Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#27211
Satakunnan kansa kirjoitti:Pori–Forssa–Helsinki-rautatieyhteydestä tehdään esiselvitystä kolmen maakuntaliiton voimin. Satakuntaliiton, Hämeen ja Uudenmaan liiton selvityksen on määrä olla valmis tammikuun lopussa.

Tulevaisuuden tavoitteena on Pori–Forssa–Helsinki-liikennekäytävän vahvistaminen suoralla ratayhteydellä.

– Kokonaan uutta rataa joudutaan tekemään 160–200 kilometriä. Valmiina ovat Pori–Kokemäki-osuus ja pääkaupunkiseudulla tekeillä olevat yhteydet Vihtiin asti. Kustannukset ovat miljardiluokkaa, kertoi ratahankkeen asiantuntija Reijo Lehtinen.

Matka-aika lyhenisi Tampereen ratayhteyteen verrattuna noin neljänneksen. Aikahyödyn tavoite on 38 minuuttia eli päästä väli tuntiin ja 37 minuuttiin.

Rautatieyhteyden rakentamiseen kuluisi ainakin 20 vuotta, mutta todennäköisemmin ehkä jopa 30 vuotta.
Pitkällinen projekti tämäkin, miten lie realiteetteja.
Satakunnan kansan sivuilla on aiheesta keskustelua kovasti puolesta ja vastaan. Moni on pettynyt kun 2-tiestä ei tehty moottoritietä ja tuskin on tulossakaan. Itse kyllä ottaisin nopean junayhteyden paljon mielummin, tosin mielummin ennen eläkepäiviä.

Tuohon välimaaston, Humppilaan on suunniteltu lentokenttää, voisikohan projektit tukea toisiaan?
Humppila haluaa rahtilennot -ketju
#27249
En paljon skeptisempi tällaisista projekteista voisi olla. Toki nostan hattua sille, että jopa Satakunnassa aletaan ilmeisesti olla valmiita maakunnan etujen ajamiseen. Mulle riittäis jo sekin, että Pori-Tampere-välille palautettaisiin InterCity-vuorot, mutta eipä sekään toteudu koska kai se on niin että matkustajamäärät noin yksipuolisella reitillä eivät sellaisia tue. Syö miestä kyllä. Varsinkin kun ajattelee että johonkin Kajaaniin sitä kyllä sitten voidaan matkustella Pendolinolla. ;)

Vasa-Björneborg-Åbo-rannikkobaana ois suhteellisen komea veto, silloin jopa toteutuisi sellainen ihme että Pori lakkaisi olemasta pussinperä. Tosin tuohan on vain yksi syy sille, miksi tällaisia baanoja ei tosiaankaan lähdetä vetämähän.
tekijänä bitterfly
#27252
Millainen olisikaan Suomen rataverkko täydellisimmillään? Ajattelematta mikä on mahdollista tai mahdotonta, siihen kuuluisi varmasti Pori-Helsinki, Pori-Turku, Turku-Tukholma, Helsinki-Tallinna... Varmaan löytyy monia muitakin mahdollisuuksia, mutta jos ollaan realisteja, niin tämä rata ei tule toteutumaan tällä vuosisadalla, ellei sitten ihan sen loppupuolella.