- 27.01.16 00:43
#80498
Raide-Jokeri tulee olemaan kaikkea muuta kuin "tavallinen Hesan ratikka". Linjasta rakennetaan nimenomaan pikaraitiotie, vaikkei sitä erikseen ihan kaikissa artikkeleissa mainitakaan. Kysymyksessä tulee olemaan juurikin se "maailman nopea ratikka tai "kevytjuna".
Raidejokerille tulee kalustoksi eri kalusto, millä nyt liikennöidään kantakaupungissa. Siitä tullaan aikanaan järjestämään oma tarjouskilpailunsa. Nyt hankitut ja toimitettavat Articit, kuten muukaan kantakaupungin kalusto, eivät tule soveltumaan Raide-Jokerille.
Helsingin kantakaupungin ja Raide-Jokerin sekä Tampereelle suunniteltavan vastaavanlaisen järjestelmän pääerot:
Raidejokerille tulee kalustoksi eri kalusto, millä nyt liikennöidään kantakaupungissa. Siitä tullaan aikanaan järjestämään oma tarjouskilpailunsa. Nyt hankitut ja toimitettavat Articit, kuten muukaan kantakaupungin kalusto, eivät tule soveltumaan Raide-Jokerille.
Helsingin kantakaupungin ja Raide-Jokerin sekä Tampereelle suunniteltavan vastaavanlaisen järjestelmän pääerot:
- Raide-Jokerin vaunut tulevat olemaan molemmista päistä ajettavia, eli ohjaamo molemmissa päissä. Linjan päihin ei tule kääntösilmukoita, jotka ovat käytössä kantakaupungin linjoilla. Tämä mahdollistaa poikkeustilanteissa väliaikaiset päätepysäkit keskelle linjaa ja linjan keskellä oleva tukos ei pysäytä koko linjaa. Samanlainen periaate on tulossa myös Tampereen raitiotiejärjestelmään.
- Em. seikasta johtuen ovet tulevat vaunujen molemmille puolille. Tämä mahdollistaa myös keskilaiturit raiteiden väliin joillakin pysäkeillä. Yksistään nämä kaksi ensimmäistä seikkaa estävät kantakaupungin kaluston hyödyntämisen Raide-Jokerilla.
- Kaluston pituus tulee olemaan pidempi, ehkä noin kaksinkertainen, verrattuna kantakaupungin raitiovaunuihin. Tampereella sama juttu
- Leveydeltään Raide-Jokerin kalusto tulee alkuvaiheessa olemaan 2,4 metristä, niin kuin nyt hankittavat Articit. Vanhat Valmetin vaunut ovat muistaakseni 10cm tätä kapeampia. Leveyttä saatetaan myöhemmässä vaiheessa leventää 2,65 metriin. Vertailun vuoksi Tampereelle tuleva kalusto tulee olemaan 2,65 metristä, joka on suurin sallittu leveys raitiovaunuille.
- Jokerin raideleveydeksi päädyttiin valitsemaan 1000mm, eli sama mikä on kanta-kaupungissa. Tähän, sekä vaunujen leveyteen, vaikutti se että tarkoitus on alkuvaiheissa hyödyntää Helsingin olemassa olevia ratikkavarikoita. Lisäksi raidejokerilla aiotaan hyödyntää olemassa olevia huoltovaunuja. Vertailuna: Tampereelle raideleveydeksi valittiin standardileveys 1435mm. VR:n raideleveys on 1524mm.
- (Tampereen "paremmat" tekniset ominaisuudet johtuvat yksinkertaisesti siitä, että Tampereelle järjestelmää ollaan rakentamassa puhtaalta pöydältä.)
- Vaunujen maksiminopeus Raide-Jokerilla tulee olemaan muistaakseni joko 70km/h tai 80km/h. Tampereella 70km/h. Keskinopeus tietenkin tätä pienempi, koska siihen vaikuttaa myös pysäkeillä vietetty aika. Keskinopeus kuitenkin tulee olemaan molemmissa järjestelmissä merkittävästi nopeampi, mitä Helsingin kantakaupungin järjestelmässä.
- Raide kulkee suurimman osan matkastaan omalla urallaan erillään muusta liikenteestä.
- Pysäkit muistuttavat enemmän lähijunaseisaketta kuin bussipysäkkiä. Laiturilta ratikkaan kulkeminen tule olemaan täysin esteetöntä.
- Hätätapauksessa sekä Raide-Jokerilla että Tampereen järjestelmässä voidaan ongelmitta myös Variotram-tyyppisillä vaunuilla, joissa ei ole kääntyviä telejä. Tämä johtuu siitä, että järjestelmien ratageometria tullaan alusta pitäen suunnittelemaan mahdollisimman pienellä määrällä mutkia ja mutkat pyritään pitämään mahdollisimman loivina. Sama juttu mäkien ja nousujen suhteen. Variotramien ongelmat johtuvat lähes yksinomaan Helsingin kantakaupungin äärimmäisen huonosta ratageometriasta.