Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#96286
Katotaan nyt, mihin summiin tässä lopulta päädytään. Erittäin kunnioitettavaa on joka tapauksessa laskea se mikä voidaan ja kertoa jo nyt, että rahaa tarvitaan varmaan lisää ja paljon. Perinteisestihän tätä tietoa ja jopa siihen viittaavia aavistuksia on pikemminkin piiloteltu niin pitkään kuin kuin voidaan.

PS. Voiskos ketjun otsikkoa hieman tuunata. Nythän tiedetään jo, ettei jokeriratikka tule menemään Tapiolaan vaan Keilaniemeen. Oikeastaan pelkkä Raide-Jokeri voisi riittää. Jostain syystä nimessä on vähän hassu iso jii.
Avatar
tekijänä hylje
#96292
Miten niin rahaa tarvitaan vielä lisää? Eikö tää ole jo se rahasumma jolla allianssi lupaa toimittaa? Pikemminkin voisi arvioida, että tässä on ylimenovaraa ja loppusumma pyritään pitämään pienempänä että bonukset rullaa allianssin jäsenille sakkojen sijaan.
tekijänä pallo
#97910
Olisin mieluummin nähnyt tämän metrona, mutta hyvä että lähtee kuitenkin liikkeelle.
tekijänä Biosphere
#99928
Raide-Jokeriin liittyvä kevyen liikenteen silta on jo hyvällä mallilla Vantaanjoella:
Kuva

Kyseinen silta valmistuu elokuussa ja nyt käytössä olevaa joukko- ja kevyen liikenteen siltaa ryhdytään purkamaan ensi vuoden maaliskuussa ja samalla aloitetaan uuden raitiotiesillan rakentaminen nykyisen tilalle. Uudessa sillalla tulee olemaan myös pyöräväylät, mutta kävelijät joutuvat ylittämään Vantaanjoen kuvassa näkyvää siltaa pitkin.
Kantti, hmikko, TurkuCubed ja 4 muuta tykkää tästä
tekijänä Urbanisti
#100161
Katselin Raide-Jokerin vaikutusalueen lisärakentamissuunnitelmia ja törmäsin seuraavaan kuvaan lisärakentamisesta:
Kuva

Tuossa kuvassa näyttäisi alueiden lisärakentaminen pitävän silmämääräisesti paikkansa, paitsi kohdassa: Laajalahti (Espoo) 4400 uutta asuksta 2017 - 2020. Kävin Laajalahdessa kävelemässä, eikä ainakaan Raide-Jokerin tulevien asemien viereen ole tehty minkäänlaista lisärakentamista muutamaa uutta omakotitaloa lukuunotamatta.

Onko jollain parempaa tietoa mihin tuo lisärakentaminen Laajalahden osalta on tehty vai onko sitä tehty? Nyt tulevien asemien vieressä on omakotitaloja ja muutama rivari.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100163
Tuo 4400 viittaa Turvesuon alueeseen, josta piti olla arkkitehtuurikilpailu jo vuosia sitten, mutta jota ei koskaan järjestetty. Espoon karttapalvelusta se löytyy edelleen kaavaprosessissa olevana alueena, mutta mitään ei ole tapahtunut. Vanhan Laajalahden alueelle on vaikea nähdä saatavan lisärakentamisella neljäätuhatta asukasta; prosessissa on parin uuden kerrostalon rakentaminen purettavien tilalle, mutta sillä ei hirveän paljoa saa lisää rakentamista.
Urbanisti tykkää tästä
tekijänä Urbanisti
#100164
arkkinikkari kirjoitti: 20.05.20 13:48 Tuo 4400 viittaa Turvesuon alueeseen, josta piti olla arkkitehtuurikilpailu jo vuosia sitten, mutta jota ei koskaan järjestetty. Espoon karttapalvelusta se löytyy edelleen kaavaprosessissa olevana alueena, mutta mitään ei ole tapahtunut. Vanhan Laajalahden alueelle on vaikea nähdä saatavan lisärakentamisella neljäätuhatta asukasta; prosessissa on parin uuden kerrostalon rakentaminen purettavien tilalle, mutta sillä ei hirveän paljoa saa lisää rakentamista.
Kiitos vastauksesta!
Tuo Turvesuon alue on kyllä aikalailla Raide-Jokerin pysäkin vaikutuspiirin ulkolaidalla muutenkin, vaikka alue rakennettaisiinkin. Taitaa olla noin 15 - 20 minuutin kävelymatka lähimmälle tulevalle Raide-Jokerin pysäkille :?
tekijänä hmikko
#101754
Hesari: Asuntojen hinnat nousseet jo selvästi: Näin uusi raitiotie muuttaa Helsingin ja Espoon asuntomarkkinoita

