Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Jari
#64567
^Olen täysin samaa mieltä samin ja SAFA:n muistutuksen kanssa, mitä tulee kaavaehdotuksen kaupunkimaisuuteen. Olisi pitänyt tehdä muistutus, mutta jäi luonnosvaihe huomaamatta.

Ahjopuisto (Lintulammen tien ja tulevan asuinkorttelin väliin jäävä suojaviheralue) on täysin erillinen saareke vilkkaan kulkuväylän varressa, ja lähes kaikki puusto, joka koostui pitkälti vanhoista poppeleista, on kaadettu muutama vuosi sitten pois. Kaupungin tilaamassa Plaana Oy:n tekemässä puustoselvityksessä ei missään kohdin sanota, että Ahjopuisto olisi jollakin tavoin kaupunkikuvallisesti merkittävä. Kaupungin virkamiehet ovat kuitenkin yhteenvedossa kääntäneet asian siten, että "puisto" olisi tärkeä kaupunkikuvan kannalta ja tällä perusteella myös hylänneet SAFA:n tekemän varsin aiheellisen muistutuksen. :(

En ymmärrä, miksi kaupunginjohto haaveilee ratapihan kaventamisesta tonttimaaksi, kun samaan aikaan vieressä oleva loistava rakennuspaikka, aivan Höyhtyä ostoskeskuksen naapurissa ja hyvien yhteyksien päässä keskustasta jätetään hyödyntämättä täysipainoisesti. No, ettei menisi pelkäksi valittamiseksi niin onhan tämä hanke merkittävä lisä Höyhtyälle, noin 900 uutta asukasta entisten 2000:n lisäksi.

En tiedä onko Rautionpolun ja Limingantien katusuunnitelman hyväksymiskäsittelyn liitteessä näkyvät suunnitelmat samille ja muille tuttuja. Tarkkaan kun katsoo niin näkee, millaista korttelia ollaan hahmottelemassa eläkeyhtiö Varman (Suomi-Soffa ja Shell) omistamille maille Limingantien alussa. Suojaviheralue on ainakin kapeampi. :D

Loppuun vielä lainaus Kalevan kaavaehdotuksesta, joka kertoo suhtautumisesta rakennushistoriallisesti merkittävään rakennukseen ja mihin autopaikkavelvoite huonoimmillaan johtaa:
Kaleva Oy:n ja NCC Rakennus Oy:n laatiman selvityksen mukaan vaihtoehdoista A ja C johtavat
käytännössä samaan taloudelliseen lopputulokseen. Vaihtoehtoa B ei saada rakennusoikeuden
osalta vertailukelpoiseksi muiden vaihtoehtojen kanssa, koska vanhan toimisto-osan säilyttämisen takia ei autopaikkoja saada sijoitettua kortteliin yhtä paljon kuin muissa vaihtoehdoissa.
Toivottavasti robottiautot tulisivat markkinoille pian. Kaikki kaupunkisuunnittelu tuntuu lähtevän liikkeelle kysymyksestä: "Miten autoille saadaan tilaa".
Avatar
tekijänä sam
#64580
Jari kirjoitti:En tiedä onko Rautionpolun ja Limingantien katusuunnitelman hyväksymiskäsittelyn liitteessä näkyvät suunnitelmat samille ja muille tuttuja. Tarkkaan kun katsoo niin näkee, millaista korttelia ollaan hahmottelemassa eläkeyhtiö Varman (Suomi-Soffa ja Shell) omistamille maille Limingantien alussa. Suojaviheralue on ainakin kapeampi. :D
Joo, itsekin tsekkailin, että Limingantien alkupäästä saattaa muodostua ihan hyvännäköinen portti keskustaan. Vastaavaa pääkatujen varsien täydentämistä on luultavasti odotettavissa enemmänkin tulevina vuosina, jos yleiskaavan valmisteluun on luottamista. Rakennusmaatahan riittää, kun suurin osa keskustan ulkopuolisista pääkaduista on reunustettu satoja metrejä leveillä melupusikoilla. :)
Avatar
tekijänä sam
#64588
Spämmään sunnuntaiaamun harmautta:

