Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Laniitti
#71121
Voisi olla otollinen hetki taas nostella ketjua ylös.

http://yle.fi/uutiset/sukella_suomen_pi ... et-etusivu

Uutisjuttu verrattain pitkä ja kuvarikas ja kuvien layout sekavahko, ettei oikein käytännöllisellä tavalla saa "talteen" tähän ketjuun sitä. Tomi jos jollain muulla on mielenkiintoa, toki voi matskun keräillä talteen. Linkki itsessään mielenkiintoinen sellainen ja ehdottomasti arvoisensa tähän ketjuun. Tunnelista on joo louhittu nyt yli puolet, pohjoinen tunneli näyttäisi jo Taammerkoskenkin alittavan kokonaisuudessaan ja eteläinen piakkoin.

http://seuranta.rantatunneli.fi/
Viimeksi muokannut Laniitti, 01.12.14 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#71133
En tajua, miksei tuota tunnelia tehty valmiiksi kuusikaistaiseksi kuten aluksi liikennemääriä ajatellen ajateltiin. Ruuhka tunnelissa on turvallisuusriski, ja korjaileminen jälkeenpäin kallista ja työlästä kaikille. Olisivat voineet rempata koko pätkän Nokiantielle saakka, myös.
tekijänä Laniitti
#71137
Kyllähän tuollainen 2+2 kaistainen tie aika hyvin vetää liikennettä, etenkin kun siinä ei liikennevaloja ole enää lainkaan. Liikennevalot ne ilmeisesti pääsyy olivat kroonisiin ruuhkiin. Lisäksi huomattava osa Kekkosentien ja Paasikiventien liikenteestä kääntyi Särkänniemen kohdalla olevasta liikennevaloristeyksestä keskustaan, tai saapui keskustasta päin Paasikiventielle. Tunnelista tämä osuus liikennemäärästä poistuu kun tunneliin jää enää läpiajoliikenne.

2-kaistainen tie kuitenkin säilyy koko vanhan Paasikiven/Kekkosentien matkalla maanpinnalla. Tätä reittiä oletettavasti käyttävät jatkossakin ne autoilijat, jotka keskustaan kääntyvät tai sieltä tulevat. Jos tarkkoja ollaan, itseasiassa nykyisen Paasikiven/Kekkosentien matkalle tuleekin 3+3 ajokaistaa. Niistä vain 2 kaistaa on maan päällä ja loput 4 maan alla.

Sen sijaan, jos tulevaisuudessa päätetään tehdä se maanalainen Näsinkallion eritasoliittymä, se saattaakin muuttaa tilanteen 2+2 kaistan riittävyydestä. Toisaalta 2+2 kaistaa edelleen vetää hyvin liikennettä ilman liikennevaloja. Lisäksi Tampereen kehätie laajennetaan jollain aikataululla 3+3 kaistaiseksi, joka omalta osalta myös helpottanee ruuhkia tulevaisuudessa. Tietty jos kaikestakin huolimatta tunneli olisi rempattava myöhemmin 3+3 kaistaiseksi. En oikein muuta järkevää ratkaisua keksi kuin louhia kolmas putki, jonne tulisi 1+1 kaistaa ja jonne ohjattaisiin raskas liikenne? Mahtaisiko olemassaolevien putkien leventäminen edes olla mahdollista ainakaan ilman vuosikausien liikennekatkosta?
tekijänä zorbas
#71138
Tällä foorumilla on mielestäni hyvää keskustelua puolin ja toisin tunnelista. Mutta eikö muita tamperelaisia huoleta se, että tunnelin hinnan arvio on noussut kymmenessä vuodessa reilut 90 miljoonaa euroa? Millä perusteella se ei nouse tästä, niin kuin se on tehnyt joka vuosi. Tällä hetkellä nettokustannuksiksi Tampereelle pitäisi tulla 40-45 miljoonaa euroa. Tämä ei ole vielä ongelma ja muihin vaihtoehtoihin nähden ihan OK summa. Mutta kappas kun odottamattomia ongelmia ilmenee, valmistuminen pitkittyy ja tarvitaan kymmeniä miljoonia lisää. Tunnelin lopputuloksen menestystä on vaikea arvioida ja on todella epävarmaa onko tunneli lopulta paras vaihtoehto.
Viimeksi muokannut zorbas, 02.12.14 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä RV
#71145
Laniitti kirjoitti:Kyllähän tuollainen 2+2 kaistainen tie aika hyvin vetää liikennettä, etenkin kun siinä ei liikennevaloja ole enää lainkaan. Liikennevalot ne ilmeisesti pääsyy olivat kroonisiin ruuhkiin. Lisäksi huomattava osa Kekkosentien ja Paasikiventien liikenteestä kääntyi Särkänniemen kohdalla olevasta liikennevaloristeyksestä keskustaan, tai saapui keskustasta päin Paasikiventielle. Tunnelista tämä osuus liikennemäärästä poistuu kun tunneliin jää enää läpiajoliikenne.

