Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Clepe
#83733
Kyllä niitä on täälläkin brändätty, ne on tosin yleensä korttelin päässä, joten niitä ei tarvitse mainostaa koko kaupunkialueella. Espoossa on esimerkiksi 27 kilometrin pituinen Rantaraitti.
Avatar
tekijänä Klazu
#83734
Ei kyse ole mistään brändäyksestä vaan siitä, että aiemmin täysin luonnonmukaiselle alueelle on nyt pääsy ja siellä on nyt myös piknik- ja saniteettitilat. Samalla myös avattiin muutamia vanhoja vesiteitä, joita jokea ylös nousevat kalat voivat käyttää levähdyspaikkanaan matkalla kohti yläjuoksua

Suomen ja Kanadan ero on myös jokamiehenoikeus, jota täällä ei ole olemassa samassa mielessä kuin siellä. Täällä luontoalueista luvallisesti nauttiminen vaatii, että kaupungit pyhittävät ne virallisiksi puistoalueiksi. Viheralueet ovat myös täällä erittäin suosittuja, joten kasvava asukasmäärä vaatii myös uusien tilojen avaamista.
Avatar
tekijänä sw
#84131
Vancouverissa tuli vietettyä reilu viikko kesällä. Kaupunki oli mukavan vaihteleva, erityisesti vuorimaisemat tekee tunnelman. Korkeista pilvenpiirtäjistä huolimatta kaupungissa on paljon matalia kortteleita joten tietyllä tavalla Torontomaiseen tunnelmaan ei ihan pääse. Starbuckseja löytyy joka kulmalta, siis kirjaimellisesti, sillä Vancouverissa niitä on toiseksi eniten maailmassa, Seattlen jälkeen. En käynyt ;)

Kaksi ekaa kuvaa on kämpän ikkunasta, joten maisemat olivat kohdallaan. Luonto on läsnä kaupungissa, esim. puistoissa tai sitten nopeasti pyyhältämällä läheiselle vuorelle, jossa voi ihmetellä maisemia tuulimyllystä käsin. Kannattaa käydä!

Kaikenkaikkiaan varmasti oikein asuttava kaupunki, jossa rahaa virtaa ja elämänmeno vaikutti leppoisalta. Kehitystä ja rakentamista näytti olevan vähän joka puolella menossa. Tietynlainen wau fiilis jäi kuitenkin saamatta, sori vaan Kanada, mutta tässä Sydney vei sydämen edelleen :) Biitsit olivat hieman kämäsiä ja likaisia, sekä täynnä isoja puutukkeja. Se oli pettymys mutta onneksi en ollut rantalomalla.

Ainoa häiritsevä asia oli se, että jengi pössytteli joka puolella, joten taisin itsekin olla koko ajan hieman hyviksissä, hengitettyäni muiden savuja vierestä. Montrealiin sitten päästyä, piti oikein ihmetellä, että mikä ihme hajutupakkaa jengi vetää...kunnes tajusin sen olevan siis todellakin tupakkaa eikä mitään maria. Näin sitä kaikkeen tottuu. Myös yleinen hintataso on selvästi korkeahko, joskin euron kurssista tuli mukavasti kotiinpäin tällä kertaa. :smt028

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Arvatkaas vaan, millä tavalla Suomi on osallistunut tähän?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
jfo, Klazu, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#84135
Hyvin näytät kiertäneet pakolliset turistipaikat keskustassa, mutta wau hetkiä varten olisi pitänyt uskaltautunut luonnon helmaan. ;)

Vancouveria ja Sydneytä ei voi ihan verrata toisiinsa eri koon sekä täysin erilaisen ilmaston vuoksi, mutta nuo mainitsemasi tukit ovat siellä rannoilla ihan tarkoituksella sillä ajopuut kuuluvat länsirannikon henkeen ja ne on siksi sijoitettu ihmisten istua. En tiedä kävitkö Spanish Banksin suunnalla hieman keskustan ulkopuolella, mutta sieltä löytyy yli viiden kilometrin mittainen hiekkaranta jolla kelpaa kölliä. Merivesihän on näillä leveyksillä aina vähän viileää, mutta todella puhdasta.