Kauria arvioi, että Raide-Jokerin kokonaisvaikutus olemassa olevan asuntokannan arvoon on ollut noin 679 miljoonaa euroa. Arvioon liittyy epävarmuuksia, joten Kauria pitää sitä suuntaa antavana. Hankkeen hyödyt näyttäisivät jo tässä vaiheessa ylittävän 386 miljoonan euron kustannukset.
Tuossa siis arvion on varaa olla 50 % yläkanttiin ja arvonnousu olisi silti samaa luokkaa kuin Raide-Jokerin kustannusarvio. Tähän uudisrakentaminen lisäksi. Raide-Jokerin ensisijainen arvo tietysti on joukkoliikenteen toimivuuden ja palvelutason parantumisessa, ja näitä maan arvon nousuja yleensä aliarvioidaan hankkeista päätettäessä, tai ne jätetään jopa kokonaan pois. Puhtaasti rahassa mitattuna ne kuitenkin ovat merkittävin osuus tuotoksesta. Sama jutussakin mainitun Länsimetron osalta. Asian mainitsemista vältettiin Espoossa ihan tietoisestikin, kun ei haluttu tehdä selväksi, että metro tarkoittaa Etelä-Espoon luonteen muuttumista: tiivistymistä ja muuttumista kerrostalovaltaisemmaksi.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#102079
Vanha virsi varmaan, mutta on pakko taas itkeä, kun en sitten millään opi tykkäämään uuden ratikan väreistä. En tiedä, kenen päähänpisto tuo turkoosi on. Se on niitä värejä - varsinkin kylmän sävyisenä - joita ei esiinny missään ympärillämme ja joihin on vaikea yhdistää muita värejä. Jos vanhoja kunnon perinnevärejä lämmintä vihreää ja keltaista ei haluttu tähän, olisi edes valittu jotain muuta lämpimämpää ja sympaattisempaa. Onneksi vanhan havainnekuvan harmaasta keulasta on sentään luovuttu.

kuva: HKLKuva
Kuva
Kuva
tekijänä hmikko
#102080
^ En nyt suurta esteettistä vikaa tässä näe. Vastaava turkoosi on esim. Pariisin joukkoliikenteen väri. HSL:n versio on vähän tummempi ja minusta tyylikkäämpi.

Mutta kitisen taas brändäämisen ja runkolinjojen värikoodauksen sekoittamisesta. HSL:llä on nyt runkolinjoille kolme eri väriä: oranssi, violetti ja tämä turkoosi. Vanhojen ratikkalinjojen vihreä lisäksi. Hommassa ei ole päätä eikä häntää. Runkobussit ovat oransseja, mikä minusta on oikea päätös. Järjestelmän käyttäjälle ei pitäisi luettavuuden kannalta olla merkitystä sillä, onko vaunussa kumi- vai teräspyörät. Näin myös maailmalla hyvin toimivat järjestelmät on brändätty, eli esim. mainitussa Pariisissa pääosin samalla turkoosilla kaikki. HSL:llä tarttis olla munaa pysyä oranssissaan kautta linjan. Muotoilijat ja graafiset suunnittelijat kyllä keksivät tavat teipata vaunut niin, että niiden ei tarvitse olla katosta lattiaan oransseja jos ei haluta.
veka, James, Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä töntsö
#102082
Samaa mieltä hmikon kanssa, vähän hassua nämä kaikki eri värit joka kulkuneuvolle. Siniset bussit, vihreät ratikat, oranssit metrot, violetit junat ja sitten nämä turkoosit vähän erilaiset ratikat. Vielä olisi keltainen vapaana jollekin uudelle kulkuneuvolle. Samaan aikaan esim. Tukholmassa kaikki raiteilla kulkevat laitteet ovat sinisiä, ja ainoastaan bussit eri värisiä punaisina

Mutta mitä tuohon itse Raide-Jokerin väriin tulee, niin itse olisin varmaan enemmän pitänyt tuosta hopeasta turkoosin kanssa. Tuo valkoinen on aina ollut mielestäni vähän nihkeä näissä vehkeissä, ehkä siksi kun loska ja muu lika näkyy niissä niin selvästi
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10