Rakennustehon kohde Koskitiellä.
Kuva

Toisesta suunnasta.
Kuva

Julkisivurempattu commieblock ja Caritas Matriitin uudisrakennus Länsi-Tuirassa.
Kuva

VVO:n uudiskohde Kitimenpolulla. Kaunista!
Kuva

TA:n vuokratalotyömaa Mallastien ja Koskelantien kulmassa Toppilassa.
Kuva

Siilot.
Kuva

As. Oy. Sofia Kirkkokadulla.
Kuva

As. Oy. Louhi Ilmarinkadulla.
Kuva

Etu-Lyötyn Siwaa vastapäätä rakennetaan jotain mystistä liikerakennusta. Kuva kuukauden takaa.
Kuva

Resiinan työmaa pari päivää sitten.
Kuva

Letkunpuiston kahvilapaviljonki.
Kuva
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#64934
Yle kirjoitti: Oulun Etelätullin suururakka alkoi purkutöillä

Vanhojen rakennusten purkutyöt ovat alkaneet entisen Lihakunnan tehdasalueelta. Etelätulliin tulee lähivuosina satoja uusia kerrostaloasuntoja.

SATO Oyj ja Peab Oy ovat aloittaneet purkutyöt Oulun Etelätullissa, entisen Lihakunnan tehdasalueella. Tehdasrakennusten purkamistyöt valmistuvat kesällä 2014.

Purkutöiden valmistuttua on SATOn aluejohtaja Arto Aallon mukaan uusien kerrostaloasuntojen suunnittelu ja rakentaminen. SATO rakentaa Etelätulliin sekä vuokra- että omistusasuntoja.

– Valmistuttuaan noin 700 asunnon Etelätulli edustaa modernia asukasystävällistä kaupunkikuvaa parhaimmillaan. Maan alle sijoitetut parkkipaikat jättävät pihat ihmisten käyttöön, ja asemakaavan mukaisesti alueen liike- ja toimistotilat sijoitetaan katutasoon Limingantien varteen, Aalto sanoo.

Suomen suurimpiin asuntosijoitusyhtiöihin lukeutuvalla SATOlla oli vuoden 2014 alussa rakenteilla Oulussa 39 vuokra-asuntoa.

http://yle.fi/uutiset/oulun_etelatullin ... la/7093190
Avatar
tekijänä atr
#64947
Myös Toppilassa on äskettäin purettu suuri logistiikkakeskus tms. Koskelantien varresta alueen uuden asemakaavan tieltä.

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä atr
#64950
Vielä Toppilasta, NCC aloittaa kesäkuussa Sokuri-korttelin seuraavan kohteen:
Ensimmäinen Lakea-kohde Ouluun

