Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

#100145
Hyvin hoidettu koronaepidemia saa British Columbian ensi viikolla aloittamaan paluun kohti normaalia.

Epidemian vakavuus on vaihdellut maan sisällä voimakkaasti.

Kuva

Sairaalatapausten määrä on painunut länsirannikolla erittäin alhaiseksi.

Kuva

Kesän ensimmäiset hellepäivät ovat saaneet ihmiset rannoille.

Kuva
AQ, veka peukuttivat tätä
#100969
Ai että sitä ajamisen iloa kun alla on ollut nyt kolme viikkoa upouusi 2021 BMW X3M Competition.

Värivaihtoehdot aiheuttivat pitkää pohdintaa, mutta valintamme oli lopulta klassinen M-väri Donnington Gray. :smt007

Kuva

Kuva

Competition-huippumallin 510 hevosvoimaa tekevät katumaasturista puhdasverisen urheiluauton, jolla ei jää radallakaan jalkoihin. :P

Kuva

Kuva

Peräti 21 tuuman kesävanteet miellyttävät kyllä silmää.

Kuva

Autossa on mukana kaikki mahdollinen varustelu. Suomessa tällaisia autoja ei myydä montaakaan kappaletta peräti 190 000 euron :shock: hinnasta johtuen. Kanadassa urheiluautolla oli hintaa vain 71 600 euroa. :o

Kuva

Kuva

Avaruusavain ja etäominaisuudet ovat näppäriä.

Kuva

Kymmenet muut kuvat löytyvät täältä.
16valve peukuttivat tätä
#100982
Nätti peli!
Ihan mielenkiinnosta, itse IT-alalla työskentelevänä, nuoremmat kollegat vielä 10 vuotta sitten ostelivat M-sarjan Bemareita ja nyt kaikkien on saatava Tesla. Tuntuu, ettei Bemarilla ole enää statusarvoa nuoremman IT-sukupolven silmissä. Onko Kanadassa vielä Bemarit voimissaan vai onko Tesla ottanut Bemarin paikan statussymbolina kuten täällä Suomessa? Bemareita tuntuu täällä arvostavan enää välimeren eteläpuolelta saapuneet uussuomalaiset
#100986
Urbanisti kirjoitti: 06.10.20 20:03Nätti peli! Ihan mielenkiinnosta, itse IT-alalla työskentelevänä, nuoremmat kollegat vielä 10 vuotta sitten ostelivat M-sarjan Bemareita ja nyt kaikkien on saatava Tesla. Tuntuu, ettei Bemarilla ole enää statusarvoa nuoremman IT-sukupolven silmissä. Onko Kanadassa vielä Bemarit voimissaan vai onko Tesla ottanut Bemarin paikan statussymbolina kuten täällä Suomessa? Bemareita tuntuu täällä arvostavan enää välimeren eteläpuolelta saapuneet uussuomalaiset.
Kiitti! Onhan tämä kyllä melkoinen urheiluauto katumaasturin käytännöllisessä kuosissa ja jokainen kilometri ratissa saa kyllä hymyilemään. :)

Vancouverissa bemarit ja Teslat ovat niin peruskauraa, ettei niillä ole sen suurempaa status arvoa. Lamboissa ja Ferrareissakin pitää olla alla harvinaisempaa mallia, että saa kaduilla päitä kääntymään. Esimerkiksi meillä on parkkihallissa toistakymmentä bemaria ja ainakin viisi Teslaa, sekä paljon muita saksalaismerkkejä. Vaikka X3 M40i -mallit ovatkin todella yleisiä, en ole nähnyt vielä yhtään X3M:ää kadulla saati varsinkaan meidän Competition-huippumallia, joten oma auto poikkeaa kyllä harvinaisena katukuvasta edukseen. :o

Vaikka samaa hintaan olisikin ostanut Model S:n niin en edes harkinnut Teslaa, sillä autojen ulkoasu on omaan silmään niin vanhahtava ja merkillä omistajiensa mukaan vakavia laatuongelmia. Ehkä Tesloja saa Suomessa jonkun sähköautoedun ansiosta edullisesti, sellaiset kun tuntuu luemma kannattaneen myyntiä monissa maissa kuten Singaporessa ja Norjassa. Tai ehkä Suomessa koetaan vielä että Tesla on jotenkin erikoinen, vaikea sanoa.

