Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Jukki
#98544
Ei ihan uusinta tietoa, mutta vihdoinkin VT3 Hämeenkyrön kohta korjataan! Itse kun aina välillä ajelen Hämeenkyrön ohi Pohjanmaalle, tuossa olevat muutamat pienet liikenneympyrät aiheuttavat kyllä huomattavan pidennyksen matka-aikaan. Ja ovat varmaan raskaalle kalustolle jonkinlainen haaste.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-p ... -ohitustie

Kuva
(kuva: https://teilla.blogspot.com/2019/07/vii ... ukset.html)
16valve tykkää tästä
tekijänä Domo
#98548
Erittäin laadukasta tiesuunnittelua ja ilmeisen kustannustehokasta 2+2 kaistaa ja keskikaide, jolla saavutetaan moottoritien välityskyky huokeammalla. Vastaavia on rakennettu mm. VT6 :lle (TaaLa) ja rakenteilla VT5 :lle Mikkelin ja Juvan välille, sekä suunnitteilla Mikkelin ja Kuopion eteläpuolille, sekä Ylöjärven ja Hämeenkyrön välille. Rakenteilla ja suunnitteilla olevat tiehankkeet löytyvät Väyläviraston sivuilta.
Avatar
tekijänä 16valve
#101398
Iltasanomat kirjoitti:Autot ja junat sukeltavat putkeen Tanskan ja Saksan välillä vuosikymmenen lopulla
Fehmarninsalmen tunneli rakentuu valtavista betonielementeistä, jotka peitetään merenpohjaan tehtävään kaivantoon. Matka-ajat maata pitkin Eurooppaan lyhenevät myös Suomesta.

Kuva

POHJOISMAAT ja Manner-Eurooppa kytkeytyvät entistä tiiviimmin toisiinsa vuosikymmen lopulla, kun Tanskasta Saksaan johtava maantie- ja rautatietunneli avataan liikenteelle. Fehrmaninsalmessa 18 kilometriä merenpohjassa kulkevan tunnelin pääurakointisopimus astuu voimaan uudenvuodenpäivänä, tunneliyhtiö Femern kertoo.

Tanskan Rödbyn ja Saksan Puttgardenin väli on tuttu myös monille suomalaiselle juna- ja autolautoista, jotka ylittävät Fehmarninsalmen nykyisellään 45 minuutissa. Rakennussopimuksen aktivoituminen merkitsee muun muassa sitä, että Tanskan Rödbyhavniin ryhdytään pystyttämään valtavaa tehdasta, jossa valmistetaan tunnelin muodostavat 89 teräsbetonielementtiä. Valmista pitäisi olla näillä näkymin vuonna 2029, jolloin autot hurauttavat salmen ali kymmenessä ja junat vain seitsemässä minuutissa. Uusi liikenneyhteys, viralliselta nimeltään Fehmarn Belt Fixed Link, ei ole sanan perinteisessä merkityksessä tunneli. Toisin kuin Englannin kanaalissa, sitä ei louhita merenpohjan alle, vaan neljä autokaistaa ja kaksi junaraidetta kulkevat merenpohjassa tarkoitusta varta vasten valmistetun betonikuoren sisällä.

Tunnelin palasten asentaminen kestää vuosia
Vajaan 220 metrin pituiset ja 42 metriä leveät tunnelielementit hinataan merelle ja upotetaan peräkkäin merenpohjassa valmiina odottavaan kaivantoon. Asentamista edeltävä ruoppausurakka on melkoinen, sillä yli 17 kilometriä pitkän kaivannon syvyys on 16 ja leveys peräti 90 metriä. Kun betoniset tunnelielementit ovat paikallaan, ne peitetään muun muassa soralla ja hiekalla siten, että merenpohja palautuu osapuilleen alkuperäiselle tasolleen. Näyttäviä uutiskuvia 73 miljoonaa kiloa painavista uivista betonijättiläisistä saadaan vielä odottaa: elementtien tuotannon arvioidaan alkavan vasta vuonna 2023 ja niiden asettelu paikalleen enimmillään 40 metrin syvyyteen kestää vielä toiset kolme vuotta. Rakenneratkaisut eivät ole ennennäkemättömiä, sillä samanlaista betonitunnelia on käytetty parikymmentä vuotta sitten valmistuneen Juutinrauman sillan yhteydessä olevassa neljän kilometrin tunneliosuudessa. Fehmarninsalmen tunnelista tulee kuitenkin lajissaan pisin koko maailmassa.

