Olet Q oikeassa, että asiasta olisi voinut lausua enemmän. Syynä on kuitenkin, että Aviapolis-ketjussa on käsitelty tätä rataa jo melkolailla useiden vuosien ajan. Toinen syy oli ajanpuute ketjun avaamishetkellä. Toivon tästä ketjusta vain ja ainoastaan kehärataan liittyvää ketjua, jossa seurataan teknisessä mielessä hankkeen etenemistä ja siihen liittyviä projekteja. Kuvia tulee varmaan eri tahoilta runsaasti, kunhan hanke saadaan kunnolla käyntiin.
Kerrattakoon vielä, että kyseessä on useita kymmeniä vuosia vireillä ollut "ikuisuushanke", jollaisia Suomessa alkaa harvoin. Rata siis yhdistää ns. pääradan ja Vantaakosken radan, eli tekee tavallaan kehän. Aiemmin sama hanke kulki Marja-radan nimellä. Marja tuli sanoista "Martinlaakson radan jatke". Hankkeella on omat nettisivut
http://www.keharata.fi
Erityisesti joukkoliikennefoorumilla rata on saanut ns. pikaraitiotiekoulukunnan raivoihinsa. Termiä koulukunta en käytä halventavassa mielessä, vaan kuvaamaan tietyllä tavalla ajattelevia ihmisiä. Heidän vahvimmat argumenttinsa ovat olleet, että kehärata on yksinkertaisesti liian kallis ja että tunnelointi on turhaa. Vastustajien mukaan Vantaankosken radan jatkaminen Kivistöön olisi riittänyt ja näin H/K suhde olisi ollut parempi pienemmän budjetin ansiosta. Yksi vasta-argumenteista hinnan lisäksi on ollut matka-aika. Virallisesti on ilmoitettu kahdenlaista eri aikaa Helsingistä: 27min ja 30min. 27 min saavutetaan, jos juna lähtee liikkeelle "metromaisesti" eikä odota joka pysähdyksellä tiettyä aikaa, esim 1min. Monien vastustajien mielestä matka-aika ei lyhene tosiasiassa yhtään.
On myös argumentoitu, että bussit riittäisivät ja että siirtyminen maan alta terminaaliin pidentää matka-aikaa nykyisestä.
Vastustus on ollut kuitenkin loppujen lopuksi vähäistä julkisuudessa. Vastustajien (esim. Antero Alku ym.) mukaan pikaraitiotie Tikkurilasta riittäisi hoitamaan liikennöinnin. Leinelä ja Ruskeasanta eivät vastustajien mielestä tarvitse asemaa.Vastustajien mukaan suora pikajunayhteys olisi parempi tunnelissa Pasilasta ja edelleen Tuusulan kautta pääradalle.
Kannattajien mielestä hanke on tärkeä, koska siinä kytkeytyy rata lentoasemaan. Se mahdollistaa miellyttävän ja ruuhkattoman liikkumisen niin Vantaankosken kuin pääradan asemilta lentoasemalle. Radalla tulee liikennöimään Junakalusto Oy:n uusia Sm5 (Flirt)-junia, joiden matkustusmukavuus on erittäin hyvä. "Vanhoja" paikallisjunia radalla ei nähdä sen geometrian takia. Tähän päädyttiin säästösyistä. Flirteistä kuvia:
http://www.junakalusto.fi/kuvia.html
VR:n ja pk-seudun kaupunkien omistama Junakalusto Oy vuokraa junia edelleen YTV:lle.