Suomessa uusien autojen ja varsinkin varustelun hinta on kyllä niin järkyttävä, että porukka ajelee lähinnä karvalakkimalleilla merkistä riippumatta. En voi kuin ihmetellä miten täällä 71 600 euroa maksanut urheiluauto maksaisi Suomessa 190 000 euroa ja silloinkin päästökuristettuna! :shock:
Urbanisti peukuttivat tätä
#100988
En ihan allekirjoita tuota status asiaa Bemareista ja Tesloista. Ainakin meidän kulmilla Tesloja pyörii niinkuin muitakin autoja. Työkaveri hankki Tesla model3:n kesällä, ja on käynyt kolmen kuukauden aikana kolme kertaa huollossa. Hienouksiahan siitä kyllä löytyy paljon, kun toimintoja voi ohjailla kännykästä tms. Omaankin silmään Teslojen muotokieli on tylsä, mutta se nyt vaan on oma mielipiteeni. Toisaalta sisätiloista pidän silti. Bemareissa on kyllä hyvä draivi, ja pitää myöntää että tämä sun X3 M40i on oikea unelma. Eikä ihan heti uskoisi, mutta nuo keltaiset jakkarat on kerrassaan upeat! Mä olen koeajanut laajan kirjon harvinaisia autoja varsinkin Suomen mittakaavassa, joten ihan kokemuksella voin puhua.
Klazu peukuttivat tätä
#101005
16valve kirjoitti: 07.10.20 08:49Hienouksiahan siitä kyllä löytyy paljon, kun toimintoja voi ohjailla kännykästä tms.
Itselläkin on näitä etätoimintoja kännykän sekä älyavaimen kautta, mutta näiden todellinen tarpeellisuus on kyllä melko rajallista kavereille näyttämisen lisäksi. Teslan pieruefektejä en edes kaipaa.
16valve kirjoitti: 07.10.20 08:49Bemareissa on kyllä hyvä draivi, ja pitää myöntää että tämä sun X3 M40i on oikea unelma. Eikä ihan heti uskoisi, mutta nuo keltaiset jakkarat on kerrassaan upeat!
Kiitti! Pidän kyllä itsekin todella paljon urheilullisesta sisustasta ja penkit ovat myös äärimmäisen mukavat istua. Niihin puristuu mukavasti kun vain painaa lusikan lattiaan. :)

Bemarin mallimerkintöjen hierarkia on yhtä epäselvä kuin Nokialla aikoinaan, mutta X3 M40i on siis perusmallin (xDrive 20i/30i) huippuversio, johon X3M ja meidän ostama X3M Competition ovat sitten vielä päälle G01 malliston aivan huipulla. M40i on ihan erilainen ja paljon vähemmän sporttinen todelliseen X3M:ään verrattuna. Koeajoimme molemmat ja ovat aivan eri autot.
#101031
Klazu kirjoitti: 07.10.20 05:12
Suomessa uusien autojen ja varsinkin varustelun hinta on kyllä niin järkyttävä, että porukka ajelee lähinnä karvalakkimalleilla merkistä riippumatta. En voi kuin ihmetellä miten täällä 71 600 euroa maksanut urheiluauto maksaisi Suomessa 190 000 euroa ja silloinkin päästökuristettuna! :shock:
Niin siis koska Suomessa lisävarusteissakin joudut maksaa hinnan lisäksi autoveroa, esim. autoveroa autossa 25% niin 1000€ lisävaruste maksaa muualla maailmassa 1000€, suomessa 1250€ jne. Lisäksi mitä enemmän päästöjä, sen enemmän autoveroa. Hybridit pääsevät muutaman tonnin verolla ja se vasta kusetusta onkin. Ei muutaku motarille ajamaan niin katellaan kulkeeko 50g/km päästöillä, no ei perkele kulje :D
Suomessa päätttäjät ajattelee että saadaan enempi verotuloa kun uusissa autoissa on autovero ja yritetään ohjaa ihmisiä käyttää julkista liikennettä. No se toimii sillon jos duuni sattuu olee raideyhteyksien päässä pk-seudulla muuten on aika hiljaista. Lisäksi autokantamme vanhenee vuosi vuodelta koska käytettyjä autoja tuodaan ulkomailta enemmän ja enemmän, koska ne on aina paremmin varusteltuja ja hinnallisesti halvempia. Sitten mietitään että millä päästöjä saadaan alaspäin, niinpä. Jos vaikka poistettais autovero niin sillä mutta kun ei mene jakeluun.

