Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Kazaam
#56347
Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu yläkertaan, mutta kai täällä on muutenkin keskusteltu jo aiemmin koko alueen kehittymisestä yleisemmällä tasolla.

Maikkarin uutisissa oli tosiaan juttua Veturitien varressa olevasta purettavasta "boheemista" punaisesta puutalosta. Tiedä sitten mitä boheemia tuossa on, lähinnä se on näyttänyt vuosikaudet kaatopaikalta. Roskien polton noin keskeisellä paikalla luulisi olevan kiellettyä. Linkissä on ihan videokin, ihan reipas vanhus kyllä toisaalta, että harmi sinänsä. :)
Mtv3.fi kirjoitti: Mohikaania uhkaa häätö
Nyt Ilvesviitaa uhkaa häätö. Keski-Pasilan asemakaavan valmisteluissa on päästy juuri niin pitkälle, että uudet liikennejärjestelyt on esitelty. Niiden mukaan uusi poikittaiskatu kulkee juuri Ilvesviidan talon yli. Veturitie siirtyy rata-alueen itäreunalle ja koko alue täyttyy kerrostaloissa, joihin tulee asunnot 3000 ihmiselle. Koko Keski-Pasilaanhan asuntoja tulee yhteensä 5500 ja työpaikkoja 6000.

Sitä ei yksi pieni punainen mökki pysty estämään.

– Se joudutaan purkamaan vuoteen 2016 mennessä, sanoo Suonranta. – Ei ole mitään mahdollisuutta säilyttää yhtä taloa tehokkaan kaupunkirakentamisen takia.
tekijänä cobaink
#56359
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... oustilanne
Haglund pitää kuitenkin varmana, että hotelli rakennetaan jollakin aikataululla.

– Jos laskelmat osoittavat, että kannattavuutta löytyy, niin hotellin rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan vuonna 2017. Mutta se tosiaankin edellyttää, että laskelmat näyttävät vihreää valoa ja Suomen Messujen omistajat ovat yhtä mieltä investoinnista.

Norjalaissijoittaja ei saanut hotellitornia Jätkäsaareen. Voisiko hänelle tarjota tätä messukeskuksen hotellitonttia?

– Tällaista ehdotusta emme ole tehneet. Lähtökohtaisesti huolehdimme meidän tontillamme omista hankkeistamme.
tekijänä hmikko
#56367
Onko tuosta kuvaa? Itse en ole nähnyt kuin jonkun kahden kilometrin päästä otettuun ilmakuvaan sovitetun hahmon. Tornia siis on suunniteltu nykyisen Holiday Innin kylkeen niin, että se nousisi Messuaukion reunalle, minne torni sopisi mielestäni vallan loistavasti. Tästä, Hjalliksen tornista ja Keski-Pasilan rakennelmista olisi suomalaisittain aika epätyypilliset näkymät toisiinsa, tosin olisin yllättynyt, jos kaikki toteutuisivat meikäläisen elinaikana.

Helsingin uutisten jutussa oli tämmöinen virke:
Pulmana on myös, että kongressi- ja messuasiakkaisiin painottuvat hotellit ovat usein kesäaikaan vähäisessä käytössä.
Tässä kohtaa voisi kritisoida kaupunkisuunnittelua, Pasilassa ja muuallakin. Paikka voisi olla aika paljon elävämpi ja paremmin yhteydessä muuhun kaupunkiin.
Avatar
tekijänä Clepe
#56368
^No tuolta pääsee viidessä minuutissa keskustaan, joten en oikein ymmärrä miksi Itä-Pasilan eloisuus olisi mikään ongelma tässä hankkeessa.
Avatar
tekijänä MindW
#56369
hmikko kirjoitti: Tässä kohtaa voisi kritisoida kaupunkisuunnittelua, Pasilassa ja muuallakin. Paikka voisi olla aika paljon elävämpi ja paremmin yhteydessä muuhun kaupunkiin.
Itä-Pasila, kuten niin moni sotien jälkeen rakennettu kaupunginosa, on muusta kaupunkirakenteesta eriytetty "saari". Lisäksi toiminnot ovat varsin yksipuolisia. Kaupunginosaan piti alunperin sijoittaa ainoastaan virastoja ja muita konttoreita. Lopputulos tällöin olisi ollut nykyistäkin kuolleempi, mahdollisesti hengenvaarallinen virastoajan ulkopuolella :shock:

