Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Kantti
#67864
00250 kirjoitti:Wärtsilän L-tehtaan nettisivut ovat auenneet: http://www.loft-tehdas.fi
Kiitos linkistä!

Harvinaisen hieno historiallisen informatiivinen sivusto! Mainioita vanhoja kuvia onnistuttu kaivamaan aiheesta.
Rakennuksen pohjapiirroksen perusteella näyttää rakennuksen sisälle, eteläreunalle, jäävän sisäpiha jonka reunalla olevissa asunnoissa on parvekkeet tähän katon alla olevaan yleiseen sisätilaan. Erikoinen ratkaisu jollaista en ole ennen nähnyt! Tuleekohan sisäpihalle myös kasvillisuutta?

Mielestäni yllättävän paljon ennakkovarauksia tulevista asunnoista jo, vaikka hinta on kova! Mikäli L-tehtaaseen joskus pääsee käymään mahdollisen asuntonäyttelyn yhteydessä, kiinnostuneita varmaan riittää.

Paljon on onnistuttu sijoittamaa asuntoja tehdasrakennukseen, peräti 155 kämppää! Katolle myös on rakennettava yksi kerros lisää koska listalla näyttää olevan kattoterassiasuntoja, nythän rakennuksen katto on tasakatto kauttaaltaan.
http://binged.it/1oHiPoj

Hienointa kaikesta on kuitenkin, että rakennukselle on löytynyt Turun aikaisemmasta historiasta poiketen loistavaa käyttöä tämän kaltaisen kiinteistöjalostuken muodossa. Ennen vain purettiin pois ja rakennettiin elementtitaloja paikalle.

Laiva kääntyy hitaasti, mutta kääntyy. Upeaa!
tekijänä Darre
#68170
Laitetaanpa päivän käänteet Turun toriparkista tänne:

"KHO: Toriparkista päättäneet eivät olleet esteellisiä
Korkein hallinto-oikeus on hylännyt Turun toriparkkia koskevat valituslupahakemukset. KHO:n mukaan Toriparkkia koskevaan päätöksentekoon osallistuneet eivät olleet esteellisiä."

http://yle.fi/uutiset/kho_toriparkista_ ... ia/7318748

"KHO:n päätös Turun toriparkista riemastuttaa ja suututtaa. Turun Toriparkki Oy:n hallituksen puheenjohtaja on päätöksestä iloinen ja toivoo, ettei hankkeesta valiteta enää jatkossa. Meidän Turku -yhdistyksen varapuheenjohtaja sen sijaan näkee Turun keskustan tulevaisuuden hyvin synkkänä."

http://yle.fi/uutiset/khon_paatos_turun ... aa/7319467

Ja toriparkin lyhyt historia:

"Turun kauppatorin kaavamuutos mahdollistaa 800 autopaikkaa käsittävän maanalaisen pysäköintilaitoksen ja noin 11 000 kerrosneliömetrin kokoisen maanalaisen liiketilan rakentamisen kauppatorin ja sitä ympäröivien katujen alle."

- Kaupunginvaltuusto hyväksyy kaavan Kauppatorin toriparkille 2009
- Kaavoituksesta valitettiin
- KHO hylkäsi kaavan 2011 koska kaavaehdotus oli puuttellinen
- 2012 kaupunginvaltuusto hyväksyi uuden kaavan
- Kaavoituksesta valitettiin vedoten esteellisyyteen
- 2014 KHO hylkäsi valitukset
- 2015? Kauppatori suurena monttuna seuraavat 4-5 vuotta?