Aasinsiltana noihin päästöihin, että 24-pack Sandels 4,7% olut maksaa kaupassa 29-30€, josta pantteja saat takas 3,60€ eli pyöreesti 26€ laatikko jää hintaa. Sama bisse Iisalmesta Travemundeen ja takas Suomeen sekä vielä kotiinkuljetettuna 15,60€. Kiitos alkoholiveron. Ja taas jää ne miljoonat siitäkin tavarasta saamatta mutta kun kerran on pää perseeseen työnnetty ei sitä osata ottaa pois. Sama se on tuon autoverotuksen suhteen.
Klazu peukuttivat tätä
#101036
^ Hybridit on kusetusta mutta autovero pitäisi poistaa, että saadaan päästöt alas? Tässä vois aistia jotain ristiriitaa.

Ite en ihan ymmärrä valitusta vanhasta autokannasta päästöjen suhteen. Jos hybridejä ei lasketa, niin autojen polttoaineenkulutus per kilometri ei näytä käytännössä muuttuneen paljon mihinkään vuosikymmeniin, kun lisääntyneet tehot on käytetty lähinnä isompien ja raskaampien autojen liikutteluun. Katalysaattoritekniikan yleistymisen jälkeen päästöissäkään ei ole mitään sen kummempaa mullistusta ollut. Musta tilanne näyttää siltä, että 10 v vanhat autot päästävät suunnilleen samat päästöt kuin uudet. Jotkut tietty polttavat voiteluöljyä jos moottori on huonossa kunnossa. Hybridit kaupunkiajossa ovat sitten luku erikseen, varsinkin ladattavat sellaiset, joilla jotkut voivat ajaa päivittäisen asioimisensa kokonaan sähköllä. Ja turvallisuus - sen osalta edistys näyttää oikeasti edistyneen. Nykyään aika kevytrakenteisissakin autoissa ihmiset selviää vähin loukkaantumisin melkoisista törmäilyistä. Tosin niissäkin asioissa suurimmat parannukset ovat tainneet tulla jo aika kauan sitten.
#101038
Eihän täyssähköautosta juuri joudu enää maksamaan autoveroa, kun vero on yleensä alle pari tonnia ja hankintatuki on 2k€. Sähköauton hintoja nostaa lähinnä kattoa hipova ALV, ja ehkä joskus maahantuoja ottaa vähän enemmän katetta kuin jossain muualla.
#101045
hmikko kirjoitti: 16.10.20 00:19 ^ Hybridit on kusetusta mutta autovero pitäisi poistaa, että saadaan päästöt alas? Tässä vois aistia jotain ristiriitaa.
Niin hybridi vähentää kulutusta vain jos ajat taajamassa, maantieajossa kuluttaa enemmän kuin vastaavalla koneella ilman hybridiä koska se painaa enemmän.
Uudet autot kuluttaa selkeesti vähemmän mitä 10 vuotta sitten ja myös tekniikka yms. Päästöjä alentavat tekniikat ovat yleistyneet.
Jukki kirjoitti:Eihän täyssähköautosta juuri joudu enää maksamaan autoveroa, kun vero on yleensä alle pari tonnia ja hankintatuki on 2k€. Sähköauton hintoja nostaa lähinnä kattoa hipova ALV, ja ehkä joskus maahantuoja ottaa vähän enemmän katetta kuin jossain muualla.
sähköauton hankintatuki loppuu 50k€ kohdalla, lisäksi sähköautoissa on myös käyttövoimavero.
Helpoin keino vähentää liikenteen päästöjä on poistaa autovero. Uudempi auto pienemmällä rahalla. Nyt joudutaan ostaa vanhempaa autoa koska uudemmat ja paremmat autot maksaa heti 40k€+
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18