Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä zeizei
#101147
Miksi muuten nuo autot ovat kadulla? Onko tonteilla parkkipaikkaa tai autotallia?
Avatar
tekijänä Klazu
#101150
Pohjois-Amerikassa omakotitaloalueet ovat Suomeen verrattuna erittäin tiiviisti rakennettuja. Asuintalot ovat melkein kiinni toisissaan ilman merkittävää pihaa rakennusten edessä (usein takapiha on hieman suurempi). Tällaisilla kuvissa nähdyillä vanhemmilla ja usein lähellä keskustaa sijaitsevilla alueilla taloissa ei siten ole myöskään autotalleja tai -katosta, joten kadunvarsi on ainoa paikka pysäköidä. Näillä alueilla joutuu yleensä ostamaan vuosittaisen pysäköintiluvan oman kotikadun varrelle.

Uudenaikaisilla omakotitaloalueilla sekä kaikissa tornitaloissa on pysäköinti on rakennettu maanalle tai parkkitaloon. Suomalaiset avomaan parkkipaikat ovat harvinaisia koska taloyhtiöiden tontit ovat niin pieniä. Hienostoalueilla sekä kauempana lähiöissä suurilla omakotitaloilla on yleensä 2-3 auton oma autotalli, suurissa kartanoissa vielä tätäkin suuremmat tallit.
tekijänä hmikko
#101153
Klazu kirjoitti: 03.11.20 04:09 Pohjois-Amerikassa omakotitaloalueet ovat Suomeen verrattuna erittäin tiiviisti rakennettuja.
Tuo on melkoinen yleistys Vancouverin perusteella. Yhdysvalloissa on myös paljon vanhempia, 60- ja 70-lukujen omakotitaloalueita, joissa on todella isot tontit ja suomalaisittain jättimäisiltä näyttävät etupihan nurmikentät niin, että kadun varrella on nurmea todella laajasti. Tyyliin näin. Tietysti nuo ovat suhteessa rakentamisen aikaiseen maan hintaan ja voimassa olleisiin sääntöihin. Monin paikoin nurmikentät ovat seurausta siitä, että rakennukset on määrätty jollekin etäisyydelle kadusta. Arvokkaimmilta paikoilta noita ei varmaan löydy, mutta sitä kaikkea muuta lääniä Pohjois-Amerikassa piisaa myös.
Avatar
tekijänä Klazu
#101165
Niin no, tämä on Vancouver-ketju vaikka hieman sen perusteella yleistinkin. Esimerkkisi on kuitenkin vertailua omenoiden ja appelsiinien välillä, sillä tottakai jossain Ohion pikkukaupungin ulkolähiöissä on väljät pihat verrattuna alueeseen, joka on vain kaksi kilometriä Vancouverin Downtownista etelään eli käytännössä keskustaa. Siitäkin huolimatta heti randomin esimerkkialueesi pohjoispuolella, Interstaten toisella puolen, on huomattavasti tiiviimpää omakotitalolähiötä - edelleen ohiolaisella mittapuulla.

Samanlaisia vanhoja lähiöitä täältäkin kun mennään muutama kymmenen kilometriä ulospäin ja vaikka millä mitalla tältä Eurooppaa suuremmalta mantereelta.
Avatar
tekijänä Klazu
#101166
Harva vancouverilainen tietää pienestä Barnston Islandin saaresta jonne pääsee Lower Mainlandin viimeisellä lossilla.

Ilmaisen lossin kyytiin ei mahdu montaa autoa.

Kuva

Matkaa saarelle on vaivaiset 5 minuuttia.

Kuva

Harvaanasutun saaren ympäri on mukava pyöräillä.

Kuva

Eteläkärjessä maisemaa hallitsee suuri Golden Ears Bridge.

