- 26.12.06 23:41
#9515
Vaikka Oulun projektit ketjussa on jo ollut hieman juttua aiheesta, ansaitsee tämä asian laaja-alaisuuden vuoksi ihan oman ketjun.
Siis, Oulun kaupunginhallitus on päättänyt selvittää olisiko alueella mahdollisuutta lähijunaliikenteeseen. Mikään ihan lähitulevaisuuden hanke tämä ei ole vaan tähtää jonnekin vuosien päähän, riippuen hyvin pitkälti Oulu-Seinäjoki rautatien uudistuksen valmistumisesta ja muista asioista.
Helposti tällaisista asioista innostuvana päätin ottaa hieman selkoa Oulunseudun rautatieliikenteen historiasta ja nykytilasta. Kävi ilmi että nykyistä raideliikenteen alennuskautta ei ole kestänyt vielä kovinkaan kauan. Vuonna 1986 lopetettu lättähattuliikenne poisti käytöstä suuren määrän asemia ja seisakkeita, jotka ovat yhä olemassa mikä missäkin kunnossa. Tärkeimmät paikat ovat kuitenkin onneksi säilyneet. En tiedä minkälainen arvo milläkin asemalla/pysäkillä tulevassa liikennehankkeessa olisi, enkä lähde sitä tässä edes vielä arvailemaan.
Ketjun tarkoitus on antaa vain yleiskuva vallitsevasta tilanteesta historian valossa.
Olen luetteloinut lähimmät liikennepaikat Oulusta lähtien kolmeen suuntaan järjestyksessä etelä-itä-pohjoinen. Eteläinen tarkoittaa rataosuutta Oulu-Seinäjoki, kuitenkin niin etteivät esittelemäni asemat ulotu koko matkalle, vaan vain Vihantiin asti eli 68km päähän Oulusta.
Itäinen on juuri sähköistetty rataosuus(sähköistys avattu 1.12.2006) Oulu-Kontiomäki, jossa esittelen asemat 58km päähän Oulusta Utajärvelle asti. Pohjoisessa on kysymys Oulun ja Tornion välisestä radasta jossa viimeinen kuvien kanssa esitelty liikennepaikka on 108km päässä Oulusta sijaitseva n.23 000 asukkaan Kemi.
ETELÄISET LIIKENNEPAIKAT/ASEMAT. Rataosuus valmistunut 1886. Asemat ovat tyyliltään uusrenessanssia. Kilometrit tarkoittavat etäisyyttä Oulusta.
Oulu, Nokela 2,8km(lakkautettu seisake).
Kempele, 11,7km.
Liminka, 24,3km.
Hirvineva, 37,3km.
Ruukki, 46km. Kuvassa Ruukin uudempi asema.
Tuomioja, 54km.
Vihanti, 68km.
OULUSTA ITÄÄN. Rataosuus on valmistunut 1930. Asemat ovat samalta ajalta.
Kiskotie, 1km. (ei kuvaa)
Nokela, 2,8km. (Yhteistä rataosuutta eteläisen radan kanssa)
Iinatti, (etäisyyttä ei ole tiedossa)
Madekoski, 13km.
Pikkarala, 19km.
Hangas, (etäisyys ei tiedossa).
Rova, (etäisyys ei tiedossa).
Soso, (etäisyys ei tiedossa).
Muhos, 35km. Asemalla pysähtyy juna edelleen.
Hyrkäs, (etäisyys ei tiedossa)
Sotka, (etäisyys ei tiedossa)
Utajärvi, 58km.
POHJOINEN RATAOSUUS, OULU-TORNIO. Rataosuus valmistui 1903. Asemat Jugendia.
Tuira, 3km.
Pateniemi, 9km.
Kello, 13km.
Haukipudas, 22km.
Rautatiesilta Haukiputaalla.
Ii, 36km.
Olhava, 53km.
Myllykangas, 63km.
Kuivaniemi, 71km.
Simo, 81km.
Viantie, 84km.
Maksniemi, 90km.
Kemi, 108km.