Pelkästään tunnelirakennelmaan kuluvasta teräksestä riittäisi yhtiön mukaan materiaalia 40 Eiffel-torniin. Autojen nopeusrajoitukseksi tunnelissa on kaavailtu 110 kilometriä tunnissa, junille 200 km/h.

Nopeamman junayhteyden toivotaan vähentävän liikennepäästöjä
Juutinrauman tapaan myös Fehmarninsalmen tunneli rahoitetaan käyttömaksuilla. Tunneliyhtiö arvioi yhteensä noin 7 miljardin euron (vuoden 2015 hintatasossa) hankkeen maksavan itsensä takaisin 36 vuodessa. Tanskan valtion takaaminen lainojen lisäksi rahoitusta on saatu myös EU:lta, jonka mukaan tunneli on eräs tärkeimpiä infrastruktuurihankkeita unionin alueella. Tanskan ja Saksan välisten yhteyksien lisäksi tunneli nopeuttaa rahti- ja matkustajaliikennettä Ruotsista – ja siten myös Suomesta – Manner-Eurooppaan. Nykyinen maantiereitti Ruotsista Hampuriin Tanskassa Jyllannin kautta tehtävän mutkan kautta lyhenee tunnelin myötä 160 kilometriä. Junamatka Kööpenhaminasta Hampuriin puolestaan taittuu nykyisen neljän ja puolen tunnin sijaan kahdessa ja puolessa tunnissa, Tanskan valtion omistaman tunneliyhtiön tekninen johtaja Jens Ole Kaslund kertoo.

– Nykyään monet lentävät näiden kaupunkien välisen matkan, mutta tulevaisuudessa kannattaa mennä junalla, Kaslund ennustaa CNN:lle.

Junamatkan nopeutuminen merkitsee myös sitä, että Tukholmasta Hampuriin hurauttaa tulevaisuudessa nopeimmillaan noin seitsemässä tunnissa nykyisten noin 10–12 tunnin sijaan.

Tunneliajatus ollut esillä jo vuosikymmeniä
Ajatus tunneliyhteydestä Tanskasta ja Saksaan nousi poliittisissa keskusteluissa esille ainakin kolme vuosikymmentä sitten. Saksan liittokansleri Gerhard Schröder ja Tanskan pääministeri Anders Fogh Rasmussen sopivat hankkeesta periaatetasolla jo vuonna 2005. Rakentamisen edellyttämä lainsäädäntö ja muun muassa ympäristövaikutusten arviointi vei kuitenkin molemmissa maissa toistakymmentä vuotta. Saksassa oikeus kumosi ympäristönsuojelijoiden viimeiset valitukset rakentamista vastaan tämän vuoden lokakuussa. Tunnelin urakoinnin on pelätty turmelevan salmen meriluontoa. Toisaalta uutta yhteyttä on perusteltu erityisesti ilmastosyillä, kun rahti- ja muuta liikennettä siirtyy maanteiltä ja lentämisestä vähäpäästöisempiin raidekuljetuksiin.
https://www.is.fi/autot/art-2000007708708.html
veka tykkää tästä
tekijänä Dietrich
#102057
Tampere - Orivesi välillä kuoli taas kaksi ihmistä pääsiäisen aikana. On kerrassaan uskomatonta, miten tuolle välille ei saada moottoritietä / 2+2 valtatietä, suunnitelmat ovat olleet valmiita jo pitkään. Tuolla pätkällä kuolee ihminen keskimäärin joka vuosi, ja näin on ollut vuosikymmeniä!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
veka, AQ, Klazu tykkää tästä
tekijänä Dietrich
#102058
Onnettomuudet sattuivat siis tällä välillä, jossa AADT:t ovat onnettomuussektoreilla 21 000 ja 15 000 - miten nämä osuudet voivat vielä olla 1+1 teitä? Yli 10 000 ajoneuvon AADT perustelee moottoritien tai ainakin 2+2 tien. Ihan uskomatonta höyryävää.

