Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Kaikenlaista rakentamiseen ja remontointiin liittyvää keskustelua voit käydä täällä vapaasti.
#2488
Niin, että onkos sitä oltu raksalla töissä? :) Itse tein lähes koko kesän töitä mutsin avomiehen mökillä, joka on muuten ns. paketti-talo. Otan josnkun kuvan sitten kun se valmistuu.

Itse aloitin ihan vain maalamalla verhoilulautoja, koska se oli sillä hetkellä ainoa tarpeeksi ei-vaativa homma mulle. :lol: Siinä sitä sitten maalattiin sudilla niitä satoja lautoja ja rimoja erikseen, koska niitähän ei luonnollisestikaan voi kiinniittää seinään ennen kuin ne on maalattu.

Jälkeenpäin, kun siitä talon rakentamisesta sai hieman enemmän otetta, rupesin sitten myös kiinnittämään Gyproc-levyjä sisätiloihin. Täytyy sanoa, että pidemmän päälle sekin homma rupeaa ottamaan pannuun, mutta positiivista on se, että ainakin saa käyttää sähköruuvimeisseliä. 8)

Kolmas vähän isompi homma on sitten ollut se verhoilulautojen naulaaminen seinään. Naulapyssyllä homma hoituu ihan kivasti, sikäli, että ei tarvitse hakata, mutta kyllähän se pari kiloa painaa. Myöskin se lautojen kiinnittäminen on kohtuullisen tarkkaa puuhaa, että menevät suoraan ja niiden väliin jäävät raot ovat oikean kokoiset. Niiden rakojen päälle sitten laitetaan rimoja, joiden on luonnollisesti myös oltava kohtuu tarkasti oikein. Saa käyttää mittanauhaa ja vatupassia, mutta onnistuin vissiin ihan hyvin.

Mitäs te muut olette ehtinyt tehdä?
tekijänä Quu
#2489
Olen sahannut muutaman laudan saunaan, ja avustanut terassin kyhäämisessä (vanhat betonilaatat veke - puurakenteet tilalle). Eipä tässä sen kummempaa ole tullut tehtyä. :|
tekijänä Jape
#2490
En oo Remontti-Reiska...

No huoneeni seinät olen maalannut ja järjestystä on ihan kiva välillä muutella. :)
tekijänä SdeS
#2493
Ilmastointimittauksia olen tehnyt tänä kesänä raksalla. Muuten tullut tehtyä kaikkea pientä (naulaamista yms.), mutta ei mitään suurempaa.

Kattoo sit ensi kesänä, jos menis johonkin raksalle töihin. :)
Avatar
tekijänä H.C.
#2505
Mistähän sitä aloittaisi...

No mökillä olen tehnyt vaikka mitä remppaa. Päärakennus siellä on 1930-luvulla rakennettu joten se vaatii vähän väliä kunnostamista. Sitä on mm. tullut maalattua ja korjailtua kattoa ja ikkunoiden tiivisteitä ym. Sitten mökillä on myös muita suht vanhoja rakennuksia joista venevaja on tarvinnut eniten huomiota, mm. perustuksia on pitänyt vahvistaa ettei jäät talvella veisi mukanaan. Samoin on Saunaa ja vajaa tullut maalattua ja korjattu kattoa ja vahdettu kiuas sekä savupiippu ja vaikka mitä. Kaivo ja laiturikin on välillä vaatinut korjaamista.

Ensimmäinen kesätyöpaikka mulla oli Helsingin Kaupungin Rakennusvirastolla. Tehtävänä oli apumiehen hommat Töölön ala-asteen korjauksessa. Siellä tuli tehtyä vähän kaikenlaista purkamisesta muuraamiseen, savupiipun kunnostamiseen katolla ja uuden lattian valamiseen. Suurin yksittäinen projekti mikä mulle uskottiin oli piikkaus koneella kaivaa paksun putken mentävä reikä jokaisen viiden kerroksen läpi ullakolta kellariin. Se oli mukava työpaikka, puolet porukasta oli kännissä, aina kun mestari poistui pidettiin tauko sillä oltiinhan tunti- eikä urakkapalkalla ja vihelleltiin kauniiden naisten perään jotka sattuivat kävelemään ohi.

Sitten tossa reilu vuosi sitten oltiin vaimon synnyinkaupungissa Pyhäsalmessa, kaukana pohjoispohjanmaalla 600 kilsan päässä, kun voitin arpajaisissa leikkimökin. Ja se oli kokonainen, valmis mökki, ei mikään osissa tuleva paketti. Mittaa sillä oli n. 4x3x2,5m eli mikään pieni leikkimökki se ei ollut. Siinä sai miettiä että miten tollaisen saa mukaansa etelään ja minne sen laittaa. Tilasin kuljetuksen ja rakensin sille lekaharkoista perustukset vanhempien pihalle. Siinä on riittänyt jonkun verran puuhaa maalaamisessa ja ovea piti vähän muokata ettei se hangannut lattiaan.