Pössyttely on täällä tosiaan todella yleistä ja pian siis täysin laillista. Tutuilla hoodeilla olet myös oleskellut, sillä tuossa naapurissa tuli asuttua kolme vuotta ja alakerran leffateatterissa käytyä useasti. Toivottavasti kokeilit myös teatterin vieressä sijaitsevaa Pizzeria Pacificoa, joka on oma suosikki alueella. Hyvä ja keskeinen sijainti pitää majaa turistina ja toivottavasti AirBnB oli edullisempi kuin tähän vuodenaikaan törkeän kalliit hotellit (alkaen $500/yö).

Keli näyttää myös suosineen, missä teillä on käynyt tuuri, sillä kesä oli pilvinen aina elokuun vaihteeseen asti.

Kiitos kuvista ja vierailusta! Laita ensi kerralla YV:tä ennakkoon, niin voin tulla kahvittelemaan. :)
Avatar
tekijänä Joggi
#84201
On kyllä mitäänsanomatonta ja äärimmäisen tavanomaista arkkitehtuuria, ja kaupunkirakenteesta ei voi edes puhua.

Kuten Klatsu toteaa, onneksi luonto on lähellä, ja monella tapaa kaunistakin - ja skandinaaveille, ainakin norjalaisille kotoisen oloista. Mutta taitaa kuitenkin se (lähes) täystyöllisyys olla alueen ainoa varsinainen vetovoimatekijä?
Avatar
tekijänä Klazu
#84330
Joggi kirjoitti:On kyllä mitäänsanomatonta ja äärimmäisen tavanomaista arkkitehtuuria, ja kaupunkirakenteesta ei voi edes puhua.
On se harmi, että viisaudestasi saadaan nauttia vain tällä foorumilla! Nimittäin jos tämän olisivat tienneet muutkin, olisi Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnalta sekä sadoilta muiltakin kaupungeilta säästynyt opintomatkan vaiva tänne kurjaan kaupunkiimme. Pyydänkin, että jatkat näiden viisaustesi jakamista sieltä vanhempiesi kotoa, sillä näitä on erittäin hupaisa lukea. :D
Avatar
tekijänä Joggi
#84346
Klazu kirjoitti:
Joggi kirjoitti:On kyllä mitäänsanomatonta ja äärimmäisen tavanomaista arkkitehtuuria, ja kaupunkirakenteesta ei voi edes puhua.
On se harmi, että viisaudestasi saadaan nauttia vain tällä foorumilla! Nimittäin jos tämän olisivat tienneet muutkin, olisi Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnalta sekä sadoilta muiltakin kaupungeilta säästynyt opintomatkan vaiva tänne kurjaan kaupunkiimme. Pyydänkin, että jatkat näiden viisaustesi jakamista sieltä vanhempiesi kotoa, sillä näitä on erittäin hupaisa lukea. :D
Ohhoh. Että oikein opintomatka. Jospa listattaisiin ne kaupungit, joihin on kaupsu-opintomatkoja tehty, niin nähtäisiin, millaisessa sarjassa tämä ihmeellinen Vancouver oikein painii. Jyväskylä, Oulu, Tampere, Hämeenlinna, mitähän muita? Vantaa, ei kai sentään?

Tai sanoisinko näin: käytiin me Neuvosto-Leningradissakin opintomatkoilla, ei sinne kuitenkaan SEN takia menty, että oltaisiin pidetty sitä jotenkin kaupunkirakentamisen malliesimerkkinä.
Avatar
tekijänä Skyliner
#84425
Hyvää keskustelun avausta Juggilta. Olen täältä taustalta yrittänyt kahlata näitä Vancouver - kuvakavalkadeja läpi ja nähnyt niissä vain korkeita rakennuksia joiden ansiot arkkitehtuurissa varsinkin skandinaavisesta näkökulmasta ovat aika heikkoja. Sen sijaan Suomessa toteutetuille kohteille kantautuu lähes yksinomaan haukkuja sieltä meren toiselta puolen ja niihin kaivataan parempaa laatua.