Kuvat ja tiedot Wikipedia ja Vaunut.org.
Siis, Oulun kaupunginhallitus on päättänyt selvittää olisiko alueella mahdollisuutta lähijunaliikenteeseen. Mikään ihan lähitulevaisuuden hanke tämä ei ole vaan tähtää jonnekin vuosien päähän, riippuen hyvin pitkälti Oulu-Seinäjoki rautatien uudistuksen valmistumisesta ja muista asioista.
Helposti tällaisista asioista innostuvana päätin ottaa hieman selkoa Oulunseudun rautatieliikenteen historiasta ja nykytilasta. Kävi ilmi että nykyistä raideliikenteen alennuskautta ei ole kestänyt vielä kovinkaan kauan. Vuonna 1986 lopetettu lättähattuliikenne poisti käytöstä suuren määrän asemia ja seisakkeita, jotka ovat yhä olemassa mikä missäkin kunnossa. Tärkeimmät paikat ovat kuitenkin onneksi säilyneet. En tiedä minkälainen arvo milläkin asemalla/pysäkillä tulevassa liikennehankkeessa olisi, enkä lähde sitä tässä edes vielä arvailemaan.
Ketjun tarkoitus on antaa vain yleiskuva vallitsevasta tilanteesta historian valossa.
Olen luetteloinut lähimmät liikennepaikat Oulusta lähtien kolmeen suuntaan järjestyksessä etelä-itä-pohjoinen. Eteläinen tarkoittaa rataosuutta Oulu-Seinäjoki, kuitenkin niin etteivät esittelemäni asemat ulotu koko matkalle, vaan vain Vihantiin asti eli 68km päähän Oulusta.
Itäinen on juuri sähköistetty rataosuus(sähköistys avattu 1.12.2006) Oulu-Kontiomäki, jossa esittelen asemat 58km päähän Oulusta Utajärvelle asti. Pohjoisessa on kysymys Oulun ja Tornion välisestä radasta jossa viimeinen kuvien kanssa esitelty liikennepaikka on 108km päässä Oulusta sijaitseva n.23 000 asukkaan Kemi.
ETELÄISET LIIKENNEPAIKAT/ASEMAT. Rataosuus valmistunut 1886. Asemat ovat tyyliltään uusrenessanssia. Kilometrit tarkoittavat etäisyyttä Oulusta.
Oulu, Nokela 2,8km(lakkautettu seisake).
Kempele, 11,7km.
Liminka, 24,3km.
Hirvineva, 37,3km.
Ruukki, 46km. Kuvassa Ruukin uudempi asema.
Tuomioja, 54km.
Vihanti, 68km.
OULUSTA ITÄÄN. Rataosuus on valmistunut 1930. Asemat ovat samalta ajalta.
Kiskotie, 1km. (ei kuvaa)
Nokela, 2,8km. (Yhteistä rataosuutta eteläisen radan kanssa)
Iinatti, (etäisyyttä ei ole tiedossa)
Madekoski, 13km.
Pikkarala, 19km.
Hangas, (etäisyys ei tiedossa).
Rova, (etäisyys ei tiedossa).
Soso, (etäisyys ei tiedossa).
Muhos, 35km. Asemalla pysähtyy juna edelleen.
Hyrkäs, (etäisyys ei tiedossa)
Sotka, (etäisyys ei tiedossa)
Utajärvi, 58km.
POHJOINEN RATAOSUUS, OULU-TORNIO. Rataosuus valmistui 1903. Asemat Jugendia.
Tuira, 3km.
Pateniemi, 9km.
Kello, 13km.
Haukipudas, 22km.
Rautatiesilta Haukiputaalla.
Ii, 36km.
Olhava, 53km.
Myllykangas, 63km.
Kuivaniemi, 71km.
Simo, 81km.
Viantie, 84km.
Maksniemi, 90km.
Kemi, 108km.
Kuvat ja tiedot Wikipedia ja Vaunut.org.
Päihteet aiheuttavat vuosittain noin 4,2 miljardin euron kustannukset yhteiskunnalle.
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)