Siiten mä oon täällä kotona nykyisessä ja edellisessä kämpässä tehnyt kaikenlaisia pieniä korjauksia kun on tullut vastaan. Vessanpöntön olen saanut korjata molemmissa asunnoissa, irronneita listoja ja ovenkahvoja on tullut korjailtua ja rikkinäisiä ikkunantiivisteitä paikkailtua vähän väliä. Vaikka asunkin vuokralla teen mielelläni tälläiset pienemmät korjaukset itse.

Tänä kesäsänä muuten olen kavereiden kanssa myös ehtinyt rakentaa yhden pienen hiekkarannan. Remppaaminen ja rakentaminen on mukavaa hommaa. Itse ainakin teen mielelläni.
tekijänä Alhena
#3745
Viime kesänä en ehtinyt viettää lomaa juuri yhtään, sillä omakotitaloon muuttaminen merkitsi rankkaa raksaduunia kesäkuun alusta elokuun puoliväliin, jolloin viimein päästiin muuttamaan. Talo oli ollut asuttuna aina valmistumisvuodestaan 1983 lähtien, mutta sen edelliset asukkaat olivat suhtautuneet täysin välinpitämättömästi kaikkiin kunnostustöihin niin sisällä kuin ulkonakin. Kun pääsin taloon ensimmäistä kertaa, näkymä oli lohduton. Sisäseinien kipsilevyt olivat halkeilleet, edellinen maalari oli epäilemättä tehnyt työtä kännissä, kylpyhuoneessa oli kosteusvaurioita ja keittiö oli toimiva, mutta mauttomasti suunniteltu. Keittiön ja kylppärin täydellinen uusiminen, parketin hiominen, reikäisten muovimattojen korvaaminen puulattioilla, kivilaattojen vaihtaminen uusiin, sekä sisä- että ulkoseinien kittaaminen ja maalaaminen, pihakiveyksen suoristaminen ja muu viherrakentaminen vaativat 10-tuntisia työpäiviä. Kaikkein paskamaisinta oli vanhojen, sitkeiden kangastapettien repiminen, kakkosena tuli räystäslautojen maalaaminen kuuden metrin korkeudessa. Talo on kyllä suurimmaksi osaksi tiiliverhoiltu, mutta ikkunoiden yläpuolelta ulkoseinät on monessa paikassa päällystetty lautapaneelilla.
Avatar
tekijänä Urbaani
#4752
Minä olen rakentanut vain muutamia puuesineitä. :)
Avatar
tekijänä Sky-Will
#4753
Mä en oo yhtikäs mitään. Kävis melkein niin että siitä on enemmän haittaa ku hyötyä jos mä rupean jotain rakennus/remontointi juttuja tekemään :D
tekijänä suskivoide
#5861
en oikein muuta kuin laatottanut vessan ja tapetoinut.
tekijänä Golli
#5862
Rakennusyritys -98 lähtien.

Keskittynyt tällä hetkellä elementtiasennusten ja betonivalujen jälkitöihin eli etuputsauksiin ja betonin hiontaan/leikkaukseen/piikkaukseen jne.

Nykyisiä asiakasyrityksiä YIT, Skanska, SRV ja NCC.
Ollut mukana Helsingin alueella yli 20:ssä isossa kohteessa.
Esim. Cirrus, Swingi&Stanssi, Meritekniikanlaitos, Iiris, Tietoenatorin talot Haagassa, Keva Kaisaniemessä jne.

Nykyinen kohde Reimantorni Espoossa ja seuraava Konepajan alue Pasilassa. Muita alkavia kohteita Eiranranta SRV:lle ja NCC:lle.
Viimeksi muokannut Golli, 06.10.06 15:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä Mika
#7241
Nuoresta iästäni huolimatta, olen ehtinyt tehdä lukuisia eri töitä. Näistä tärkeimpänä rakennus- ja huoltohommat. Kuukauden verran rakensin omakotitaloa apurina ja muissa kohteissa oli aina jotain pientä korjaamista.

Seuraava asunto johon muutamme, pitää pintaremontoida. Jotain pieniä juttuja on ja mielelläni ne korjaan. Samalla vedellään listojen alle valmiiksi kaiutinpiuhoja ja muuta, jotka myöhemmin koituvat käytännöllisiksi.

Autoja on tullut rakenneltua ja lähes kaikkea pitää kokeilla korjata. On se kivaa.
Avatar
tekijänä 16valve
#10979
Tämmöistä remonttia olen viime aikoina väsäillyt. Vessa oli ennen muovimatolla. Valkoiseksi maalatut kyproc seinät. Vain lavuaarin ympärillä oli muutama laatta.

