Luukie kirjoitti:Linja-autoasema siis pysynyt samana. Voitaisiin purkaa, tosin tulevaisuudessa niin tehdäänkin.
Et vaihteeksi voisi olla enemmän väärässä!
Linja-autoaseman kuvassa on kolme hienoa aikansa funkkisrakennusta, 1934 rakennettu
Hotelli Helmi, joka oli alkujaan Shellin huolto-asema. Myöhemmin se toimi poliisiasemana vuosikymmenet. Hotelli Helmen sivuilla onkin ansiokas historiikki alueen kolmesta merkittävästä funkkisrakennuksesta.
Hotelli Helmen ja lähiympäristön historiaa
1760-luvulla muuan pormestari Ture Hagert rakennutti Puolalanpuiston itäsyrjään huvilan, Tureborgin, ja lopulta koko aluetta ryhdyttiin kutsumaan Tuureporiksi. Muistona näiltä ajoilta on Tuureporinkatu, joka kulkee Hotelli Helmen takana.
Rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto Jung & Jung, ja se on valmistunut 1934 alun perin Shellin huoltoasemaksi ja piirikonttoriksi.
Ympärillä on myös muita funkkisrakennuksia: Turun linja-autoasema, valmistunut 1938 suunnittelijanaan kaupunginarkkitehti Harald Smedberg, sekä entinen Esson huoltoasema/piirikonttori minkä tiloissa toimii nykyään Hesburger, valmistunut 1938 suunnittelijana Georg Jägerroos.
Koko alue on suojeltu maakuntakaavassa valtakunnallisesti merkittävänä rakennettuna kulttuuriympäristönä, ja se on yhä vielä 70 vuotta valmistumisensa jälkeenkin yksi Turun komeimmista ja yhtenäisimmistä alueista.
Shellin muutto 1960-luvulla
1960-luvulla Shell muutti toimintansa Aninkaistenkadun toiselle puolelle nykyiselle paikalleen, ja huoltoasemarakennusta muutettiin sopivammaksi Turun Kihlakunnan poliisivartioaseman tarpeisiin – putkatiloiksi, toisin sanoen.
Ns. vanhaan osaan (pyöreä puoli Aninkaistenkadun puolella) muutti Helmibaari, ja silloin vielä yksikerroksiseen Tuureporinkadun suuntaiseen ns. uuteen osaan tulivat poliisivartioaseman tilat ja rakennus sai toisen kerroksen lisää.
Välillä ns. uusi osa toimi myös kaupungin omistamana matkailukotina, eli rakennuksella on pitkä ja monipuolinen historia erilaisten majoitustilojen tarjoajana. Useat asiakkaamme ovat tästä myös maininneetkin!
Hotellin nimi Helmi juontuu tietysti Shellistä ja simpukan helmestä, ja kunnioittaa näin osaltaan rakennuksen historiaa.
Ensimmäiset hotellivieraat Helmessä yöpyivät huhtikuussa 2008, rakennuksen pitkän ja perusteellisen restauroinnin jälkeen. Ns. uuteen osaan rakennettiin vielä kolmas kerros, ja purkutöiden yhteydessä putkatiloista kannettiin ulos yli 200 tonnia betonia ja rautaa. Rakennus riisuttiin sisältä lähes alkutekijöihinsä talotekniikan asentamisen mahdollistamiseksi, ja samalla myös seinät saatiin eristettyä herkkäunisia hotellivieraita silmälläpitäen.
http://www.hotellihelmi.fi/historia
Kaupunginarkkitehti Harald Smedbergin suunnittelema
Linja-autoasemarakennus, rakennettu 1938.
Vastapäätä, Läntisen Pitkänkadun toisella puolella entinen
Esson huotoasema vuodelta 1938, nykyinen Hesburger. Kuten Hotelli Helmen historiikissa todetaan, suunnittelijana Georg Jägerroos.
Rakennukset olisi hyvin voitu purkaa 1950-1960 luvulla, ja miksei vielä 1970 luvullakin, jolloin keskustan uudistaminen ja purku oli silmitöntä ja brutaalia. Tätä vaaraa ei enää ole arvojen muututtua. Historiallisella kaupunkikuvalla ja kerroksellisuudella on nykyisin jo huomattava merkitys, jonka ymmärtäminen päättäjiltä villinä riehuneilta purkuvuosikymmeniltä puuttui.