Kuva

Pohjalainen Lakea Oy on kehittänyt uuden asuntorahoitusmuodon, jonka avulla vuokralla asuen kartuttaa riskittömästi itselleen asunto-omaisuutta. Omaksi-asuntoja on jo tekeillä Vaasassa, Jyväskylässä ja Kuopiossa.
Oulussa yhtiö käynnistää ensimmäisen kohteen kesäkuussa Toppilansaareen. 40 asunnon Sokurin Rinkeli-kohteen toteuttaa NCC, jolta Lakea osti hankkeen KVR-urakkana.
Lakean Omaksi-asunto on aluksi vuokra-asunto, jonka asukas voi halutessaan lunastaa 20 vuoden kuluttua itselleen.
Asukas maksaa sisään muuttaessaan asunnosta 7 prosentin omarahoitusosuuden ja loppurahoitus on valtion takaamaa yhtiölainaa eli järjestelmä on asukkaalle riskitön rahoitusvaihtoehto. Asukas maksaa vuokrassaan lainan lyhennyksiä, mikä kerryttää joka kuukausi omaisuutta hänelle itselleen.
– Tämä on uusi asuntosäästämisen muoto. Riskittömäksi sijoituksen tekee se, että asukkaan ei itse tarvitse ottaa isoa velkaa hoidettavakseen, vaan yhtiö huolehtii rahoituksesta. Asukas voi myös koska tahansa luopua asunnosta ja saa säästöosuuden itselleen myydessään vuokraoikeuden markkinahintaan tai yhtiön lunastaessa asunnon, kertoo Lakea Oy:n toimitusjohtaja Keijo Ullakko.
Valtion takaus yhtiölainalle velvoittaa Lakean pitämään asunnot vuokra-asuntoina 20 vuoden ajan eli vasta sitten asukas voi lunastaa asunnon itselleen kokonaan. Asunnot rahoitetaan kuitenkin vapaarahoitteisesti, joten niissä ei ole mitään muita rajoitteita.
– Olemme kehittäneet rahoitusmuodon yhteistyössä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn kanssa. Halusimme luoda järjestelmän, jonka avulla pystymme tuottamaan kohtuuhintaisia asuntoja markkinoille mahdollisimman paljon juuri nyt, kun muunlainen asuntotuotanto on vähäistä.
Lakea on 15 pohjalaisen kunnan omistama yritys.
– Sen tavoitteena on toki olla kannattava liikeyritys, mutta kannattavuutta haetaan järkevillä ja tehokkailla toimintatavoilla sekä jatkuvalla kehitystoiminnalla. Haluamme luoda alalle uusia käytäntöjä, jotka oikeasti palvelisivat asukkaiden tarpeita. Siitä syntyy meidän ajattelutavan mukaan myös kilpailukyky, joka tekee yrityksestä kannattavan, painottaa Ullakko.

http://www.oululehti.fi/etusivu/ensimmä ... 85510.html
Avatar
tekijänä sam
#64973
Yleiskaavaluonnos tuli nähtäville. Nopeasti katsottuna hyvää settiä: voimakasta yhdyskuntarakenteen eheyttämistä, bulevardisointia ja tiivistä katutilaa sekä kestävän liikenteen vyöhykkeitä ja paikallista raideliikennettä. Toivotaan, että kepulivetoinen valtuusto ja henkiset maalaiset eivät sössi tätä :smt023
Avatar
tekijänä Jari
#65021
sam kirjoitti: Yleiskaavaluonnos tuli nähtäville. Nopeasti katsottuna hyvää settiä: voimakasta yhdyskuntarakenteen eheyttämistä, bulevardisointia ja tiivistä katutilaa sekä kestävän liikenteen vyöhykkeitä ja paikallista raideliikennettä. Toivotaan, että kepulivetoinen valtuusto ja henkiset maalaiset eivät sössi tätä :smt023
Kirjoitan lyhyesti, mitä nämä samin mainitsemat kehityskohteet tarkoittavat:

Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen: Pari vuotta tehty täydennysrakennusselvitys pohjana; keskustaa ja vanhoja kaupunginosia täydennysrakennetaan, uusia omakotitaloalueita kaupunkirakenteen sisään Ranta-Toppilaan ja Pateniemen saha-alueelle. Eskimo on jo kauan esitellyt visioitaan Hietasaaren rakentamiseksi. Yleiskaavaluonnoksessa ehdotetaan Mustasaaren itäosan (Hietasaaren sillan ympäristö) ottamiselle asunikäyttöön. Ehdotus synnyttää varmasti keskustelua, jos valittajat huomaavat asian. Hevossaaren (Stora Enson, Vihreäsaaren ja Hollihaan välissä oleva autiosaari) hyödyntämistä esimerkiksi huvipuistoalueena selvitetään.

Bulevardisointi & tiiviskatutila: Luonnoksessa on esitetty laatukäytävät, joiden varsia on tarkoitus tiivistää ottaen huomioon mahdollinen kaupunkiraitioliikenne. Käytävät ovat Kaakkuri-Limingantie-Keskusta-Kemintie-Linnanmaa-Ritaharju sekä Keskusta-Kontinkangas-Hiukkavaara. Ykkösprioriteettina Kemintien vartta Välivainion kohdalla (ja tulevaisuudessa myös pohjoisempana) otetaan hyötykäyttöön asuinkerrostaloille. Myös Kontinkankaalle on luvassa täydennysrakentamista painottuen palveluihin ja työpaikkoihin.