2-kaistainen tie kuitenkin säilyy koko vanhan Paasikiven/Kekkosentien matkalla maanpinnalla. Tätä reittiä oletettavasti käyttävät jatkossakin ne autoilijat, jotka keskustaan kääntyvät tai sieltä tulevat. Jos tarkkoja ollaan, itseasiassa nykyisen Paasikiven/Kekkosentien matkalle tuleekin 3+3 ajokaistaa. Niistä vain 2 kaistaa on maan päällä ja loput 4 maan alla.

Sen sijaan, jos tulevaisuudessa päätetään tehdä se maanalainen Näsinkallion eritasoliittymä, se saattaakin muuttaa tilanteen 2+2 kaistan riittävyydestä. Toisaalta 2+2 kaistaa edelleen vetää hyvin liikennettä ilman liikennevaloja. Lisäksi Tampereen kehätie laajennetaan jollain aikataululla 3+3 kaistaiseksi, joka omalta osalta myös helpottanee ruuhkia tulevaisuudessa. Tietty jos kaikestakin huolimatta tunneli olisi rempattava myöhemmin 3+3 kaistaiseksi. En oikein muuta järkevää ratkaisua keksi kuin louhia kolmas putki, jonne tulisi 1+1 kaistaa ja jonne ohjattaisiin raskas liikenne? Mahtaisiko olemassaolevien putkien leventäminen edes olla mahdollista ainakaan ilman vuosikausien liikennekatkosta?
Aina nuo kaupunkien tiehankkeet ovat niin kaukana tulevaisuudessa, kun Treen kehätien läntisen osuuden välityskyky uhkaa kuulemma ylittyä jo nyt... Kelasitko sitä, että kaikki Paasikiventien valot jäivät? Tätä siis tarkoitin, ei liene kivaa jonottaa tunnelissa. 3+3han on standardi 40-50 000 autolle/vrk, mikä juuri onkin tuon tien liikennemäärä. Ärsyttää muuten suomalainen tapa rakentaa kolmannet kaistat sekoittumiskaistoiksi.
tekijänä albertobroccoli
#71160
Laniitti kirjoitti: Lisäksi Tampereen kehätie laajennetaan jollain aikataululla 3+3 kaistaiseksi, joka omalta osalta myös helpottanee ruuhkia tulevaisuudessa.
Kunhan nyt ensin saisivat siitä Alasjärven liittymän kohdilta jatkettua 2+2 -kaistaisena edes kilometrin pitemmälle Jyväskylän suuntaan. Ja mielellään Teiskon liittymään saakka.
Nyt siinä on varsinkin perjantairuuhkassa maalle päin sellainen sumppu kehätien päässä, että peräänajo on todellinen optio kun tulee vauhdilla kehätietä itään päin ja suunnittelee kurvailevansa ilman huolen häivää täydestä vauhdista poistumisrampille Lahdentielle.

