Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#104960
Onkohan Tanskassa käyty vastaavanlaista keskustelua laitureiden ja metrojunien pituudesta? Kööpenhaminan metrossahan operoidaan pelkästään 39 metriä pitkillä, 3 vaunun Hitachi Rail Italy Driverless Metro -kokoonpanoilla, mikä on siis alle puolet Helsingin 88-metrisistä 4 vaunun junista. Näin myös uudemmilla M3- ja M4-linjoilla, vaikka ne olisikin kai teoriassa voitu rakentaa hieman eri sapluunalla kuin vanhemmat M1- ja M2-linjat. Varmaan Kööpenhaminan standardoidut 60 metriä pitkät cut-and-cover -asemat on kuitenkin ollut helpompi sovittaa olemassaolevaan tiiviiseen kaupunkirakenteeseen kuin Helsingin ja Länsimetron 90 ja 135 metriä pitkät asemat.

En ole raideliikenteen asiantuntija ja on hankala sanoa, vaikeuttavatko muut artikkelissa mainitut pullonkaulat Helsingin metron vuorovälin tihentämistä 2,5 minuuttiin. Kööpenhaminan automaattimetrossa pystytään Wikipedian mukaan 100 sekunnin vuoroväliin ruuhka-aikoina. Ehkä Kööpenhaminassa voidaan luottaa siihen, että junien käydessä liian ahtaaksi ihmiset hyppäävät joustavasti polkupyörän selkään. :)
#104961
^ Kööpenhaminassa oli ainakin metron alkuvaiheessa kapasiteettiongelmia, kun tiheällä vuorovälillä liikennöiminen ei useinkaan toiminut käytännössä. Sikäläisen metron ensimmäinen vaihe oli kiertolinja keskustassa, ja siinä todellakin varmaan oli matkustajilla vaihtoehtona apostolinkyyti, pyörä tms., koska etäisyydet eivät olleet kovin pitkiä. Sittemmin metroa on rakennettu lisää ja kauemmas. Tämän hetken kapasiteettitilanteesta en tiedä.

Kööpenhaminan eka vaihe oli kapasiteetin puolesta sikäli tosiaan hieman koominenkin, että junayksiköt olivat modernin ratikan kokoisia, ja niillä ajettiin alueella, josta kaupunki poisti ratikat 70-luvulla. Ts. koko homman olisi todnäk voinut hoitaa pintaliikenteenä murto-osalla kustannuksista, ja sikäli paremmalla palvelutasolla, että matkustajien ei olisi tarvinnut siirtyä maan alle. Kuten todettua, sittemmin verkkoa on laajennettu ja sikäli metrossa on nykyään vähän enemmän tolkkua nopeuden ja matkojen pituuden suhteen.
#105222
Tulipahan ajeltua metrolla. Kuvat alkaen Kivenlahdesta, kohti Helsinkiä.

KuvaDSC09970 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09975 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09981 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09989 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09984 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09983 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09998 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC09999 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00005 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00007 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00011 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00012 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00023 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00027 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00030 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00032 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00037 by TurkuCubed, on Flickr

KuvaDSC00034 by TurkuCubed, on Flickr
wab, veka, tiiliskivi ja 8 muuta tykkää tästä