Joten vietäisiinkö tämä kisa seuraavalle asteelle ja Klasu lyö pöytään 5 parasta kohdetta Vancouverista viime vuosilta ja me vastavuoroisesti esittelemme 5 kohdetta Helsingistä? Pitäisikö yrittää myös vähän toimintojen sekoittamista ?Esimerkiksi ainakin 1 toimisto-, 1 asuin- ja 1 julkinen rakennus pitää sisällyttää näihin viiteen.

Ja kun puhutaan arkkitehtuurin laadusta niin annettakoon se etumatkaa Vancouverille, että siellä taitaa olla yli tuplasti väkeä verrattuna Helsinkiin, paljon nostetta ja öljyhiekkakaivauksilla liikkeelle saatua rahaa kasoittain. Rahakkailla kohteillahan arkkitehtuuria voisi luulla olevan helpompaa toteuttaa, useinhan se on ensimmäinen asia josta karsitaan kun budjetin rajat alkaa lähestyä.

Luontohan toki Kanadassa on kaunis. Tuo Vancouverin kaupunkisuunnitteluhype olisi mielenkiintoista kokea, mutta onkohan siinäkin oma lisänsä sillä, että verrokkikaupungit sielläpäin jäävät jälkeensä huimasti eurooppalaisista sisaristaan esimerkiksi joukkoliikenteen toimivuudessa.

Myös Klasun luontokuvia Albertan öljyhiekkakentiltä olisi mukavaa vaihtelua nähdä tässä ketjussa!
Joggi, TheCultureHigh tykkää tästä
Avatar
tekijänä Joggi
#84814
Niin se saapuu kehitys Kanadan länsirannikollekin, onnittelut!

Muutama ehkä kiinnostava yksityiskohta tuosta A380 -koneesta:
- kaupallinen ensilento lokakuussa 2007 (melko tarkalleen yhdeksän vuotta sitten)
- ensivierailu Helsinki-Vantaalla syyskuussa 2008 (melko tarkalleen kahdeksan vuotta sitten)
- spoilerit on suunniteltu ja valmistetaan Suomessa, Patrian tehtaalla Jämsän Hallissa

Edit: spoilerihan on lentokoneessa sellainen siiven yläpinnassa oleva siiveke, joka nostetaan ylös virtauksen rikkomiseksi, suomeksi kai virallisesti "tärväin" - käytetään ns. lentojarruna, esimerkiksi kun halutaan pudottaa lentokorkeutta ilman että vauhti kiihtyy. Tai kun laskeutumisessa halutaan varmistaa ettei esim. vastatuulen puuska nosta konetta uudelleen ilmaan.

PS. ne suomalaiset tärväimet muuten näkyy hienosti tuossa videolla, esim. kohdassa 1:10 alkaen :D
tekijänä Kazaam
#84816
Ei kai nyt Lufthansan A380-koulutuslentoa voi mitenkään verrata säännölliseen (vaikkakin kausiluonteiseen) reittiliikenteeseen. Niin ja onhan myös Emiratesin A380 piipahtanut Helsinki-Vantaalla Moskovan huonojen keliolosuhteiden vuoksi vuonna 2013. Pohjoisamerikkalaisilla lentoyhtiöillä ei myöskään ole laisinkaan A380-koneita, joten ei tuo kovinkaan iso ihme ole, ettei kone ole Vancouveriin aiemmin edes eksynyt.

