Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#91820
On siinä tosiaan pari väliä mitkä tuntuu pitkältä, vaikka sama ajallisesti pitäisi olla sama 2min parin aseman välillä kuin vanhallakin pätkällä. Ei siellä ihan tyhjää ole, mutta eiköhän porukka löydä pakotettuna liityntäliikenteen aloitettua. Itsekin kuljen keskustaan vielä dösällä, työpaikka on kuitenkin Steissillä. Kävelen mieluummin Kampista Steissille kuin himasta metrolle (dösät kulkee useammin ja nopeammin).
#93200
Soukantorin sisäänkäynti tulee olemaan kaksikerroksinen. Neljällä rinnakkaisella hissillä varmistetaan sujuva liikkuminen suoraan laituritasolle. Toinen sisäänkäynti sijoittuu Yläkartanontielle.
Eikö Soukan asemalla ole liukuportaita (ainakaan toisessa päässä)?
#101175
Hesarin uutisen kommenteissa on mielenkiintoista ajatustenvaihtoa aseman ja paikan nimestä. Se on nykyään ruotsiksi Finno ja suomeksi Finnoo. Hupsu Suomenoja on poistumassa käytöstä. Jostain syystä Fonectan karttapalvelu tunnistaa edelleen Suomenojan mutta ei ollenkaan Finnoota. Sen hakeminen ohjaa ihmeelllisesti Ahvenanmaan Kökariin, missä on jokin Finnö -niminen pikkupaikka.

Itselleni ei ole valjennut, miksi rullaportaiden täytyy jossain Finnoossa olla noin järkyttävän pitkät. Ts. syyhän on tietysti se, että metrotunneli on syvällä, mutta miksi? Länsimetron maanalaisilta asemilta on ylipäätään turhan pitkä matka maan pinnalle. Ja Tapiolassa varsinkin rullaportaikko on kummallisen moniosainen - ja aikaavievä.
#101178
veka kirjoitti: 09.11.20 20:01 Itselleni ei ole valjennut, miksi rullaportaiden täytyy jossain Finnoossa olla noin järkyttävän pitkät. Ts. syyhän on tietysti se, että metrotunneli on syvällä, mutta miksi? Länsimetron maanalaisilta asemilta on ylipäätään turhan pitkä matka maan pinnalle. Ja Tapiolassa varsinkin rullaportaikko on kummallisen moniosainen - ja aikaavievä.
Veikkaisin, että peruskallio on tuolla syvällä - näin voisi luulla pinnalla olevasta Suomenojasta ja altaista. Metrotunnelissa on luokkaa 7-10 metriä kalliota kattona, ja jos kallion yläreuna on kymmenen metrin syvyydessä, niin syvälle mennään. Tietysti tunnelin voi tehdä mihin tahansa höttöön lähemmäs pintaa jos rahaa ei lasketa, mutta Länsimetro on suunniteltu niin, että se voitiin louhia jatkuvana tunnelina peruskallioon, mikä on vertailussa halpaa.

Länsimetron ensimmäisissä suunnitelmissa oli vissiin esitetty ideana, että asemilla olisi valokuiluja laituritasolle asti, ja että asemat saataisiin sillä keinolla avaran ja valoisan oloisiksi. Kööpenhaminan samoihin aikoihin suunnitellussa metrossa tämmöistä on toteutettukin, Länsimetrossa se rationoitiin matkan varrella pois.

"Turhan pitkä matka pinnalle" oli yksi hankkeen kriitikoiden argumenteista silloin kun päätöstä tehtiin. Ongelma oli kyllä joukkoliikennealalla suunnittelijoiden tiedossa aivan hyvin. Se ei ilmeisesti painanut päätöksenteossa paljoakaan.
#104710
Uutisia projektin valmistumisesta:
  • 15.8.2022 uutisoitiin, että 7.7. julkaistussa uutisessa mainitut muutostyöt Matinkylän länsipuolella olevaan tarkastusraiteeseen ja junien yösäilöön ovat myös valmistuneet.
Pallo siirtynee lähiaikoina HSL:lle / Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle, jotka tekevät päätöksen varsinaisen liikenteen aloittamisesta. Toivottavasti eivät makuuta valmista infraa tyhjänpanttina vaan tekevät tarvittavat rekrytoinnit ja muutokset bussiaikatauluihin mahdollisimman pian.
veka tykkää tästä
#104954
Harmi, jos metrojatkeen hyötysuhdetta on keinotekoisesti nostettu lyhentämällä asemalaitureita. Ja näin saatu hintalaskelmat pysymään juuri ja juuri raameissaan. Nyt juna ei mahdu asemalle, eikä kaikista vaunuista pääse ulos. Joudutaanko junia lyhentämään tämän mokan takia, jolloin matkustajamäärät pienenevät merkittävästi? :smt017
Tekniikka&Talous kirjoitti:Länsimetron jatke kärsii pahoista suunnitteluvirheistä – lyhyet 90 metrin laiturit olivat emämunaus

Koko metro kärsii laiturien lyhentämispäätöksestä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 70fffdbbe1
#104955
Ymmärsin niin, että uutisessa viitataan siihen jo alkuperäisessä länsimetron osassa tehtyyn lyhtentämispäätökseen (joka toki typerä oli). Mutta siis nyt tälle uudelle jatko-osalle ei ole tehty vielä entistäkin lyhyempiä laitureita, joten uusia harmeja tämän osan avaamisen ei kuvittelisi aiheuttavan siltä osin (junat ovat jo valmiiksi lyhennettyjä).

En tiedä miksi tuo vanha päätös on taas nostettu juttuun, ja otsikko on vähän harhaanjohtava.
#104957
^Juu. Juttu vaikuttaa vähän siltä, että nyt kun Länsimetron kakkosvaihe on valmistumassa etuajassa viimeksi voimassa olleeseen aikatauluun nähden, niin pitää kalastella klikkejä jollain negatiivisuudella. Jutussa mainitut virhepäätöset on tehty vuosia sitten ja niiden vaikutukset ovat hyvin tiedossa ja moneen kertaan julkisuudessa jauhettuja.
Kervolainen tykkää tästä