Alhena kirjoitti:- Marja-rata. Kulkisi Tikkurilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Kivistön tulevan aluekeskuksen kautta Vantaankoskelle. Länsi-Vantaan kehityksen kannalta hyvin tärkeä ja saanut valtakunnallista julkisuutta, rakennetaan varmaankin ensi vuosikymmenellä.
Parhaassa tapauksessa Marjan rakentaminen alkaa parin vuoden sisään. Tosin valtio saattaa kitsastella ja maksaa radan vain Kivistöön. Tällä aikataululla koko rata voisi olla valmis 2012.
Alhena kirjoitti:- Kerava-Porvoo. Pääkaupunkiseutu laajentuu jatkossa voimakkaasti itään päin NIMBY-hurrien vastustuksesta huolimatta, mutta kapearaiteisella rautatiellä kulkee enää vanha turistijuna kesäisin.
Kapearaiteisella? Ihan tavallista 1435 rataa tuo on. Sköldvikin teollisuusradan risteykseen asti valtakunnan rataverkkoa. Siitä Porvooseen yhdistyksen hoidossa.
Henkilöliikenne Nikkilään vaatii Keravalle tyydyttävän vaihderatkaisun (tai eritason tiheydestä riippuen), kulunvalvonnan ja vanhojen seisakkeiden kunnostukset nykystandardien mukaisiksi.
Porvooseen asti tarvittaisiin vielä lisää, mutta Porvoo on siinä määrin kaukana, että suorempi Heli-rata olisi todennäköisempi ratkaisu. Se vain on hyvin kallis.
Alhena kirjoitti:- Helsinki-Turku-rata. Sekä nykyisen että entisen pääkaupungin väkiluku kasvaa edelleen, joten liikennekin niiden välillä lisääntyy varmasti. Rautatien uusi linjaus voisi olla parhaillaan rakennettavan moottoritien lähellä.
ELSA-ratahan jätettiin rakentamatta 80-luvun lopussa kielipoliittisista syistä. Melkein samalla rahalla tekohengitettiin Rantarataa, joka on taas lahonnut.
ELSA-rata ei toistaiseksi ole kovin todennäköinen ratkaisu. Paikallisjunaliikenteen lisääminen on nimittäin yhteiskunnalle tappiollista VR:n monopolihinnoittelulla. Ilman sitä voisi ainakin paikallisosuus Lohjalle olla kannattava.
Alhena kirjoitti:- Turku-Rauma-Pori. Tällä hetkellä Uuteenkaupunkiin kulkeva, tavaraliikenteen käytössä oleva rautatie avattaisiin uudistettuna henkilöjunille ja sitä jatkettaisiin pohjoiseen.
Turun ja Uudenkaupungin välisestä osuudesta on juuri valmistunut
toteuttamiskelpoisuusselvitys. Tulos ei yllätä: VR:n monipolin on loputtava, jotta liikenne saataisiin kannattavaksi. Loppuosa URPO-radasta ei liene ajankohtaista ennen tämän osuuden henkilöjunaliikenteen palautumista.
Alhena kirjoitti:- Jyväskylä-Oulu.
Tässä voisi helpohkosti tasoparantaa yhteysradan Seinäjoelta. Luultavasti suuremmille töille ei ole perusteluja. Henkilöjunaliikenne ei tässä maassa ratahankkeita toistaiseksi maksa.
Alhena kirjoitti:- Rovaniemi-Kemijärvi, Tornio-Kolari. Väki vähenee Lapissa, joten eipä ole ihme, että junat ovat talvisesongin ulkopuolella lähes tyhjillään.
Aluepolitiikan kannalta rautatieliikenteen säilyttäminen on monin verroin halvempaa kuin virastojen hajasijoittaminen. Jos tapamme Lapin turismin, saamme palkinnoksi paljon lisää työttömiä.
Kemijärven rata menee Sallaan ja siten potentaalisesti Venäjälle Alakurttiin Murmanskin radalle. Venäjä ei ole toistaiseksi ollut halukas toteuttamaan tätä yhteyttä, mutta se voi muuttua ajankohtaiseksi suhteellisen lyhyessä ajassa. Ruotsia yhteys ainakin kiinnostaisi ja siellä puolella rajaa parannetaankin pohjoisen ratayhteyttä isolla rahalla.
Alhena kirjoitti:- Hanko-Karjaa. Suomen eteläisin kaupunki on menettänyt lähes parituhatta asukasta vuosikymmenessä, ja tahti ei näytä pysähtyvän.
Mikäli ELSA-toteutetaan ehdotuksesi mukaisesti, Helsingistä voisi ajaa suoria junia Hankoon. Hangon päässä junat voisi periaatteessa ajaa katuverkolle. Tämä on myös merkittävä tavaraliikennerata ja tavaraliikenne maksaa Suomen radat.
Rataverkosta ja sen kehittämisestä löytyy lisää tietoa
Joukkoliikennefoorumilta.