Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#105871
Videopäivitys Stuttgartin S21-asemahankkeesta. Englanninkielinen tekstitys päälle Youtuben vipstaakista.

Maljan muotoiset betonipylväät ovat nyt valmiina. Tästä on vielä matkaa liikenteen aloittamiseen, mutta tila näyttää jo komealta. Hankkeen Youtube-kanavalla mielenkiintoisia videoita muutenkin.

https://www.youtube.com/watch?v=iki3XT1PF8Y

https://www.youtube.com/@BahnprojektStu ... Ulm/videos
veka, TurkuCubed, Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105874
Helsingin Sanomien Teema 3/2023

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä hmikko
#105875
Kiinassa on tehty suurnopeusrataa sen verran, että vähenevä tuotto on tullut vastaan jo jokin aika sitten. Kiinassa suuria kaupunkeja piisaa, mutta suurnopeusrata ei sielläkään ole tolkullinen investointi missä tahansa. Paikallishallinnoilla on ollut kannustimet rakentaa näitä, velaksi, ja keskushallinto on ajanut joidenkin ratojen rakentamista syrjäisemmille seuduille poliittisista syistä (uiguurien asuttamille alueille ja Tiibetiin). Länsimaihin verrattuna rakentamista nopeuttaa osaltaan se, että yksityistä maanomistusta ei käytännössä ole, jolloin ratalinjaukset voi vetää mahtikäskyllä ilman oikeusprosesseja tai maan arvon korvaamista omistajille. Nähtäväksi jää, miten velkakuplan kanssa käy. Tähän asti keskushallinto on onnistunut pitämään talouden ja yhteiskuntarauhan suunnilleen pystyssä, vaikka asuntokuplan purkamisessa on tullut ja tulee väistämättä jättimäisiä alaskirjauksia. Julkisella sektorilla on infrastruktuurihankkeiden osalta vastaava meneillään.
veka, Klazu tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105900
Espanja investoi Afrikan ja Euroopan välisen rautatieyhteyden tutkimukseen

Ajatus pysyvästä rautatieyhteydestä Espanjan ja Marokon välillä ei ole uusi, mutta tutkimusmenot ovat.

KuvaEspanjan hallitus on herättänyt keskustelun Afrikan ja Euroopan välisestä tulevasta rautatieyhteydestä lupaamalla investoida 2,3 miljoonaa euroa Gibraltar Straight -kiinteän yhteyden toteutettavuustutkimukseen.


Ajatus, josta on keskusteltu teollisuuspiireissä 1970-luvulta lähtien, on yhdistää Espanja ja Marokko vedenalaisen rautatietunnelin kautta. Projekti virallistettiin 1980-luvulla, mutta se kärsi monia takaiskuja ja lopetettiin virallisesti vuonna 2009 maailmanlaajuisen talouskriisin seurauksena.

Kuitenkin vahvat signaalit hallituksilta molemmilta puolilta Gibraltaria vuonna 2023 ovat herättäneet keskustelun uudelleen.

https://www.railway-technology.com/news ... -research/

..
Puupaalu, Klazu, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105906
28. kesäkuuta 2023

Puola saa 64 miljoonan euron EU-avustuksen suurnopeusratahankkeeseen

140 kilometriä pitkä HSR-osuus yhdistää uuden CPK-lentokentän rautatieverkkoon ja puolittaa matka-ajan Varsovan ja Łódźin välillä.

KuvaVarsovan ja Łódźin välisen HSR-linjan suunnittelutyö on jo pitkällä.

Rahoitettava hanke kuuluu Euroopan liikenneinfrastruktuuripolitiikkaa tukevaan Connecting Europe Facility (CEF) -rahoitusvälineeseen.

CPK:n mukaan hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 350 miljoonaa zlotya (78 miljoonaa euroa), josta 85 prosenttia (64 miljoonaa euroa) on EU:n rahoittama. Suunnittelunopeuksien mukaan tällä radalla kulkevat junat voivat liikennöidä alkuvaiheessa enintään 250 km/h ja jatkossa enintään 350 km/h.

https://www.railway-technology.com/news ... l-project/

Kuva
https://www.idom.com/en/project/high-sp ... aw-warsaw/

Kuva
https://www.railtech.com/infrastructure ... ?gdpr=deny
hmikko, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#105985
Iggy.P kirjoitti: 28.04.23 17:44 Tästä ei taida olla vielä täällä, alla muutaman vuoden vanha uutinen
Täs ois tämänpäiväinen:

HS: Rail Baltican rakentaminen alkoi jo

Sota pisti vauhtia hankkeeseen. EU-rahoituksen ehtona oleva valmistumisen takaraja on tällä hetkellä vuodessa 2030, ja rakennushankkeen vetäjät pitävät sitä jutun mukaan realistisena, mutta on heillä erinäisiä varauksiakin asiassa.
Pyöröovi, Iggy.P, veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105986
^Pidin hassuna otsikkoa, koska muutama vuosi sitten puhuttiin nimenomaan vuodesta 2026, kuten Hesarin artikkelikin ohimennen mainitsee. Ilmeisesti EU-rahoituksen kokoon saaminen on vienyt oman aikansa. Ehdin jo hiukan innostua lähestyvästä Varsovan-matkasta, mutta kaipa Puolaan ehtii myöhemmin.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21