http://yle.fi/uutiset/turun_toriparkin_ ... in/6566071


Kaupunginvaltuusto tekee päätöksen toriparkista 2012
Viimeksi muokannut Darre, 25.06.14 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Darre
#68172
La_Resistance kirjoitti:Tampereella puuhataan raitiotietä täyttä häkää ja Turussa ihastutaan vieläkin autoista.. Paljon puhuvaa.
Jeps, arvaa vituttaako. Tässä toriparkissa harmittaa vielä erityisesti se, että sitä on käytetty kiristyksenä niin keskustan kehittämiselle kuin raitiotiellekin. Kun ei pääse perse edellä puuhun niin pistetään sitten kaikki projektit jäihin.
tekijänä Luukie
#68174
Onhan se surullista, mutta eipä sillä voi mitään että raha määrää ja niiden omistajat. Isot kaupat ovat ihan kiinni kauppatorissa joten esim, Eskeli on liian kaukana keskustassa ostoksilla käyville autoilijoille. Tuleva toriparkki kuin vähän Kirjastosilta, ollaan vastaan kun suunitellaan ja vielä kun rakennetaan mutta kun on valmista niin silloin se ei ketään haitaa. Toi jos turun tori on 5 vuotta auki niin on kyllä jo aika sietämätöntä. Tehtäisiin kuitenkin varmaan osissa kuitenkin, oliko Kuopiossa kun tori kaivettiin kahdessa osassa niin oli ainakin puolet käytössä.

Hyvällä lykyllä tuo vielä vähän venyy ja manseen aletaan rakentaa pikaratikkaan, niin turkukin tulee sieltä perässä niin ehkä siinä vaiheessa saadaan pikaratikatkin saadaan sinne maan alle. Tai bussit maan alle ja ratikat päälle. Niin pieni alue pienillä kaduilla niin vaikea tässä keksiä että mikä olisi se järkevin vaihtoehto. Kauppatorimyyntiä ei voi missään nimessä laittaa maan alle, Suurtori tai Puutori ei voi ottaa kauppatorin paikkaa vaikka ovatkin niin lähellä. Wiklund ja Hansa hallitsevat kauppaa niin suveneeristi, että ei ihmiset sieltä kauaksi jaksa eksyä ostoksille.

Plussana voisi sanoa, että jos bussit menisi kanssa maan alle niin turun kävelykatu pystyisi helposti kasvamaan moninkertaisesti.

Kai puhuttiin 2035 vuoden suunnitelmista hmm
Avatar
tekijänä Revolt
#68178
Darre kirjoitti:Kaupunginvaltuusto tekee päätöksen toriparkista 2012
Täh?

E: Taitaa olla väärä vuosiluku.
Avatar
tekijänä Kantti
#68180
Ratkaisu on tärkeä siksi että keskustan kehittäminen vihdoinkin lähtisi edes johonkin suuntaan! Mihin suuntaan se nyt sitten meneekin?

Toriparkin heikoin kohta on siinä, että se tuo kaiken autoliikenteen suoraan keskustaan! Jos toriparkkiin menevän liikenteen ramppi - joita viimeisen suunnitelman mukaan on vain yksi - on Yliopistonkadulla jossakin Rajalan kameraliikkeen edustalla, Brahenkatu ja Yliopistonkatu, Aninkaistenkadun suunnasta, tulevat olemaan äärimmäisen kuormitettuja ja täynnä liikenteen pölyä, melua ja pienhiukkasia.

Toriparkkiin kaavailtiin alkujaan kahta ajoramppia eri puolilta, toista piirreltiin Eerikinkadulle, Kristiinankadun kulman jälkeen. Tämä on kuitenkin poistettu suunnitelmista. Toinen ramppi olisi kuitenkin pitänyt jättää suunnitelmiin, ehkä Eerikinkadulle mutta ei Kristiinankadun vaiheille vaan pidemmälle, entisen postin kohdalle. Joka tapauksessa yksi ramppi kuormittaa yhtä kapeaa katua (ja aluetta) liikaa. Wiklundin nykyisestä parkkihallista johon kuljetaan Brahenkadulta pitäisi myös avata kulku toriparkkiin. Se helpottaisi kuormitusta Yliopistonkadun rampin lisänä.
Tai puhkaista reitti Louhesta.

Jos toriparkki rakennetaan, pitäisi samalla rauhoittaa aluetta yksityisautoliikenteeltä kauppatorin ympäriltä Tuomiokirkkosiltaan asti. Kauppiaskadusta tulisi tehdä pihakatu Maariankadulta jokirantaan! Kuten alkujaan suunniteltiin.