Ja Lahdentie sitten... kaikki muut pääpoistumisväylät joka ainoaan naapurikuntakeskukseen ovat motaria tai jotain 2+2 -kaistaa mutta eipä juu Kangasala. Siinä kun kehätie ja Lahdentie risteää niin alkaa kärrypolku ja kunnon jökkiminen. Miksi? Kertokaa miksi? Eikö sitä Teiskontien hyvää boogieta nyt olisi voinut jatkaa monikaistaisena Kangasalle saakka. Edes Lentolan Prisman paikkeille? Edes Atalan liittymään? Edes?

Ja sama tuska aamuruuhkissa Lahden suunnasta Tampereelle tullessa. Lentolan liittymässä alkaa jökkiä ja Atalan kohdalla sitten jo tökkiä. Ei paljoa vaatisi se pari kilometriä boogieta lisää. Muutenkin koko Lahdentien logiikka Anuksen Karjalasta. Yksi merkittävimmistä Suomen läpikulkuväylistä mm. raskaalle liikenteelle ja sitten körötellään 1+1 -tietä ja 80km/h suurin osa Tampereelta Lahteen ilman ohituskaistoja ja valaistua osuutta talvimörkökeleissä vain ne suurimmat taajama-alueet. Ei näin.

:smt027
tekijänä juzzlin
#71166
zorbas kirjoitti:Mutta kappas kun odottamattomia ongelmia ilmenee, valmistuminen pitkittyy ja tarvitaan kymmeniä miljoonia lisää.
Tällä hetkellähän tuo louhinta on reippaasti etuajassa. Tuskin tuossa enää mitään odottamatonta tulee.
Avatar
tekijänä henkka
#71674
Kaikki mitä Syssyn sulkkiksesta on enää jäljellä. Alueella tehdään tällä hetkellä maanvaihtoa.

Kuva
Kuva

Jälkimmäinen kuva on otettu Herrainmäeltä, joka näyttäisi olevan 115 metriä merenpinnasta, Näsijärvi on muistaakseni 95 metriä mpy ja radan toiselle puolelle tulevien talojen vesikaton ylimmät korkeusasemat ovat kaavan mukaan 143,5 metriä mpy.
tekijänä Laniitti
#72351
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/11949 ... entaa.html
Asunto-osakeyhtiön valitus nurin KHO:ssa – rantatunnelin saa rakentaa

Pirkanmaa | 17.2.2015 | 09:45 | Päivitetty 09:5237

Aamulehti

Tampereen rantatunneli on saanut vesitalousluvan. Luvan myönsi Korkein hallinto-oikeus. Luvasta oli valittanut Asunto-osakeyhtiö Näsipuisto.

Alunperin Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä lupa mahdollistaa maanalaisen Santalahti-Naistenlahti-tietunnelin rakentamisen.

Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Asunto-osakeyhtiö Näsipuiston valituksen, joka koski muun muassa tontilla sijaitsevia rakennuksia koskevaa painumariskiä. Korkein hallinto-oikeus ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä.
Ei voi kyllä käsittää noiden änkyröiden tyhmyyttä. Noiden taloyhtiön asuntojen arvohan nimenomaan nousee kun leijonaosa viereisen valtaväylän liikenteestä painuu maanalle ja liikennemelun ja katupölyn määrä vähenee murto-osaan entisestään. Muutenkin tuosta ympäristöstä rakentuu lähivuosina nykyistä paljon viihtyisämpi ympäristö, kun tilaa vievä läpiajoväylä on saatu piiloon.
Avatar
tekijänä Urbaani
#72352
Vailla järjen hiventä tosiaan nuo valitukset. Silkkaa kiusantekoa. Rantatunneli on kokonaisuudessaan ehdottoman positiivinen hanke. Ruuhkainen autoväylä maan alle, vapauttaen arvokasta rakennusmaata.
tekijänä pallo
#72356
Tande kirjoitti:Vailla järjen hiventä tosiaan nuo valitukset. Silkkaa kiusantekoa. Rantatunneli on kokonaisuudessaan ehdottoman positiivinen hanke. Ruuhkainen autoväylä maan alle, vapauttaen arvokasta rakennusmaata.
Tampereella on näissä valitusasioissa perinteitä, näitä on joskus vaikea selittää ulkopaikkakuntalaisille. :)
Avatar
tekijänä 16valve
#72971
Jorma Pokkisen kanssa samoilla linjoilla. Kyllä itsekin toivon, että korkeampaa rakennetaisi. Vieläkö on toivoa?
Aamulehti Hetki kirjoitti:Taas tehdään lättänöitä

