Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja TurkuCubed — 05.03.24 10:27
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja Jary — 27.02.24 15:14
Tuollainen liikenne tarvitsee tasaisen ja hyvin perustetun väylän. Muussa tapauksessa asfaltti alkaa mennä kuopalle nopeasti.Vaikka akselipaino taitaa olla tavanomaisen kaupunkibussin luokkaa, niin "virtuaaliraiteiden" vuoksi kaikki pyörät kulkevat samaa uraa pitkin. Oletan myös että kuluminen voi siten olla nopeampaa joten kestävä pohja ja asvaltti tarvitaan.
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja Tipi — 21.02.24 22:29
Suurin säästö hintaan ja toteutettavuuteen saavutetaan siinä että kaikkia katuja ei tarvitse 4 vuodeksi repiä auki. Abu dhabissa ART aloitti liikennetoiminnan erittäin nopeasti. Tosin siellä kadut ovat valmiiksi leveitä ja reitin "rakentaminen" helppoaTuollainen liikenne tarvitsee tasaisen ja hyvin perustetun väylän. Muussa tapauksessa asfaltti alkaa mennä kuopalle nopeasti. Eli käytännössä kadut on kaivettava auki jo tästä syystä. Myös omien kaistojen luominen esimerkiksi kadun keskelle tai toiseen laitaan ja pysäkkien rakentaminen näiden varteen edellyttää yleensä auki kaivamista.
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja slette — 18.02.24 13:20
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja slette — 18.02.24 13:04
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja Kantti — 31.01.24 19:40
Bussi on bussi vaikka sen muotoilisi näyttämään raitiovaunulta. Ihan niin kuin raitiovaunu on raitiovaunu vaikka siitä yrittäisi tehdä bussin näköisen.https://thefifthestate.com.au/urbanism/ ... they-said/
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja Tipi — 31.01.24 13:50
Raastavan pitkä rakennusaika, keskusta liikeyrittäjien selviäminen myllerryksestä, pysyvät vuosittaiset kustannusmenot jne.Nämä kaikki pätevät ihan samalla tavalla superbussiin kuin ratikkaankin. Jos superbussille halutaan tehdä muusta liikenteestä erotellut omat kaistat ja oma infra, niin kuin on pakko haluta mikäli sitä haluaa mitenkään "superiksi" kutsua, niin ei rakennusaika ja sen haitat ihan hirveästi ratikasta poikkea. Keskusta selvisi koronasta ja torin parkkihallin rakentamisesta, selviää se myös ratikan (tai superbussin) rakentamisesta. Selvisi Tampereellakin. Ja on hölmöä kritisoida ratikkaa vuosittaisista pysyvistä kustannusmenoista, ihan kuin superbussi olisi niistä vapaa, ja kuten tuolla aiemmin mainitsin niin pitkällä aikavälillä superbussin kalustokustannukset ovat korkeammat, koska bussikaluston käyttöikä on huomattavasti lyhyempi.
Tilastot: Lähetetty Kirjoittaja TurkuCubed — 31.01.24 12:52