Raitiotietä ei missään nimessä tulisi unohtaa tapahtuipa toriparkin kanssa miten tahansa! Jos joku rauhoittaa keskustaa ja kehittää kaupunkirakennetta, ja suuntaa tulevaisuuteen, niin raitsikka!
tekijänä Nalle
#68188
Ehdottomasti autot pois katujen varsilta jos toriparkki tulee. Samanlaista pihakatua voisi ajatella myös Linnankadulle kirjastolta Vähätorile. Rauhoittaisi kummasti sitä aluetta.Tekisi kävelystä ja pyöräilystä helpompaa ja turvallisempaa.
tekijänä hmikko
#68227
Vähä Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun kulmassa tämän talon (StreetView) purkaminen on näköjään alkanut. Talo on tyhjennetty ja sisäpihalla kaivinkoneet kaivaa. Työmaa-aidassa oli YIT:n kyltit ja pilaantuneiden maa-ainesten poistamisesta kertova kyltti. Äkkiseltään en löydä mitään kuvaa siitä, mitä on tulossa tilalle (semmoinen saattaa olla tässä ketjussakin, en tarkistanut).
Avatar
tekijänä Kantti
#68230
hmikko kirjoitti:Vähä Hämeenkadun ja Kiinamyllynkadun kulmassa tämän talon (StreetView) purkaminen on näköjään alkanut. Talo on tyhjennetty ja sisäpihalla kaivinkoneet kaivaa. Työmaa-aidassa oli YIT:n kyltit ja pilaantuneiden maa-ainesten poistamisesta kertova kyltti. Äkkiseltään en löydä mitään kuvaa siitä, mitä on tulossa tilalle (semmoinen saattaa olla tässä ketjussakin, en tarkistanut).
23.12.2010 päivätyssä asemakaavan muutoksen selostuksessa on käyty normaaliin laajaan tyyliin läpi ”Kiinanmylly ja -torni” - nimellä kulkeva hanke. Sigge Oy on rakennuksen suunnittelun takana - ei Siggen sivuilta tosin tästä mitään mainintaa näkynyt - ja tämän muutoksen selostuksen viimeisellä sivulla, alareunassa, on havainnekuva tulevasta rakennuksesta. Sitä nyt ei tiedä toteutuuko se kuvan mukaisena?
24.3.2009 sekä As Oy Kiinanmylly että As Oy Kiinantorni ovat alle-kirjoittaneet kirjeen, jossa esitetään, että kaavanmuutos laadittaisiin yhteisesti asunto-osakeyhtiöiden omistamille tonteille 1004 ja 2004.
Tässä siis on kaksi taloyhtiötä lähtenyt yhdessä hakemaan asemakaavamuutosta purkaakseen tontilla olevat entiset rakennukset, rakentaakseen tontit tehokkaammin. Melko poikkeuksellista! En tiedä keskustan asunto-osakeyhtiöiden (elleivät ole ajautuneet rakennusyhtiön omistuksen, jollaisesta tässäkin ehkä on kyse?) aikaisemmin lähteneen purkamaan kohtalaisen kunnossa olevan näköisiärakennuksia. Elleivät ole olleet puurakennuksia tai muuten jo erittäin huonossa kunnossa ja pitkään tyhjillään olleita.

Asemakaavan muutoksen selostus.
http://www05.turku.fi/ah/kh/2012/011600 ... 123480.pdf
tekijänä hmikko
#68234
Kiitos, Kantti, linkistä. Pistän selostuksen lopussa olevan ilmakuvasovituksen tähän. Aika peruslaatikolta vaikuttaa. Voisin kuvitella, että ulkonäkö ei suuresti muutu, vaikka alkuperäiseen esitykseen on ilmeisesti tullut paljon huomautuksia ja parkkikellarin kokoa sun muuta on säädetty.