Kuva

Loput kuvat löytyvät täältä.
Eeros, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#101169
Että lossikin löytyy!
Eihän tuolta taida uupua juur mitään, mistä itse pitää.
Viimeeksi menin lossilla Puumalassa ja sekin salmi on jo, ajat sitten, silloitettu...

Mielenkiintoisia kuvia ja juttuja!
Avatar
tekijänä Klazu
#101187
1440 metriä korkea Mount Strachan on lähivuorten korkeimpia huippuja.

Alkumatka vuorelle on helppoa taivallusta.

Kuva

Polku ylös on kuitenkin jyrkkä ja kivikkoinen.

Kuva

Karhunpennut pakenivat meitä puuhun.

Kuva

Maisema huipulta palkitsee vaivannäön.

Kuva

60-luvulla sattuneen lento-onnettomuuden jäljet löytyvät edelleen metsästä.

Kuva

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
Viimeksi muokannut Klazu, 24.12.20 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Eeros
#101195
Onko sulla kuvia Squamishista ja sen ihan lähiympäristöstä?
Eihän nuokaan kaukana olleet (edelliset kuvat)

Tuo seutu on aina kiehtonut.

Komeimpia maailmassa.
Avatar
tekijänä Klazu
#101296
Pitkään odotettu Broadway SkyTrain on nyt virallisesti rakenteilla.

5,7 kilometriä pitkä laajennus kattaa metropolin toiseksi tärkeimmäin työssäkäyntialueen ja on askel kohti UBC:tä.

Kuva

Uusi linja yhdistää toisiinsa kaikki nykyiset kolme linjaa. City Hallin vaihtoasemasta povataan vilkasta.

Kuva

Asemia lisätään myös valmiiden linjojen varrelle, kuten uusi Capstan Station Richmondissa.

Kuva

Loput kuvat löytyvät täältä.
Avatar
tekijänä Klazu
#101326
Esikaupungeissa on menossa kilpailu korkeimman pilvenpiirtäjän tittelistä.

Burnabyllä on lukuisia alati kohoavia siluetteja. :P

Kuva

Amazing Brentwoodin 56-kerroksiset kaksoistornit ovat tämän hetkein korkeimmat lähiötornit.

Kuva

215 metriä korkeasta Gilmore Place on matkalla Länsi-Kanadan korkeimmaksi asuintorniksi.

Kuva

65-kerroksinen Condord Metrotown vie tittelin vain pari vuotta myöhemmin.

Kuva

Metrotownin tulevaisuuden tornisuunnitelmat ovat melkoisia. 8)

Kuva

Jopa supertall lukemat ovat lähellä jos 82 kerroksen korkeuteen kohoavat Gatineau Placen pilvenpiirtäjät lähtevät rakenteille. :o

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
TurkuCubed, Biosphere, 16valve ja 1 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#101467
Taannoisten kesävieraiden kanssa tuli vierailtua Vancouverin nähtävyyksillä.

Kaupungin akvaario on yksi suosituimpia nähtävyyksiä.

Kuva

Maitovalaalla oli hauskaa.

Kuva

Erikoisnäyttely esitti merenelävät nyljettynä.

Kuva

Laivaliikennettä Burrard Inlettiin.

Kuva

Vehreä Lighthouse Park sijaitsee West Vancouverissa.

Kuva

Bridal Veil Falls on kumpuileva vesiputous Fraser Valleyssä.

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#101502
Toisten taannoisten vieraidemme kanssa tuli vierailtua useilla tutuilla luontokohteilla.

335 metriä korkea Shannon Falls on provinssin kolmanneksi korkein vesiputous.

Kuva

Suosittu Canyon Lights oli juuri alkanut.

Kuva

Valkopääkotkat viihtyvät Squamishin liepeillä.

Kuva

Ylläkin nähty Bridal Veil Falls oli marraskuun aikaan osittain jäätynyt.

Kuva

Lyhyellä Whippoorwill Point Traililla oli maaginen tunnelma.

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
veka tykkää tästä
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 41