Viime viikolla revin muovimaton lattiasta, poistin vanhat laatat ja kalusteet. Ja tässä kuvia projektista :D

Ensimmäisessä kuvassa on seiniin levitetty primer, siis vedeneristyksen alustus. Tämän jälkeen telattiin vaaleansininen/ harmaa vesieriste. Nurkkiin, kulmiin ja kaikkien reikien/ putkien ympärille vedettiin eristysnauhaa.
Kuva

Kaakelointi aloitettiin sivuseinästä. Mattavalkoisia 20x25cm laattoja.
Kuva

Kun sivuseinät oli laatoitettu. Takaseinään muurattiin (mielestäni tosi hieno) "kivi"-seinä. Tai siis se näyttää kiveltä. Kyseessä on Ecopiedra sisustusseinä. Laattojen vahvuus on luokkaa 3-6 senttiä. On aika arvokasta, mutta kun takaseinä on vain 1,2m leveä, ei kustannus noussut yli budjetin.
Kuva

Lattiaan muurattiin aito kivilattia. Kivien koko vaihtelee. Pienimmät kivet on luokkaa 1x3cm ja suurimmat 5x5cm. Kivet on siis "sahattu" laattamaisiksi kiviksi. Asennusta helpotti se, että ne on liimattu 33x33cm muoviverkkoon ja niitä voi tarvittaessa leikata siitä irti.
Kuva

Tässä on menossa laattojen saumaus.
Kuva

Saumattu ja pesty lattia. Rosterikaivossa sininen suojakalvo.
Kuva

Lattiakaivon vaihdoin harjattuun rosteriin. On mukavamman näköinen kuin muoviversio. Neliömäinen kehys liimattiin sikafleksillä ja saumattiin lopuksi saniteettisilikonilla.
Kuva

Takaseinä pitää vielä puhdistaa vaaleasta rakennuspölystä, ym roiskeista.
Kuva

Tällä hetkellä wc on tässä kunnossa. Pönttö on sentään jo paikallaan. Kalusteet aion asentaa viikonloppuna.
Kuva

Seuraavaksi vuorossa katon panelointi. Ajattelin olla tässä hieman omaperäisempi, sillä panelit tulevat aaltomaiseen muotoon. Liuskekiviseinää valaisee 6 kpl sisustusledejä niin, että seinä pääsee oikeuksiinsa. Peilin yläpuolelle tulee kaksi halogenia.

Ihan mielenkiintoinen projekti. Saapa nähdä miltä se näyttää valmiina ;)
tekijänä zeizei
#12727
16valve, onkos tuo projekti nytten valmistunut, että olisiko siitä valmista kuvaa?

Ja itse on tullut maalattua parikin taloa. On yllättävän hidasta puuhaa. Sitten kaikenlaista pientä, naulausta, lautojen pistämistä, parin vajan purkamista jne.

Suunnitelmissa on kuitenkin 3-8 vuoden sisällä aloittaa mökin rakentaminen. Täytyy kyllä paljon suunnitella ja miettiä kustannuksia, kun vielä pari vuotta opiskeluakin. Tontti on onneksi valmiina. Mutta siitä olen varma, että jonkin teeman suunnittelen. Ehkä saaristolaisteema, kun saaristoon tulee. On kuitenkin täysin avoinna vielä..
Avatar
tekijänä 16valve
#12815
zeizei kirjoitti:16valve, onkos tuo projekti nytten valmistunut, että olisiko siitä valmista kuvaa?
Ai niin, olen jo unohtanut. No tässä näitä :)

Kuva

Takaseinälle heijastavat ledit tuo mukavan rauhallisen fiiliksen epätasaiseen kivipintaan.
Kuva

Niinkuin aikaisemmin kerroin, katto on aallon mallinen. Tervaleppäpanelit on "piilo"-naulattu vannesahalla muotoon sahattuun puuprofiiliin.
Kuva

Kuva

Omasta mielestäni remontti onnistui ihan kivasti. Ja kyllähän hyvä lopputulos rohkaisee remontoimaan muutenkin. ;)
#17331
No, itse olen remontoinut n. 4 eri asuntoa eli maalaukset, lattiat(laminaatti/parketti), seinien kittaukset/tasoitukset/maalaukset, jotain pientä olen näprännyt keittiössä ja rakennettiin tuossa yrityksellemme uudet toimistotilat. Sähköistin ja verkotin sen sekä asensin taas laminaatit lattialle. Saunan lauteita ja seinälautoja olen myös asennellut.
Kai vielä jotain muutakin on lisäksi, mutta en nyt muista tästä nopeasti mitä muuta on tullut tehtyä.