Paikallinen raideliikenne: Oulu varautuu kahteen uuten rinnakkaiseen joukkoliikennesysteemiin, raitioliikenteeseen ja rautateiden paikallisliikenteeseen. Kolmella keskeisimmillä vyöhykkeillä tulee varautua pitkällä aikavälillä kaupunkiraitioliikenteeseen. Sen kummemmin asiaa ei ole kommentoitu, vaikka olisi hyvä määritellä ratikoiden linjat, jotta asiaan voitaisiin varautua kunnolla. Asia aiotaankin selvittää.

Kaakkuriin ja Ritaharjuun on piirretty asemavaraukset. Asemien ympäristöjen kaavoihin sen sijaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia, joskin Ouluntullin toimistounelmasta on luovuttu lopullisesti. Lentokentältä on pistoraidevaraus Kaakkurin asemalle ja tavararatapihan siirtoa pois Nokelasta aiotaan tutkia. Ylivieskan ja Kajaanin väliä kulkevien junien ei tarvitsisi käydä kääntymässä ratapihalla, jos kolmioraide saataisiin rakennettua, auttaisi varmasti vähentämään raiteitten määrää, mutta tuskinpa ihan pian ratapihaa saadaan suuressa mittakaavassa muuhun käyttöön.

Vertailun vuoksi vanha yleiskaavakartta löytyy osoitteesta http://www.ouka.fi/c/document_library/g ... upId=64220
Avatar
tekijänä sam
#66005
Projektifotoja tältä päivältä:

Haasiopuiston ensimmäiset uudisrakennukset Karjasillalla alkavat hahmottua. Muotokieli muistuttaa alueen 50-luvun taloista.
Kuva

Talot toimivat myös melumuurina pääkatu Joutsentien ja rintamamiestaloalueen välissä.
Kuva

Rakennustehon kohteet Linnanmaan Prisman parkkipaikan laidalla. Nämä ovat menneet yllättävän hyvin kaupaksi.
Kuva

Toppilansalmen rannalla siiloja vastapäätä on joku pienkerrostalo- ja rivarityömaa.
Kuva

TA:n raksa Koskelantien ja Mallastien kulmassa Toppilassa.
Kuva

Samoilta kulmilta räpsäys kohti Alppilaa ja Alppilan Iiriksen työmaata. Alue on rakentunut seitsemässä vuodessa lähes valmiiksi. Kuvassa näkyvä Toppilan teollisuusalue otettaneen myös tehokkaampaan käyttöön ennemmin tai myöhemmin.
Kuva

Koskenrannan ensimmäinen vaihe nousee hitaasti mutta varmasti.
Kuva

Kauppakeskus Valkean kellarissakin on jo pilareita pystyssä.
Kuva
Avatar
tekijänä atr
#66279
Kauppakeskus Valkean valmistuminen viivästyy ainakin kevääseen 2016, mahdollisesti vielä pidemmälle. Syynä on odotettua huonolaatuisempi kallioperä ja rakennusluvasta helmikuussa jätetyt valitukset.

Mielenkiintoista on että entinen yhteistyökumppani, samasta korttelista pienemmän kauppakeskuksen omistava Citycon hakee nyt koko hankkeelle toimenpidekieltoa. :smt021

On mahdollista, että Valkean myöhästyminen myöhästyttää myös Kivisydämen käyttöönottoa.

Lähde: Kauppakeskus Valkean blogi
Avatar
tekijänä atr
#66319
Yhden kauppakeskushankkeen madellessa toinen etenee. Torikadun nuhjuisen vihreä DNA-talo muuntuu "minikauppakeskukseksi", kuten täälläkin jo aiemmin uutisoitiin. Sijainti on erinomainen kauppatorin ja Stockan välissä, joukkoliikennekadun ja kävelykadun kulmassa. Pidän myös vanhan rakennuksen uusiokäytöstä. Edustan kävelykatu uusitaan ja varustetaan sulanapitojärjestelmällä ja sille tulee myös henkilöhissi kallioparkkiin. Päivän Kalevasta:
Torikadulle nousee uusi kauppakeskus

Puolentoista vuoden päästä syksyllä Oulun ydinkeskustassa tapahtuu: kallioparkki valmistuu, Arinan kauppakeskus Valkea valmistuu, Ilmarisen rakennushanke valmistuu ja valmista pitäisi olla myös seuraavassa korttelissa Torikadun ja Kauppurienkadun kulmauksessa.

