvua jos halutaan, täytyy kalustoa isontaa, tai lisätä. Amerikan liikenteen kasvusta voisi päätellä, että itärannikolta lennetään Aasiaan Helsingin kautta, tai toisin päin - mikä olisi jossain määrin hämmästyttävää.
PS. jos laitetaan taas skaalaa kohdilleen, Vancouverin kentän kautta kulki viime vuonna 4.9 milj. kansainvälistä matkustajaa, Helsinki-Vantaan läpi 13.8 miljoonaa - eli Helsingin kenttä on kansainvälisen liikenteen näkökulmasta melkein kolme kertaa suurempi kuin Vancouver YVR. Ei mulla muuta.
Faktahan on, että uusin ja kiinnostavin matkustajakone on tällä hetkellä A350XWB. A380 on toki suurin, uutisarvoa sillä on kuitenkin enää jossain periferioissa. Väittäisin, että matkustajakokemuksen (kabiinin) näkökulmasta A350XWB on myös reittikoneista hienoin - toki lentoyhtiöstä riippuen. Todettakoon, että tyypin käyttöönotto on onnistunut HUOMATTAVASTI B787 Dreamlinerin lanseerausta paremmin. Dreamlinerin lanseeraukseenhan liittyi ikäviä lentokieltoja ja muita teknisiä vaikeuksia. B777 on muuten konetyyppinä jo kaksikymmentä vuotta vanha - missä olit kun se aloitti liikennöinnin 1995?
Sattumoisin Finnair oli aivan ensimmäisten joukossa ottamassa käyttöön A350XWB-konetta noin vuosi sitten, mukavaa (vancouverilaisten kannalta) että konetyypillä ollaan aloittamassa liikennettä sinnekin ihan pian. Niin se saapuu kehitys Vancouveriinkin!
Sekin on fakta, että Finnair (Helsinki-Vantaa) on ku*isessa kilpailutilanteessa Euroopan muiden Aasian-liikenteen hubien kanssa. Muilla on taustallaan ja vahvuutenaan pitkät perinteet, mutta ihan huonosti ei ole Finnairkaan pärjännyt: mielenkiintoista on kuitenkin että suurin kasvu (20%) tulee tällä hetkellä Pohjois-Amerikan reiteiltä. Aasian liikenteen käyttöaste onkin jo n. 90%, joten sieltä kasvua jos halutaan, täytyy kalustoa isontaa, tai lisätä. Amerikan liikenteen kasvusta voisi päätellä, että itärannikolta lennetään Aasiaan Helsingin kautta, tai toisin päin - mikä olisi jossain määrin hämmästyttävää.
PS. jos laitetaan taas skaalaa kohdilleen, Vancouverin kentän kautta kulki viime vuonna 4.9 milj. kansainvälistä matkustajaa, Helsinki-Vantaan läpi 13.8 miljoonaa - eli Helsingin kenttä on kansainvälisen liikenteen näkökulmasta melkein kolme kertaa suurempi kuin Vancouver YVR. Ei mulla muuta.