Edit: Iso ongelma on, että ei kukaan tule vahingossa tai puolivahingossa Itä-Pasilaan, mikä rajoittaa elävyyttä. Tiestön takia autolla ei ole mitään syytä mennä Itä-Pasilaan. Kävellenkään ainakaan helposti havaittavat reitit eivät tue tätä. Julkisten liikennevälineiden linjoja menee läpi, mutta ikkunasta näkee lähestulkoon pelkkää umpinaista betoniseinää tympeän kaksitasoratkaisun takia, mikä ei rohkaise poistumaan liikennevälineestä.
Viimeksi muokannut MindW, 29.05.13 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä hmikko
#56370
Clepe kirjoitti:^No tuolta pääsee viidessä minuutissa keskustaan, joten en oikein ymmärrä miksi Itä-Pasilan eloisuus olisi mikään ongelma tässä hankkeessa.
Jutun mukaan ongelma on se, että rakennetaan iso määrä hotellihuoneita yhtä tarkoitusta varten, eli messukävijöille. Voi tietty olla, että hotelli on niin iso, että Pasilassa sille ei saataisi messuttomaan aikaan kohtuullista täyttöastetta millään konstilla, mutta nykyinen ympäristö ("pääseehän sieltä pois") ei ainakaan auta asiaa.
Avatar
tekijänä MindW
#56371
Kaavaselostuksen mukaan
Hotellin laajennus on sijoitettu nykyisen hotellin länsipäähän Messuau-
kion viereen. Uusia huoneita on suunniteltu 300 jolloin hotellin koko-
naishuonemääräksi muodostuisi noin 550. Hotelliin on suunniteltu 27
kerrosta, joista 21 tulisi olemaan hotellihuonekäytössä. Maantasoon si-
joittuisi kahvilakerros ja sen yläpuolelle vapaaseen tilaan sijoittuva veis-
toksellisesti muotoiltava vip-tila. Hotellin toiseksi ylimpään kerrokseen
sijoittuisi ravintolatiloja ja lisäksi hotelliin tulisi kaksi teknistä kerrosta.
Hotellin katolle on sijoitettava yleisölle avoin näköalaterassi. Hotelliin
saapuminen tapahtuu olemassa olevan hotellin vastaanottotilojen kaut-
ta.
Hotellin julkisivujen pääasiallinen materiaali on monivärinen, yleissävyl-
tään sinertävä lasi. Viitesuunnitelmissa esitetty massan veistoksellinen
muoto on sidottu asemakaavamääräyksin ja -merkinnöin. Hotellin
enimmäiskorkeus on maasta laskettuna 100 m.
Viimeksi muokannut MindW, 29.05.13 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä hmikko
#56373
^ Kiitos kuvasta.

Messuaukiosta ei näytä jäävän paljoakaan jäljelle. Ehkä hyvä niin.

Itä-Pasilan eritasoratkaisu näyttää sitkeästi tuottavan omituisuuksia. Kävelysillalta olisi luonteva käynti hotellin uuteen osaan, mutta pääsisäänkäynti pysyy paikallaan katutasossa.
Avatar
tekijänä Clepe
#56375
^Jep, noilla Itä-Pasilan kaduilla on tosi vähän liikennettä, joten aivan hyvin pärjättäisiin ilman siltoja. Välillä tuntuu siltä että kannen päällä liikkuu enemmän autoja kuin kaduilla. :)
Avatar
tekijänä Chae-chu
#56376
Tässä hotellin poisjäämisessä pois päiväjärjestyksestä on varmasti osansa niin taloustilanteella kuin silläkin että Suomen Messujen toimitusjohtaja vaihtui pari vuotta sitten ja uusi toimitusjohtaja keskittyy enemmän asiakkaiden parempaan palvelemiseen esim. Tällä hetkellä työn alla olevan keskusgalleriaremontin, uusittavan digitaalisen opastejärjestelmän ja brändiuudistuksen kautta. Hotelli kuuluu messukeskuksen suunnitelmissa samaan kastiin kuin kongressiparkin rakentaminen maan alle ja kattaminen viherkannella sekä ns. Pysyvien näyttelyiden trade show- rakennus messukeskuksen pohjoispäähän.