Kahteen Kauppurienkadun varressa olevaan rakennukseen on tulossa uusi liikekeskus, toimistotiloja ja hulppeita penthouse-asuntoja.

Vihreästä ”DNA-talosta” kuoritaan ylimääräinen vihreä pois ja palautetaan alkuperäinen ilme, johon lasi-ikkunat edelleen kuuluvat. Nykyinen pinta on taustamaalattua lasia, mutta uudistuksessa kirkkaan lasin määrää lisätään, kertoo johtava arkkitehti Pave Mikkonen Archeus Oy:stä.

Toinen, vanhempi rakennus on suojeltu asemakaavalla.

Sisäpiha katetaan ja sinne rakennetaan uutta tilaa. Kauppurienkadulta avataan käynti suoraan pihalle.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/torik ... us/660998/
Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä sw
#66400
Tämä kauppakeskus kulkee työnimellä Cube. Taitaa näkyäkin alemmassa kuvassa, jos tarkemmin katsoo.
Avatar
tekijänä eskimo
#66412
Otto Karhin paviljonkikioski

Otto Karhin puistoa on täydentänyt kevytilmeinen paviljonkimainen kioski pitkään. Vuosien kuluessa kioski on siirtynyt paikaltaan ja muuttunut.
1950-luvulla kioski uusittiin vaaleaksi funkkistyyliseksi ja 1980-luvulla se korvattiin ilmeeltään tylyllä tummalla laatikolla.
Nyt kioski uusitaan taas alkuperäiselle paikalleen. Historiaa rakennelma noudattaa sikäli, että uusi on aina edellistä suurempi, rumempi ja paikkaan sopimaton.
Puisto näyttää jäävän kioskin suojaviheralueeksi. Kioski avataan vapuksi.
Kuva
Kuva
Kuva
© eskimo 2014
Avatar
tekijänä Tuliniemi
#66450
atr kirjoitti:Mielenkiintoista on että entinen yhteistyökumppani, samasta korttelista pienemmän kauppakeskuksen omistava Citycon hakee nyt koko hankkeelle toimenpidekieltoa. :smt021
Hyviä uutisia.
Kaleva kirjoitti: Citycon veti pois Valkea-valituksen
Oulu Kiinteistösijoitusyhtiö Citycon on päättänyt peruuttaa Oulun hallinto-oikeudelle jättämänsä valituksen kauppakeskus Valkean rakentamisesta. Arina rakentaa parhaillaan uutta kauppakeskusta Isollekadulle.

Cityconin kiinteistökehitys- ja vastuullisuusjohtaja Marko Juhokas sanoo, että he eivät halunneet keskeyttää Valkean rakennustöitä. Cityconin valituksensa yhteydessä vaatima toimenpidekielto olisi viivästyttänyt rakentamista.

Valituksessa tärkeintä olivat Juhokkaan mukaan lupaprosessiin liittyvät asiat ja toisaalta tietyt tekniset asiat. ”Valkean rakentaminen on käynnissä joka tapauksessa. Heillä oli se uhka, että rakennustyöt keskeytetään. Meillä oli yksi ajatus, että se osa valituksesta vedettäisiin pois, joka koskee rakennustyön keskeyttämistä”, Juhokas sanoo.

”Juristit olivat kuitenkin sitä mieltä, että ei ole järkeä vetää valitusta osittain pois. Silloin voimme yhtä hyvin vetää sen kokonaan pois.”

Juhokkaan mukaan heillä ei ole sopimusta Arinan kanssa valituksen poisvetämisestä. ”Olemme käyneet neuvotteluja teknisistä asioista mutta ei siitä mitään erillistä sopimusta ole.”

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ci ... en/661430/
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 69