Jape kirjoitti:Jos jossain ratikat pitäisi viedä Helsingissä tunneliin, niin Mannerheimintiellä, Lasipalatsilta Töölön tullille. Kiskojen asentaminen Topeliuksenkadulle tietenkin nopeuttaisi sekin linjoja 10 ja 4, mutta Topeliuksenkatu on sivussa kaikista Manskun kohteista, joihin mennäkseen ihmiset jäävät ratikasta pois.
Vaan tarvitsisiko Topeliuksenkadulle panna sekä 4 että 10? Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois, mutta silloin tarjonta olisi aika epätasapainoista. Varmaan fiksuinta olisi panna Topeliuksenkadulle yksi tiheä (4 tai 10) ja yksi vähemmän tiheä (3 tai 7) linja.
Linjat 4 ja 10 olisi myös ihan mahdollista pilkkoa kahtia vaikkapa kahteen 10 minuutin välein kulkevaan linjaan kumpikin eli yhteensä 4 linjaa. Nelonen onkin jo toisesta päästä jaettu linjoiksi 4 ja 4T. Näin tulisi lisää pelivaraa linjauksiin, joskin keskellä pitäisin kyllä aina yhden linjan kasassa ja tekisin jakoa ennemmin päissä esim. viemällä 4T:n Munkkivuoreen.
Prahan linjastossa yhdeltä pääsuunnalta tulee 2-3 linjaa, jotka menevät eri pääsuuntiin keskustan toisella puolella. Näin saadaan mahdollisimman paljon vaihdottomia yhteyksiä.
Tunneliratikoita Manskulle muuten tutkittiin Kanjossa (1997). Nykyisin maailmalla ei kuitenkaan tehdä kovin paljon tunneliratikoita. Lähes kaikissa tilanteissa tilaa löytyy pinnaltakin, jos on tahtoa. Pinnalla riittävin etuuksin kulkeva ratikka on kestävän liikennepolitiikan tehokkaimpia työkaluja ja näyttää selvästi miten liikenne on kaupungissa priorisoitu.
Tällä hetkellä tunneleita taitavat tehdä lähinnä Krakova, jossa tehdään lyhyt tunneli ydinkeskustaan rautatieaseman ali ja Köln, jossa laajennetaan tunneliverkostoa pintaosuuksien rinnalle, jotta saadaan lisää nopeita läpikulkevia yhteyksiä.