Messujen koko liiketoiminta on hyvin pitkälti taloussuhdanteista riippuvaista joten monet näistä nousukaudella tehdyistä suunnitelmista saattavat palata suunnittelupöydälle ja ehkä jopa toteutettavaksi asti kunhan talous vaan elpyy.

Sivuten hieman tuota jätkäsaaren kongressihotellin lässähtämistä, sen kanssa uutisoitiin kongressivieraiden määrän kasvusta yms. Mutta jotain tilanteen oikeasta kuvasta antaa se että Suomen Messut jätti toteuttamatta kongressipuolensa laajennoksen ja keskittyi mieluummin vain parantamaan nykyisiä tiloja.

Yleisesti ottaen Suomessa esim kansainväliset kongressit eivät jää toteutumatta siksi että näyttelypinta-alaa tai kokoussaleja ei olisi tarpeeksi vaan ongelmana on pääkaupunkiseudun hotellien liian pieni huonemäärä ja muut seikat. En usko että tuollainen pieni kongressikeskus olisi voinut kerätä muuta kuin satunnaisia pienempiä tapahtumia sillä messukeskuksen tilat ovat jo nyt riittävät.

Messuthan on yrittänyt viimeaikoina täyttää salejaan näinä tyhjinä aikoina (varsinkin kesällä) mistä esimerkkinä viime vuoden lopulla järjestetty Messujuoksu, Summersound-tapahtuma, erilaisten TV-ohjelmien kuvaukset sekä ensi kuun puolessa välissä järjestettävä (kuulemma) suomen suurin kirpputori Messukirppis.
Avatar
tekijänä RV
#56422
cobaink kirjoitti:Onkohan noi eritasot jo jonkun museoviraston suojeluksessa?..Tuonkaan kuvan sillalla mitään järjellistä funktiota :smt009
Itteäni ainakin miellyttää. On todella jees kävellä/tsygäillä turvallisesti ilman jatkuvaa pysähtelyä, ja sama pätee autolla. Toivottavasti ihan arkkitehtoonisista syistä ovat suojeluksessa.
Avatar
tekijänä MindW
#56423
Nuo eritasot olisi hyvä suojella, jotta seuraaville sukupolville säästyisi varoittava esimerkki jolloin samoja virheitä ei (toivottavasti) tehtäisi uudestaan.

Edit: Itä-Pasilaa voisi kehittää avaamalla, varsinkin jokkoliikennereittien varsilla oleviin, maanpäällisiin kellareihin liiketiloja ja muuta toimintaa. Satunnaiset läpimatkaajat eivät löydä kansien päälle. Kalastamassakin ollaan tekemässä se virhe, että kivijalan liiketilat eivät tule joukkoliikennekatujen varteen vaan sivukaduille jonkinäköisenä perusteena autolla asiointi. Autokaupungissa auto pitää saada parkkiin liikkeen eteen. Sääli, että sivukaduilta näitä liiketiloja eivät löydä kuin paikalliset.
Avatar
tekijänä RV
#56424
MindW kirjoitti:Nuo eritasot olisi hyvä suojella, jotta seuraaville sukupolville säästyisi varoittava esimerkki jolloin samoja virheitä ei (toivottavasti) tehtäisi uudestaan.
Tykkäätkö pysähdellä jatkuvasti valoissa, vai tuottaako se että autot joutuvat pysähtymään mielihyvää? Miksi mukavuus (esteetön kevyt liikenne) on muka varoittava esimerkki?

Maataso tai sen alapuoli autoille, liiketaso jalankulkijoille, juuri niin kuin pitää!
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 106