Emirates on muuten operoinut pian jo vuoden verran uusimmalla, kaksiluokkaisella ja 615-paikkaisella A380-koneella sellaisesta suurmetropolista kuin Kööpenhamina. Emirates on saanut vasta yli puolet lähes sadastaviidestäkymmenestä koneestaan, joten saa nähdä seuraako esimerkiksi Tukholma joskus myöhemmin. Olisi kyllä ihan kiva lukea tilastoja siitä, millaisella käyttöasteella lennot keskimäärin ovat. Monet lentoyhtiöt kun aikovat myydä tai jättää uusimatta leasing-sopimuksiaan.

Olen kerran lentänyt A380:lla, ihan kiva kokemus, mutta lähinnä oikeastaan siitä syystä, että kone oli puolityhjä ja sain koko kolmen penkin rivin itselleni. :)
Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#84821
Kazaam kirjoitti:Ei kai nyt Lufthansan A380-koulutuslentoa voi mitenkään verrata säännölliseen (vaikkakin kausiluonteiseen) reittiliikenteeseen. Niin ja onhan myös Emiratesin A380 piipahtanut Helsinki-Vantaalla Moskovan huonojen keliolosuhteiden vuoksi vuonna 2013. Pohjoisamerikkalaisilla lentoyhtiöillä ei myöskään ole laisinkaan A380-koneita, joten ei tuo kovinkaan iso ihme ole, ettei kone ole Vancouveriin aiemmin edes eksynyt.
Heh, eihän joggin nyt voi olettaa ymmärtävän alkuunkaan mitä milloinkin kommentoi. Hauska hänen täydellisen tietämättömiä juttujaan on silti lukea! :D Hyvä ja asiantunteva kommentti puolestaan sinulta, kazaam. :smt023

Tokihan A380 on nähty Vancouverissakin paljon aiemmin koulutus- ja esittelylennoilla ja tässä onkin kyse säännöllisestä reittilennosta kesäkautena. Talvisin British Airways lennättää edelleen kahta päivittäistä 747 jumbojettiään Vancouveriin, mutta on vain ajan kysymys milloin A380-vuorosta tulee ympärivuotinen vanhojen jumbojen eläköityessä.

Vancouveriin lentää tällä hetkellä kaikki olemassaolevat suuret laajarunkokoneet sekä niiden eri variantit 767, 777, 787-8, 787-9, 747-4, 747-8, A330, A340, A350 ja A380. Dreamliner-reittejä on jo toistakymmentä lukuisilta lentoyhtiöiltä ja ensimmäinen A350 reitti aloittaa keväällä, kun Cathay Pacific laittaa erittäin vilkkaalle Vancouverin reitilleen upouuden koneensa. Lentoyhtiöt suosivat yhä suurempia koneita, koska Vancouverin liikenne kasvaa 10% vuosivauhtia ja varsinkin aasialaiset lentoyhtiöt ovat ahtaalla slotti-rajoitusten kanssa, joten reiteille laitetaan koko ajan suurempia koneita (suurimmat 777:at ovat erittäin yleisiä). Onkin vain ajan kysymys, että A380:sia nähdään muiltakin lentoyhtiöiltä, esimerkiksi Lufthansalta (myös A350 mahdollinen), China Southernilta tai Korean Airilta.

Helsinkiinhän ei edelleenkään lennä yhtään jumbojettiä ja laajarungotkit ovat yhtä Japan Airlinesin Dreamlineria lukuunottamatta pelkästään Finnairin koneita. Tämän tietysti ymmärtää, koska kenttä on sen verran pieni ja toimii vain ja ainoastaan Finnairin keskuskenttänä. Kysyntää isoille koneille pienelle syöttöliikennekentälle ei siis ole ja näin ollen Helsingissä jumbojettejä tullaan jatkossakin näkemään vain hätälaskeutumisten aikaan.
tekijänä TheCultureHigh
#84830
Eikös noiden A-380 valmistusta supistettu kun ei yhtiöt olekaan kiinnostuneita niistä. Ovat kalliita ja kuluttavat polttoainettakin suht reippaasti verrattuna esim. A-350 koneisiin. A-380 koneet ovat perusteltuja vain megacityjen välisiin lentoihin.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 41