Kaikki on aika paljon kiinni tästä tunnin junasta/länsiradasta. Jos se toteutuu, melkein mikä vain tulevaisuus voi olla auki, jos se ei toteudu, niin eiköhän entinen meno jatku ja näistä toteutuu vain itse kansi ja se minkä teknologiakiinteistöt rahoittaa, ja sitten pikku hiljaa suunnitelmat muuttuu. Jos rata toteutuu, niin hyviä merkkejä paremmasta tulevaisuudesta on mm. se, että teknologia kiinteistöt hävisi kumppaneineen suunnittelukilpailun, vastapuolen Hesarin kanssa yhdessä organisoiman enaltaiskun Turun kaupungin suhmuroijia vastaan.
"Pienet piirit, isot rahat – Näin Turussa päätetään jättihankkeesta"
https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009241046.html
Aiheesta oli myös toinen juttu juuri ennen äänestystä, mutta en löydä sitä millään. Siinä aprikoitiin "Valitseeko Turku oman yhtiön suurhankkeen toteuttajaksi", vahvasti vihjaten, että korruption takia Turku tulee suosimaan oman yhtiönsä konsortion tekemää ehdotusta. No tietenkin Turku ei voinut täten enää muuta valita kuin ei-turkulaisen ehdotuksen, ja jättää ihmiset pohtimaan vaikuttiko uutinen lopputulokseen vai ei. On lähes mahdotonta uskoa, että Turku olisi näiden kyseisten juttuja julkaisun jälkeen voinut enää valita teknologiakiinteistön ehdotusta, koska Turun kaupunki todellakin on kaikkea muuta kuin objektiivisesti ja rehellisesti toimiva organisaatio, toki sitä ole mitään muutkaan julkiset organisaatiot, jossain päin vain korruptio on selkeämmin havaittavaa.
Minulla itselleni on muodostunut vuosien saatossa kuva, että Turussa olevat piirit ovat erittäin mustasukkaisia ja reviiritietoisia, eikä Turkuun suinkaan vain tulla. Ja siinä on syy miksi joitakin juttuja on kaikissa muissa Suomen isoissa kaupungeissa, mutta ei Turussa. Tai miksi Turussa on TS-yhtymä ja muualla Sanoma Oyj. Nyt kuitenkin tämä YIT:n porukan ja Hesarin yhdessä tekemän mediaiskun ansiosta, on täysin mahdollista, että Itäharjulle nousee jotain sellaisia juttuja, mitä ei muuten Turussa nähtäisi. Toki kaupungin vakiintuneet piirit tulevat tekemään kaikkensa, että Teknologiakiinteistöt ei ainakaan jää alueella täysin paitsioon, mutta on hyvinkin mahdollista, että Teknologiakiinteistöt ei saa lainkaan niin hyvää jalansijaa tässä hankkeessa kuin mitä on suunniteltu.
Toki tämä on kaikki sellaista pinnan alla tapahtuvaa, jota voi vain spekuloida. Mutta oli miten vain, niin jos länsirata ei toteudu, ei mitään suurta ole luvassa olipa mukana ketkä tahansa. Turku pitää liittää Helsingin talousalueeseen, jotta asiat alkaa vihdoin sujua, ettei kaikki ole enää niin järjettömän hankalaa ja jotta niiden Turun "pienien piirien" nokka pokka Suomen "suurien piirien" kanssa vihdoin loppuisi ja alettaisiin tekemään yhteistä juttua. Etenkin Espoon ja Turun välillä olisi paljon kehityspotentiaalia uuden radan myötä, mm Salo olisi monelle pariskunnalle ihanteellinen paikka asua, jos toinen on töissä vaikka Turun seudulla ja toinen Helsingissä päin. Uusi rata ja lähijunat muuttaisivat aivan kaiken ja uskon, että valtionvarainministeriön selvitykset radan hyödyistä ovat arvioitu todella pahasti alakanttiin, ymmärtämättä lainkaan kokonaiskuvaa ja dynamiikkaa, uskon että matkustajamäärät tulisivat olemaan moninkertaiset ja lyömään aivan kaikki arviot viiden vuoden sisällä valmistumisesta.
No.. tässä voi vielä sotakin tulla, siihen ne Turun hankkeet sitten viimeistään kosahtaa, mutta kukapa siitä sitten enää välittää, kun on pahempiakin murheita.