Asemia tulee aluksi 4: Leinelä, Lentoasema, Aviapolis ja Kivistö. Etukäteen louhitaan Viinikkala ja Ruskeasanta. Myöhemmin voidaan toteuttaa Lapinkylä, Vehkala ja Petas. Viinikkalan asema tulisi olemaan ns. terminaali kakkosen kohdalla. Finavia ei ainakaan julkisesti ole tehnyt päätöstä terminaali 2:sta. Mikäli hanke toteutuu, mahdollinen suurnopeusrata linjataan sen alta. Prof. Murole hahmotteli ko. hanketta 2050-luvulle. Hankkeesta ei ole päätöstä radankaan osalta, mutta liikennepoliittinen selonteko kehottaa varautumaan siihen kaavoissa. Se saattaa enteillä sitä, että asiasta on jo jonkinlaista yhteisymmärrystä poliittisella tasolla. Mikäli ko. rata toteutuisi, suorat lentoyhteydet maakunnista Helsinkiin loppuisivat hyvin pitkälti. Ainakin Turku ja Tampere olisivat lakkautuslistalla. Finnairin entinen pj Keijo Suila ehdotti rataa aikoinaan ja samoin Itä-Suomen maakunnat ovat ajaneet sitä. Turussa ratkaisua on vastustettu ja Pirkanmaalla suoraa pikajunaa kentälle toivotaan. Hurjimmissa visioissa Pirkkalasta menisi juna Helsinki-Vantaalle. Ratkaisu liittyy myös mahdolliseen Tampereen ohitusrataan. Asia on poliittisesti kuuma, sillä kyseessä on ratkaisu, jota ei voi perua.
Poliittinen lähihistoria: LVM julkaisi 16.2.2007 selvityksen kehäradan rahoitusmalleista.
http://www.lvm.fi/fileserver/LVM05_07.pdf Työryhmä suositteli, että radan rakentaminen alkaisi 2008 budjettirahoituksen turvin. Toiveikkuus kuitenkin karisi kesän myötä kun selvisi, että hallitus lykkääkin kehärataa. Julkisuudessa esitettiin, että silloinen kauppa- ja teollisuusministeri Pekkarinen olisi ko. operaation takana ja halusi rahaa Keski-Suomen tiehankkeisiin. Asiasta käytiin kuuma poliittinen debatti, joka osoitti sen, miten paljon intohimoja rata herättää ja samalla kertoo sen tarjoamista mahdollisuuksista Helsingin seudulle sekä koko maalle.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/politii ... kkariselle
http://www.soininvaara.fi/2007/05/12/ut ... -oikeasti/
http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja ... ropoli.htm
http://blogit.mtv3.fi/setaarkadia/2007/05/
http://www.digipaper.fi/presso/3999/index.php?pgnumb=39
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Min ... 5227164744
Tosiasia oli, että rataa lykättiin. Mikä on todellinen syy, jää hämärän peittoon ja paljastuu ehkä joskus arkistoista.
Kuumasta tilanteesta kertonee, että jopa MOT teki asiasta jutun:
http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/15_9 ... _tilipaiva
Niin tai näin, Valtioneuvosto teki yleisistunnossaan 28.8.2008 päätöksen, että radan rakentaminen alkaa 2009.
http://www.vn.fi/toiminta/vnviikko/vnvi ... oid=237269
Eduskunta hyväksyi vuoden 2009 tulo- ja menoarvion kehäradan osalta sellaisenaan ja näin ollen valtio maksaa enintään 404 miljoonaa hankkeesta. Vuoden 2009 budjetissa hankkeelle kohdistettiin valtiolta 9 miljoonaa ja Vantaalta 36 milj.
Tämä tarkoittaa, että Vantaa rahoittaa etupainotteisesti rataa, valtion osuuden kasvaessa. Vantaa on jo 2008 rahoittanut kehäradan suunnittelua 13,4 milj. eurolla. Vantaan maksuosuus on lopullisesti 34 % koko hankkeesta.
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 1812;76480
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Keh ... 5242175474
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi toteuttamissopimuksen 17.11.2008
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... ension=doc
Peruskivi muurattiin 6.3.2009 ja rakennustyöt alkoivat Ruskeasannassa työtunnelin louhinnalla 13.5.2009. Viikolla 21 alkaa Aviapoliksen työtunnelin louhinta osoitteessa Turbiinitie 4.
Tiivistä kaupunkirakentamista ja pöpeliköt pois. Kaiken kruunaa tehokas raideliikenne