Kuva

Tampereen seutu on jäänyt muutenkin tierahoissa kokoonsa ja kasvuunsa verrattuna todella paljon jälkeen. Kuopiossa (120 000 asukkaan seutu) on moottoritietä 60 km siinä missä Tampereen seudulla (400 000 asukkaan seutu) moottoriteitä on 50 km ja 2+2 teitä 30 km - Kuopion 2+2 teistä en ottanut selvää. Joka tapauksessa epäsuhta on suhteellisen järkyttävä.

Tampereen seudulla alkaa olemaan jo todella paljon investointivelkaa, mihin suomalaisten ja erityisesti autoilijoiden verot kuluvat? Jos vain noita liikennemääriä katselee tilastoista, niin kyllä Tampereen seudulla pitäisi olla jo moottoritiet Tampereen kehätieltä Orivedelle (35km), länteen päin Hämeenkyröön (30km) sekä Kangasalle (13km).

Kuva
Avatar
tekijänä grendy
#102059
Toivottavasti tielle asennetaan keskikaide koko matkalle, joka estää nämä onnettomuudet tehokkaasti. Ratkaisun hinta on joitakin satoja tuhansia varmaan, verrattuna järjettömän kalliisiin moottoriteihin.

Nimimerkillä mökkimatka kulkee tietä pitkin, mutta en kannata metrinkään motarin rakentamista enää mihinkään.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä Tande
#102061
grendy kirjoitti: 06.04.21 20:21 Toivottavasti tielle asennetaan keskikaide koko matkalle, joka estää nämä onnettomuudet tehokkaasti. Ratkaisun hinta on joitakin satoja tuhansia varmaan, verrattuna järjettömän kalliisiin moottoriteihin.

Nimimerkillä mökkimatka kulkee tietä pitkin, mutta en kannata metrinkään motarin rakentamista enää mihinkään.
Näin ylesesti olen aina miettinyt, miksi keskikaiteet ovat edelleen Suomessa melkoinen harvinaisuus vaikkapa Ruotsiin verrattuna. Joku moottoripyöräilijöiden järjestö tehokkaasti lobannut niitä vastaan?
tekijänä Smithers
#102068
Kuopiossa ongelma on, että kaikki liikenne pakkautuu kahteen suuntaan, kaupungista pohjoiseen ja etelään. Ei ole suurikaan ihme, että sinne on tarvittu pitkät moottoritiet. Ehdottomasti Tampereelle kuitenkin tarvitaan moottoritiet (tai sitten 2+2 kaistaa ja keskikaide), ei riitä pelkkä keskikaide nykyiselle tielle kun liikenne ei suju yhtään. Samaten Kangasalle pitäisi olla moottoritie liikennemääriin nähden, jotka kasvavat koko ajan hurjasti.
Ongelma on siinäkin, että rakentaminen kestää hirvittävän kauan. Jyväskylässä esimerkiksi pääsi tilanne kaupungista pohjoiseen todella pahaksi ennen kuin moottoritierahat viimein tulivat. Nyt sitten körötellään rinnakkaistietä 60km tunnissa ja pujotellaan rekkojen kanssa liikenneympyröissä, kun rakentaminen kestää vielä lähes kaksi vuotta. Päätöksiä pitäisi isoihin tiehankkeisiin saada paljon nopeammin.
Avatar
tekijänä veka
#102145
Ihan mieletön suunnitelma. Risteilyasiakkailla grogilasin sisältö tietysti hölskyy harmittavasti lasissa, kun aina välillä laivan täytyy koukata vuonoista ison meren puolelle. Ikävästi turskanpurijoilla taitaa olla tallessa sen verran fyrkkaa, että voivat jopa ryhtyä laivatunneleitaan toteuttamaan.

Tulin pitkän koronatalven mittaan lukeneeksi ruotsalaisen Jan Guilloun ikimuistoisen hienon Suuri vuosisata -romaanisarjan (osat 1-9 ilmestyneet, kymmennes ja viimeinen ilmestyy suomeksi ensi kesänä, löytyvät kirjastoista). Se kertoo norjalaisten insinööriveljesten ja heidän jälkikasvunsa vaiheista 1900-luvun melskeissä eri puolilla Eurooppaa. Osa 1 Sillanrakentajat kertoo mm. rautatiesiltojen rakentamisesta vuonojen maisemiin runsaat sata vuotta sitten. Noista ajoista syntyy valtava kehityskaari nykynorskien tunnelisuunnitelmiin.

Ettei vain olisi karkuteille lähtenyt aprillipila?
drc tykkää tästä
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53