Purkamisen taustalla lienee yksinkertaisesti raha. Ainakin noissa kuvan uusissa rakennuksissa on kerrosneliöitä melkoisesti lisää entiseen verrattuna, ja purettavassa talossa taitaa olla mm. putket 50-luvun kuosissa. Matala liikesiipi on myös varsin ankea ilmestys. Tuolla paikalla saanee vähän paremmankin luokan liiketiloihin vuokralaisia.

Kaavamuutoksen mukaan katutila levenee jonkin verran sekä Kiinamyllynkadulla että Vähä Hämeenkadulla, mutta en pidä sitä tuossa kohtaa kovin pahana. Julkisivujen linja yhtenäistyy Kiinamyllynkadulla ja Vähä Hämeenkadulle pitäis vissiin tulla lisää puita. Kiinamyllynkadullehan sovitetaan sitten jonain päivänä ratikkakaista, sovitetaanhan?

Vähän täydennystä vielä Kaivokadun varteen niin tuossahan olis melkein umpikortteli.

Kuva
Viimeksi muokannut hmikko, 29.06.14 01:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Ukilainen
#68235
Kiinanmylly on Turun Yliopiston ja TYKS:in säätiöiden projekti. 130 + 15 vuokrakämppää tulossa todella hyvälle paikalle ja varmasti tarpeeseen.
Avatar
tekijänä Kantti
#68236
Ukilainen kirjoitti:Kiinanmylly on Turun Yliopiston ja TYKS:in säätiöiden projekti. 130 + 15 vuokrakämppää tulossa todella hyvälle paikalle ja varmasti tarpeeseen.
Tämä kertoo paljon! Jos asunnot olisivat olleet yksittäisten ihmisten omistuksessa, näin tuskin olisi menetelty. Nyt, koko omistuksen ollessa instituutiosijoittajan hallinnassa, kokonaisuutta katsotaan pitkällä tähtäimellä, opiskelijasuunnasta. Varmasti tarpeeseen.

Tuleva rakentaminen yhtenäistää Vähä Hämeenkatua, samalla tosin monotonisoittaen Vähä Hämeenkadun katukuvaa entisestään. Katu on ollut aikanaan hyvin heterogeeninen ilmeeltään 60 -luvulla. Puutalopainotteinen tietenkin. Nyt purettava rakennus on vuodelta 1961

Tässä viimeinen puutalojen edustaja Vähä Hämeenkadulla. Aivan parhaasta päästä kyllä!
tekijänä Nalle
#68263
http://ts.fi/uutiset/kotimaa/647227/Kir ... jen+tielta
Saatiin vihdoin tähänkin asiaan päätös. Voin vain kuvitella miten upealta Turku näyttää moottoritietä pitkin tullessa. Ensin Ikituuri siintää silmissä, sen vieressä Aitopaikan upeat opiskelijaasunnot, siitä jatketaan Ratapihankatua pitkin ohittaen konepajan upean kerrostalomadon eteenpäin lopulta Linnakaupungin läpi satamaan. Oke okei, myönnetään, menin ehkä liian pitkälle mielikuvissa. Mutta eihän tämä nyt ihan utopisitinen ajatus ole kun otetaan huomioon kaupungin kaavoitukset, :)
Avatar
tekijänä Ukilainen
#68265
Nalle kirjoitti:http://ts.fi/uutiset/kotimaa/647227/Kir ... jen+tielta
Saatiin vihdoin tähänkin asiaan päätös. Voin vain kuvitella miten upealta Turku näyttää moottoritietä pitkin tullessa. Ensin Ikituuri siintää silmissä, sen vieressä Aitopaikan upeat opiskelijaasunnot, siitä jatketaan Ratapihankatua pitkin ohittaen konepajan upean kerrostalomadon eteenpäin lopulta Linnakaupungin läpi satamaan. Oke okei, myönnetään, menin ehkä liian pitkälle mielikuvissa. Mutta eihän tämä nyt ihan utopisitinen ajatus ole kun otetaan huomioon kaupungin kaavoitukset, :)
Onhan tossa Helsingintie / Ratapihankatu -akselilla kyllä kehityspotentiaalia, kun on oikeastaan kokonaan entistä ns. brownfield-aluetta.
  • 1
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 165
  • 292