Kuva
Minne unohtuivat tornitalot Ranta-Tampellasta? Kuva: YIT​​

Historia tapaa toistaa itsenään. Näin käy näköjään Ranta-Tampellan rakentamisessakin.
Havainnekuvista näkee, että Näsijärven rantaan nousee lättänöitä, korkeintaan kahdeksan-yhdeksänkerroksisia taloja. Kuin muistutukseksi mahdollisuuksista kaavaan on haaveiltu yhtä 16-kerroksista.
Kun Kanta-Tampellaa 1980-luvulla kaavoitettiin, pidettiin tarkka huoli, ettei tavoiteltu taivaita. Kuin muistutukseksi mahdollisuuksista annettiin oikeus rakentaa yksi 16-kerroksinen talo.
Nyt tämä komea korkeus on noussut Tampellan esplanadin päähän. Keväällä se täyttyy opiskelijoista.
Kanta-Tampella on pian valmis. Valmista katsoessaan ymmärtää, että muutama torni olisi tehnyt alueesta vielä tyylikkäämmän.
1980-luvulla ajateltiin 1980-luvun tapaan. Nyt vuonna 2015 pitäisi uskaltaa ajatella 2030-luvun tapaan. Kanava todistaa kaukonäköisyydestä. Annettaisiin taloille sama mahdollisuus.
Korkeat talot tekevät kaupungin. Torni-hotelli, Ilves ja Tampellan Espantorni ovat kovin yksinäisiä.
Jorma Pokkinen, Aamulehti
tekijänä erk75
#72972
16valve kirjoitti:Jorma Pokkisen kanssa samoilla linjoilla. Kyllä itsekin toivon, että korkeampaa rakennetaisi. Vieläkö on toivoa?
Aamulehti Hetki kirjoitti:Taas tehdään lättänöitä

1980-luvulla ajateltiin 1980-luvun tapaan. Nyt vuonna 2015 pitäisi uskaltaa ajatella 2030-luvun tapaan. Kanava todistaa kaukonäköisyydestä. Annettaisiin taloille sama mahdollisuus.
Korkeat talot tekevät kaupungin. Torni-hotelli, Ilves ja Tampellan Espantorni ovat kovin yksinäisiä.
Jorma Pokkinen, Aamulehti
Itse asiassa 1980-luvulla tuonne kaavoitettiin jopa 40-kerroksisia taloja (Penttilöiden suunnitelmat), joten siinä mielessä Jorma on väärässä. Tuo Tampellan-kaavahan kaatui hyvin pitkälti Satu Hassin ja muiden perkeleen piiperöiden masinoimaan vastustuskampanjaan, jonka yhteydessä ympäri kaupunkia liimattiin naurettavia tarroja, joissa annettiin ymmärtää korkeiden talojen tekevän alueesta slummin! Lopulta kaava kaatui johonkin väkisin kaivettuun jääviys/muotoseikkaan, eli kun oikein etsimällä etsittiin, löydettiin valtuuston (?) tms. kokouksen osallistujalistalta päätöksentekoon löyhästi jäävi henkilö ja Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen kaava kaatui. Tämä kannattaa muuten talolaisten Vihreitä äänestävien (onko sellaisia?) muistaa eduskuntavaaleissa.

Hassua on lisäksi se, että Mr. Pokkinen, joka on jo vuosikausia vastustanut joka käänteessä ratikkaa, kannattaa korkeaa rakentamista. Ei taida Jorma ymmärtää, että korkea rakentaminen vaatii tehokasta joukkoliikennettä kaverikseen, jotta ympäristö pysyy viihtyisänä.

Itse asiasta olen kyllä samaa mieltä. On erittäin harmillista, että ydinkeskustan jatketta toteutetaan kokonaisuudessaan näin matalana rakentamisena. :(
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 48